AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Vet ike hvorfor jeg poster dette, og vet ikke hvorfor jeg blir så provosert av dette. Er jo bare en liten ting jeg ikke burde bry meg om, men åh. Bloggeren Sophie Elise skrev under "hjertesaker" på bloggen hennes om dyrevern. Her er bare et lite utdrag: For å være helt ærlig så blir jeg FORBANNA når jeg ser mennesker som sier " åh jeg elsker dyr over alt på jord, kunne aldri gjort noe galt med dem" men gjett hva. Du gjør noe galt med dem hver gang du spiser middag, hver gang du kjøper deg burger, hver gang du spiser leverpostei til frokost. Da støtter du at millioner av dyr skal dø hvert år. Og ikke kom med at dyr i norge går ute på gresset for slik er det ikke. Hvor mange skal ikke ha kjøtt i Norge? Tror dere virkelig da at det er rom for at alle dyrene blir behandlet bra? Nei, nettopp. Seks millioner mennesker er vegetarianere i dag, men det MÅ bli fler. Og det finnes ingen unnskyldninger til å ikke bli det bortsett fra at man ikke gidder eller er for glad i kjøtt. For jeg? Jeg elsker å spise kjøtt og junkfood. Men jeg elsker faktisk dyr mer. Jeg har ingenting imot mennesker som velger å spise masseprodusert kjøtt, men da må man også stå for at man støtter en industri som er grusom, og da elsker man faktisk ikke dyr. Man elsker seg selv og matvanene sine mer, i alle fall. Blir bare så irritert av dette. Åh, får lyst til å hive en vase i veggen. Huff, jeg trenger et liv.. Anonym poster: fde4289b70b732fc60df49df5524293c 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Den der var dyp. Anonym poster: 54ca79838b928701e05fb7600e85a1a7 3
Gjest Borghild Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Hvor gammel er hun? 14? Skal vedde på at hun bruker sminke som er testet på dyr. Er veldig for dyrevern selv og bruker kun produkter som ikke tester på dyr og er snar med å si at f.eks Chanel tester på dyr om noen lager tråd om det. Men vegetarianer er jeg ikke. Okse, svin, kylling osv er jo mat! Hadde ikke vært bruk for dem om det ikke var til kjøtt, egg og melk. Dog kjøper jeg helst økologisk da og egg kjøper jeg av ei venninne med hønsegård i hagen. De hønene har det VIRKELIG godt. Får vokse opp på naturlig måte uten en masse drittfôr for at de skal vokse fortest mulig. Eggene er dog ikke bestrålt og gjort en masse med, men de smaker mye bedre enn eggene man kjøper på butikken. De på butikken er jo gamle, disse er helt ferske. 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Det er bra hun tar et standpunkt. Det at hun ikke spiser kjøtt, men allikevel bruker sminke som tester på dyr er ikke verre enn at andre ikke bruker sminke som tester på dyr men allikevel spiser kjøtt. 8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Hvor gammel er hun? 14? Skal vedde på at hun bruker sminke som er testet på dyr. Okse, svin, kylling osv er jo mat! Hadde ikke vært bruk for dem om det ikke var til kjøtt, egg og melk. Synes dette utsagnet ditt var mye mindre reflektert enn utsagnet til denne bloggeren i hovedinnlegget... Anonym poster: 8e3457a53a08d1af648a1df287b0030c 12
Rubies_ Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 I slike debatter fremstår det alltid som at å spise dyr, i alle tilfeller, er galt. Og det må jeg bare poengtere. Jakt på enkelte dyrearter er å kontrollere bestander som ellers ville blitt alt for store, og som ville fått negative konsekvenser for dyrene. Se på elgen. Mange steder i Norge er det så mye elg at dersom man ikke skulle jaktet på elgen, går den sulten og vandrer inn til by og veier der den står i fare for å bli både påkjørt og skadet på andre brutale, grusomme måter. Ett skudd på elgen, av godt trente jegere, som dreper elgen momentant er mye mer humant enn det andre alternativet som foreligger. - Man må gjerne ta et standpunkt om å ikke spise kjøtt. Jeg syns det er flott at folk er veldig selektive når det kommer til mat, og at man faktisk innser hvordan matproduksjonen fungerer. Jeg er ikke vegetarianer, men har sluttet med bl.a. industri-kylling. At jeg, den ene lille personen jeg er, slutter å spise kylling forandrer vel ikke så mye, men det er ett steg i riktig retning hvert fall. Og vi alle kan ikke gjøre alt. Det er urealistisk for alle å kutte ut alt av kjøtt. Dersom det hadde skjedd og vi måttet produsert tofu og gudene vet hva, i store mengder for å mette mange, ville det også gått uheldig utover dyrene. Det er litt vanskelig å forklare hva jeg egentlig mener, fordi jeg har et veldig splittet syn på det hele. Men for å oppsummere syns jeg ikke Sophie-Elise (eller hva hun heter) gjør noe galt, men hennes uttalelse er kanskje heller ikke helt heldig fra både et etisk og et kunnskapsmessig ståsted. Personlig ville jeg fortsette å spise dyr som har hatt et fint liv før det havnet i magen min. Elg, rype, storfe og kyllinger fra lokale gårder, fisk og så videre. Jeg vil nok trolig aldri noen sinne bruke penger på pels fra dyr, eller puter og andre ting med dun som er ribba fra levende gås. Jeg vil heller aldri kjøpe meg en Canada Goose jakke - selv om at disse coyotene er en bestand som må kontrolleres, de bruker fortsatt inhumane og grusomme feller som skader og sårer de lenge før de dør. Sminke testet på dyr har jeg kuttet for lenge siden. Det finnes ikke i min sminkepung. Og jeg har en veldig liten hund, men jeg eier ikke en sånn bærebag som mange av disse ungjentene bærer hundene sine rundt i. Det er mitt bidrag. Jeg forventer ikke at alle skal ta alle grep, men jeg ønsker at folk skal bli mer bevisst. Vi kan uansett ikke fordømme de som er uenige med oss. 10
Apefinger Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Har for meg at hun heller ikke bruker sminke testet på dyr (mener å ha lest det, en av de 3 gangene jeg er innom i året), så da legger dere også bort den påstanden. 2
Gjest celebi Skrevet 15. januar 2013 #8 Skrevet 15. januar 2013 Jeg synes ikke denne bloggeren er noe å bli sint av. Tvert imot. Hun har tatt et standpunkt og ofret noe som svært få andre gidder, og det står det respekt av. Det kreves 18 kg korn for å produsere 1 kg oksekjøtt. Verden har bare godt av flere vegetarianere. 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Okse, svin, kylling osv er jo mat! Dette blir som å si at dyr er til for å lage klær av, og brukes til testing av sminke. Anonym poster: 0de34c94897f28e2c973be73256612ed 2
Gjest Borghild Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Dette blir som å si at dyr er til for å lage klær av, og brukes til testing av sminke. Anonym poster: 0de34c94897f28e2c973be73256612ed Det blir ikke det nei! Hadde det ikke vært for mat hadde nemlig ingen hatt kuer, høner og griser!!!!! Pels er noe helt annet, det er forkastelig! Går ikke an å sammenligne pelsdyrnæringen med husdyrnæringen! Pels skulle jeg ønske kunne forbys, for både pelsdyroppdrett og ribbing av ville dyr for å lage pels er det verste som fins. Samme med dyreforsøk. ALDRI om jeg hadde brukt pels eller produkter som tester på dyr, da går jeg heller naken og sminkefri!!! Men disse fæle tingene går det ikke å sammenligne med bondenæringen en gang, sammenligner du dem er du jo dum. Hadde ingen spist kjøtt hadde det heller ikke vært nok korn og gress igjen til dyrene, har du tenkt over det? Da hadde både dyr og mennesker sultet ihjel alle som en. Jaktes det ikke på elg er det også mange som sulter ihjel. Bedre å jakte på dem og holde bestanden på et ok nivå da gitt. Hadde ikke vært noe særlig om skogen var full av utsultede og syke elg. Nei, jeg jakter ikke, men elgen har det bedre om den ikke sulter ihjel pga for stor bestand!!!!!!!! Nei, mennesker trenger ikke kjøtt, men de fleste spiser det for det. 1
Gjest celebi Skrevet 16. januar 2013 #11 Skrevet 16. januar 2013 Det blir ikke det nei! Hadde det ikke vært for mat hadde nemlig ingen hatt kuer, høner og griser!!!!! Pels er noe helt annet, det er forkastelig! Hadde det ikke vært for pels, ville ingen hatt rev eller mink heller. Hva er poenget ditt? Hadde ingen spist kjøtt hadde det heller ikke vært nok korn og gress igjen til dyrene, har du tenkt over det? Nei, nå roter du. Som sagt kreves det 18 kg korn for å produsere 1 kg storfekjøtt. Det er bærekraftig og miljøvennlig at flest mulig mennesker spiser korn fremfor kjøtt. 6
Gjest celine Skrevet 16. januar 2013 #12 Skrevet 16. januar 2013 Jaja, jeg syns vel egentlig at vi bør være glad for at denne ungjenta gidder å ta et standpunkt og faktisk mene noe. Greit nok at argumentene hennes ikke holder mål, men hun gidder faktisk å engasjere seg i beste mening for noe hun syns er viktig. (Hvor gammel er hun egentlig? 15-16??) Hvor mange godt voksne mennesker har de samme meningene og argumentene nå, som da de var så unge? De fleste vokser jo opp, og vi får bare håpe at S-E gjør det etterhvert, hun også ;-) 5
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #13 Skrevet 16. januar 2013 Herre... enda en anti-kjøtt tråd Anonym poster: 57de4bc1be97bf8f787e62fc4f041f67
Gjest celebi Skrevet 16. januar 2013 #14 Skrevet 16. januar 2013 Herre... enda en anti-kjøtt tråd Jeg spiser kjøtt selv og har ikke noe imot at folk gjør det. Jeg reagerer likevel på at vegetarianere blir angrepet for valgene de tar, når de tross alt gjør noe som bare er positivt for verden. 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 16. januar 2013 #15 Skrevet 16. januar 2013 Det blir ikke det nei! Hadde det ikke vært for mat hadde nemlig ingen hatt kuer, høner og griser!!!!! Pels er noe helt annet, det er forkastelig! Går ikke an å sammenligne pelsdyrnæringen med husdyrnæringen! Pels skulle jeg ønske kunne forbys, for både pelsdyroppdrett og ribbing av ville dyr for å lage pels er det verste som fins. Samme med dyreforsøk. ALDRI om jeg hadde brukt pels eller produkter som tester på dyr, da går jeg heller naken og sminkefri!!! Men disse fæle tingene går det ikke å sammenligne med bondenæringen en gang, sammenligner du dem er du jo dum. Hadde ingen spist kjøtt hadde det heller ikke vært nok korn og gress igjen til dyrene, har du tenkt over det? Da hadde både dyr og mennesker sultet ihjel alle som en. Jaktes det ikke på elg er det også mange som sulter ihjel. Bedre å jakte på dem og holde bestanden på et ok nivå da gitt. Hadde ikke vært noe særlig om skogen var full av utsultede og syke elg. Nei, jeg jakter ikke, men elgen har det bedre om den ikke sulter ihjel pga for stor bestand!!!!!!!! Nei, mennesker trenger ikke kjøtt, men de fleste spiser det for det. Selvfølgelig kan man sammenlikne pelsdyrnæringen med husdyrnæringen, til syvende og sist lider de. Tror ikke du helt vet hva dyrene går igjennom etter de forlater fjøset mange steder. Hadde man bare slaktet selv til eget formål eller for å holde bestand nede hadde det ikke vært noe problem. 2
Gjest Borghild Skrevet 16. januar 2013 #16 Skrevet 16. januar 2013 Ideelt sett burde dyrene vært slaktet på gården under rolige omstendigheter, men det er dessverre vanskelig å få til. Jeg syns heller ikke noe om at kuene står på spilt 11 mnd i året, men de som driver økologisk går ute mye mer. Jeg kjenner to bønder som har kuene sine ute året rundt. De har svær hall å gå inn i om de vil og de blir møkket for hver dag. De blir også børstet hver dag. Selv kjøper jeg bare økologisk kjøtt og kylling kjøper jeg av hun jeg nevnte. Hun får en slakter til å komme å slakte dem på gården. De har en gigantisk hønsegård og går ut og inn som de vil. Er noe annet en de som driver stort med såkalt frittgående høner og burhøns er forkastelig. Jeg var i et hønsehus og så for mange år siden og det var grusomt. Var til og med to høner i enkelte bur. Fant flere døde høner også som hadde stresset seg ihjel. Grusomt! Dette var hønsehuset til en videregående skole. Rev og mink blir noe helt annet. Det er ville dyr og de puttes i bittesmå bur og ribbes pelsen av levende. Det er helt grusomt. Til sammenligning er skinn annerledes, for det ribbes jo ikke før oksen er skutt. Ingen avler opp kuer/okser kun for skinnet sin del. Og det er heller ingen som spiser mink og rever. Hadde det blitt for mye mink og rev og de hadde blitt skutt i skogen uten å merke noenting hadde også det vært noe helt annet enn de forferdelige forholdene pelsdyr lever under. Jeg ville ikke brukt pels for det, men det hadde vært bedre for dyrene om det var sånn. Jeg kommer til å stemme et parti jeg normalt ikke ville stemt fordi de er de som er mest imot pelsdyrnæringen. Det fordi jeg syns dette er en meget viktig sak. Selv om jeg ikke er enig i så mye mer enn akkurat det med pelsdyrnæringen. Jeg syns også det burde jobbes mer for å forby dyreforsøk. 1
absinthia Skrevet 16. januar 2013 #17 Skrevet 16. januar 2013 Men så flott at hun mener noe tenker jeg! Hun er nok ung, men uansett årsaker til valget, så er det bra at man har mest mulig planter i kostholdet sitt, blant annet fordi det krever mindre energi å produsere i forhold til kjøtt og egg. 3
Gjest celebi Skrevet 16. januar 2013 #18 Skrevet 16. januar 2013 Rev og mink blir noe helt annet. Det er ville dyr og de puttes i bittesmå bur og ribbes pelsen av levende. Det er helt grusomt. Til sammenligning er skinn annerledes, for det ribbes jo ikke før oksen er skutt. Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Norge har blant de strengeste lovene i verden hva angår dyrevelferd. Norske pelsdyr bli avlivet med strøm, gass eller sprøyte (strøm og gass er mest vanlig). Andre metoder er strengt forbudt i Norge, og foregår kun i land som Kina hvor de gir blaffen i dyrevelferd. Avlivingen skal dessuten utføres av en kvalifisert person og ute av syne for de andre dyrene. Dette kan du lese mer om på Lovdata. Slike påstander som du kommer med her, er sånt som ødelegger for en seriøs debatt om pels. Hold deg til fakta er du snill. 4
Gjest Borghild Skrevet 16. januar 2013 #19 Skrevet 16. januar 2013 Har hørt om de som ribbes pelsen av levende også, så helt usant er det ikke...... Uansett er pelsdyrnæringen grusom, også i Norge. Men å sammenligne det med husdyrnæringen syns jeg blir feil. 2
Gjest celebi Skrevet 16. januar 2013 #20 Skrevet 16. januar 2013 Har hørt om de som ribbes pelsen av levende også, så helt usant er det ikke...... Uansett er pelsdyrnæringen grusom, også i Norge. Men å sammenligne det med husdyrnæringen syns jeg blir feil. Ingen pelsfarmer flår dyrene levende i Norge, det kan du være sikker på. Hvis det hadde vært tilfelle, ville de blitt lagt ned øyeblikkelig. Farmene er under strengt tilsyn av Mattilsynet, veterinærer og dyrevernsgrupper, og næringen selv er tjent med at useriøse aktører blir luket bort. Man hører og leser mye rart på nettet, og heldigvis er ikke alt sant. Det lønner seg å sjekke kilder før man risikerer å spre usannheter videre. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå