pinar Skrevet 22. mars 2013 #61 Skrevet 22. mars 2013 Kan ikke huske at jeg hadde noen spesielle innetider. Som regel var det siste buss/trikk/bane. Eller alt ettersom hva jeg skulle. Jeg hadde det ganske fritt, men var jo heller ikke ute hver kveld. Flyttet også hjemmefra i den alderen og da var det ikke noe som het innetid eller være hjem til kl x lenger. Men 22.30 for en 16 åring syns jeg høres tidlig ut. Men det avhenger kanskje litt fra hvor dere bor.
Chloe- Skrevet 22. mars 2013 #62 Skrevet 22. mars 2013 Det handler jo ikke bare om sekstenåringen da. Om man har fri innetid, kommer hjem sent, begynner å styre rundt i huset med tannpuss, dobesøk, trappegåing, kamskje også en dusj og en brødskive vekker man gjerne resten av huset. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #63 Skrevet 22. mars 2013 Om det er snakk om Oslo Øst og en jente, så bør hun være inne til kl 19 om kvelden, for sitt eget beste. Anonym poster: da522f3cf97d21671402c01fe2192e3b
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #64 Skrevet 22. mars 2013 Jeg syns innetid for en sekstenåring på 22:30 i helger er SYKT, rett og slett helt sykt. Håper dere er klar over at deres sønn eller datter går glipp av mye sosialt, mange gode samtaler, mange gode oplevelser med venner, mange hyggelige kvelder hvor man bare forsvinner i praten og glemmer tid og sted.. Håper dere er klar over at deres sønn eller datter mest sannsynlig lyver mye til dere, om hvor h*n er, hva h*n gjør, hvem h*n er sammen med, hvorfor h*n kommer for sent hjem, om h*n drikker/røyker, mest sannsynlig sniker seg ut når dere sover og mest sannsynlig går på en smell dersom h*n er alene hjemme en helg! Og om h*n ikke lyver ennå, så kommer det bare til å balle på seg etterhvert som h*n blir eldre.. Greit at man skal ha kontroll på barna sine, vite hvor de er, når de kommer hjem, hvem de er med osv.. men å tvinge en sekstenåring hjem 22:30 i helgen har jeg ikke tro på! Dere bør heller fokusere på at barnet alltid SKAL være tilgjengelig på mobil! Dersom h*n trenger innetid, så er 02:00 heller en passende tid. Det dere driver med nå høres helt fjernt ut for meg, og snarere mot sin hensikt. Anonym poster: aca55f214b1b7ce2e847d7875592e277 1
Fantomina Skrevet 22. mars 2013 #65 Skrevet 22. mars 2013 Mine foreldre sluttet med innetid da jeg ble 14-15, men jeg var en fornuftig tenåring som selv så sammenhengen mellom søvn og morgenfriskhet. Fredag og lørdag så de helst at jeg var hjemme til midnatt framfor å reke gatelangs, men var jeg hos venner var det likegyldig når jeg kom hjem, så lenge jeg sa i fra. Vi kunne fint ha jentekvelder som plutselig ble til overnatting allerede fra jeg var 12, så de kom mer enn én gang kjørende med tannbørste, linseetui og ren truse i ett-tida. Det skal sies at jeg ikke drakk før jeg var 18, men jeg var på fest minst én gang i mnd fra det året jeg fylte 16. Da var jeg stort sett hjemme før ett, etter eget ønske. Mamma og pappa har aldri vært typen som ikke sov før de visste at jeg var trygt i seng.
Wildy Skrevet 22. mars 2013 #66 Skrevet 22. mars 2013 Jeg tror ( som sagt tidligere i denne tråden) at dette med innetider må og bør være forskjellig fra familie til familie; basert på modenhet hos ungdommen det gjelder. Mine foreldre kjørte hardt på dette med innetider når jeg var femten-seksten år. Jeg var ikke sjelden for sent hjem, noe som førte til lange samtaler, straff i form av husarrest ol, og det var mye styr. Og for å være lengre ute, for å være med på det jeg ville; så løy jeg til mine foreldre om overnatting til venner ol. De hadde egentlig ingen oversikt eller kontroll med hvor jeg var eller hva jeg drev med. Dette har jeg prøvd å unngå med mine barn; jeg vil at den dagen de ligger døddrukken i en grøft så er det en tanke som skal slå gjennom alkotåken; nemlig ring mamma! Det er ikke den ene ølen eller rusbrusen jeg er redd for, det er ikke alkohol i seg selv som er problemet. Jeg er livredd for hva som kan skje med de den dagen de bommer på inntaket ( for hallo; ungdommer drikker ; selv om vi foreldre sier nei...). De får ikke alkohol av meg, de får ikke lov til å drikke hjemme, og nei, jeg liker det ikke. Men heller at de ringer hjem og ber om hjelp om de trenger det framfor å måtte skjule det. Og havne i dertil trøbbel...... Men... det å ha fri innetid innbærer også en stor porsjon tillit fra begge parter. Ja, de må være tilgjengelig på mobil, jeg vil vite hvor de er.Og ungdommene må faktisk se og oppleve at vi voksne er til å stole på også. Jeg vet de drikker, jeg vet hvem som kjøper alkohol til de , jeg vet hvor det er hjemme-alene-fester. Jeg kunne varslet mye mer enn det jeg gjør; da hadde jeg også mistet tilgang til den informasjonen jeg nå har. Jeg har dratt ut på "redningsaksjoner" midt på natta, hentet stupfulle tenåringsjenter for å få de på pumping ( fordi min datter ringte og varslet meg), for deretter å ta runden med foreldre. Som ikke ante noenting; for " hun skulle jo bare sove over hos.....". Jeg og min samboer har brutt opp flere hjemme-alene-fester som har vært på vei til å ta av( igjen fordi vi blir varslet om at det er på vei til å gå galt av enten min datter eller venner); og har beordret ungdommene til å rydde opp samt spleise på skader. Jeg sier ikke at min tilnærming til dette er den eneste riktige eller er noen fasit. Jeg vet også at noen foreldre i miljøet rundt min datter er høyst uenig med meg, og mener jeg bidrar til at ungdommene får feste fritt. Og det er helt greit. Jeg vil holde ungen min ( og vennnene) trygg(e), det er førsteprioritet. 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #67 Skrevet 22. mars 2013 Har en kvinnelig 16-åring i hus som vi til stadighet krangler om innetider med. Vi har som grense 22.30 i helgene og dette er ALT for tidlig. ALLE andre får være ut senere, hun er den første som må gå hjem hver helg. Stemmer dette da? Er vi virkelig for strenge? Har funnet både røyk og alkohol i veska hennes etter en kveld hun trosset innetiden. Kom beruset hjem nyttårsaften(da var grensa satt til 1.30). Hvilke innetider har dere? Anonym poster: e4e8fcecd30fa7cc5bceeb74482d220c Da jeg var 15 flyttet jeg på hybel for å begynne på vgs. Hadde to dager fravær i løpet av 3-årige vgs. 5.1 i snitt og jeg hadde matte, kjemi og fysikk som valgfag. Jeg var ute og festet nesten hver helg og nyttårsaften har jeg ingen hukommelse av noen av de 3 årene. Kvinnelig er jeg og Anonym poster: 88f9543d9fbfc20dbb8cba42005e3e28 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2013 #68 Skrevet 22. mars 2013 Har en kvinnelig 16-åring i hus som vi til stadighet krangler om innetider med. Vi har som grense 22.30 i helgene og dette er ALT for tidlig. ALLE andre får være ut senere, hun er den første som må gå hjem hver helg. Stemmer dette da? Er vi virkelig for strenge? Har funnet både røyk og alkohol i veska hennes etter en kveld hun trosset innetiden. Kom beruset hjem nyttårsaften(da var grensa satt til 1.30). Hvilke innetider har dere? Anonym poster: e4e8fcecd30fa7cc5bceeb74482d220c Jeg vil ikke si at det er så unormalt at hun både har prøvd alkohol og tobakk. Var selv 16 for ett par år siden, og det er ikke å legge skjul på at både alkohol og tobakk var en del av det. Jeg hadde ingen innetid som 16åring, eneste mamma og pappa forlanget var at de visste hvor jeg var, og at jeg hadde telefonen på meg hvis det skulle skje noe el. Anonym poster: 6adf029337db7dc1023d64d0065b82fa 1
funfacts Skrevet 22. mars 2013 #69 Skrevet 22. mars 2013 Da jeg var 15 flyttet jeg på hybel for å begynne på vgs. Hadde to dager fravær i løpet av 3-årige vgs. 5.1 i snitt og jeg hadde matte, kjemi og fysikk som valgfag. Jeg var ute og festet nesten hver helg og nyttårsaften har jeg ingen hukommelse av noen av de 3 årene. Kvinnelig er jeg og Anonym poster: 88f9543d9fbfc20dbb8cba42005e3e28 DITTO! 1
Gjest Stronger Skrevet 22. mars 2013 #70 Skrevet 22. mars 2013 Har en kvinnelig 16-åring i hus som vi til stadighet krangler om innetider med. Vi har som grense 22.30 i helgene og dette er ALT for tidlig. ALLE andre får være ut senere, hun er den første som må gå hjem hver helg. Stemmer dette da? Er vi virkelig for strenge? Har funnet både røyk og alkohol i veska hennes etter en kveld hun trosset innetiden. Kom beruset hjem nyttårsaften(da var grensa satt til 1.30). Hvilke innetider har dere? Anonym poster: e4e8fcecd30fa7cc5bceeb74482d220c Ja, det stemmer. Og ja, jeg vil si at dere er alt for strenge.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #71 Skrevet 14. juli 2021 Drar opp denne eldgamle tråden, for jeg "sliter" selv med min 16-åring og har et par spørsmål. Hun har nå sommerjobb. Begynner som regel ikke på jobb før 10. Jeg har en mann med kreft som sover dårlig og to bikkjer som bråker fælt når det kommer noen hjem. Jeg har sagt til henne at når hun skal på jobb dagen etter får hun være hjemme 23 pga hensyn til omstendighetene. Dager hun ikke jobber får hun være ute lenger, men da må hun overnatte hos en venninne etc. Jeg er fullstendig klar over at hun drar på fest osv. Det gjør vel de fleste i den alderen. Det blir allikevel kverulering ut av mente hver gang dette blir tatt opp. Hun skal tyne tiden om det så er med en halvtime. Hører ikke på meg. Jeg savner litt forståelse. Vi har en her hjemme som ikke skal leve særlig mye lenger, og når hun allikevel skal jobbe dagen etter så tenker jeg at 23 er ok. Jeg krever selvsagt ikke at hun legger hodet på puta klokka 23. Om hun ser en film eller liknende er det helt greit. Hva med dere andre som ikke har innetid? Er det ingen foreldre som våkner av bråk om natten - eller har alle anledning til å sitte oppe til morgengry? Det har ingen her hjemme. Hver dag er egentlig lik, og jeg legger meg 23 jeg også og sovner vel i 24-tiden. Så hos oss er det innetid av praktiske årsaker. Ellers får hun lov til hva hun vil egentlig. Anonymkode: 7b109...679
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #72 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 6.1.2013 den 0.47): Har en kvinnelig 16-åring i hus som vi til stadighet krangler om innetider med. Vi har som grense 22.30 i helgene og dette er ALT for tidlig. ALLE andre får være ut senere, hun er den første som må gå hjem hver helg. Stemmer dette da? Er vi virkelig for strenge? Har funnet både røyk og alkohol i veska hennes etter en kveld hun trosset innetiden. Kom beruset hjem nyttårsaften(da var grensa satt til 1.30). Hvilke innetider har dere? Anonym poster: e4e8fcecd30fa7cc5bceeb74482d220c Min 12 åring er ute til kl 23 i sommer. Hvis jeg vet hvor han er Anonymkode: 14ddd...719
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #73 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drar opp denne eldgamle tråden, for jeg "sliter" selv med min 16-åring og har et par spørsmål. Hun har nå sommerjobb. Begynner som regel ikke på jobb før 10. Jeg har en mann med kreft som sover dårlig og to bikkjer som bråker fælt når det kommer noen hjem. Jeg har sagt til henne at når hun skal på jobb dagen etter får hun være hjemme 23 pga hensyn til omstendighetene. Dager hun ikke jobber får hun være ute lenger, men da må hun overnatte hos en venninne etc. Jeg er fullstendig klar over at hun drar på fest osv. Det gjør vel de fleste i den alderen. Det blir allikevel kverulering ut av mente hver gang dette blir tatt opp. Hun skal tyne tiden om det så er med en halvtime. Hører ikke på meg. Jeg savner litt forståelse. Vi har en her hjemme som ikke skal leve særlig mye lenger, og når hun allikevel skal jobbe dagen etter så tenker jeg at 23 er ok. Jeg krever selvsagt ikke at hun legger hodet på puta klokka 23. Om hun ser en film eller liknende er det helt greit. Hva med dere andre som ikke har innetid? Er det ingen foreldre som våkner av bråk om natten - eller har alle anledning til å sitte oppe til morgengry? Det har ingen her hjemme. Hver dag er egentlig lik, og jeg legger meg 23 jeg også og sovner vel i 24-tiden. Så hos oss er det innetid av praktiske årsaker. Ellers får hun lov til hva hun vil egentlig. Anonymkode: 7b109...679 Du er absolutt ikke urimelig, og man forventer jo at en 16-åring skal vise forståelse for den tiden dere står i. Men det kan være at dette at din mann (er det faren?) snart skal dø, er så vanskelig for henne at hun rett og slett skyver det bort og ikke orker å bevisst forholde seg til det. Jeg har selv en mann som er kreftsyk og barna følges nøye opp av kreftsykepleiere og psykologer. Hør med hjelpeapparatet rundt dere om det er noe tilbud til barna, noen som kan prate med dem. Gode tanker fra meg ❤️ Anonymkode: 9c294...190 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå