Gå til innhold

Kjøpe bruktbil,men har ingen som kan hjelpe,kan du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter å lurer på å kjøpe meg en bruktbil. Men siden jeg har null peiling på biler, og ingen jeg kan spørre omkring meg, så håper jeg noen her kan gi meg noen råd.

Jeg har sett på en bil;en opel astra 1.6, den er fra 1993, kmst: 250000, eu-godkjent til aug 2014, og akkurat i min prisklasse. Er denne en grei bil, hvis ikke hva anbefaler dere? Denne koster 7000 kr.

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skal du høre, jeg kjøpte bruktbil 2 måneder etter at den bestod eu-kontrollen, og jeg lærte på den harde måten at så lenge kjøretøyet er festet sammen med teip og tyggis i visningsøyeblikket, så går det meste gjennom. Om du vil vite alt som er å vite om bilen, be om en tilstandsrapport fra NAF, da går de gjennom hele vraket og sjekker. En bil til 7000kr så kan mye rart ligge og lure.

Anonym poster: 5a6d9bc543a1db877c1b4958fec6a056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Salgstest og driftstest fra NAF gir deg en god oversikt over det som er av feil og mangler, og det som ligger ann for bytte i løpet av nær fremtid.

Registerreim. Nårtid var den byttet sist ? Både km og årstall.

Sevicehefte er også fint. Det er greit å vite at bilen, tross alder, har blitt sett til med jevne mellomrom. Antirustbehandlet ? Nåtid ble den sist re-behandlet ?

Alt dette er ting som selger skal ha på hånden.

Vær forberdet på å bli spurt om å være med på å dele kostnaden for NAF testen siden prisen er lav.

Nå setter jeg opp mye her som ikke nødvendigvis trenger være tilfellet for en bil som tross alt selges til så lav pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså driftstest= tilstandsrapport? Men prisene på slike ting, var litt stive, spørs om de er villige å kjøpe noe slikt for en bil som koster bare 7000kr? Legger ved prisene(de dyreste er for ikke-medlemmer);

NAF-tester: Kjøpstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Salgstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Garantiutløpstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Driftstest Kr. 1.890,- Kr. 1.490,-

Registerreim og vannpumpe skiftet for 5000 km siden.

(Men bilen ser fin ut da, god stand, sånn "konebil" , som de sier utifra bildet.)

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså driftstest= tilstandsrapport? Men prisene på slike ting, var litt stive, spørs om de er villige å kjøpe noe slikt for en bil som koster bare 7000kr? Legger ved prisene(de dyreste er for ikke-medlemmer);

NAF-tester: Kjøpstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Salgstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Garantiutløpstest Kr. 2.490,- Kr. 2.090,- Driftstest Kr. 1.890,- Kr. 1.490,-

Registerreim og vannpumpe skiftet for 5000 km siden.

(Men bilen ser fin ut da, god stand, sånn "konebil" , som de sier utifra bildet.)

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Om de omtaler denne bilen som "konebil" er det god grunn til å ikke kjøpe den. Det er min erfaring, men mulig jeg har vært uheldig :-)

Men Opel er kjent for mye rust, sjekk dette.

Sørg for at selger betaler årsavgiften for 2013 eller få den inkl. i prisen. Sjekk om årsavgift for 2012 er betalt. Prøv å "bake" omregistrering inn i prisen. Sjekk med Vegvesenet om bilen har vært involvert i ulykker. Heftelser er det neppe på en så gammel bil, men man vet jo aldri, sjekk dette hos brrg.no (Brønnøysundregisteret).

Det er positivt at reg. reim og vannpumpe er byttet, er det noe annet som er byttet? Følger det med servicehefte?

Anonym poster: d6b6a20e4edb017516f31fec8cd48e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye som kan lure der. Er enig i det som sies om å få bilen NAF-testet. Det er absolutt smart når du ikke kan noe om bil selv. Det andre som må dobbelt- og trippelsjekkes er rust. Jeg har selv vært Opel-eier (Kadett, som var forgjengeren til Astra). Det var rusten som tok den til slutt. Da var den 22 år gammel ;) . Vet den rullet og gikk i enda noen år for han som overtok den var habil hobbymekaniker og kunne sveise rustskader selv. Ellers var den såpass robust at den måtte omtrent skytes... ;) .

Sjekk under matter og i kriker og kroker. Kanalene under dørene er lettrustede. Får du prøvekjørt den? Sjekk i så fall om det er tegn til vibrasjoner. Min måtte få byttet "et eller annet" i forbindelse med forstilling. Finnes det noe som kalles "styreknuter" tro? :klo: Ellers hadde min bil et svare strev med startmotoren sin en periode. Byttet to i rask rekkefølge. Vet ikke om det var jeg som var uheldig eller om det er en svakhet på gamle Opel'er, men vil tro det er vanskelig å sjekke ut i forkant.

250 000 km er vel det man må forvente, på en såpass gammel bil, men jeg synes det høres mye ut. Jeg tror jeg ville prøvd å finne en bil som lå under 200 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig relevant, men om den bilden du har funnet er på Finn.no eller andre internett sider så kom med en link :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig relevant, men om den bilden du har funnet er på Finn.no eller andre internett sider så kom med en link :P

Er på en kjøp-salg side på Facebook. Det som står skrevet der, er det jeg har sagt her, eneste jeg kan legge ut er bilde, tror jeg.

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de omtaler denne bilen som "konebil" er det god grunn til å ikke kjøpe den. Det er min erfaring, men mulig jeg har vært uheldig :-)

Men Opel er kjent for mye rust, sjekk dette.

Sørg for at selger betaler årsavgiften for 2013 eller få den inkl. i prisen. Sjekk om årsavgift for 2012 er betalt. Prøv å "bake" omregistrering inn i prisen. Sjekk med Vegvesenet om bilen har vært involvert i ulykker. Heftelser er det neppe på en så gammel bil, men man vet jo aldri, sjekk dette hos brrg.no (Brønnøysundregisteret).

Det er positivt at reg. reim og vannpumpe er byttet, er det noe annet som er byttet? Følger det med servicehefte?

Anonym poster: d6b6a20e4edb017516f31fec8cd48e52

Det var jeg som omtalte den som konebil, sånn som i god stand, ikke ungdomsbil. Det jeg vet om den er det jeg har skrevet. Og hun som selger den har ikke sagt så mye utover det jeg har nevnt her, og siden jeg har null peiling på biler, kom jeg hit for å få tips om hva jeg må være obs på. :)

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som kan lure der. Er enig i det som sies om å få bilen NAF-testet. Det er absolutt smart når du ikke kan noe om bil selv. Det andre som må dobbelt- og trippelsjekkes er rust. Jeg har selv vært Opel-eier (Kadett, som var forgjengeren til Astra). Det var rusten som tok den til slutt. Da var den 22 år gammel ;) . Vet den rullet og gikk i enda noen år for han som overtok den var habil hobbymekaniker og kunne sveise rustskader selv. Ellers var den såpass robust at den måtte omtrent skytes... ;) .

Sjekk under matter og i kriker og kroker. Kanalene under dørene er lettrustede. Får du prøvekjørt den? Sjekk i så fall om det er tegn til vibrasjoner. Min måtte få byttet "et eller annet" i forbindelse med forstilling. Finnes det noe som kalles "styreknuter" tro? :klo: Ellers hadde min bil et svare strev med startmotoren sin en periode. Byttet to i rask rekkefølge. Vet ikke om det var jeg som var uheldig eller om det er en svakhet på gamle Opel'er, men vil tro det er vanskelig å sjekke ut i forkant.

250 000 km er vel det man må forvente, på en såpass gammel bil, men jeg synes det høres mye ut. Jeg tror jeg ville prøvd å finne en bil som lå under 200 000.

Skal sjekke for rust, og spørr om prøvekjøring om jeg finner ut om jeg skal ta kontakt med selger :)

Anonym poster: 8da9aac82c540efcf23b2e98d5139856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at det ikke har noe for seg å naf-teste en bil som er såppas billig i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller ikke betalt for en naf test.

Det jeg ville ha gjort er å spare opp litt mer penger til bruk på en bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...