Gå til innhold

Blitt syk i Norge uten reiseforsikring - pris for lege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skal legge denne men satser på at denne passer inn her.

Jeg har en venn fra Amerika som skulle ha vært til legen/legevakta pga. noen sterke smerter i magen. Problemet er at han nekter fordi han ikke har reiseforsikring som dekker andre ting enn reiserelaterte (fly, tog, o.l.) saker.

Det jeg lurer på er hvor mye dette kan komme til å koste, bare sånn ca.? Han er overbevist om at det kommer til å koste forferdelig mye, og han reiser hjem på Lørdag og vil derfor vente til da. Tror dere det er mulig å dra til legen, få sett på det litt og bare fått noen smertestillende så han klarer seg til han kommer tilbake? Vil det koste veldig mye iogmed at han ikke er norsk statsborger?

Vet egentlig ikke hvordan dette fungerer, så beklager hvis det er dumme spørsmål som blir stilt her.

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at han ikke er fra et eu land skal han i utgangspunktet betale kostnader selv, etter det jeg forstår. Tror prisen på en legetime ligger på rundt 700-1000kr (det det koster for konsultasjon til enkelta privatpraktiserende). Medisiner og eventuell inleggelse kommer da i tillegg om jeg forstår det rett (det er ikke sikkert)

Ring legekontoret for å bli sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Han har rett på helsehjelp, men må dekke denne selv. Det er derfor vanskelig å si hvor mye det kan komme på, dere må nesten bare ta en telefon til legen/legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel det samme som å gå til en privatpraktiserende lege? :vetikke:

Du kan jo ringe til et privat legekontor/sykehus (type Aleris osv) og høre, og så ringer du til legevakten og hører hva de sier.

Anonym poster: 70b14a453aa6795dfb130b95f0e3b759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare å dra til privat-praksis. Der betaler man jo alt selv uansett.

Volvat f.eks koster 980,- for medlem og 1224,- for ikke-medlem. Dette er en konsultasjon. Dersom han må ta prøver eller videre til spesialist koster det mer. Men det er ikke slike svimlende summer som i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å dra til privat-praksis. Der betaler man jo alt selv uansett.

Volvat f.eks koster 980,- for medlem og 1224,- for ikke-medlem. Dette er en konsultasjon. Dersom han må ta prøver eller videre til spesialist koster det mer. Men det er ikke slike svimlende summer som i USA.

Det kan jo være at han må betale mer når han ikke har norsk personnummer :vetikke: Men jeg aner ikke altså. Ville ihvertfall ringt og forhørt meg på forhånd.

Anonym poster: 70b14a453aa6795dfb130b95f0e3b759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at han må betale mer når han ikke har norsk personnummer :vetikke: Men jeg aner ikke altså. Ville ihvertfall ringt og forhørt meg på forhånd.

Anonym poster: 70b14a453aa6795dfb130b95f0e3b759

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være dyrere å behandle en amerikaner enn en nordmann. I og med at privat-praksiser ikke får dekket noe som helst fra staten tar de jo betalt for det det koster å behandle + fortjeneste. Tviler på at det finnes et amerikaner-gebyr :ler:

Men uansett - dere hadde spart masse tid og arbeid ved å ringe legevakt for å høre, og deretter en privatpraktiserende lege etterpå. De har jo fasitsvaret, så slipper dere å lese synsing og gjetting fra KG-folket.

Endret av Mynona
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor jeg skal legge denne men satser på at denne passer inn her.

Jeg har en venn fra Amerika som skulle ha vært til legen/legevakta pga. noen sterke smerter i magen. Problemet er at han nekter fordi han ikke har reiseforsikring som dekker andre ting enn reiserelaterte (fly, tog, o.l.) saker.

Det jeg lurer på er hvor mye dette kan komme til å koste, bare sånn ca.? Han er overbevist om at det kommer til å koste forferdelig mye, og han reiser hjem på Lørdag og vil derfor vente til da. Tror dere det er mulig å dra til legen, få sett på det litt og bare fått noen smertestillende så han klarer seg til han kommer tilbake? Vil det koste veldig mye iogmed at han ikke er norsk statsborger?

Vet egentlig ikke hvordan dette fungerer, så beklager hvis det er dumme spørsmål som blir stilt her.

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Han trenger ikke betale for legevakten (eller hvis dere må tilkalle ambulanse/må hasteinnlegges ved sykehus.

Slik strakshjelp er unntatt kravet om reiseforsikring/medlemskap i folketrygden.

Ved operasjoner, fastlegekonsultasjon, medisinsk behandling over tid, så må han derimot betale.

Hilsen UDI-ansatt

Anonym poster: 12207af36c49895f4d18c76686d61eea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Tusentakk for svar.

Har endelig fått overtalt han til å la meg ringe legevakten hvis han ikke orker mer/blir verre. Da får prisen egentlig bare være. Bor på en veldig liten plass så noe privat blir nok et langt stykke unna, og iogmed at vi må reise i taxi kan det fort bli like dyrt.

Men som sagt, takk for svar.

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Tusentakk for svar.

Har endelig fått overtalt han til å la meg ringe legevakten hvis han ikke orker mer/blir verre. Da får prisen egentlig bare være. Bor på en veldig liten plass så noe privat blir nok et langt stykke unna, og iogmed at vi må reise i taxi kan det fort bli like dyrt.

Men som sagt, takk for svar.

Anonym poster: bae5495ca14425a7dacbc2624982ed9a

Du kan jo uansett ringe nå for å høre hva det koster da. Så vet du det og kan fortelle amerikaneren din at det (sannsynligvis) koster 150 kr. Det er noen magesmerter man ikke skal gå for lenge med, f.eks de som kommer fra blindtarmbetennelse. så ikke gå for lenge uten å sjekke med lege dersom det er sterke smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen.

Smertene sitter i tarmene, som en slags brennende følelse. Ikke oppkast eller noe annet i veien, bare akkurat tarmene/må på do hele tiden. Har sjekket om symptomer og ganske sikker på at det er dysenteri. (Tro det eller ei.)

Skal uansett ringe nå snart, så da ordner det seg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger ikke betale for legevakten (eller hvis dere må tilkalle ambulanse/må hasteinnlegges ved sykehus.

Slik strakshjelp er unntatt kravet om reiseforsikring/medlemskap i folketrygden.

Ved operasjoner, fastlegekonsultasjon, medisinsk behandling over tid, så må han derimot betale.

Hilsen UDI-ansatt

Anonym poster: 12207af36c49895f4d18c76686d61eea

Å joda, han må betale ved legevakten, akkurat som alle andre må, norsk personnummer eller ikke. Forskjellen er bare at han må betale det som normalt dekkes av folketrygden i tillegg, men de svimlende summene er det ikke, mye lavere en hos privatpraktiserende. Tror det ligger på rundt 500 kr for en konsultasjon. Innlegges du på sykehus betaler du ikke for en evt ambulansetur, men takstameteret går fra du kommer inn døren på sykehuset. F.eks blindtarmsbetennelse med et døgn på intensiv/oppvåkning og tre dagers rekonvalesens kan godt komme på et par hundretusen, så jeg forstår at han vegrer seg. Ingen kan nekte deg akutt helsehjelp, men det er ikke gratis. La moralen være at det aldri lønner seg å reise noe sted uten reiseforsikring!

Hilsen sykepleier som har gleden av å kopiere pass, forsikringspapirer, E111 og økonomiske garantier mangfoldige ganger ila året.

Anonym poster: 230dc7b030307604ca0a41c8001f4e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, han må betale ved legevakten, akkurat som alle andre må, norsk personnummer eller ikke. Forskjellen er bare at han må betale det som normalt dekkes av folketrygden i tillegg, men de svimlende summene er det ikke, mye lavere en hos privatpraktiserende. Tror det ligger på rundt 500 kr for en konsultasjon. Innlegges du på sykehus betaler du ikke for en evt ambulansetur, men takstameteret går fra du kommer inn døren på sykehuset. F.eks blindtarmsbetennelse med et døgn på intensiv/oppvåkning og tre dagers rekonvalesens kan godt komme på et par hundretusen, så jeg forstår at han vegrer seg. Ingen kan nekte deg akutt helsehjelp, men det er ikke gratis. La moralen være at det aldri lønner seg å reise noe sted uten reiseforsikring!

Hilsen sykepleier som har gleden av å kopiere pass, forsikringspapirer, E111 og økonomiske garantier mangfoldige ganger ila året.

Anonym poster: 230dc7b030307604ca0a41c8001f4e5a

Er det ikke E-121 du mener?

Anonym poster: fb3beda547aa725df41db204b04b7797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke E-121 du mener?

Anonym poster: fb3beda547aa725df41db204b04b7797

Nei, det er E111 men kalles vel europeisk helsetrygdekort i dagligtale, se her for mer info;https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do. Alle bør forøvrig ha reiseforsikring i tillegg.

Anonym poster: 230dc7b030307604ca0a41c8001f4e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Smertene sitter i tarmene, som en slags brennende følelse. Ikke oppkast eller noe annet i veien, bare akkurat tarmene/må på do hele tiden. Har sjekket om symptomer og ganske sikker på at det er dysenteri. (Tro det eller ei.)

Skal uansett ringe nå snart, så da ordner det seg vel.

Dysenteri er det neppe.

http://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/import-og-tropesykdommer/shigellose-dysenteri-30401.html?page=all

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...