Gå til innhold

Hvis/viss


Cho Kon It

Anbefalte innlegg

Dette er også litt på siden, slik som sjampanje og sjampinjong osv., men hva med ord som f.eks. sjåfør. Burde vi fortsatt skrevet chauffeur? Jeg er helt for at i alle fall skrivemåten til låneord endres slik at de følger "regelen" om at norsk er et ortofont språk. Det gjør alt så mye mer logisk. Det samme gjelder jo teip, jus, gaid, osv.

(Ang. viss/hvis er jeg ikke helt enig med meg selv, for jeg gremmes også litt over at det er "lov" å skrive viss.. :ler: )

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kan man skrive "viss" i stedet for "dersom" eller "hvis"?? Høres rart ut...

"Viss" og "hvis" er også for meg to helt forskjellige ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne "viss" med "pøbb", "sjampanje", "sjiraff" - det har vært lov å skrive "viss" siden NITTENSØTTITO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at "viss" havner i kategorien "skrivefeil som ble lovlige", og ord som "pøb", "sjåfør", "sjampanje" o.l. havner i kategorien "engelske ord som ble fornorsket" og at det altså er en forskjell der. Min høyst subjektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at "viss" havner i kategorien "skrivefeil som ble lovlige", og ord som "pøb", "sjåfør", "sjampanje" o.l. havner i kategorien "engelske ord som ble fornorsket" og at det altså er en forskjell der. Min høyst subjektive mening.

Enig der. :jepp:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at "viss" havner i kategorien "skrivefeil som ble lovlige", og ord som "pøb", "sjåfør", "sjampanje" o.l. havner i kategorien "engelske ord som ble fornorsket" og at det altså er en forskjell der. Min høyst subjektive mening.

Men det er like stygt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...