Gå til innhold

Kristne konfirmasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte familiemedlemmer er "pliktige" til å bli med i kirka når en ungdom skal konfirmeres? Jeg nektet å bli med i kirka på konfimasjonen til lillebroren min. Det frister veldig lite å sitte i kirka i timesvis og høre på all dritten presten sier, og blir tvingt til å synge kristne salmer. Ser ikke helt hvordan det er dårlig gjort av meg å nekte å bli med på det, det er jo selve feiringa som feires i et lokale etterpå som betyr noe?

Anonym poster: b927d73c2654b8d35194f26445ee48b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo gjerne et betydningsfullt øyeblikk for personen som blir konfirmert, og et øyeblikk han vil dele med dem han er glad i. Det er vel der "plikten" ligger. Forøvrig er jeg enig med deg. Ikke i at det er kjedelig, men at jeg synes kristendommen og kirkens budskap generelt er motbydelig, og jeg blir dårlig av å se at unge blir indoktrinert til å tro på dette.

Anonym poster: 5fb1a43a21f761ee04b2b9ee328a4a7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ein konfirmasjon varer stort sett ein time, og salmane kan du jo berre la vere å synge. Eg er ateist, men eg går sjølvsagt i konfirmasjonar der eg er invitert. Sidan eg også likar å synge syng eg med på salmane, mest for å sjekke om eg framleis klarer å synge frå bladet. For konfirmanten er det nok kjekt at du er der. Storesøsken er viktige i livet til dei som er så heldige å ha det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør, antar jeg at det er noen som tvinger deg. Har du prøvd å spørre de hvorfor?

Spesielt siden du viser intensjon om å være med på feiringen etterpå og dermed være der for broren din, synes jeg det er helt morbid hvis du blir tvunget til å sitte å høre på tusenvis av år gammel propaganda når det er tydelig at du ikke har lyst.

Hadde jeg vært deg hadde jeg giddet å lage en sak ut av dette, for livssyn er personlig og det å tvinge et livssyn på noen er galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan det er dårlig gjort av meg å nekte å bli med på det, det er jo selve feiringa som feires i et lokale etterpå som betyr noe?

For mange ungdommer er det nok staffasjen, festen, gavene og pengene som betyr noe. Men forhåpentligvis er din bror en av de som bryr seg mer om innholdet, og det som skjer i kirken.

Anonym poster: 18194ca7491f0838181a6d1b716601f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i min lillebrors konfirmasjon var jeg til stede i kirka. Men gidder ikke dra i kirka for å høre på sånt med mindre det er umiddelbar familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått i kirken i konfirmasjon til to søskenbarn. Jeg er selv ateist og ble konfirmert borgerlig, men hadde likevel ikke noen problemer med å delta på den korte seremonien som konfirmasjon er. Ja, det er dritkjedelig, men det varer tross alt ikke så veldig lenge (og så kan man jo sitte og fantasere om alle de gode kakene man skal spise etterpå!).

Anonym poster: 7d47e2a24658e84f0949bd785af0501a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å være så prinsippfast at man går glipp av store øyeblikk i familiens liv da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig å være så prinsippfast at man går glipp av store øyeblikk i familiens liv da.

Enig med deg.

Selv er jeg ateist og gift hos byfogden. Våre barn er ikke døpt og de er borgerlig konfirmert.

Likevel blir det bare rart å ikke gå i kirken når vi er invitert i barnedåp, konfirmasjon eller bryllup til venner eller familie som har et forhold til kirken.

Nå er det ikke så mange av dem så det er ikke akkurat et stort "offer".

Ts, har du det på samme måte når det gjelder begravelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange ungdommer er det nok staffasjen, festen, gavene og pengene som betyr noe. Men forhåpentligvis er din bror en av de som bryr seg mer om innholdet, og det som skjer i kirken.

Anonym poster: 18194ca7491f0838181a6d1b716601f2

Broren min er ikke engang kristen, han bare konfirmerte seg kristent i og med at det er det som er mest "normalt". :roll:

-TS

Anonym poster: b927d73c2654b8d35194f26445ee48b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, har du det på samme måte når det gjelder begravelser?

Har ikke vært i en begravelse siden jeg var barn

-TS

Anonym poster: b927d73c2654b8d35194f26445ee48b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at mange ateister/humanister har aå sterkt "hat" til kirke og alt som foregår der. De ser ned på de som velger litt anderledes enn de selv. Søstra mi er i et forhold med en som er muslim, han har deltatt flere ganger i kirken i bryllup og konfirmasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min er ikke engang kristen, han bare konfirmerte seg kristent i og med at det er det som er mest "normalt". :roll:

-TS

Det mest normale er å stille opp når ens bror konfirmeres. Jeg synes humanistisk konfirmasjon er visvas, men jeg ville stilt opp hvis det var min bror. Uten å lage innlegg etterpå om hvor fælt det var å høre på ting jeg er uenig i i noen minutter av min brors liv.

Anonym poster: 18194ca7491f0838181a6d1b716601f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det slik at mange ateister/humanister har aå sterkt "hat" til kirke og alt som foregår der. De ser ned på de som velger litt anderledes enn de selv. Søstra mi er i et forhold med en som er muslim, han har deltatt flere ganger i kirken i bryllup og konfirmasjon.

Jeg er ateist og hater aldeles ikke kirken eller kristendommen, men jeg synes det er ubehagelig å oppholde meg i en kirke. Det blir så feil for meg, og det føles veldig fremmed. Jeg har ikke vært i noen annen religions hellige hus, men går ut i fra at jeg ville følt det samme i en moské eller synagoge.

Anonym poster: 7d47e2a24658e84f0949bd785af0501a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg.

I tillegg til å være fremmed. Så føler jeg det blir det samme som å sitte i et rom med voksne mennesker som prater seriøst i sin tro på julenissen. Blir veldig kleint med andre ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte familiemedlemmer er "pliktige" til å bli med i kirka når en ungdom skal konfirmeres? Jeg nektet å bli med i kirka på konfimasjonen til lillebroren min. Det frister veldig lite å sitte i kirka i timesvis og høre på all dritten presten sier, og blir tvingt til å synge kristne salmer. Ser ikke helt hvordan det er dårlig gjort av meg å nekte å bli med på det, det er jo selve feiringa som feires i et lokale etterpå som betyr noe?

Anonym poster: b927d73c2654b8d35194f26445ee48b3

Håper ikke du har konfirmert deg. En kristen konfirmasjon er en voksen bekreftelse på ens dåp. Man offentliggjør at man er en kristen. Desverre er det alt for mange i dag som konfirmerer seg for å få penger, konfirmerer seg for festens del. En konfirmasjon varer dessuten sjelden i timesvis. Slike gudstjenester varer omtrent kun en time, men det avhenger selvsagt av hvor mange konfirmanter det er. De stedene der det er veldig mange konfirmanter i et kull pleier de ofte å ha flere gudstjenester pga plassmangel, og da blir det jo også kortere gudstjeneste enn om man skulle konfirmert alle samtidig. Om dere ikke er aktive kristne i deres familie så er det vel ingen som sier noe om du ikke synger med i kirka? Ingen tvinger deg fysisk til det i alle fall, selv om presten og kjernen i menigheten selvsagt ønsker at du skal være med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Calavi

Det frister lite? Hvor mye annet i løpet av en dag gjør man ikke som "frister lite" da? Jeg synes humanetisk konfirmasjon er noe tull, uten at jeg skal gå mer inn på det, men jeg hadde så klart blitt med om min lillebror hadde tatt det valget. Om det så var for at "alle" andre gjorde det, eller fordi han faktisk er ateist. Jeg synes det er rart at man ikke vil sitte i kirken en time for å være med på en viktig begivenhet for et familiemedlem... Jeg lurer også på hva du da gjør i de andre store milepælene i livet som foregår i kirken? Dropper du de også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva du da gjør i de andre store milepælene i livet som foregår i kirken? Dropper du de også?

Ja.

Anonym poster: b927d73c2654b8d35194f26445ee48b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke inn i en kirke. Synes religion er noe stort tull og jeg har absolutt ingenting i en kirke å gjøre.

Har vært en gang, og det var for ett år siden da min samboer sin bestefar skulle begraves. Puttet i meg noen valium og satt og tenkte på helt andre ting mens alle gren rundt meg.

Anonym poster: f599abfe9bda02d0e5fe8ae09603db9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...