Gå til innhold

I hvilken retning skal jeg bevege meg nå?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vet ikke under hvilket tema dette passer, så jeg velger å ta det her på generell debatt.

Jeg er meget forvirret for tiden, vet ikke hva jeg skal velge å gjøre som vil bli best for meg.

Jeg har de siste 2 årene slitt med psykiske problemer, deriblant depressjon og angst. Jeg lever nå på rehabiliteringspenger. Har gått på det i snart 1 år, men har fått noen måneder ekstra pga min situasjon og fortsettelse i behandling.

Jeg har muligheten for å få ny utdanning gjennom trygdekontoret. Om det blir til høsten vet jeg ikke, men jeg har nok uansett store muligheter for å få det. Dette er en sjangse jeg gjerne vil gripe for å komme meg videre i livet.

Dessverre har jeg i tillegg klart å ødelegge min økonomi fullstendig. Fra mine yngre dager ( jeg er fortsatt ganske ung :wink: ) har jeg brukt mye mer penger enn jeg egentlig hadde, og dermed sitter jeg nå med mye inkassogjeld i alle retninger.

Dette er ikke lett å skulle betale ned på når jeg kun har rehabiliteringspenger ( har utbetalt svært lite siden jeg aldri har rukket å jobbe mange årene). Skal nevne at jeg har nedbetalingsordninger med alle firmaene.

Grunnet min økonomiske situasjon, vil jeg veldig gjerne forsøke å jobbe igjen istedet, slik at det kan bli enklere å betale ned gjelden. Om jeg klarer å jobbe så lenge vet jeg egentlig ikke, men jeg føler jeg må gjøre dette.

Ønsket mitt om å begynne på skole igjen er meget stort, men jeg klarer ikke se for meg 3-4 år i utdanning og å fortsette å ha all inkasso hengende etter meg.

Om jeg nå skulle begynne å jobbe, og jeg ikke skulle takle det er jeg tilbake på square one, uten noen støtte i ryggen, og jeg må vel heller sykmelde meg igjen. ( det ønsker jeg virkelig ikke)

I tillegg vil jeg tro det da vil ta noen år igjen før jeg kan få gå på skole gjennom trygdekontoret/attføring.

Ønsket om skole er stort, og jeg vil nødig vente så lenge før jeg kommer igang med utdanningen.

Jeg går i behandling fortsatt, men dette er ikke så ofte, slik at jeg ville kunne jobbe likevel.

Jeg trenger noen råd fra dere om hva dere syns jeg burde gjøre. Jeg forsøker å finne den beste løsningen, men jeg klarer ikke reflektere over dette fornuftsmessig lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å bli medlem i Gjeldsofferalliansen, de kan svare deg på hva du kan gjøre ang gjelda. http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/

Har du mye gjeld, kan du få gjeldsordning, tvungen eller frivillig. Er gjelda slik at du kan betjene den, bør du få i stand en ordning, gjerne ved hjelp av kommunal rådgiver (alle kommunene skal ha en slik, hvis ikke forhør deg med namsmann/lensmann). Muligens kan rentene fryses mens du utdanner deg...

Tror jeg ville anbefalt deg å komme til en ordning, midlertidig, mens du tar utdannelse. Du er i en situasjon der du ikke er helt frisk, og som du selv sier - sannsynligheten er stor for at du ikke makter jobben.

Skulle du evt. ikke makte å gjennomføre en utdannelse heller, og måtte uføretrygde deg, vil du høyst sannsynlig få en gjeldsordning mht gjelda, slik at den blir slettet etter f.eks. fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil bli vanskelig for deg å få yrkesrettet attføring om du først begynner å jobbe. Dersom du begynner å jobbe, har du ikke lenger krav på rehabiliteringspenger. (Mulig det er noen unntak fra regelen som jeg ikke kjenner til, men...)

Derfor tror jeg det ville lønne seg for deg å starte med en utdannelse når du er klar for det. Søke om yrkesrettet attføring. Slik vil du få hjelp til å finne en gunstig måte å komme deg ut i arbeid på, gjennom aetat. Når det gjelder gjelden din, vil du sikkert kunne komme til en grei ordning med kreditorer om du forklarer din situasjon for de. I det store og hele tror jeg det er bedre å fullføre utdannelse først, før du begynner å jobbe igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er i samme situasjon som deg.

Har rehabiliteringspenger, skal søke om yrkesrettet attføring, samt at jeg sliter med mye gjeld.

Vi har fått hjelp av kommunen til en gjeldsrådgiver som tar hånd om gjelden vår (kontakter kreditorer, og søker gjeldsordning).

Jeg vil sterkt anbefale deg å ta utdanning gjennom yrkesrettet attføring hvis du kan få det.

Og som noen skrev over her, prøv å fryse gjelden, når du er under utdanning, eller søk om gjeldsordning, for det er en mulighet for at du kanskje kan få det. (hele gjeldsordningsloven finnes hos www.lovdata.no)

Be om all hjelp du kan få!

Sosialkontoret, ev. kommunen har plikt til å veilede deg med hensyn til økonomi/gjeld.

Og det er et godt råd å melde seg inn i gjeldsofferalliansen!

Da får du hjelp der, samt at du får tilgang til en lukket tjeneste på internett, der folk med gjeldsproblemer og fagpersoner har et eget diskusjonsforum.

Har brukt den tjenesten selv, og i det minste er det godt å treffe andre som har det på samme måte.

Jeg ønsker deg lykke til, og stå på med livet ditt :-)

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...