Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har seg nemlig slik at jeg helt egentlig skulle flydd med jobben min om en 2 ukers tid. Da er jeg 10 uker på vei. Jeg har allerede rukket å bli hønemor, så jeg googlet dette litt.

Fant dette;

http://www.lommelegen.no/legesvar/flyreise-i-graviditet

Og på videre lenke der i fra;

Sikrest i 2. trimester

Den sikreste tiden for en gravid kvinne å fly er i det 2. trimester (fra 13. - 28. svangerskapskuke), fordi risikoen for komplikasjoner er lavest i denne perioden. I tillegg vil de fleste gravide da ha mindre plager (kvalme, oppkast, trøtthet) og kroppsvekten er på dette tidspunkt enda ikke en begrensende faktor.

Jeg vet mange har tatt fly i første trimester, og at det har gått bra. Jeg tror ikke det er slik at det går riktig ille hvergang. Tenker også at flyvertinnene flyr jo hverdag, også gjerne før de i det hele tatt vet at de er gravid.

Men jeg vet ikke om jeg tørr. Synes dette høres for "kanskje" ut, og at det generelt er for lite forsket på. Når min mor ble født så var det jo enda greit å drikke, for å ta et eksempel. Og når anbefalingene kom så sto det jo også kvinner og kjeftet fordi "de hadde jo drukket, og det gikk jo bra!"

Er forsåvidt sykemeldt ut den aktuelle uken også, men sjefen ringte å spurte om ikke jeg kunne være med til tross for det. Vet ikke hva jeg skal svare, er så usikker! Er jo ekstremt kvalm ennå, er jo også derfor jeg er sykemeldt da. Noe sjefen ikke vet da, for han har ikke fått vite om graviditeten ennå. Han kommer uansett ikke til å ta det pent..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobilinnlegg, beklager rotete innlegg.

Skrevet

Har tatt fly i alle trimestere og aldri tenkt noe over det - annet enn at jeg blir veldig dårlig på flyet, og derfor bare tar korte innlandsturer. Men jeg tenker, om du kan unngå det i de ukene det da er "mest risikabelt" (om risikabelt i det hele tatt) så er det jo like greit å unngå det. Spesielt om du er bekymret.

• Liker 1
Skrevet

Eg flaug til Malaysia og rundt om kring der borte i 1.trimester, tilsammen 11 flyturar..ingen problem for meg i allefall (bortsett frå flyskrekken min..) berre pass på å ha støttesteømper, drikke og beveg beina ofte, så går det nok bra :)

Skrevet

Uuuh, jeg skal fly i dag! Dette hadde ikke jeg tenkt på, trodde det bare var i slutten av svangerskapet man ikke kunne fly jeg... Får satse på at det går bra, og ta med spypose i tillegg!

Anonym poster: d2927c2c7190189abb84f8cd267da367

Skrevet

Flyvertinne jobber tom uke 10 og en halv. Fly du!

Anonym poster: 6dfd86a1f0d2410e7aa0a92cf5abfafb

Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg så mye om jeg var deg. Jeg var ute og fløy langt i 1. trimester selv, og brukte et betydlig antall timer på å google risiko ved å fly i 1. trimester. Det jeg fant var diverse forum der man tok opp kosmisk stråling, men jeg slo meg til ro med at det på ingen måte er dokumentert at de nivåene med stråling man blir utsatt for er farlig.

Og hvis man skal bekymre seg for alt noen mener er farlig som gravid, da får man ikke gjort mye annet enn å holde seg innenfor hjemmets fire vegger, hvor man spiser havregrøt, tranpiller og drikker vann ;)

Hvis du er bekymret synes jeg du skal ta en telefon til nærmeste helsestasjon og snakke med en jordmor, eventuelt ta en prat med fastlegen din hvis han/hun har peiling på graviditet (mange fastleger som ikke har det)

Anonym poster: 92444ea90f83a1c4c2fa134d213a25df

Skrevet

Det jeg fant var diverse forum der man tok opp kosmisk stråling, men jeg slo meg til ro med at det på ingen måte er dokumentert at de nivåene med stråling man blir utsatt for er farlig.

Anonym poster: 92444ea90f83a1c4c2fa134d213a25df

Er dokumentert at fosteret får strålig rett inn i livmoren. Men vi er nok litt forskjellige, for jeg blir heller bekymret -enn beroliget av at det ikke er forsket så mye på det. I Norge vell og merke. Kan ikke språkene i øst Europa, så får ikke søkt noe om det der selv om jeg har hørt de fraråder flyturer.

Også kan du jo også få blodpropp i morkaken, og dette er jo en reel fare!

http://forum.snartgravid.com/archive/index.php/t-101436.html

Fant også dette på lommelegen;

Når det gjelder risikoen for fosterskader pga. kosmisk stråling under flyreiser er det så langt vanskelig å komme med gode anbefalinger. Den mest sensible perioden for strålepåvirkning av fosteret er fra 8.-14. svangerskapsuke. I denne perioden utvikler både hjernen og nervesystemet seg hos fosteret. Stråledosen er avhengig av flyhøyden og flytiden. For spesielt interesserte henvises til anbefalingene, som er utgitt av det amerikanske transportdepartementet ( United States Department of Transportation, Office of Aviation Medicine).

Tror nok jeg ikke flyr. Har egentlig fått bedskjed om at jeg aldri kan få barn, så da vil jeg ikke ta sjansen på å miste mirakelet når jeg først har fått det..

• Liker 2
Skrevet

Jeg fløy 2,5 i uke 8, fikk blødninger samme kveld og mistet etter noen dager.

Mulig det var tilfeldig.

Anonym poster: e8ad45e8f417e0656ad2ff84e71a14f2

Skrevet

skulle være 2,5 time

Skrevet

Jeg vet mange har tatt fly i første trimester, og at det har gått bra. Jeg tror ikke det er slik at det går riktig ille hvergang. Tenker også at flyvertinnene flyr jo hverdag, også gjerne før de i det hele tatt vet at de er gravid.

Jeg tror du kan ta litt hardere i enn som så. For min del tror jeg det er særdeles sjelden noe skulle gå galt på grunn av en flytur. Hadde det vært en klar og åpenbar sammenheng hadde det sannsynligvis vært forbudt for lenge siden.

For meg blir det litt i kategorien frykt for mobilstråling, mikrobølgeovn og tre kopper kaffe om dagen... altså bittebittesmå risikofaktorer jeg ikke gidder å ta hensyn til. Livet er farlig. Åpenbare risiki unngår jeg, de andre lever jeg greit med.

Så jeg ville valgt å ikke bekymre meg, men vi er alle forskjellige :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg fløy 2,5 i uke 8, fikk blødninger samme kveld og mistet etter noen dager.

Mulig det var tilfeldig.

Sannsynligvis så var dette helt tilfeldig. Det er ikke noen kjent sammenhang mellom en flytur og spontanabort.

Med mindre man har et risikosvangerskap hvor det å fly er på lista over hva man ikke får lov til å gjøre, så er det ingen grunn til at man ikke skal kunne ta noen flyreiser i svangerskapet.

Skrevet

Sannsynligvis så var dette helt tilfeldig. Det er ikke noen kjent sammenhang mellom en flytur og spontanabort.

Med mindre man har et risikosvangerskap hvor det å fly er på lista over hva man ikke får lov til å gjøre, så er det ingen grunn til at man ikke skal kunne ta noen flyreiser i svangerskapet.

Som sagt, grunnen til at det ikke er en kjent sammenheng mellom fly og SA er fordi det har vært ca null forskning. Det er ikke et gyldig argument.

Skrevet

Som sagt, grunnen til at det ikke er en kjent sammenheng mellom fly og SA er fordi det har vært ca null forskning. Det er ikke et gyldig argument.

Kanskje ikke, men hvis det hadde vært et skred av aborterende kvinner og fostre med misdannelser etter flyturer i første trimester eller hos flyvertinner, tror du ikke da at noen ville ha forsket mer på det?

Anonym poster: 398f45708fa164f04eaf3e9278db4608

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde det vært økt risiko for spontanabort ved noen få, tilfeldige flyvninger så hadde man blitt frarådet å fly. Reelt sett så er sannsynligheten for å oppleve spontanabort fordi du gikk på ræva på glatta større enn hva den er ved noen få flyturer.

Grunnen til at flyvertinner blir satt på bakken noen uker uti svangerskapet er fordi den strålingen man kan bli utsatt for ved hyppige flyvninger kan være mer enn det som er sunt, men ikke engang dette er helt påvist. Da velger man heller å være føre-var.

For min del så høres det mer ut som om du leter etter en unnskyldning for å ut å fly, men da bør ikke unnskyldningen være at det er økt risiko for spontanabort.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skriver legene ting som dette da? :

Den tryggeste tiden en kan fly på er i 2. trimester, altså fra uke 13-28. Da er sjansene minimale for at noe skal skje med fosteret.

Ergo blir du jo på sett og vist frarådet.

Link: http://www.lommelege...r-jeg-er-gravid

Fordi i første trimester regnes alt som risiko uansett hva du gjør. Da er allerede risikoen for spontanabort opp mot 33%.

Skrevet

Tror nok jeg ikke flyr. Har egentlig fått bedskjed om at jeg aldri kan få barn, så da vil jeg ikke ta sjansen på å miste mirakelet når jeg først har fått det..

Vil bare si at jeg skjønner deg godt, spesielt siden du ikke blir lett gravid.

Jeg er gravid nå og har fløyet flere ganger i svangerskapet, noe jobb og noe ferie. Hver gang har det stukket litt inni meg siden man faktisk ikke vet hvilken påvirkning det har på fosteret.

Med mindre det er noe du har veldig lyst til å være med på hadde jeg holdt meg hjemme hvis jeg var deg.

Anonym poster: 7719386a3ef71e3812e405172fb20242

• Liker 2
Skrevet

Jeg fløy kjempelangt da jeg var 4-5 uker på vei, så på nytt i uke 14 og igjen i uke 18 og det gikk helt fint. Tror ikke det er flying i seg selv som utløser spontanabort, heller det faktum at er det meninga at spiren skal sitte, så gjør den det.

Anonym poster: 08c80ba641fdd6aa8e7c220b594c4c78

Skrevet (endret)

Skjønner godt at du er føre var og føler et sterkt vern om den lille. Har flydd endel, i første og spesielt i 2. trimester, aldri med en god følelse. Blitt stiv i bekken og fått vondt i magen enda fosteret var knøttlite og omtrent ikke veide noe. Aldri hatt plager med det ellers. Når han ble større kjentes det ikke ut til at han likte dette noe særlig nei, jeg ble veldig preget av trykket, og da blir jo bebis det og tenker jeg. Har heldigvis sluppet å fly etter uke 31.

Ikke fly om du ikke føler deg vel med det, spesielt når du ikke må- man får ikke ta det tilbake skulle det skje noe selv om sannsynligheten for det er liten.

Endret av desert_rose
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...