Gå til innhold

Sophie Elise - dyrevern

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du spist katten din? Hunden din? Nei? Hva er forskjellen? Jeg forstår veldig godt hva Yellow Taxi mener, for et dyr er et dyr. Et dyreliv er et dyreliv. For meg blir det fryktelig dobbeltmoralsk at man elsker sitt eget dyr, men spiser et annet.

Forstår du virkelig ikke hva forskjellen er?

Er du like glad i andre sine barn som dine egne? Eller andre sine foreldre, eller søsken? Ville du strukket deg like langt for mennesker du ikke kjenner som for de som betyr mest for deg? Katter og hunder er heler aldri holdt for å produsere mat! Kuer og sauer er! Tror du mennesker hadde eksistert som de gjør i dag om de ikke hadde levd av dyrene?

Hadde det vært bedre å kaste elgene i søpla da? Er det ikke bedre at de kommer til nytte? Eller mener du at det er bedre at en masse elg pines sakte i hjel mens de sulter? Det er meningen at dyr skal spise dyr! Har du hørt om næringsskjedene? Noe er på toppen, mens andre er lengre ned! det er sånn verden får rundt! Eller skal vi utrydde alle norske gårdsdyr med mindre de bare avles opp til å klappes på?

Spiser du egg, melk, ost? Tror du de dyrene som gir deg dette lever bedre liv enn de som skal bli ti mat? Alle skal dø, så hvorfor ikke la de komme til nytte istedet for å kaste de på dynga?

Det er helt greit at noen har tatt et moralsk standpunkt om at de ikke ønsker å spise kjøtt, men å si at det er dobbelmoralsk å spise kjøtt samtidig som man elsker dyr tyder på mangel på kunnskap både om historie, naturen, gårdsdrift, økologi og masse mer!

Du vet vel at om vi ikke hadde drevet forskning på dyr så hadde vi fortsatt befunnet oss på nivå med 17-1800tallet, med alt det innebærer av sykdommer og faenskap! Da hadde vi ikke hatt mange medisiner mot noe som helst av sykdommer! Vil du heller dø enn å ta medisiner som kan redde livet ditt?

Anonym poster: e1e44eeed13771bd3afe6c65cbee1711

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det utdraget der kan jeg godt stå for. Hva annet hun holder på med er irrellevant for akkurat det budskapet, - det er et stort paradoks å hevde man har en stor kjærlighet for alle dyr om man ikke er vegetarianer. Da får man i alle fal si at man elsker katter og hunder, eller generelt bryr seg om de pene dyrene for det er sannheten.

Som oppvokst på gård må jeg si meg uenig, jeg har vært glad i alle dyrene vi har hatt, men jeg har også spist kjøttet med den største selvfølgelighet.

At man får et spesielt forhold til dyrene som bor i huset me familien er selvklart, det betyr ikke at man ikke også kan være glad og bry seg om velferden til husdyr.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Er du like glad i andre sine barn som dine egne? Eller andre sine foreldre, eller søsken? Ville du strukket deg like langt for mennesker du ikke kjenner som for de som betyr mest for deg? Katter og hunder er heler aldri holdt for å produsere mat! Kuer og sauer er! Tror du mennesker hadde eksistert som de gjør i dag om de ikke hadde levd av dyrene?

Hadde det vært bedre å kaste elgene i søpla da? Er det ikke bedre at de kommer til nytte? Eller mener du at det er bedre at en masse elg pines sakte i hjel mens de sulter? Det er meningen at dyr skal spise dyr! Har du hørt om næringsskjedene? Noe er på toppen, mens andre er lengre ned! det er sånn verden får rundt! Eller skal vi utrydde alle norske gårdsdyr med mindre de bare avles opp til å klappes på?

Spiser du egg, melk, ost? Tror du de dyrene som gir deg dette lever bedre liv enn de som skal bli ti mat? Alle skal dø, så hvorfor ikke la de komme til nytte istedet for å kaste de på dynga?

Det er helt greit at noen har tatt et moralsk standpunkt om at de ikke ønsker å spise kjøtt, men å si at det er dobbelmoralsk å spise kjøtt samtidig som man elsker dyr tyder på mangel på kunnskap både om historie, naturen, gårdsdrift, økologi og masse mer!

Du vet vel at om vi ikke hadde drevet forskning på dyr så hadde vi fortsatt befunnet oss på nivå med 17-1800tallet, med alt det innebærer av sykdommer og faenskap! Da hadde vi ikke hatt mange medisiner mot noe som helst av sykdommer! Vil du heller dø enn å ta medisiner som kan redde livet ditt?

Hm, jeg har en frisørtime å rekke, så jeg får være litt rask og eventuelt svare på mer senere... Jeg synes alle barn er like mye verdt, ja. Alle mennesker. Jeg er selvfølgelig (!) mer glad i mine egne foreldre enn venninnene mine sine, men det betyr ikke at jeg ønsker dem noe vondt?

Det er vanlig å spise katter og hunder i asiatiske land, så jeg synes ikke akkurat at dét argumentet holder. "Det er meningen at dyr skal spise dyr"... Vel, ja, dyr som trenger kjøtt. Enkelte dyr MÅ ha kjøtt for å overleve. Må mennesker det? Nei.

"Spiser du egg, melk, ost? Tror du de dyrene som gir deg dette lever bedre liv enn de som skal bli ti mat?"

Jeg spiser ikke egg, melk eller ost.

Beklager et litt rotete svar, får svare deg bedre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er enig med bloggeren jeg! Hun er ikke spesielt velformulert, men jeg synes poenget hennes er helt tydelig:

du kan faktisk ikke si at du elsker dyr og spise dem samtidig. Det er en selvmotsigelse!

Edit: forøvrig gjør denne tråden meg utrolig sint, så skal prøve å ikke kommentere her.. Er selv veganer, og bruker i utgangspunktet lite tid på å "fronte mitt syn". Dere som spiser kjøtt skal få lov til det uten at jeg moraliserer dere. Men det er mange folk her inne i tråden som har en veldig billedskjønn ide om hvordan matdyr blir behandlet. Dere vet alle de reklamene til Tine hvor kyrne går rundt og snakker på en eng med røde låver? Det er så langt fra sannheten dere kommer..

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Du vet vel at om vi ikke hadde drevet forskning på dyr så hadde vi fortsatt befunnet oss på nivå med 17-1800tallet, med alt det innebærer av sykdommer og faenskap! Da hadde vi ikke hatt mange medisiner mot noe som helst av sykdommer! Vil du heller dø enn å ta medisiner som kan redde livet ditt?Det er helt greit at noen har tatt et moralsk standpunkt om at de ikke ønsker å spise kjøtt, men å si at det er dobbelmoralsk å spise kjøtt samtidig som man elsker dyr tyder på mangel på kunnskap både om historie, naturen, gårdsdrift, økologi og masse mer!

Så argumentene dine er

1: Fordi de fleste ikke vil strekke seg like langt for å hjelpe en fremmed som sitt eget barn så tilsvarer det den samme dobbeltmoralen som det er å elske sin katt, men å spise en gris. Om vi begynner å spise naboungene så har du et poeng, inntil det så var kommentaren din nokså tåpelig.

2: "Katter og hunder var ikke produsert for å spises". Nei, ok. Så om vi tar en gruppe mennesker, skal vi si romenerne, - isolerer dem på en liten øy og avler spesifikt på dem slik at om 100 år så er de dobbelt så store og vokser til full størrelse på bare 10 år så er det helt greit å spise dem? Det er jo det de da er lagd for?

3: Du er redd for at elg skal pines sakte ihjel hvis vi ikke skyter dem. Naturen regulerer bestanden selv, jegere går ikke spesifikt etter svært gamle og syke dyr, det er det ulven som gjør. Et rovdyr som i større og større grad forsvinner fra landet vårt på grunn av landbruket og dyr på beite uten oppsyn.

4: "Du tror at hvis vi ikke spiser kjøtt så måtte vi kastet elgen i søppla". Elg, eller alt vilt til sammen er en forsvinnende liten prosent av det kjøttet som konsumeres. Og forøvrig hører ikke noe levende skapning hjemme i søppla. Elgen er like glad i sitt liv som du er i ditt.

5: "Det er meningen at dyr skal spise dyr." Med andre ord det har alltid vært sånn, så det rettferdigjør praksisen. Eller det er slik i naturne, det er naturlig derfor rettferdigjør det praksisen. Ja, hva annet er normen i naturen? - Voldtekt er den vanligste formen for samleie, en god del dyrearter kan fra tid til annen spise sine egne barn og en lang rekke praksiser jeg ikke ser deg promotere. Forøvrig har det ikke allitd vært slik heller. I store deler av østen har folk vært vegetarianere så lenge historien dateres tilbake, det er kun nå nylig med vestlig påvirkning at mange har begynt å spise kjøtt. Så fra deres kulturelle perspektiv er det unaturlig å spise kjøtt. Folk har aldri spist kjøtt, det er ikke meningen at vi skal spise kjøtt. Kanskje vi bare skal se bort i fra hva folk har gjort før og gjøre det beste for vår egen helse og planeten?

6: "Dyrene som gir oss egg, melk og ost har det like ille". Helt enig!

7: "Alle skal dø så hvorfor ikke la de komme til nytte". Du beskylder oss for å ha manglende kunnskaper, men kommer med en påstand hvor det virker som du tror bruksdyrene lever sin fulle glansdager, blir flyttet til eldrehjem, og den eneste forskjellen mellom deres liv og våre er at det kommer en gilde bil istedenfor enn begravelsesbil når de dør. Hadde det vært i nærheten av sannheten tror jeg ingen hadde argumentert mot kjøttkonsum av dyrevernsgrunner. Men sannheten er at kyllinger står i tettpakkede store haller (fordi alle kjøper frittgående nå), hakker på hverrandre av kronisk stress, vokser så fort at de får problemer med å stå på bena sine og indre organer kan svikte, og når full størrelse dobbelt så fort som for bare noen få tiårsiden, deretter slaktes de før de har levd en tiende-del av sin naturlige levetid.

8: "Bla bla bla forskning på dyr". Her diskuterer vi ikke forskning på dyr. Jeg er personlig helt for forskning på både dyr og mennesker. Forøvrig er det ikke i nærheten av en prosent en gang av de dyrene som årlig går med til kjøttkonsum som brukes i forskning. Dyr er i hovedsak avleggs i moderne forskning. De eneste dyrene som fortsatt brukes rutinemessig (og ikke bare blir observert atferden til etc) er rotter. Lag en egen tråd om du vil diskutere forskning på dyr.

Oppsummert; Mange ekstremt dårlige og lite gjennomtenkte argumenter.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Huff. Jeg blir helt paff. Jeg skjønner ikke hvordan alt plutselig blir så sort/hvitt. Selvfølgelig vil jeg ta medisiner fremfor å dø. Medisiner er noe mennesker _trenger. Vi _trenger ikke kjøtt. OG det finnes alternative måter å teste medisin på.

Jeg synes det er utrolig merkelig å spise dyr samtidig som man påstår at man elsker dem. VI spiser ikke vennene våre, gjør vi vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff. Jeg blir helt paff. Jeg skjønner ikke hvordan alt plutselig blir så sort/hvitt. Selvfølgelig vil jeg ta medisiner fremfor å dø. Medisiner er noe mennesker _trenger. Vi _trenger ikke kjøtt. OG det finnes alternative måter å teste medisin på.

Jeg synes det er utrolig merkelig å spise dyr samtidig som man påstår at man elsker dem. VI spiser ikke vennene våre, gjør vi vel?

Du mener jeg er dobbelmoralsk som elsker dyr samtidig som jeg spiser kjøtt. Jeg klarer ikke å se sammenhengen om jeg prøver engang! Jeg mener du er dobbelmoralsk som synes det er greit å drive dyreforsøk på dyr når mennesker får nytte av det, men er helt horribelt å spise dyr! Hvorfor er det greit å gi rotter kreft fordi mennesker trenger det, og hvorfor er det greit å ta livet av en gris fordi kirurgen skal ve seg på hjerteoperasjon? Her viser du at du synes mennesker er verdt mer enn dyr, men det synes ikke jeg! Mennesker har så og si alltid spist kjøtt, men de har ikke alltid drevet med dyreforsøk... Vi som art har likevel overlevd gjennom tidene! Så jeg vet ikke jeg, hva som er mest nødvendig for menneske..

Og jo, kjøtt er livsviktig, eneste kilden til B12

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dyr, men det betyr ikke at jeg er "venner" med alle dyr fordetom. Ja, jeg bryr meg om dem, men spiser de. Det er som med mennesker - du er ikke venner med alle mennesker, og bryr deg mer om de du faktisk er knyttet til. Både som mennesker er dyr forskjellige. Jeg har ikke knyttet meg noe spessielt bånd til griser, sauer, kuer og høner, men det har jeg både med hester, kaniner, hunder og katter. Jeg kunne aldri ha spist et dyr av samme rase som jeg omgås med og som har har kjærlighet for.

Jo, kjøtt er nødvendig for mennesker. Det er ei livsnødvendig, men for at funksjonen i vår kropp skal funke optimalt er det viktig. Det er en grunn til at vi mennesker siden første dag spiste kjøtt, og ikke kun bær og grønt. Kroppen vår er vant til dette tilskuddet.

Men dyr er også som mennesker. Alle skal bli behandlet likt, men lik følsomhet. Men som naturens gang er, så er det ment at dyr skal spise dyr, og mennesker skal spise dyr.

Tilslutt, dere som er mot kjøttindustrien i Norge, og sier den er grusom, kan dere ikke bevise det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Du mener jeg er dobbelmoralsk som elsker dyr samtidig som jeg spiser kjøtt. Jeg klarer ikke å se sammenhengen om jeg prøver engang! Jeg mener du er dobbelmoralsk som synes det er greit å drive dyreforsøk på dyr når mennesker får nytte av det, men er helt horribelt å spise dyr! Hvorfor er det greit å gi rotter kreft fordi mennesker trenger det, og hvorfor er det greit å ta livet av en gris fordi kirurgen skal ve seg på hjerteoperasjon? Her viser du at du synes mennesker er verdt mer enn dyr, men det synes ikke jeg! Mennesker har så og si alltid spist kjøtt, men de har ikke alltid drevet med dyreforsøk... Vi som art har likevel overlevd gjennom tidene! Så jeg vet ikke jeg, hva som er mest nødvendig for menneske..

Og jo, kjøtt er livsviktig, eneste kilden til B12

HVORFOR skriver du at kjøtt er livsviktig og at det er den eneste kilden til B12? Jeg merker at det blir litt håpløst å diskutere med deg når du kommer med faktafeil. NEI, kjøtt er ikke livsviktig. Vet du hva livsviktig betyr? Tror du vegetarianere tar seg en kjøttbit nå og da for å ikke dø? Kjøtt er heller ikke den eneste kilden til B12. B12 finnes i melkeprodukter og egg. Vi trenger nemlig ikke kjøtt, men det er det dessverre mange kjøttspisere som nekter å innse.

Jeg skriver ingen steder at jeg synes det er greit, jeg skriver at det finnes alternative metoder til å teste medisin, og da regnet jeg med at det ble forstått som "ikke på dyr" siden det var snakk om dyretesting. Hvordan er det mulig å ikke se dobbeltmoralen i at man spiser noe, men elsker noe annet himmelhøyt? DET forstår ikke jeg. Det at mennesker alltid har spist kjøtt er ikke noe argument, vi har i alle år voldtatt og drept også, gjør det derfor riktig? Og hvorfor har vi spist kjøtt i alle år? Jo, fordi vi selv har gitt oss retten til det. Hvilken rett har du til å spise et annet dyr som føler smerte på lik linje som deg og meg? (og hvis du henger deg opp i humane metoder for slaktning nå: hadde du spist et menneske om det ikke følte smerte da det ble drept? Hvorfor ikke? Et dyr er jo et dyr...)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

HVORFOR skriver du at kjøtt er livsviktig og at det er den eneste kilden til B12? Jeg merker at det blir litt håpløst å diskutere med deg når du kommer med faktafeil. NEI, kjøtt er ikke livsviktig. Vet du hva livsviktig betyr? Tror du vegetarianere tar seg en kjøttbit nå og da for å ikke dø? Kjøtt er heller ikke den eneste kilden til B12. B12 finnes i melkeprodukter og egg. Vi trenger nemlig ikke kjøtt, men det er det dessverre mange kjøttspisere som nekter å innse.

Den eneste grunnen til at man ikke får B12 av grønnsaker et at man i vårt moderne samfunn må grundig vaske vekk alle jordrester på grunn av sprøytemidler og eventuelle bakterier/virus fra andre mennesker. Det er B12 i naturlig plante-jord (det betyr selvfølgelig ikke at man skal spise jord eller at folk gjorde det før, men om man ikke vasker ting så får man i seg mer enn nok bare av nesten ikke synlige rester på ting som har vokst i jorden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Den eneste grunnen til at man ikke får B12 av grønnsaker et at man i vårt moderne samfunn må grundig vaske vekk alle jordrester på grunn av sprøytemidler og eventuelle bakterier/virus fra andre mennesker. Det er B12 i naturlig plante-jord (det betyr selvfølgelig ikke at man skal spise jord eller at folk gjorde det før, men om man ikke vasker ting så får man i seg mer enn nok bare av nesten ikke synlige rester på ting som har vokst i jorden).

Godt å få dét oppklart, da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har B12-mangel til tross for at jeg ikke spiser egg, melk eller kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ingen steder at jeg synes det er greit, jeg skriver at det finnes alternative metoder til å teste medisin, og da regnet jeg med at det ble forstått som "ikke på dyr" siden det var snakk om dyretesting. Hvordan er det mulig å ikke se dobbeltmoralen i at man spiser noe, men elsker noe annet himmelhøyt? DET forstår ikke jeg. Det at mennesker alltid har spist kjøtt er ikke noe argument, vi har i alle år voldtatt og drept også, gjør det derfor riktig? Og hvorfor har vi spist kjøtt i alle år? Jo, fordi vi selv har gitt oss retten til det. Hvilken rett har du til å spise et annet dyr som føler smerte på lik linje som deg og meg? (og hvis du henger deg opp i humane metoder for slaktning nå: hadde du spist et menneske om det ikke følte smerte da det ble drept? Hvorfor ikke? Et dyr er jo et dyr...)

Vi har spist kjøtt i alle år fordi det er en nødvendighet for kroppen vår, og fordi vi er vant med å gjøre det. Kroppen utvikler seg gjennom generasjoner etter hvordan vi behandler den, og er da vant med kjøtt som mat.

Og jo, vi har rett til å spise dyr. Alle har rett til å spise hverandre. Men vi spiser jo ikke mennesker fordi det er av samme art! Ingen dyr vil gjøre dette for en som seg selv. Å spise dyr som igjen spiser dyr er naturens gang. Det er sånn livet fungerer på denne jorda.

Men èn ting jeg vil si, er at jeg skjønner hva du vil få fram og mene. Det er faktisk noe sant du sier, og jeg har aldri tenkt det på denne måten før. Å elske noe, men spise det. Men som jeg sier igjen, det er sånn livet på jorda foregår. Vi er dyr selv, og er født til å spise dyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg oppsummere:

Mennesker er ikke avhengige av kjøtt for å overleve. Det er 2013 nå, ikke steinalder.

Det er ikke slik at noen dyr er på Jorden for å være venner, mens andre er mat. Det er en oppfatning du har på bakgrunn av samfunnet du lever i. Gris er for eksempel kjæledyr, mat eller noe man aldri engang bør ta i med ildtang avhengig av hvem du spør.

Hvis man respekterer dyr, mener dyreliv har en verdi og at dyr skal behandles bra, er man et godt menneske. Hvis man setter dyreliv fremfor menneskeliv og mener dyr har større verdi enn mennesker, er man derimot mentalt forstyrret.

Dyrene har det ikke optimalt i fjøset, på pelsfarmen eller i marsvinburet, men livet er neimen ingen dans på roser for de ville dyrene i naturen heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Euforia

Vi har spist kjøtt i alle år fordi det er en nødvendighet for kroppen vår, og fordi vi er vant med å gjøre det. Kroppen utvikler seg gjennom generasjoner etter hvordan vi behandler den, og er da vant med kjøtt som mat.

Og jo, vi har rett til å spise dyr. Alle har rett til å spise hverandre. Men vi spiser jo ikke mennesker fordi det er av samme art! Ingen dyr vil gjøre dette for en som seg selv. Å spise dyr som igjen spiser dyr er naturens gang. Det er sånn livet fungerer på denne jorda.

Men èn ting jeg vil si, er at jeg skjønner hva du vil få fram og mene. Det er faktisk noe sant du sier, og jeg har aldri tenkt det på denne måten før. Å elske noe, men spise det. Men som jeg sier igjen, det er sånn livet på jorda foregår. Vi er dyr selv, og er født til å spise dyr.

Kroppen er vant til kjøtt som mat fordi vi lar den bli vant til det. Hvis jeg plutselig hadde spist to-tre kjøttpølser til middag nå hadde jeg blitt skikkelig dårlig, fordi kroppen min er ikke vant til kjøtt. Dette mønsteret kan man se overalt: er du på lavkarbo og har en høykarbodag vil kroppen din reagere.

Jeg skjønner hva du mener med naturens gang. Og jeg forstår selvfølgelig at dyr dreper og spiser hverandre, det er det eneste valget de har. Vi mennesker har store valgmuligheter, vi kan velge å ikke spise dyr uten at det går utover helsen vår. Har du noen gang spurt deg selv om du kunne skaffet middagen du spiser på egenhånd? Kunne du slaktet grisen for det måltidet? Mest sannsynlig ikke.

Jeg synes det blir så feil at hunder og katter er livene våres (mennesker blir jo så fort knyttet til dyrene sine), mens kyr og griser kan spises.

http://www.dagbladet.no/2012/09/23/nyheter/dyrenes_nyheter/usa/23546658/ har dere sett den? Det er forsket mye på at griser er utrolig like hunder personlighetsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

http://www.dagbladet...r/usa/23546658/ har dere sett den? Det er forsket mye på at griser er utrolig like hunder personlighetsmessig.

En annen ting er at de har svæææææært like indre organser som oss. Selv om jeg er vegetarianer hadde jeg ikke nølt med å spise menneskekjøtt om det var det eneste valget jeg hadde, jeg hadde faktisk ikke hatt noe mer i mot å spise det enn et annet større pattedyr. Folk som sier de aldri kunne spist menneskekjøtt, og spiser gris skjønner jeg meg ikke på. Jeg tror ikke de vet hva de spiser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du pokker meg ta deg sammen!! Sammenligne å spise kjøtt med drap og voldtekt! Du er jo hysterisk!! Du konverterer ikke folk ved å være så ekstremistisk som du fremstår her.

Du kommer med de mest idiotiske sammenligninger! Selvfølgelig hadde jeg ikke spist et annet menneske? Jeg er ingen kanibal, og det er heller ikke de fleste andre arter.

Og nei det finnes ingen alternative metoder til å teste medisin, sikkert på noen ting, men ikke på langt nær alt! Men da kan du jo bare ta et standpunkt på at du kun tar imot medisiner som ikke e testet på dyr da? Fordi det å påføre dyr kreft, eller kartlegge visse bivirkninger, er nok langt me smertefullt enn et enkelt skudd i panna!

Og kan vise til noe som helst som tilsier at oksen føler smerter når den blir skutt? Vi bor i Norge, ikke i Mexico.. Og til B12, så har jeg ingen planer om å spise jord! Og som du selv sa, så har da melkekyrne og hønene det like "ille" om du produserer melk eller kjøtt, eller egg... Så hvorfor er det greit i støtte slikt dyrehold da?

Og hvorfor jeg har ret til å spise andre dyr? Ford de er MAT, mennesker er rovdyr, og vi er over de i næringsskjeden.

Du svarte foresten ikke på hvorfor det er bedre at elgene sakte sulter i hjel fordi det er for lite mat til de, istedet for at vi skal jakte? Bare masse svada om at ulven ville tatt de svakeste... De er irrelevant fordi vi har omtrent ikke ulv!

Og at du ikke kan se at det er mulig å være glad i dyrene selv om man spiser kjøtt er vel heller et tegn på dårlig refleksjonsevne og hysteri!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg med utdraget er det at personen skriver at dyr i Norge ikke går ute på gresset. At det ikke er slik. Men hun tar jo helt feil, det er jo nettopp slik det er for mange dyr. Jeg har vært på gårder selv og sett, bla.a på en økologisk grisefarm. Der hadde grisene veldig mange kvadratmeter (tror det var flere hundre) per dyr å gå på, og hadde mulighet til å være innendørs og utendørs, alt etter hva de ønsket selv.

Når det er sagt er det flott at hun er imot storproduksjon av dyr der produksjonen er viktigere enn dyrevelferden. Det er jeg og.

Og jeg er helt enig i at hvis man kjøper mishandlet kylling til 19,- fordi det er billig, kan man ikke si at man er en dyreelsker, bortsett fra hvis man kun snakker om å ete dyra og at de smaker godt.

Anonym poster: af1be6e11f19dc92d5600283125496aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Og hvorfor jeg har ret til å spise andre dyr? Ford de er MAT

Hahaha... W-O-W. Nei, vet du hva. Jeg har ikke ord. Jeg tror vi setter punktum her, for uttalelsene dine gir meg barnehage/Homer Simpson-assosiasjoner som er svært uheldig når jeg virkelig prøver å ta deg seriøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

En annen ting er at de har svæææææært like indre organser som oss. Selv om jeg er vegetarianer hadde jeg ikke nølt med å spise menneskekjøtt om det var det eneste valget jeg hadde, jeg hadde faktisk ikke hatt noe mer i mot å spise det enn et annet større pattedyr. Folk som sier de aldri kunne spist menneskekjøtt, og spiser gris skjønner jeg meg ikke på. Jeg tror ikke de vet hva de spiser.

Mennesker vet ikke, og de vil ikke vite. De er ikke interessert og bryr seg ikke stort om andre enn seg selv og katten de koser med i fanget. Jeg er veldig sikker på at ingen som har skrevet i denne tråden hadde slaktet et dyr for et måltid selv, med mindre det var deres eneste utvei. Det er jo så mye lettere å lukke øynene og kjøpe et ferdig kjøttstykke på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...