AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Nå etter nyttår er jo det selvfølgelig mye snakk om nyttårsforsetter om å trene mer og spise sunnt. Det er jo greit nok at folk vil gjøre noe med kroppen sin fordi de ikke er fornøyde, men jeg synes dette temaet begynner å ta over verden eller hva jeg skal si. I august begynte jeg å ei venninne på treningssenter, og vi har jo vært ganske flinke med å være der, men jeg merker ingen forskjell på meg selv. Jeg trener 5 ganger i uka, sliter meg totalt ut, prøver så godt jeg kan å spise så sunt som mulig, men det er ingen forskjell. I 3 år har jeg prøvd å slanke meg. Men det går ikke "ååh jeg har gått ned 8 kilo siden sommer!" så gøy for deg da, du er heldig som får det så lett, "ååh du har fått så bra kropp i det siste!" slike kommentarer kommer til venninna mi, jeg har ikke fått en eneste kommentar. Jeg er lei av å bruke 700 kr i månden på noe som ikke gir resultater, jeg hater det. Jeg hater å være der, jeg vil ikke, men jeg vil bli tynn og få fin kropp. Jeg trener ikke for helsen sin skyld men for hvordan jeg vil se ut. Men uansett kommer det ingen resultater. Samme valker på magen, haken og halsen og samme fleskete armer og ben. Jeg føler meg ikke bra i det hele tatt. Jeg er villig til å gjøre alt for å få den kroppen jeg vil, men på en naturlig måte. Men det går ikke. Jeg tror altid jeg har blitt tynnere, men så går jeg forbi et speil eller noe med vennene mine og ser med en gang at det er ingen forskjell. Jeg vil bare bli fin. Jeg er lei av å være slik jeg er, jeg vil ikke ha valkene. Jeg er lei av at alle andre enn meg skal få resultater, og ikke minst av å høre om det hver dag. Høre om hvor mye tynnere de har blitt, mens jeg bruker mye penger og sliter meg ut og får ingenting. Anonym poster: dd7f3afa92321f638297c072585a8369
Quilliam Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 700 kr? Det var da ikke noen liten sum gitt. Om du bare vil ned i vekt og ikke bryr deg om muskler så er det nok maten du må kutte ned på, det er ikke nok å spise sundt om du spiser for mye. Men har du bokstavlig talt hatt 0 fremgang da? Husk at du ikke burde gå ned mer enn 2 kg fett i måneden.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Du forteller ikke om hvordan du trener. Jeg merker ikke mye av å løpe på 3d-mølle så det har jeg nesten sluttet med. I stedet har jeg begynt å sykle mye og ikke minst å ro mye. Sistnevnte er viktig for å bygge muskler i mage og rygg. Du må bygge muskler i rygg for at magen skal forsvinne. Hjelper ikke bare med situps. Men situps er viktig det og. Jeg trener pushups når jeg står opp og når jeg legger meg. Tar så mange jeg greier og en til hver gang, og det går fremover. Men hva med å prøve zumba for eksempel i tillegg? Ulike gruppetreninger kan være bra for at da sliter du deg ihvertfall ut. Anonym poster: db8db08ac1bbceafdf9ad556204a2ec0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Og en ting til! Du MÅ få muskler for å gå ned i vekt. Uten styrketrening kan du nesten bare glemme det. Hilsen AB Anonym poster: db8db08ac1bbceafdf9ad556204a2ec0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 700 kr? Det var da ikke noen liten sum gitt. Om du bare vil ned i vekt og ikke bryr deg om muskler så er det nok maten du må kutte ned på, det er ikke nok å spise sundt om du spiser for mye. Men har du bokstavlig talt hatt 0 fremgang da? Husk at du ikke burde gå ned mer enn 2 kg fett i måneden. Jeg vil jo ha markerte muskler på armer og mage, men det jeg først og fremst vil er å bli tynnere. Jeg ser ingen fremgang nei, noe som er ganske irriterende når jeg bruker mye tid og penger på og få det til.. Anonym poster: dd7f3afa92321f638297c072585a8369
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Og en ting til! Du MÅ få muskler for å gå ned i vekt. Uten styrketrening kan du nesten bare glemme det. Hilsen AB Anonym poster: db8db08ac1bbceafdf9ad556204a2ec0 Jeg bruker og varme opp med sykling i 5-10 min. Ta styrke øvelser og bruke aparat for mage, rygg, lår og armer. Etter det tar jeg intervaller på 3d-mølle i en halvtime. Anonym poster: dd7f3afa92321f638297c072585a8369
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Du forteller ikke om hvordan du trener. Jeg merker ikke mye av å løpe på 3d-mølle så det har jeg nesten sluttet med. I stedet har jeg begynt å sykle mye og ikke minst å ro mye. Sistnevnte er viktig for å bygge muskler i mage og rygg. Du må bygge muskler i rygg for at magen skal forsvinne. Hjelper ikke bare med situps. Men situps er viktig det og. Jeg trener pushups når jeg står opp og når jeg legger meg. Tar så mange jeg greier og en til hver gang, og det går fremover. Men hva med å prøve zumba for eksempel i tillegg? Ulike gruppetreninger kan være bra for at da sliter du deg ihvertfall ut. Anonym poster: db8db08ac1bbceafdf9ad556204a2ec0 Jeg svarte på det over nå. Men jeg bruker og varme opp med sykling i 5-10 min. Ta styrke øvelser og bruke aparat for mage, rygg, lår og armer. Etter det tar jeg intervaller på 3d-mølle i en halvtime. Kanskje jeg skal begynne med å ta pushups og situps slik du gjør også, hvor mange tar du av hver? Anonym poster: dd7f3afa92321f638297c072585a8369
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Hvor overvektig er du? Det viktigste for å gå ned i vekt er mat. Det er helt topp å supplere med trening, men energibalansen må være riktig, og den er lettere å regulere med mat enn med trening. Kan du nok om dette? Har du vært inne på sider som fitnessbloggen.no o.l. og lest litt der f.eks.? Det beste er selvsagt å trene og spise sunt samtidig, slik at en er nok i minus til at vekten begynner å krype nedover. Men det hjelper ikke å slite seg ut på trening hvis en spiser for mye. En times jogging vil kanskje få vekk 500-600kcal. Det tilsvarer 100g sjokolade. Ikke så mye med andre ord, og det er lettere å droppe den sjokoladen til filmen, enn å løpe i en hel time for å få den vekk. Anonym poster: 2141f6328bfe8edb596674b14fbd063b 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Vanskelig å si uten at du sier noe om hvordan du trener (styrke eller kardio) og hva du spiser i løpet av dagen. Men min første innsigelse er at det er i overkant å gå rett på 5 ganger i uka fra utrent tilstand og slite deg helt ut. Man trenger faktisk mye energi for å gjøre det, og man bør faktisk øke matinntaket betraktelig dersom man skal kjøre på med 5 ganger i uka. Meget mulig du har satt kroppen litt i sparebluss hvis du spiser for lite, og da vil man ikke få noe særlig fremgang da kroppen holder på næringsstoffene fordi man spiser for lite. Det er heller ikke helt riktig at man MÅ trene styrke som noen påpeker, for å gå ned i vekt, for da er det kardio som gjelder. Men det er LURT å trene styrke fordi en større muskelmasse fører til at man brenner flere kalorier gjennom hele døgnet. Men som sagt, vanskelig å si uten mer informasjon. Anonym poster: 8c993fd476216bf37732dff3c04682eb
Klatt Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Det mest interessante her er desidert hvordan du spiser. Og når du forteller oss det må du være HUNDRE PROSENT ÆRLIG. Du kommer INGEN vei ved å lure deg selv. Det er tilnærmet hundre prosent umulig å ikke ha fremgang dersom du gjør alt riktig. Selvfølgelig finnes det untaket som bekrefter regelen, men dem er det få av. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Hvor overvektig er du? Det viktigste for å gå ned i vekt er mat. Det er helt topp å supplere med trening, men energibalansen må være riktig, og den er lettere å regulere med mat enn med trening. Kan du nok om dette? Har du vært inne på sider som fitnessbloggen.no o.l. og lest litt der f.eks.? Det beste er selvsagt å trene og spise sunt samtidig, slik at en er nok i minus til at vekten begynner å krype nedover. Men det hjelper ikke å slite seg ut på trening hvis en spiser for mye. En times jogging vil kanskje få vekk 500-600kcal. Det tilsvarer 100g sjokolade. Ikke så mye med andre ord, og det er lettere å droppe den sjokoladen til filmen, enn å løpe i en hel time for å få den vekk. Anonym poster: 2141f6328bfe8edb596674b14fbd063b Ok, ser at ts har supplementert med litt mer informasjon. Men det er faktisk ingen god ide å gå i underskudd dersom hovedfokuset er styrke. Spiser man for lite, spesielt av proteiner så får man liten fremgang. TS, de fleste som bygger styrke seriøst spiser mer, ikke mindre i byggeperiodene. Det betyr ikke at man trenger å ta sikte på å bli bodybuilder, men det er i det hele tatt ganske vanskelig å bygge dersom man spiser for lite. Husk også at styrketrening generelt ikke brukes som vektnedgangsverktøy primært, da en styrkeøkt i seg selv ikke fører til veldig stor kaloribruk. Ser du supplementerer med en halvtimes kardioøkt, men det kommer da an på hvor lenge og hvor tungt du trener styrke i forkant, for å kunne si noe om total kaloribruk. Uansett ville jeg ikke fokusert så mye på vekta og kroppen når du bygger styrke. Husk at økt muskelmasse er en investering som fører til høyere forbrenning over tid. Gevinsten kommer senere for mange når man har styrkefokus, men hold ut. Anonym poster: 8c993fd476216bf37732dff3c04682eb
Gud Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Stå på videre er mitt tips. Hvis du spiser riktig og trener godt VIL det gi resultater. Og det har det sikkert gjort allerede. Jeg antar at du er i bedre form nå enn du var når du startet? Bedre kondis? Løfter mer i styrkeøvelsene? I så fall vil du også forbrenne mer på trening nå enn du gjorde i starten. Trening gir resultater, du må bare ikke gi opp!
Nepenthe Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Du forteller ikke om hvordan du trener. Jeg merker ikke mye av å løpe på 3d-mølle så det har jeg nesten sluttet med. I stedet har jeg begynt å sykle mye og ikke minst å ro mye. Sistnevnte er viktig for å bygge muskler i mage og rygg. Du må bygge muskler i rygg for at magen skal forsvinne. Hjelper ikke bare med situps. Men situps er viktig det og. Jeg trener pushups når jeg står opp og når jeg legger meg. Tar så mange jeg greier og en til hver gang, og det går fremover. Men hva med å prøve zumba for eksempel i tillegg? Ulike gruppetreninger kan være bra for at da sliter du deg ihvertfall ut. Anonym poster: db8db08ac1bbceafdf9ad556204a2ec0 Situps er ikke viktig for å få magemuskler. Veldig mange gjør øvelsen feil, det er vanskelig å gjøre den riktig. Det er så stor sjanse for at du ødelegger ryggen av det, at du bør heller gjøre andre øvelser. Jeg gjør mye øvelser med ball. Slyngetrening skal også være bra, men det har jeg ikke prøvd. Jeg tar blant annet planken med ball (plasserer albuene på ballen, løfter bekkenet slik at tærne er i bakken og albuene på ballen. Tungt og effektivt! En annen bra øvelse er å ligge på rygg, og ha beina oppå ballen. Løft så bekkenet, og bruk beina til å dytte ballen mot rumpa di. Du kan også google core-øvelser eller kjernemuskulatur for å få tips. Ellers så er variasjon viktig! Om du trener det samme 6 dager i uken, så vil du aldri få progresjon. Varier, gjør noe nytt, gjør noe mer! Altså, ikke trene mer, for 5-6 ganger er mer enn nok, men øk litt på antall kg på vektene av og til. Endret 11. januar 2013 av Nepenthe
makkapakka Skrevet 11. januar 2013 #14 Skrevet 11. januar 2013 Ta deg en time i skogen istedenfor, så skal du se valkene dine forsvinner. Jeg prøvde treningssenter og ble ikke noe finere i kroppen eller slankere av det. Skulle være med på holmenkollstafetten etter at jeg hadde trent effektivt på treningssenter 1/2 år, det var såvidt jeg kom meg gjennom distansen jeg hadde. Etter det begynte jeg å sykle en tur, eller gå på tur i skogen istedenfor: Det fikk jeg fin mage og gode muskler i bein av.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #15 Skrevet 12. januar 2013 Ok, ser at ts har supplementert med litt mer informasjon. Men det er faktisk ingen god ide å gå i underskudd dersom hovedfokuset er styrke. Spiser man for lite, spesielt av proteiner så får man liten fremgang. TS, de fleste som bygger styrke seriøst spiser mer, ikke mindre i byggeperiodene. Det betyr ikke at man trenger å ta sikte på å bli bodybuilder, men det er i det hele tatt ganske vanskelig å bygge dersom man spiser for lite. Husk også at styrketrening generelt ikke brukes som vektnedgangsverktøy primært, da en styrkeøkt i seg selv ikke fører til veldig stor kaloribruk. Ser du supplementerer med en halvtimes kardioøkt, men det kommer da an på hvor lenge og hvor tungt du trener styrke i forkant, for å kunne si noe om total kaloribruk. Uansett ville jeg ikke fokusert så mye på vekta og kroppen når du bygger styrke. Husk at økt muskelmasse er en investering som fører til høyere forbrenning over tid. Gevinsten kommer senere for mange når man har styrkefokus, men hold ut. Anonym poster: 8c993fd476216bf37732dff3c04682eb Nå sier jo faktisk TS at hun(?) vil ned i vekt. Og da er kostholdet viktigere enn treningen. Hjelper ikke å trene seg i hjel, hvis hun spiser 4000kcal om dagen. Trening er superviktig for å holde seg i form, og eventuelt bygge muskler for dem som ønsker det. Men hvis målet primært er å gå ned i vekt, så må det være full fokus på kosthold, og så får trening være et supplement. Som sagt, inntar hun 4000kcal for dagen (litt ekstremt, men noen gjør jo det også), og løper en time for å forbrenne 500kcal, så er hun likevel mest sannsynlig i pluss, og vil ikke gå ned i vekt.. Anonym poster: 2141f6328bfe8edb596674b14fbd063b 1
Gjest Snoken- Skrevet 12. januar 2013 #16 Skrevet 12. januar 2013 Tror du burde loggføre resultater, slik at du kan se på papir at du faktisk får resultater. Loggfører du vekt, hvor langt du kan løpe innen en viss tid, hvor mye du tar i hver av apparatene. Da kan du faktisk se om du fått en god progresjon eller ikke. Om du ikke har fått en god progresjon så gjør du noe feil. 1
jabx Skrevet 12. januar 2013 #17 Skrevet 12. januar 2013 Sikker på du ikke pynter litt på sannheten? 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #18 Skrevet 12. januar 2013 Nå sier jo faktisk TS at hun(?) vil ned i vekt. Og da er kostholdet viktigere enn treningen. Hjelper ikke å trene seg i hjel, hvis hun spiser 4000kcal om dagen. Trening er superviktig for å holde seg i form, og eventuelt bygge muskler for dem som ønsker det. Men hvis målet primært er å gå ned i vekt, så må det være full fokus på kosthold, og så får trening være et supplement. Som sagt, inntar hun 4000kcal for dagen (litt ekstremt, men noen gjør jo det også), og løper en time for å forbrenne 500kcal, så er hun likevel mest sannsynlig i pluss, og vil ikke gå ned i vekt.. Anonym poster: 2141f6328bfe8edb596674b14fbd063b Ja, men skal man kun ned i vekt for en periode, så bør en heller ha kardiofokus, og ikke styrkefokus slik jeg tolker treningsopplegget hennes nå. Da bør kardio være hovedformålet og ikke bare et tillegg hun gjør på slutten, og så bør man jo supplere med vedlikehold av styrke slik at man ikke mister for mye muskelmasse på vektnedgangen (litt vil mange uansett miste, uansett hvor godt de vedlikeholder styrke). Men det tyder jo på at formålet med treningen ikke er i overensstemmelse med typen trening. Har man kardiofokus for vektnedgang, så er det helt greit å ligge litt under. Derimot fungerer det dårlig å ligge under hvis man skal bygge styrke. De aller fleste oppnår ikke særlig fremgang hvis man ligger for mye under under styrkeperioder. Man bør rett og slett ligge i pluss, dog ville jeg nok vært litt forsiktig med å kjøre opp til 4000 kcal i begynnelsen. Det er vanskelig å bygge samtidig som man går ned i fettprosent. Man bør rett og slett bestemme seg for hva som er formålet periodevis Anonym poster: 8c993fd476216bf37732dff3c04682eb
Klatt Skrevet 12. januar 2013 #19 Skrevet 12. januar 2013 De fleste greier å bygge når de er nybegynnere. Det spørs vel litt akkurat hva man legger i begrepet bygge, men folk flest går en del opp i løft og i volum på muskler i alle fall de første månedene, selv med kcal-underskudd. Det er selvfølgelig en forutsetning at de spiser riktig (proteiner, proteiner, proteiner) og trener riktig, men det skal ikke være noe videre problem. Det er fortsatt mest interessant å høre hva TS spiser. Uten det kommer tråden absolutt ingen vei. 1
Athene Skrevet 12. januar 2013 #20 Skrevet 12. januar 2013 Dersom ikke fedmen er noe du innbiller deg, tenker jeg at det er noe veldig feil med kostholdet. Kombinert med at du ikke trener riktig. Gå gjennom hva du spiser, og lær deg om kalorier og usunn mat. Trener man mer blir man mer sulten, så spiser man uten å tenke over hva slags type mat man putter i seg har ikke treningen mye effekt. Jeg tenker også at du muligens ikke har funnet optimal trening for deg. Jeg trener selv på senter, og de fleste av de jeg ser trener helt feil. Velg styrke eller kondisjon som fokus for økten, ikke putt inn alt på en økt. Trener du styrke lærer du deg gode grunnøvelser, og bruk frivekter og egen kroppsvekt i stedet for apparater. Apparater gir ofte liten effekt, da du bruker for lite av kroppen. Tren langturer med kondisjon, og tøffe kortintervaller. Og press deg selv litt mer hver gang, så vil du nok se resultater. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå