AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #21 Skrevet 13. januar 2013 Fordi mange barn er begynnende store og overvektige. De er ikke spinkle de vi stopper etter 5 skiver. Mange spiser så fort at de ikke kjenner om de er mette. De stresser i vei og sluker maten. Vi må roe dem ned og si vi ikke har det travelt, det er nok mat til alle. Når vi har middager får de en vanlig porsjon, og en litt mindre andre gang. Mange spør etter 3.porsjon, men det får de ikke. Foreldre er enige slik vi har det, for som sagt mange barn er kraftige i dag. Og når vi kvinner slanker oss er det ofte brødet vi kutter ned på. Brødmat er ikke akkurat slankemat og man kan bli tykk av skivemat. Anonym poster: 7c172462e4a64d823dea1d5c2e0529dd
Harlekin Skrevet 14. januar 2013 #22 Skrevet 14. januar 2013 Det er lett å si at det styres for mye med maten og at barnet spiser når det blir sultent nok, men det er faktisk tilfeller der det er så alvorlig matnekt at de vanlige rådene ikke funker. Når TS skriver at det snart ender i sondemating, er det altfor lettvinte kommentarer flere av dere skriver. 2
pusekatta Skrevet 14. januar 2013 #23 Skrevet 14. januar 2013 Tror du at ungen kommer til å nekte å spise til den besvimer? Barn spiser vel hvis de er sultne? Tenker jeg da, men jeg har ikke barn. Eller er det ikke så enkelt?
Harlekin Skrevet 14. januar 2013 #24 Skrevet 14. januar 2013 Tror du at ungen kommer til å nekte å spise til den besvimer? Barn spiser vel hvis de er sultne? Tenker jeg da, men jeg har ikke barn. Eller er det ikke så enkelt? Vanligvis er det så enkelt, men det finnes barn som nekter å spise til et punkt der barnet er så underernært at det blir helsefarlig. Det er nok ikke så ofte, men det skjer. 1
Gjest imli Skrevet 14. januar 2013 #25 Skrevet 14. januar 2013 Som dei andre her skriv - du lagar for mykje styr og stress. Eg skjøner godt at det er vanskeleg når ungen ikkje vil ha mat, men eg trur du gjer det vondt verre ved å gje han så mange val. Sei at han kan få enten graut eller brødskive, eller brødskive med enten leverpostei eller prim. Er han ikkje glad i brød, går det an å, i alle fall for ein periode, la han eta berre pålegg. Viss ungane mine er litt matleie, lagar eg ein sånn "rull" av gulost og skinke/salami. 1
Gjest imli Skrevet 14. januar 2013 #26 Skrevet 14. januar 2013 Fordi mange barn er begynnende store og overvektige. De er ikke spinkle de vi stopper etter 5 skiver. Mange spiser så fort at de ikke kjenner om de er mette. De stresser i vei og sluker maten. Vi må roe dem ned og si vi ikke har det travelt, det er nok mat til alle. Når vi har middager får de en vanlig porsjon, og en litt mindre andre gang. Mange spør etter 3.porsjon, men det får de ikke. Foreldre er enige slik vi har det, for som sagt mange barn er kraftige i dag. Og når vi kvinner slanker oss er det ofte brødet vi kutter ned på. Brødmat er ikke akkurat slankemat og man kan bli tykk av skivemat. Anonym poster: 7c172462e4a64d823dea1d5c2e0529dd Det er ikkje brød som gjer at det er fleire tjukke ungar no enn for nokre tiår sida... Ungar åt ikkje noko mindre brød for 50 år sida. Det er fyrst og framst brus, saft, godteri og hurtigmat, kombinert med inaktivitet, som gjer ungane feite. 3
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #27 Skrevet 14. januar 2013 Det er lett å si at det styres for mye med maten og at barnet spiser når det blir sultent nok, men det er faktisk tilfeller der det er så alvorlig matnekt at de vanlige rådene ikke funker. Når TS skriver at det snart ender i sondemating, er det altfor lettvinte kommentarer flere av dere skriver. Når måltiden utvikler seg til "full krig" med et barn som hyler og ler av moren sin, så tror jeg at det er helt greit å si at energinivået på måltidet er for høyt. Og komme med forslag som kan senke det. Så lenge ungen har såpass høyt energinivå, så høres det ut som om sondemating er et stykke unna. Men for all del, prat med legen. Jeg er fortsatt jævlig skeptisk til en helsesøster som foreslår is til frokost. Jeg tipper ungen får tak i mat på et vis uten at moren har fått det med seg. Kjeks, noe fra skapene, katteskåla, ett eller annet. Imidlertid så VET jeg det ikke, og foreslår derfor at hun passer svært godt på, slik at inntaket av mat er under kontroll, og det ungen får i seg er sunne saker og ikke unyttig sukker. 4
Harlekin Skrevet 14. januar 2013 #28 Skrevet 14. januar 2013 Når måltiden utvikler seg til "full krig" med et barn som hyler og ler av moren sin, så tror jeg at det er helt greit å si at energinivået på måltidet er for høyt. Og komme med forslag som kan senke det. Så lenge ungen har såpass høyt energinivå, så høres det ut som om sondemating er et stykke unna. Men for all del, prat med legen. Jeg er fortsatt jævlig skeptisk til en helsesøster som foreslår is til frokost. Jeg tipper ungen får tak i mat på et vis uten at moren har fått det med seg. Kjeks, noe fra skapene, katteskåla, ett eller annet. Imidlertid så VET jeg det ikke, og foreslår derfor at hun passer svært godt på, slik at inntaket av mat er under kontroll, og det ungen får i seg er sunne saker og ikke unyttig sukker. TS skriver da at de er nær sondemating? Og TS skriver ikke at helsesøster foreslår is til frokost, men som en apetittvekker i en relativt vanskelig situasjon som åpenbart har vart lenge. Skal du bruke det som argument, må du lese det som faktisk står i hovedinnlegget. Mitt barn kan også finne på å løpe rundt uten en kalori i kroppen. Jeg vet at hun ikke får i seg noe som jeg ikke vet om. Jeg har en teori om at hun er et romvesen med en annen energikilde enn mat ...
Gjest Magdalene Skrevet 14. januar 2013 #29 Skrevet 14. januar 2013 TS skriver da at de er nær sondemating? ender snart på tvangsforing med sonde. Derfor blir jeg fortvilet. Anonym poster: ab7ef047e9653b177ee3a069446a671b
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #30 Skrevet 14. januar 2013 TS skriver da at de er nær sondemating? Og TS skriver ikke at helsesøster foreslår is til frokost, men som en apetittvekker i en relativt vanskelig situasjon som åpenbart har vart lenge. Skal du bruke det som argument, må du lese det som faktisk står i hovedinnlegget. Mitt barn kan også finne på å løpe rundt uten en kalori i kroppen. Jeg vet at hun ikke får i seg noe som jeg ikke vet om. Jeg har en teori om at hun er et romvesen med en annen energikilde enn mat ... Is som apetittvekker? Er det ikke bedre å gi noe som både er smaklig og sunt? Anngende sondemating, jeg oppfattet det mest som et uttrykk for fortvilelse fra mors side. Tror flere enn helsesøster må på banen om situasjonen er såpass alvorlig. TS bør komme seg til en dyktig barnelege og få en utredning, om det er slik at ungen ikke er slik som vanlige barn og man ikke kan bruke "vanlige" teknikker. Om det hele skyldes en diagnose og ikke bare elendige rutiner krysset med trass kan det være lurt å få det sjekket opp så snart som mulig. Romvesenbarn har jeg imidlertid ikke personlig erfaring med. Må være interessant på det beste... 1
Harlekin Skrevet 14. januar 2013 #31 Skrevet 14. januar 2013 Is som apetittvekker? Er det ikke bedre å gi noe som både er smaklig og sunt? Anngende sondemating, jeg oppfattet det mest som et uttrykk for fortvilelse fra mors side. Tror flere enn helsesøster må på banen om situasjonen er såpass alvorlig. TS bør komme seg til en dyktig barnelege og få en utredning, om det er slik at ungen ikke er slik som vanlige barn og man ikke kan bruke "vanlige" teknikker. Om det hele skyldes en diagnose og ikke bare elendige rutiner krysset med trass kan det være lurt å få det sjekket opp så snart som mulig. Romvesenbarn har jeg imidlertid ikke personlig erfaring med. Må være interessant på det beste... Jeg tipper alt annet er prøvd, jeg. Is er neppe førstevalget. Kan hende vi tolker TS' situasjon forskjellig, da. Jeg trodde hun mente dette med sondemating alvorlig, og at hun da er i kontakt med helsepersonell angående dette. Men kanskje det ikke er slik. Jeg mener absolutt at en utredning er på sin plass hvis situasjonen er slik TS beskriver. Men i mellomtiden blir man desperat, og da er det ikke rart at man tyr til både is og sjokolade og skiver fortvilede innlegg på KG.
Sugerøret Skrevet 14. januar 2013 #32 Skrevet 14. januar 2013 Det med matnekting er vanskelig. Det er det eneste barnet faktisk kan styre selv,hva den putter i munn og hvor mye. Mor TS jeg har mye sympati med deg. Ikke lett å gi råd,prøv helsestasjon.Noen der burde kunne henvise dere vidre om nødvendig.Det finnes steder som jobber med barn som sliter med matlyst og som har kommet i en vond sirkel Gi mindre melk er jo greit, hva med å la minsten hjelpe med å kutte opp frukt og grønt ? Ikke si smak,men la han selv finne frem til hva han ønsker å stappe i munn. For mange valg kan gjøre ting vanskelig. Om det er brød til frokosten, så er det brød ,ha heller 2 kanskje 3 ting som en kan velg til pålegg Det er mitt råd,ikke særlig godt eller fornuftig kanskje.Men min stae lille troll spise faktisk mat da vi la oss på den linja. Det er ikke lett alltid med disse små!
Gjest Marmot Skrevet 14. januar 2013 #33 Skrevet 14. januar 2013 Vanligvis er det så enkelt, men det finnes barn som nekter å spise til et punkt der barnet er så underernært at det blir helsefarlig. Det er nok ikke så ofte, men det skjer. Men selv da hjelper det ikke å lage masse styr og bråk, unger som nekter å spise så lenge at det blir helsefarlig, blir ikke mer medgjørlige av å bli jaget rundt i huset med femten forskjellige frokostalternativer. 2
Harlekin Skrevet 15. januar 2013 #34 Skrevet 15. januar 2013 Men selv da hjelper det ikke å lage masse styr og bråk, unger som nekter å spise så lenge at det blir helsefarlig, blir ikke mer medgjørlige av å bli jaget rundt i huset med femten forskjellige frokostalternativer. Det er jeg selvfølgelig helt enig i, og jeg er også enig i at å styre med frokost i timesvis fra kl. 5 om morgenen, ikke er lurt. Både jeg og min datter er slik at vi trenger litt tid på oss, før vi orker å spise noe om morgenen, og det gjelder nok mange andre også. Jeg svarte mest på alle innleggene som gikk på at alle unger spiser når de blir sultne nok, og den typen ting. Det er nemlig ikke alltid sant.
estrella Skrevet 15. januar 2013 #35 Skrevet 15. januar 2013 Tror du at ungen kommer til å nekte å spise til den besvimer? Barn spiser vel hvis de er sultne? Tenker jeg da, men jeg har ikke barn. Eller er det ikke så enkelt? Det er barn som faktisk har et forhold til mat som vi ikke helt skjønner. På lik linje med voksne med spiseforstyrrelser så kan faktisk barn ha det. Selv om de er små. Så en dokumentar om det ei stund tilbake. Hvor det var barn ned i 2 og 3 år som rett og slett nektet å spise. Ingen tydelig grunn til at de nektet, de bare ville ikke spise. Men det er jo absolutt ikke normalen blant barn som ikke vil spise. De fleste spiser når de er sulten, til slutt.
Gjest gjest Skrevet 15. januar 2013 #36 Skrevet 15. januar 2013 Hvordan spiser han når han er hos andre, for eksempe en bestemor når du ikke er med? Min eldste var ekstremt småspist – men når han var hos besteforeldre spiste han mer…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2013 #37 Skrevet 15. januar 2013 Sjekk først at alt er som det skal hos en barnelege. Fastlegen har ikke nok kompetanse på dette området. Vet om et barn som hadde problemer med svelgerefleksen? slik at mat var vanskelig å spise generellt. Det ble gitt medisin for dette en periode som hjalp barnet med å få spist litt uten at det gjorde vondt når han svelget. Hvis legen ikke finner noen feil, så kjøp næringsdrikker på apoteket! Finnes mange variasjoner mellom smoothie, fiber osv. Et fullverdig måltid i forhold til næringsinnhold. Drikkes ofte med sugerør for å gjøre det mer morsomt. Utsett frokost og gi kun en ting til måltidet. En dag med brød, enn annen dag grøt. Gjør grøten litt mer spennende med noen streker med blåbærsyltetøy eller ekte frukt / blåbær som pynt. Ta vekk måltiden etter en halv time og server ingenting før det er gått 3 timer. Gi ny mat, event. oppkuttet frukt. Ta vekk igjen og vent nye 3 timer hvis det ikke blir spist. Gjør dette noen dager og hør med barnehagen om de kan skrive ned hva som spises der av ditt barn. La gjerne far trå til istedenfor deg i denne perioden for å svekke fokus på lek og dill. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #38 Skrevet 15. januar 2013 Jeg vet akkurat hvordan du har det!! Bortsett fra at mitt barn er 6 år og nekter å spise mat. Han ler ikke, men blir sur og hissig (sikkert ikke bedret av at han ikke har spist skikkelig på altfor lenge). Vi har vært til utredning hos spesialteam for barn med spiseforstyrrelser og fikk tre råd der: Alltid ha dessert som man kan lokke med (det viktigste er at han får i seg noe næring, selv om det bare skulle være juice eller yoghurt til frokost), ikke mas om mat men gi en tidsfrist som skal overholdes for å få dessert (selv etter frokost skulle det være "dessert" i en periode), og ha veldig faste rutiner rundt måltidene. For vår del ligger nok problemet dypere enn vanlig trass, men det kan jo hende at rådene kan virke på andre! Her har de virket litt sånn av og til, avhengig av dagsform. Gutten min er ikke av den typen barn som spiser når han blir sulten, og det er fryktelig frustrerende å se at han går ned i vekt og at kurven på helsesøsters skjerm daler. Jeg bekymrer meg veldig for han, men man må jo bare gjøre det beste man kan og søke hjelp hvor hjelpen finnes! Anonym poster: 93f73bb7d7a78c13d171587c12a7cbf5 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #39 Skrevet 15. januar 2013 Jeg ser mange foreldre som stapper i ungen alt fra yoghurt til surmelk til melk med eller uten oboi. Dette fikk jeg bare i helger da jeg var barn, og da kun et glass. Idag får ungene i seg mye dritt, og jeg er glad jeg ikke er barn idag... Barn trenger kun vann og sunn mat i hverdagene, gjerne helger også. En venninne av meg måtte dytte maten inn i munnen til sønnen sin. Ja, hun måtte nærmest dytte maten ned i matrøret for å få sønnen til å svelge maten. Hun var litt fortvilet. Har du tenkt på at barnet ditt kanskje ikke tåler melk og gluten-mat? Det er ikke alle som blir tynne, kaster opp eller har diare. Noen sliter med hudproblem og hodepoine. Andre regerer mer psykisk med å bli litt autistiske, deprimerte, angst, bli veldig sinte eller utagerende, elller veldig trist og inneslutta. Anonym poster: e8c2245607ee7ebdebfb016032c43c08
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #40 Skrevet 15. januar 2013 Og når jeg tenker på det høye energinivået dere har hver gang barnet ditt skal spise ... er barnet ditt yperaktivt? Spiser det mye brus, godt, sjokolade, is? Om det gjør det, kutt det ut sporenstreks. Barn som spiser mye med sukker i, orker seff ikke mat! Anonym poster: e8c2245607ee7ebdebfb016032c43c08
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå