Gå til innhold

Sophie Elise - dyrevern


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp.

Neida, vi konkluderer bare med noe annet enn dere. Dere får det til å høres ut som om det er et svar på etiske spørsmål, og at de som sier noe annet, ikke har stilt spørsmålet i utgangspunktet.

Personlig har jeg vært med på slakting av storfe, og jeg finner det akseptabelt. Det samme med slakt av hest. Jeg har også sett forsøksdyr i lab for medisinsk forskning. Det interessante er at det er det siste jeg er mest skeptisk til, samtidig ser jeg at man prøver å lindre smerte hos dyrene og jeg er villig til å akseptere medisinsk forskning der annet ikke er mulig.

Så for å konkludere: Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke har tenkt og vurdert selv om man har kommet til at dyreforsøk og kjøtt som mat er greit. Jeg er veldig lei av slike antagelser ( dette ble veldig generelt, og ikke et spesifikt svar).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Euforia

Så for å konkludere: Det er ikke nødvendigvis slik at man ikke har tenkt og vurdert selv om man har kommet til at dyreforsøk og kjøtt som mat er greit. Jeg er veldig lei av slike antagelser ( dette ble veldig generelt, og ikke et spesifikt svar).

Ja, greit. Jeg skjønner hva du mener. Det var kanskje feil av meg å anta. :)

Det jeg reagerer på er at man sier at man elsker dyr og spiser dem. Og når folk her inne skriver at de ikke engang skjønner hvorfor det er noe rart i det - det er da man virkelig begynner å lure på hvor mye denne problemstillingen har blitt tenkt på overhodet. For i utgangspunktet ville de aller, aller fleste ment at å elske noe er ikke likestilt med å ta livet av det og spise det.

(eller har jeg misforstått alt, snakker dere om å elske dyr som i å elske sjokolade? ...) Jeg elsker dyr som jeg elsker min kjæreste og mine venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit. Jeg skjønner hva du mener. Det var kanskje feil av meg å anta. :)

Det jeg reagerer på er at man sier at man elsker dyr og spiser dem. Og når folk her inne skriver at de ikke engang skjønner hvorfor det er noe rart i det - det er da man virkelig begynner å lure på hvor mye denne problemstillingen har blitt tenkt på overhodet. For i utgangspunktet ville de aller, aller fleste ment at å elske noe er ikke likestilt med å ta livet av det og spise det.

(eller har jeg misforstått alt, snakker dere om å elske dyr som i å elske sjokolade? ...) Jeg elsker dyr som jeg elsker min kjæreste og mine venner.

Jeg mener forresten også at alle skal ta kunnskapsbaserte og bevisste valg når det gjelder kjøtt, forsøksdyr o.l. og jeg har respekt for at noen lander et annet sted enn meg :)

Jeg går ikke rundt og elsker alle dyr, like lite som jeg elsker alle mennesker ;)

Jeg har respekt for dyr, jeg vet at dyr kan kjenne smerte, men jeg mener at dyr ikke har samme bevissthet som mennesker og jeg ønsker ikke å menneskeligjøre dem. Jeg mener at dyr generelt skal behandles med respekt og ha et så godt liv som overhodet mulig, for meg er ike dette en motsetning til å spise kjøtt. Jeg kan elske noen dyr jeg har et nært forhold til, men jeg har ikke en generell "jeg elsker"-holdning til alle dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg kan elske noen dyr jeg har et nært forhold til, men jeg har ikke en generell "jeg elsker"-holdning til alle dyr.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du ble brydd av det jeg skrev, for som sagt har jeg ikke noe problem med din holdning slik du beskriver den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg ikke hvorfor du ble brydd av det jeg skrev, for som sagt har jeg ikke noe problem med din holdning slik du beskriver den her.

Men er der noen som hevder at de elsker absolutt alle dyr på en måte som ligner på de følelsene man har for sin egen familie? Man elsker jo ikke en gang alle mennesker på den måten.

Og det jeg reagerte på var at du mener at det ikke er mulig å se et produksjonsdyr slik og samtidig spise kjøtt, men det har jeg altså få problemer med. Det er triat ja, men jeg er oppvokst med at livet er slik og ser det fortsatt ikke som et problem i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått! Det er ikke det vi (hvertfall jeg) blir provosert av! Det er hvordan hun dømmer oss andre, hvordan hun forteller oss hva vi kan og ikke kan føle, og at det vi "tror" vi føler ikke er riktig, at vi ikke kan brenne for dyr og dyrevelferd hvis vi spiser kjøtt, at vi er dobbelmoralske osv.... Det sier hun samtidig som hun sier at hun ville ha benyttet seg av medisinen utviklet ved hjelp av forøksdyr, fordi det er nødvendig. (nei, det er ikke NØDVENDIG, det er en menneskeliog egoistisk handling, akkurat som å spise kjøtt, mennesker har spist kjøtt lenge før de begynnte å bruke forskningsdyr til å utvikle medisiner ol) Det er dobbelmorals! Hvem er hun til å bestemme hva det er greit og moralsk riktig å bruke dyr til og ikke?!!

Og hvem er hun til å frtelle meg hva får føle og hva jeg ikke får føle?

DET er det som provoserer, og ikke det at hun ikke spiser animalske produkter... det bryr jeg meg minimalt om!

Anonym poster: e1e44eeed13771bd3afe6c65cbee1711

Bloggeren bestemmer ingenting - hun har bare sterke meninger. Du mener at siden hun ikke kutter ut alt, så kan hun ikke uttale seg om hva andre bør gjøre fordi det er dobbelmoralistisk?

Der er jeg i så fall veldig uenig med deg. For det første fordi jeg har den tankegangen at til og med små enkle grep i hverdagen kan være til hjelp, og at det er bedre enn ingenting. For det andre er jeg enig med bloggeren fordi medisiner er mer nødvendig enn kjøtt, pels, skinn og sirkus - i noen tilfeller er det livsnødvendig. Og jeg tenker at det nok er der hun trekker skillet mellom animalske produkter. Kjøtt, skinn, pels, sirkus og melkeprodukter er ikke nødvendig for å leve (sunt) – det er imidlertid medisiner. Du kan gjerne synes det er dobbelmoralistisk, jeg mener ikke det. Litt er bedre enn ingenting! Bare det å kutte ut pels, skinn fra India, sirkus og kjøttpålegg hjelper. Det gir dessuten et signal til folk rundt deg om at du er en bevisst forbruker.

Det med at en ikke er glad nok i dyr hvis en utnytter dyr, har jeg blandede følelser om. Jeg tenker selvfølgelig sånn fordi jeg er veganer. Fle veggiser bruker argumentet med at griser er like kloke dyr som hunder. Jeg gjør ikke det fordi jeg vet at det provoserer. Jeg skjønner at folk ikke tenker slik fordi vi er oppdratt til at hund er kjæledyr og gris er mat. Men det er absolutt verdt å tenke over! For det er faktisk litt dobbelmoralisme i det.

Endret av Frøya90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...