Gå til innhold

Østfold-L


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.osloby.no/nyheter/Ostfold-Len-sprer-seg-i-Oslo-7088788.html

Er det flere enn meg som får frysninger av å høre på det innslaget? Og er det lov å være dypt uenig med språkforskeren når hun sier at man ikke skal rette på barna fordi alt tydeligvis er lov når det gjelder uttale? Jeg grøsser av å høre det jeg ser på som ren talefeil, som ikke blir rettet opp. Og jeg nekter å godta at det er "språket som utvikler seg", når realiteten er at man ikke gidder å rette på ungene. Er det også "lov" å si "sjøre" istedenfor "kjøre"?

Anonym poster: ff022322a91780b61ececa4d5e2e4732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg reagerer mest på er noen faktisk synes det er lettere å si østfold-l enn "vanlig" l. Jeg kommer selv fra Østfold, men greier faktisk ikke å uttale en skikkelig Østfold-l (takk og pris for det igrunn)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på er noen faktisk synes det er lettere å si østfold-l enn "vanlig" l. Jeg kommer selv fra Østfold, men greier faktisk ikke å uttale en skikkelig Østfold-l (takk og pris for det igrunn)...

Jeg tenkte det samme da jeg så klippet.

Nå kommer jeg riktignok verken fra Oslo eller Østfold, men jeg synes Østfolt-l er vanskelig å få til. Språkforskeren i filmen hadde jo selv litt vansker med å klare det.

Ellers synes jeg det var interessant å høre om denne endringen som er i ferd med å skje. For meg var det helt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mange ganger spørsmål om jeg kommer fra Halden eller deromkring, men jeg har ingen tilknytning til området i det hele tatt. >.<

Ingen i slekten min vet hvorfor jeg bruker Østfold- L noen ganger, og ikke vet jeg det heller. <.<

Vet ikke om det har noe å si at jeg ble født i et engelsktalende land og gikk i engelsk barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme da jeg så klippet.

Nå kommer jeg riktignok verken fra Oslo eller Østfold, men jeg synes Østfolt-l er vanskelig å få til. Språkforskeren i filmen hadde jo selv litt vansker med å klare det.

Ellers synes jeg det var interessant å høre om denne endringen som er i ferd med å skje. For meg var det helt nytt.

Det at vi som ikke er vant med lyden, synes det er vanskeligere å artikulere den, er irrelevant. Det er en økonomisering, og det er også grunnen til at den sprer seg. Det er egentlig det samme med skarre- r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig det samme med skarre- r.

Spreding av skarre r er interessant! Lyden sper seg på Vestlandet og deler av indre Agder der det brukes en ren rulle r. Der skarre-r møter retroflekser, slik som i de østlige delene av Aust-Agder sper ikke skarringen seg, snarer tvert i mot. Jeg har selv sett en tendens til at foreldrene skarrer, mens barna uttaler ord som vers og gardin på østlandsk måte

Her er en artikkel hvor Arne Torp forteller om utbredelsen av skarre-r

http://www.apollon.u...r-skarring.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...