Gå til innhold

Alltid diare etter mat, noen flere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonym #14 (og 19) her: Jeg er så og si ikke plaget med reluks lenger etter at jeg begynte på de nevnte pillene.

Anonym poster: 0b418c681467033d462233a5f4425404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de hadde sett det på vei opp eller ned et eller annet sted. Dessuten holder vel slike til i tarmen og dette er på oversiden av magesekken og ganske vanlig.

Kan jo legge til at jeg ikke har vært noe i sydlige strøk, lengst sør er Paris, og der, som her, er hygienen relativt god. Jeg er flink med hygienen generelt sett, men jeg vasker meg ikke med anti-bac hvert femte minutt, fordi jeg tror at litt bakterier er godt å ha.

Anonym poster: 0b418c681467033d462233a5f4425404

Bendelorm finnes i norge også. De kan migrere ut av tarmen så ingen garanti for at du har den der. Og de dør en gang så den trenger ikke være der lenger men du har mulig hatt sykdommen.

Anonym poster: 6bcbe7feaa176961800bca03705ce912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn er periode. Det gikk fem min etter jeg spiste så fløy jeg på do. Visste seg at jeg har IBS. Nå som jeg tar probiotika hver dag, har jeg ingen problemer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har de samme symptomene som deg TS. Maten renner rett gjennom, lavt jerninnhold og B12. Hun tar B12 hver tredje måned og jerntilskudd, hun har blitt undersøkt på gastro flere ganger og tatt alt som finnes av prøver igjen og igjen. Hun prøvde tabletter som skulle stoppe det men da kastet hun opp i stede. Hun har forsøkt melkefri diett, mat uten hvetemel, mat uten gluten...

Nå har de funnet årsaken, jeg vet ikke hva det heter med problemet ligger i bukspyttkjertelen. Hun får tabletter for dette og så lenge hun tar de holder hun seg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Det ble tatt blodprøver, mulig også for cøliaki, han sa ikke hva det var som ble tatt. Ikke annet enn at de var ok, minus jern og B12. Eller; blodprosenten min var fin,men jeg hadde nesten tomme jernlager.

Sikkert 20 år jeg har hatt det sånn, så ville nesten ha vært en lettelse hvis det er cøliaki, så får jeg en normal magehverdag!

Anonym poster: 45ce61e85e548ab52ab7eb05e763326d

Blodprøve for cøliaki er ikke standard blodprøve som tas når man tar "full blodstatus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn er periode. Det gikk fem min etter jeg spiste så fløy jeg på do. Visste seg at jeg har IBS. Nå som jeg tar probiotika hver dag, har jeg ingen problemer lenger.

Hvilken probiotika tar du? Jeg er ikke TS, men lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken probiotika tar du? Jeg er ikke TS, men lurer :)

Tok en drikke med actimel med vanlig sukker, den uten søtningsmiddel hver dag en periode. Men er ikke alltid praktisk å drasse med seg hvis man overnatter borte og sånt. Nå tar jeg New Chapter Probiotics. To tabletter hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Det ble tatt blodprøver, mulig også for cøliaki, han sa ikke hva det var som ble tatt. Ikke annet enn at de var ok, minus jern og B12. Eller; blodprosenten min var fin,men jeg hadde nesten tomme jernlager.

Sikkert 20 år jeg har hatt det sånn, så ville nesten ha vært en lettelse hvis det er cøliaki, så får jeg en normal magehverdag!

Anonym poster: 45ce61e85e548ab52ab7eb05e763326d

Om det du har er intoleranse eller "irritabel tarm" (=ett eller annet uklart ikke helt i orden med fordøyelsen) så må du regne med å måtte finne ut av hva det er selv.

Forslag:

-Hvete (ikke gluten, men faktisk hveten i seg selv)

-Grovt korn (fins folk som ikke klarer å fordøye det)

-Fett (prøv diett med bittelite fett i seg. Magert kjøtt/fisk, ikke kjøttdeig men karbonadedeig etc)

-siden du eter laktosefritt så er soya en matvare mange er/blir allergisk mot

Regn med at det tar 2 mnd før du ser klar bedring om du kutter (bare en gruppe av gangen), og minst 1/2 år før du er sikker.

Anonym poster: 022b21ac437f527fdc1c77066cfa46e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym #28:

Hvorfor blir man allergisk mot soya hvis man er laktoseintolerant? Er ikke soyaprodukter det man burde erstatte melkeproduktene med?

Anonym poster: 6dfc95fb395482694f0af3c58a9e40e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn som deg og jeg fikk noe av legen som heter Egazil. Ble kvitt det etter en mnd ca. :)

Den vet jeg min mor og forsøkte men virkningen var kortvarig. Be de sjekke skjoldbukskjertelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte, ble bra når jeg sjekket kryssallergiene for det jeg er allergisk mot. Bjørk, gress osv. Prøvde meg frem og satt igjen med hvete og poteter som synderene. Så lenge jeg holder meg unna disse to, så er jeg bra. En lettelse etter 15 år der maten renner gjennom! Så om du har noen allergier, sjekk kryssallergiene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være noen intoleranser eller allergier. Jeg hadde det sånn i flere år, men så gikk det over helt av seg selv! Nå har jeg ikke vært plaget de siste fire årene, og kostholdet mitt er akkurat det samme som før. Jeg tenker at jo mer fokus man har på det, jo verre blir det.

Anonym poster: 6791f39416f24797ec95d2db2370140a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trenger ikke være noen intoleranser eller allergier. Jeg hadde det sånn i flere år, men så gikk det over helt av seg selv! Nå har jeg ikke vært plaget de siste fire årene, og kostholdet mitt er akkurat det samme som før. Jeg tenker at jo mer fokus man har på det, jo verre blir det.

Anonym poster: 6791f39416f24797ec95d2db2370140a

Ts;

Nå har jeg vært dårlig i magen siden jeg var liten, og iallefall de siste 20 årene har det vært ille. Så jeg tviler på at det er pga fokus på magen jeg springer på do etter mat.

Jeg merker forskjell på når jeg har såkalt nervøs mage (får mageknip hvis det er noe jeg gruer meg til, men det har nesten forsvunnet helt med alderen) og etter-mat-mage.

Anonym poster: 45ce61e85e548ab52ab7eb05e763326d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på akkurat samme måte, ble bra når jeg sjekket kryssallergiene for det jeg er allergisk mot. Bjørk, gress osv. Prøvde meg frem og satt igjen med hvete og poteter som synderene. Så lenge jeg holder meg unna disse to, så er jeg bra. En lettelse etter 15 år der maten renner gjennom! Så om du har noen allergier, sjekk kryssallergiene!

Ts;

Det kan jeg gjøre, er fra før veldig allergisk mot skalldyr og nøtter:)

Anonym poster: 45ce61e85e548ab52ab7eb05e763326d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...