Gå til innhold

Ting vi ikke skjønner greia med

Gjest Borghild

Anbefalte innlegg

Gjest canvas

Jeg skjønner ikke greia med "på G".. (som i "Pizza på G".).. jeg vet hva det betyr men ohh my gad så fælt å lese (og det er OVER ALT) :sjokkert:

Endret av queenzie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fotgjengeroverganger i land som Tyrkia og lignende - det er jo ingen biler som stopper uansett?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canvas

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke skjønner greia med denne posten :ler:

Hva er det du mener?

Utallige facebookstatuser med "Pizza på G", "Film på G", "Eksamen på G".. Skal man først skrive noe, går det an å skrive "pizza på gang" og ikke plage vettet av meg med den der irriterende G-en :jolie:

Edit: Det kan selvsagt være bare en trend blandt enkelte, men de "enkelte" har isåfall havnet på facebookvennelista mi, hele gjengen..

Endret av queenzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Utallige facebookstatuser med "Pizza på G", "Film på G", "Eksamen på G".. Skal man først skrive noe, går det an å skrive "pizza på gang" og ikke plage vettet av meg med den der irriterende G-en :jolie:

Edit: Det kan selvsagt være bare en trend blandt enkelte, men de "enkelte" har isåfall havnet på facebookvennelista mi, hele gjengen..

er du sikker på at "...på G" betyr "...på gang" da?

Jeg trodde nemlig at man for eksempel sa at " Nå har vi det helt på G dere!" om man for eksempel sitter i solsteika med en utepils og bare har det knall :smoke:

Edit: " Jeg har hørt at det er litt rivalisering mellom lagene, men hva ble det? 7-1?, spør han før han legger til. De var vel ikke helt på ”g” i dag, og vi spilte veldig bra. De var et steg bak oss hele tiden."

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt hva denne G'en er forno jeg. Har hørt uttrykket i samme sammenheng som Noz beskriver. "nå har vi det helt på G dere" og sånn. Ikke "Pizza på G".

Men hva er den G'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det varierer fra sted til sted? Her jeg er fra brukes det ofte som en forkortelse for 'gang'. "Er det noe på g i kveld eller?" Personlig har jeg ikke hørt den andre versjonen noe særlig :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den andre versjonen av "på G" er noe foreldrene mine brukte å si når de var unge. :klo: Kanskje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er uttalelse fra Språkrådet

Språkrådet svarer:

Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt uttrykket "å ha det på g",
men en kollega sier at han har hørt det, og at det høres ut som 30-
tallsslang. Når jeg slår opp i Norsk illustrert ordbok, finner jeg
oppslaget "ha det på g, ha det så godt som man kan, leve
fyrstelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Olav Thon alltid bruker den der fæle, røde lua.

Den er visst lagd av samboeren hans.

Mannen fyller 90år denne måneden, sprek gamlis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inggolf

Har aldri skjønt hva denne G'en er forno jeg. Har hørt uttrykket i samme sammenheng som Noz beskriver. "nå har vi det helt på G dere" og sånn. Ikke "Pizza på G".

Men hva er den G'en?

Jeg har ikke hørt om den versjonen av "G" som xaphan og enkelte andre her beskriver heller.

Men du skriver at du tror det er noe foreldrene dine sa i yngre dager og det tror jeg og at de gjorde.

Det er nemlig et veldig gammelt uttrykk...Selv (mine gammeldagse) besteforeldrene mine som døde for 23 år siden brukte det uttykket om å ha det godt.

Måten Xaphan bruker det på er sikkert en nymoderne greie.

Eller at en brukte det og så har bare andre trodd at g`en så for "gang" :laugh:

Edit; Men ser her hva jeg fant da ---> http://sagablott.no/ha-det-pa-g/ :lol:

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Funky Punk

Men du er ikke svensk, er ikke meninga at du skal skjønne det.

Allsang på grensen er jo norsk da ;)

Allsang på Skansen derimot er svensk

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen har utbetalt lønningene/feriepengene, men lønnsslippen har jeg ikke sett fnurten av enda. Trodde det var logisk at slippen ble klargjort før utbetaling. Skjønner ikke hva han somler med.

Anonymous poster hash: 3e90e...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noen gang hørt eller lest uttykket på G. Brukes dette over hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...