Gå til innhold

Hvis/viss


Cho Kon It

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Hm...

sjimpanse da?

Sjimpanse.

Jeg er klar over at det er lov å skrive sjiraff, men selv skriver jeg altså giraff (som også er lov), for det er det jeg lærte da jeg var lita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Giraff her også. Sjimpanse har jeg ikke tenkt over. Vet ikke hvordan det skrives på "originalspråket".

Det er riktig å skrive "sjimpanse" på norsk. Vet ikke hvilket originalspråk du refererer til, men på engelsk er det iallefall chimpanzee, så det er nok derfra vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Borghild

Ja, var engelsk eller landet sjimpansen kommer fra jeg mente. Derfor jeg skrev originalspråket i gåseøyne også.

På skolen lærte vi en regle som går som følger: I-en og Y-en gikk en tur i byen, men møtte de J-en så ville de ikke se´n. Enten var sjimpanse et unntak eller så lærte vi chimpanzee uten at jeg husker det. Giraff lærte vi ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi allerede er litt off topic:

Jeg hater at man kan skrive sjampanje. Det ser helt forferdelig ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er problematisk med en mer ortofon skrivemåte. Hvis det ikke er praktisk umulig, hvorfor ikke stave ord slik som de uttales? Det gjør det jo mye lettere for de som har vansker med lesing og skriving. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så "stygt" heller, det har med vane å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, utrolig nok, tillatt. Lov å skrive "flydd" også, tror jeg. Barnespråk er det imidlertid uansett. Norsklærere kan ikke rette på det, men om jeg hadde lest en tekst der språket ble maltraktert på en slik måte hadde jeg hatt problemer med å ta vedkommende alvorlig. Enkelt og greit. (Unntaket er dyslektikere, men dysleksi arter seg ikke slik.)

Anonym poster: e00f17adb5ca5a262b15862628a87755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er problematisk med en mer ortofon skrivemåte. Hvis det ikke er praktisk umulig, hvorfor ikke stave ord slik som de uttales? Det gjør det jo mye lettere for de som har vansker med lesing og skriving. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så "stygt" heller, det har med vane å gjøre.

Hvem sin uttale skal vi gå etter da mener du?

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på skolen på 90-/2000-tallet, og jeg har aldri lært det.

jeg har heller aldri lært det.... syns det er utrolig stygt og ikke minst FEIL :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tenke sånn er det vel snart lov til å skrive jæj også. Nei, dette går for langt syns jeg.

Mhm. Jeg har en veninner som skriver slik som de snakker. Den ene skriver "dursje" andre skriver "dushe".

Det er en grunn til at skriftspråket har regler.

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sin uttale skal vi gå etter da mener du?

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

Når forskerne i språkrådet regulerer stavemåte, så regulerer de den til den som ligger nærmest den vanligste uttalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mhm. Jeg har en veninner som skriver slik som de snakker. Den ene skriver "dursje" andre skriver "dushe".

Det er en grunn til at skriftspråket har regler.

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

Grunnene til at skriftspråket har regler er mange, blant annet at det skal være lett for flest mulig å forstå det og å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært lov lenge, husker vi ble oppfordret til det hvis vi slet med språket da vi gikk på ungdomskolen, siden man da kunne skrive viss både på nynorsk og bokmål (isteden hvis og viss/dersom).

Dette oppsummerer alt som er feil i norsk skole. Hvis (eller viss) noe er vanskelig, så lær deg det for all del ikke. Velg alltid den enkle utveien. Og "viss" det går dårlig på eksamen et år, så må oppgavene ha vært (eller kanskje vert?) for vanskelige for de stakkars elevene. Jeg gremmes!

Anonym poster: dc2d0a10f4768dd92850dfc740257192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til at skriftspråket har regler er mange, blant annet at det skal være lett for flest mulig å forstå det og å skrive det.

My point exactly.

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly.

Anonym poster: a74740d3fb8f9383d3539183cecfa643

Ja, det er også mitt poeng....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...