Gå til innhold

Postkontor


LukaFrost

Anbefalte innlegg

I går hørte jeg at man snakket på nyhetene om at postkontorer skulle legges ned. Det heter vel postkontor og ikke postkontorer?

***

Nå ser jeg at det faktisk er lov å si kontorer i ubestemt form flertall, men ærlig talt!

Endret av LukaFrost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

I går hørte jeg at man snakket på nyhetene om at postkontorer skulle legges ned. Det heter vel postkontor og ikke postkontorer?

***

Nå ser jeg at det faktisk er lov å si kontorer i ubestemt form flertall, men ærlig talt!

Synes du dette var så merkelig? Kontor som ubestemt flertallsform er ikke så vanlig på bokmål, vil jeg anta. På nynorsk er intetkjønnsord likt i entall og flertall i ubestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kontor - kontoret - flere kontorer - alle kontorene

Grammatisk er det nok riktig å si "flere postkontorer legges ned", men etter hva som høres riktig/feil ut, så ville jeg ha sagt "flere postkontor legges ned".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et kontor - kontoret - flere kontorer - alle kontorene

Grammatisk er det nok riktig å si "flere postkontorer legges ned", men etter hva som høres riktig/feil ut, så ville jeg ha sagt "flere postkontor legges ned".

Det avhenger sikkert også av hvilken dialekt man snakker, om man bruker samme form i ubestemt entall og flertall. "Problem" er et annet eksempel. Der kan man bruke samme bøyningsmåte. For meg er det unaturlig å si at jeg har mange/ingen problem, som et eksempel.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve Cook

Det avhenger sikkert også av hvilken dialekt man snakker, om man bruker samme form i ubestemt entall og flertall. "Problem" er et annet eksempel. Der kan man bruke samme bøyningsmåte. For meg er det unaturlig å si at jeg har mange/ingen problem, som et eksempel.

Du kan bruke samme bøyningsmåte (altså ubestemt flertall og entall) på de aller fleste intetkjønnsord. Unntaket er blant annet ord som slutter på -e.

Endret av Steve Cook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...