Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest LineaAlba
Skrevet

Det er mange som gjør dette med dyrevern til hjertesaken sin. Kjendisene går i fronten, så det er jo sikkert noe som ungjenter snapper opp som "kult". Det er jo vel og bra at man mener at dyr skal behandles humant, men jeg synes det er synd at engasjement styres av hva som er trendy og ikke av hva som faktisk er viktigst.

For menneskeverdet står høyere enn dyrenes verdi. Og det er litt latterlig at den vestlige befolkning skal bruke tid, energi og ressurser på å avskaffe pelsnæringen og gi hver eneste Priorkylling en stor gård å boltre seg på, når det er mennesker i verden som lider under langt dårligere forhold enn dyr.

Skulle ønske det ble en kjendisgreie å sette fokus på ting som

Lik tilgang til medisiner for alle

Rettferdig handel, så færre barn ble barnearbeidere

Skolegang for alle barn

U-landsgjeld

Lista er lang.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Er det noen som vet hvilke slaktemetoder som bruker på økologisk kylling som ikke slaktes på gård? Vet bare hvordan det funker i usa (helt fryktelig), men finner ikke noe om hvordan de gjør det i norge.

Skrevet

Det er mange som gjør dette med dyrevern til hjertesaken sin. Kjendisene går i fronten, så det er jo sikkert noe som ungjenter snapper opp som "kult". Det er jo vel og bra at man mener at dyr skal behandles humant, men jeg synes det er synd at engasjement styres av hva som er trendy og ikke av hva som faktisk er viktigst.

For menneskeverdet står høyere enn dyrenes verdi. Og det er litt latterlig at den vestlige befolkning skal bruke tid, energi og ressurser på å avskaffe pelsnæringen og gi hver eneste Priorkylling en stor gård å boltre seg på, når det er mennesker i verden som lider under langt dårligere forhold enn dyr.

Skolegang for alle barn

U-landsgjeld

Lista er lang.

Det er ikke opp til deg å bestemme hva som er riktig folk brenner for!

Jeg selv har mye mer sympati,empati og følelser for uskyldige dyr enn ukjente mennesker... Tror det er ganske naturlig for mange, akkurat som mange bryr seg mer om barn enn voksene.

Anonym poster: e1e44eeed13771bd3afe6c65cbee1711

• Liker 7
Skrevet

Ts støtter "overbefolking" av dyr, som ofte fører til at dyr sulter ihjel, fremfor smertefri død fra f.eks. min jaktrifle. En skam.

Gjest LineaAlba
Skrevet

Det er ikke opp til deg å bestemme hva som er riktig folk brenner for!

Jeg selv har mye mer sympati,empati og følelser for uskyldige dyr enn ukjente mennesker... Tror det er ganske naturlig for mange, akkurat som mange bryr seg mer om barn enn voksene.

Jeg kan ikke bestemme, men jeg prøver mitt beste å sette perspektiv på ting. Jeg syns menneskerettigheter er viktigere enn dyrs rettigheter. Jeg har rom i hjertet for begge saker, men syns fokuset bør ligge hos barn og voksne som sulter, som lever i slum, i land som ikke får en "økonomisk sjangs" hos I-landene og dermed begrensede muligheter til å rette opp i denne skjeve fordelingen av velferd. Får du en større klump i halsen av å tenke på et dyr som har det vondt, enn et menneske som har det vondt? Du sier jo selv at mange bryr seg mer om barn enn om voksne. Vel, det er veldig mange barn i denne verden som må jobbe fra sola står opp til den går ned, og da har de kanskje vært heldige som ikke ble offer for menneskehandel og prostitusjon.

Du ser ikke så mange av disse menneskene rundt deg, og det er lett å glemme at de finnes.

Skrevet

Jeg kan ikke bestemme, men jeg prøver mitt beste å sette perspektiv på ting. Jeg syns menneskerettigheter er viktigere enn dyrs rettigheter. Jeg har rom i hjertet for begge saker, men syns fokuset bør ligge hos barn og voksne som sulter, som lever i slum, i land som ikke får en "økonomisk sjangs" hos I-landene og dermed begrensede muligheter til å rette opp i denne skjeve fordelingen av velferd. Får du en større klump i halsen av å tenke på et dyr som har det vondt, enn et menneske som har det vondt? Du sier jo selv at mange bryr seg mer om barn enn om voksne. Vel, det er veldig mange barn i denne verden som må jobbe fra sola står opp til den går ned, og da har de kanskje vært heldige som ikke ble offer for menneskehandel og prostitusjon.

Du ser ikke så mange av disse menneskene rundt deg, og det er lett å glemme at de finnes.

Ja.

Anonym poster: 5b3c2919a14278791a2f3733a75c25ca

• Liker 5
Skrevet

Ja.

Anonym poster: 5b3c2919a14278791a2f3733a75c25ca

Enig!

LineaAlba, du hjelper ikke meg med å sette ting i perspektiv, jeg klarer fint å tenke selv!

Noe av det som gjør størst inntrykk på meg er se dyr sørge over døde eller sårede dyre- eller menneskevenner. Fugler som sitter ved sin døde make og sørger, dyremødre som febrilsk prøver å redde barna sine fra flom ol, hunder som sitter i dagevis ved sin eier sin kropp eller grav, hunder som med livet som innsats gjør det de kan for å tjene for menneskene sine++

• Liker 5
Gjest Borghild
Skrevet

Enig!

LineaAlba, du hjelper ikke meg med å sette ting i perspektiv, jeg klarer fint å tenke selv!

Noe av det som gjør størst inntrykk på meg er se dyr sørge over døde eller sårede dyre- eller menneskevenner. Fugler som sitter ved sin døde make og sørger, dyremødre som febrilsk prøver å redde barna sine fra flom ol, hunder som sitter i dagevis ved sin eier sin kropp eller grav, hunder som med livet som innsats gjør det de kan for å tjene for menneskene sine++

Helt enig! Og jeg innrømmer glatt at jeg foretrekker dyr fremfor mennesker.

• Liker 3
Skrevet

Skolegang for alle barn

U-landsgjeld

Lista er lang.

Nåh, at man engasjerer seg i dyrs velferd tror jeg mindretallet gjør fordi det er trendy. Vi er den mektigste arten på jorden, og styrer absolutt alt. Det går selvfølgelig ut over de vi faktisk deler jorden med, og jeg mener det bare viser god reflektering når man velger å stå på de forsvarsløse sin side. At menneskeverdet står høyere enn dyrets verdi er jeg sterkt uenig i. Vi er alle like mye verdt!

Anonym poster: 77dd4323e55edd9d7fa5f428d32a83e9

• Liker 4
Skrevet

post-37809-0-11713000-1358370528_thumb.j

post-37809-0-96846800-1358370550_thumb.j

post-37809-0-18690700-1358370578_thumb.j

post-37809-0-04412600-1358370593_thumb.j

post-37809-0-87122800-1358370617_thumb.j

post-37809-0-89207900-1358370643_thumb.j

post-37809-0-49260100-1358370656_thumb.j

Skrevet

Enig!

Med andre ord, det du liker med dyr er at de har likheter med oss mennesker

Anonym poster: 044f1673700c5668c304102bd625b8be

• Liker 2
Skrevet

Med andre ord, det du liker med dyr er at de har likheter med oss mennesker

Anonym poster: 044f1673700c5668c304102bd625b8be

Mennesker er dyr!

Men nei, det er ikke det!

Gjest Euforia
Skrevet

Jeg elsker at Sophie setter så stort fokus på dyrevelferd. Pga. henne er det utrolig mange der ute som får åpnet øynene sine over noe de kanskje ikke engang har tenkt over før. Jeg var ikke klar over at produkter var testet på dyr som 14-15 åring (regner med at det til og med er enda yngre som leser bloggen hennes), og jeg tenkte heller ikke særlig mye over hvordan dyrene jeg fikk i meg ble behandlet. Det er ingen som hadde dødd av å ha én kjøttfri dag i uka f.eks... Vi TRENGER tross alt ikke kjøtt.

• Liker 2
Skrevet

Det at dyr ikke kan snakke vårt språk, men likevel kommuniserer så bra med oss gjør jo noe med en selv. Mennesker er de som ødelegger jorda og bryter naturens sirkel. Vi har makt, men bruker den ikke fornuftig. Derfor er det viktig å ta vare på dyrene, fordi det er de som fortsatt holder jorda hel. Uten de hadde ikke vi overlevd..

Så thumps up for SophieElise som er en av de få toppbloggerne som faktisk bryr seg om disse fantastiske vesene.

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Til gjengjeld står hun og de andre toppbloggerne for masseforbruk på høyt plan. Med andre ord: miljøvennlig? I think not. Dobbeltmoral går igjen i alle disse bloggene, uansett om de har en god baktanke med det.

I tillegg er restylane testet på dyr... :rolleyes:

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det utdraget der kan jeg godt stå for. Hva annet hun holder på med er irrellevant for akkurat det budskapet, - det er et stort paradoks å hevde man har en stor kjærlighet for alle dyr om man ikke er vegetarianer. Da får man i alle fal si at man elsker katter og hunder, eller generelt bryr seg om de pene dyrene for det er sannheten.

• Liker 2
Gjest Euforia
Skrevet

Nåh, at man engasjerer seg i dyrs velferd tror jeg mindretallet gjør fordi det er trendy. Vi er den mektigste arten på jorden, og styrer absolutt alt. Det går selvfølgelig ut over de vi faktisk deler jorden med, og jeg mener det bare viser god reflektering når man velger å stå på de forsvarsløse sin side. At menneskeverdet står høyere enn dyrets verdi er jeg sterkt uenig i. Vi er alle like mye verdt!

Anonym poster: 77dd4323e55edd9d7fa5f428d32a83e9

Fantastisk bra skrevet.

• Liker 1
Skrevet

Det utdraget der kan jeg godt stå for. Hva annet hun holder på med er irrellevant for akkurat det budskapet, - det er et stort paradoks å hevde man har en stor kjærlighet for alle dyr om man ikke er vegetarianer. Da får man i alle fal si at man elsker katter og hunder, eller generelt bryr seg om de pene dyrene for det er sannheten.

At man spiser dyr betyr ikke at man ikke elsker dyr! Hva er det for noe tull?

Jeg så den nyhetssaken om slangen som hang fast på flyet i luften og som ikke døde før flyet landet igjen.. Jeg ble helt kvalm og gråtkvalt, og det er ikke fordi slangen er et pent dyr!

Hørt om økosystem, bæreevne, næringsskjeder osv? Du var ikke i toppsjiktet i naturfag og biologitimene på skolen, var du vel?

Ps! Vi spiser massevis av pene dyr! Kuer/okser/kalver, hester, griser, elg, kanin, reinsdyr, lam, rype +++++

• Liker 3
Gjest Euforia
Skrevet

At man spiser dyr betyr ikke at man ikke elsker dyr! Hva er det for noe tull?

Jeg så den nyhetssaken om slangen som hang fast på flyet i luften og som ikke døde før flyet landet igjen.. Jeg ble helt kvalm og gråtkvalt, og det er ikke fordi slangen er et pent dyr!

Hørt om økosystem, bæreevne, næringsskjeder osv? Du var ikke i toppsjiktet i naturfag og biologitimene på skolen, var du vel?

Ps! Vi spiser massevis av pene dyr! Kuer/okser/kalver, hester, griser, elg, kanin, reinsdyr, lam, rype +++++

Hadde du spist katten din? Hunden din? Nei? Hva er forskjellen? Jeg forstår veldig godt hva Yellow Taxi mener, for et dyr er et dyr. Et dyreliv er et dyreliv. For meg blir det fryktelig dobbeltmoralsk at man elsker sitt eget dyr, men spiser et annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...