LukaFrost Skrevet 18. januar 2013 #1 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) I går hørte jeg at man snakket på nyhetene om at postkontorer skulle legges ned. Det heter vel postkontor og ikke postkontorer? *** Nå ser jeg at det faktisk er lov å si kontorer i ubestemt form flertall, men ærlig talt! Endret 18. januar 2013 av LukaFrost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. januar 2013 #2 Del Skrevet 18. januar 2013 I går hørte jeg at man snakket på nyhetene om at postkontorer skulle legges ned. Det heter vel postkontor og ikke postkontorer? *** Nå ser jeg at det faktisk er lov å si kontorer i ubestemt form flertall, men ærlig talt! Synes du dette var så merkelig? Kontor som ubestemt flertallsform er ikke så vanlig på bokmål, vil jeg anta. På nynorsk er intetkjønnsord likt i entall og flertall i ubestemt form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 18. januar 2013 #3 Del Skrevet 18. januar 2013 Et kontor - kontoret - flere kontorer - alle kontorene Grammatisk er det nok riktig å si "flere postkontorer legges ned", men etter hva som høres riktig/feil ut, så ville jeg ha sagt "flere postkontor legges ned". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. januar 2013 #4 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Et kontor - kontoret - flere kontorer - alle kontorene Grammatisk er det nok riktig å si "flere postkontorer legges ned", men etter hva som høres riktig/feil ut, så ville jeg ha sagt "flere postkontor legges ned". Det avhenger sikkert også av hvilken dialekt man snakker, om man bruker samme form i ubestemt entall og flertall. "Problem" er et annet eksempel. Der kan man bruke samme bøyningsmåte. For meg er det unaturlig å si at jeg har mange/ingen problem, som et eksempel. Endret 18. januar 2013 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Steve Cook Skrevet 20. januar 2013 #5 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Det avhenger sikkert også av hvilken dialekt man snakker, om man bruker samme form i ubestemt entall og flertall. "Problem" er et annet eksempel. Der kan man bruke samme bøyningsmåte. For meg er det unaturlig å si at jeg har mange/ingen problem, som et eksempel. Du kan bruke samme bøyningsmåte (altså ubestemt flertall og entall) på de aller fleste intetkjønnsord. Unntaket er blant annet ord som slutter på -e. Endret 20. januar 2013 av Steve Cook Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå