Gå til innhold

Hvilken matbutikk holde best standard?

114 stemmer

1. 1. Hvilken matbutikk pleier du å handle på?

• Rema 1000
      28
    • Kiwi
      12
    • ICA
      2
    • Rimi
      3
    • Coop
      16
    • Bunnpris
      2
    • CC Mart'n
      2
    • Andre?
      8
    • Meny
      41

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andre -> Centra

Skulle ønske de hadde flere enn to butikker i Oslo. Hverken Jabobs på Holtet eller Centra Colosseum passer mine normale handleruter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ICA supermarked og Eurospar, men mest på ICA supermarked siden det er nærmest.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er en enkel sjel som velger enkle butikker.

Nærhandel : Rimi, Rema og Kiwi

Gode tilbud: Coop

Synes det er god nok standard på disse butikkene.

Du kunne også tatt med Joker og Spar.

Endret av malebarisk
Gjest LadySizz
Skrevet

Mega,men handler ikke så ofte der da det er litt dyrere enn mange andre butikker.

Handler for det meste på Kiwi og er fornøyd med den butikken også :)

Skrevet

Føler overskriften og pollen dekker to forskjellige spørsmål.

På spørsmålet om hvilken butikk som holder best standard er svaret Meny.

På spørsmålet om hvilken butikk jeg handkler oftest på er svaret Rema 1000.

Anonym poster: 3bf3064dac92ae5c5da359e181bed02c

Skulle til å skrive det samme.

Rema er nærmest, så der handler jeg oftest, men jeg foretrekker meny.

Skrevet

Jeg stemte Coop, og tenker da først og fremst på Coop Mega. Jeg synes denne butikken holder høy standard, med godt utvalg i alle varer, god ferskvaredisk med fisk, kjøtt mm, lite råtten frukt ol, gode og nystekte brød. Har ikke den samme erfaringen med andre Coop-butikker (som Prix og Marked).

Skrevet

Kun Meny eller andre butikker innenfor NorgesGruppen.

Syntes ikke at det ikke er så dyrt som folk skal ha det til, men spørs jo hva man handler. Hvis man bare skal handle typiske hverdagsvarer, så lønner det seg nok med Rema osv.

Skrevet (endret)

Øvre middelklasse fra østkanten som jobber på vestkanten, føler du deg litt annenrangs, eller?

Hæh?

Jeg skjønner ikke spørsmålet. <.<

Endret av Nimmel
Skrevet

Hvilket av spørsmålene prøver du egentlig å få svar på?

1. Hvilken matbutikk holder best standard?

2. Hvilken matbutikk pleier du å handle på?

3. Hvilken matbutikk foretrekker du å handle på?

Veldig misvisende med kun en poll og tre spørsmål.

1. Meny.

2. Rema 1000.

3. Meny.

• Liker 2
Skrevet

Jeg handler til vanlig på Kiwi eller Meny, litt avhengig av hva jeg skal ha.

I helgene handler vi ofte på Coop Supermarked.

Den her i byen er stor, oversiktlig, greit utvalg spesielt i glutenfritt. :)

Gjest Darthoven
Skrevet

Blir Rema1000 til hermetikk, olje, godteri, smør, noe pålegg og annet som ikke varierer så mye i kvalitet. Grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk, urter og annet er bare å glemme på Rema. Enkelte butikker holder så lav kvalitet at man kan gråte. Råtten frukt, råtten løk, kjøtt som går ut på dato samme dag (uten redusert pris eller at man blir gjort oppmerksom på det)..Skal sies at min lokale Rema er eksepsjonelt dårlig, men generelt er Rema butikken for de som ikke er bevisst på matkvalitet. Fisk kjøper jeg hos fiskern, kjøtt kjøper jeg hos slaktern og ris, grønnsaker, krydder og annet kjøper jeg i innvandrerbutikker.

Generelt holder daglivarebutikker i Norge SVÆRT lav standard i forhold til stort sett alle andre europeiske land. Det å komme til frankrike, spania, italia, ja selv Polen og Latvia er en åpenbaring. Billig og god mat av fantastisk kvalitet. Sjarmerende markeder, overflod av typer fisk og kjøtt. Heldigvis både jakter og fisker jeg, slik at jeg kan få tak i mat av topp kvalitet. Trist at vi forbrukere finner oss i, i "verdens rikeste..på hva?" land, at maten vår stinker.

• Liker 3
Skrevet

Meny er nærbutikken, og den med best kvalitet så det er der vi handler fast.

Skrevet

I nærområdet er det Rema som er best, og det er der jeg som oftest handler. I spesielle tilfeller går turen til Obs! eller Meny

Anonym poster: caa84608f4590e67d2e5862db3d9d64f

Gjest winston
Skrevet

Her jeg bor finnes nesten alle kjedebutikkene, og jeg er skikkelig horete og flakser fra den ene til den andre, etter hva jeg skal ha. I tillegg har vi mange "innvandrerbutikker" og annet moro.

Skrevet

Blir Rema1000 til hermetikk, olje, godteri, smør, noe pålegg og annet som ikke varierer så mye i kvalitet. Grønnsaker, frukt, kjøtt, fisk, urter og annet er bare å glemme på Rema. Enkelte butikker holder så lav kvalitet at man kan gråte. Råtten frukt, råtten løk, kjøtt som går ut på dato samme dag (uten redusert pris eller at man blir gjort oppmerksom på det)..Skal sies at min lokale Rema er eksepsjonelt dårlig, men generelt er Rema butikken for de som ikke er bevisst på matkvalitet. Fisk kjøper jeg hos fiskern, kjøtt kjøper jeg hos slaktern og ris, grønnsaker, krydder og annet kjøper jeg i innvandrerbutikker.

Generelt holder daglivarebutikker i Norge SVÆRT lav standard i forhold til stort sett alle andre europeiske land. Det å komme til frankrike, spania, italia, ja selv Polen og Latvia er en åpenbaring. Billig og god mat av fantastisk kvalitet. Sjarmerende markeder, overflod av typer fisk og kjøtt. Heldigvis både jakter og fisker jeg, slik at jeg kan få tak i mat av topp kvalitet. Trist at vi forbrukere finner oss i, i "verdens rikeste..på hva?" land, at maten vår stinker.

Tenk på hvordan reagerte jeg da jeg så norske matbutikker for første gang etter å ha bodd i mange år i andre europeiske land. Jeg fikk sjokk for jeg er vant til bredt utvalg, inspirerende variasjon, deilig mat og akseptable priser. Her fikk jeg se lite utvalg, manglende variasjon, grønnsaker som smaker plast og høye priser. Veldig rart at i et av verdens rikeste land ikke klarer å holde akseptabelt standard, sammenlignet med langt fattigere land. Hvorfor er det slik?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk sjokk for jeg er vant til bredt utvalg, inspirerende variasjon, deilig mat og akseptable priser. Her fikk jeg se lite utvalg, manglende variasjon, grønnsaker som smaker plast og høye priser. Veldig rart at i et av verdens rikeste land ikke klarer å holde akseptabelt standard, sammenlignet med langt fattigere land. Hvorfor er det slik?

Jeg selv skjønner heller ikke hvorfor det er så dårlig standard i dette landet, men man må kanskje se på hva den generelle forbruker vil ha, og/eller kjøper. :P

Skrevet

Jeg selv skjønner heller ikke hvorfor det er så dårlig standard i dette landet, men man må kanskje se på hva den generelle forbruker vil ha, og/eller kjøper. :P

Jeg tror ikke forbrukerne vil takke nei til bedre utvalg, bedre tilbud og bedre kvalitet. Bare at de aldri har hatt muligheten å få smake på det her. Men man ser det når man reiser utenlands.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et stort fryseskap. Fra neste høsten kommer jeg til å jakte. Før Jul kjøpte jeg et halvt lam på Meny, og gjorde alt selv, fra koteletter til pinnekjøtt. Det ble veldig bra, og jeg sparte penger.

Sett deg inn i matlaging ( se på programmene til Hellstrøm, her kan du lære mye ), kontakt ferskvaren på din lokale Meny/ICA butikk, bondegård eller jaktlag. Evt ta jegerprøven.

Bor du på landet, kan du plante epletrær og annet i hagen.

Men så lenge barn spiser grandis og pølser på Julaften, så er vel det svaret på dårlig utvalg i butikkene. Vi vil rett og slett ikke.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er nok kort og greit slik at etterspørsel skaper tilbud.

Norge er et langstrakt land, med lav befolkning og spredd bebyggelse. Man skal også heller ikke lengre enn en drøy generasjon tilbake (tidlig 80-tallet) før det eneste man hadde var den lokale nærbutikken, med det alle mest nødvendige av varer. I motsetning til land på sørlige breddegrader har vi en mindre dyrkbar jord, og nok dermed også mindre matkultur, markedsplasser, m.m. Mat har nok vært mer et nødvendig "onde".

Når da større matbutikker begynte å blomster opp på slutten av 70-tallet / begynnelsen av 80-tallet - med kjeder som Rimi 500, Rema 1000 - ble det i hovedsak satset på lav pris i stedet for god kvalitet. Siden den gang har vi hatt 3 eller 4 store matvaregrossister som i all hovedsak har bestemt hva vi skal ha på bordet.

For ikke å glemme den norske landbrukspolitikken, som har avgiftsbelagt importerte matvarer så høyt at de knapt har vært eller er salgbare.

Avgiftene sliter vi fortsatt med, men heldigvis har næringslivet de siste årene som smått begynt å se at det etterspørres mat at en høyere kvalitet og i et videre utvalg. Høstens åpning av Mathallen Oslo bevitner dette, og ikke minste det faktum at Mathallen mente de hadde satt et hårreisen mål på 20.000 besøkende i uken - mens de faktiske tallene viser 40.000 i snitt for de 3 første månedene.

Man blir grønn av misunnelse når man ser hvilket utvalg nabolandene har i forhold til oss. Måtte Trygve Slagsmål Vedum ryke og reise, og med ham de enorme avgiftene som hindres oss fra å nye godt av mat fra f.eks. middelhavslandene.

Endret av Medlem
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes standarden og utvalget på alle billigbutikkene er det samme. På de som er litt dyrere er også standarden den samme, bare utvalget litt mer og prisene litt høyere.

Gå inn i hvilken som helst kjedebutikk i Norge (de er jo alle kjeder uansett) og eneste forskjellen er logoene overalt. Drit kjedelig alt sammen.

Anonym poster: 084ead8c7aebae36a2d9de5b89118e79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...