Gå til innhold

Innetider for 16-åring

Fremhevede innlegg

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Hvordan kan foreldre sjekke innetider så seint som kl to? Sitter de oppe og venter? Det hadde ikke jeg orket i hvert fall.

Min mor hadde alltid gått og lagt seg, men hun sovnet ikle før jeg tok i døren.

Tror de aller fleste foreldre er likedan.

Endret av Magdalene
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldrene mine var strenge på innetid, jeg sier ikke at det skjer med alle, men jeg var den som drakk mest og gjorde opprør. 23 måtte jeg hjem. Kom ofte full hjem fordi jeg følte jeg måtte forte meg med å drikke for tiden var så liten. De var sånn når jeg var 18 også, men da ble jeg borte i flere dager uten å si noe, så de ga seg.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Jeg hadde ikke fast innetid, men som regel var jeg hjemme mellom 18-21.

Blir sliten av å være ute, komme hjem og sove. Har alltid trengt tid til å slappe av med bok/tv etc før leggetid.

Ved spesielle tilfeller var jeg ute lenger, men kom aldri senere hjem enn 00-01, rundt den tiden siste t-bane og buss gikk.

Skrevet

Hadde aldri innetider, hverken i ukedagene eller i helgene. Men så var mamma ganske careless siden jeg ikke er av den typen som drakk hver helg og lå rundt med masse folk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var i 16-17 års alderen så bodde jeg på hybel, og hadde dermed ingen innetider. Var jeg hjemme (med mine foreldre) i helgene fikk jeg "formaninger" om å være hjemme før soloppgang. Hehe.

Når jeg bodde hjemme, var ca 15 år, så prøvde mine foreldre å innføre innetider i helgene. Jo tidligere innetiden var, jo senere kom jeg hjem. Var innetiden midnatt kom jeg gjerne hjem 06.00. Var innetiden 03.00 var jeg hjemme 02.00.

Krysser fingrene for at min eventuelle fremtidige tenåring ikke blir som meg!

Anonym poster: 535852107d1f3aca566b7aed87c44952

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde innetid 22.00 i helgene da jeg var under 16 år.

17 år gammel bodde jeg på hybel alene i en dau by, så jeg var ikke ute noe særlig lenger da heller.

Skrevet

Innetider er et nødvendig onde så lenge tenåringen ikke har det minste forståelse for at han må opp neste dag, og ikke klarer å komme seg opp selv, samt driter i om han ikke står opp...

Han har holdt til i en gjeng med både alkohol og andre rusmidler, så litt kontroll føler jeg er nødvendig.

Min andre tenåring har aldri hatt innetider, da han tar ansvar selv, samt kommer seg opp uten å skyves ut av sengen

• Liker 2
Gjest Morteno
Skrevet

Sluttet vel med innetider da jeg var rundt 13 eller 14 år.

Syntes det var greit. Jeg er under oppfatning at en person kan lære mer dersom en får utforske sine grenser enn å få grenser satt av foreldre.

Grensen her er da hvor sent man kan legge seg, hvor trøtt man blir osv osv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde vel 22:30-23:00 i ukedagene, og 02:00 i helgene tror jeg. Jeg sa alltid ifra hvor jeg gikk, og forsøkte å ta telefonen hvis de ringte. Jeg var ute på fester og drakk alkohol da jeg var 16, det var vanlig i min krets. Likevel har jeg ikke tatt skade av det, det er blitt folk av meg også :)

• Liker 1
Skrevet

Stikkprøver eller ved at man må gå inn og si fra til foreldrene om at man har kommet hjem.

Anonym poster: 3b1682feed78ef29703a434a33e0824b

Jeg legger meg ikke før sistemann er kommet hjem, min mor gjorde det samme med alle oss søsken og vi hadde ikke vondt av det.

Innetider er et nødvendig onde så lenge tenåringen ikke har det minste forståelse for at han må opp neste dag, og ikke klarer å komme seg opp selv, samt driter i om han ikke står opp...

Han har holdt til i en gjeng med både alkohol og andre rusmidler, så litt kontroll føler jeg er nødvendig.

Min andre tenåring har aldri hatt innetider, da han tar ansvar selv, samt kommer seg opp uten å skyves ut av sengen

Absolutt et viktig poeng. Jeg var i en slik gjeng og uten innetider hadde jeg skeia helt ut. Det var kjedelig å gå hjem før andre men innerst inne var jeg glad for det.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes 22.30 i helgene var alt for tidlig. Da jeg selv var 16 år måtte jeg vel være hjemme til rundt 23 på hverdagene. At en 16-åring begynner å utforske alkohol er også ganske vanlig, det var i denne alderen jeg begynte å feste, og da avtalte jeg på med moren min når hun skulle hente meg. Jeg ser ingen problemer i at en 16-åring drikker alkohol, så lenge det er med måte, at foreldrene vet hvor datteren/sønnen befinner seg, og henter h*n til avtalt tid. Jeg synes innetiden i helgene burde være i 01-02 tiden. Når jeg var i denne alderen, erfarte jeg at de vennene mine som hadde de strengeste foreldrene, var de som skjulte mest for de og kom med flest løgner.

Anonym poster: 45ef6361e08e9d160f3f609d616e713a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde innetid midnatt i helger fra jeg var 15 til 17,5. Hvis jeg skulle noe spesielt ble den lett utvidet, men da med egen avtale. :)

Det synes jeg høres fornuftig ut. Vår 15-åring har det sånn, og jeg ser ingen grunn til å endre det de neste par årene. På ukedagene må han hjem til kl. 22, dersom det ikke er noe spesielt. Han trenger masse søvn, og han klarer ikke å styre slikt selv. (Ja, vi har prøvd å la han ta ansvaret selv, og vi vil prøve igjen med jevne mellomrom, men så lenge han ikke klarer det så har vi grenser)

I helgene vil vi ha ham i hus til midnatt, men det er helt diskuterbart hvis vi vet hvor han er og at vi selv likevel sitter oppe. Er det noe spesielt får han gjerne være ute til kl. 02 hvis vi vet at det er et ok sted og at vi kan hente ham etterpå. Men vi ser ingen grunn til at han skal reke gatelangs på nettene.

Politiet her vi bor går jevnlig ut i avisene og oppfordrer foreldre til å ha mer kontroll med sine 14-16-åringer. Altfor mange tenåringer i den alderen vaser rundt i sentrum på nettene, drikker, havner i trøbbel osv. Og hjemme ligger foreldrene og sover og aner ingenting.

Innetider som 16-åring? :skratte:

Greit nok at du ikke er vant til det og ikke vil praktisere det, men hvorfor latteliggjøre at andre velger annerledes enn deg?

Maja

Anonym poster: ffbd2ec62e5f0129c7ad70cd7034fe15

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke innetider

vi hadde det heller ikke :danse:

Anonym poster: 87d6ef82b25189686a08bc69cdd0f600

• Liker 1
Skrevet

Greit nok at du ikke er vant til det og ikke vil praktisere det, men hvorfor latteliggjøre at andre velger annerledes enn deg?

Maja

Fordi jeg synes konseptet er latterlig..?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg synes konseptet er latterlig..?

At man synes ting er latterlig betyr vel ikke at man trenger å latterliggjøre det? Det er lov å vise god debattskikk på samme måte som det er lov å vise god folkeskikk.

Maja

• Liker 3
Skrevet

At man synes ting er latterlig betyr vel ikke at man trenger å latterliggjøre det? Det er lov å vise god debattskikk på samme måte som det er lov å vise god folkeskikk.

Maja

Debattskikk? Nå tror jeg du har lest noe ved mitt innlegg som ikke jeg har fått med meg. Er det smileyen som gjør at du føler deg så truffet? Jeg er i min fulle rett til å le av det jeg vil (derav smileyen som bryter ut i latter). At du tar det personlig, eller synes det er grusomt eller hva du nå enn måtte mene, er du også i din fulle rett til. Det at du derimot peker fingre mot meg og avsporer debatten pga. mitt standpunkt sier mer om din debattskikk og folkeskikk enn om min.

Skrevet

Jeg er 16 og synes det var en tidlig innetid! Jeg får være så lenge ute jeg vil i helgene og jeg er 16. Heller ingen av mine venner har begrensninger i helgene. Tror jeg har fått lov til det siden jeg var 14! Nå er ikke jeg noen stor partyløve, er heller ikke så mye ute, men når jeg først er ute blir klokken gjerne 4-5. Har egentlig ingen begrensninger i ukedagene, pleier som sagt ikke å være så ofte ute og da kommer jeg som regel hjem før ti. Er jeg ute lenger får jeg gjerne en påminning om at det er skole i morgen, men jeg får være lenger ute hvis jeg vil. Det er jo jeg som blir trøtt.

Jeg må alltid gå inn til dem om de har lagt seg og si ifra om at jeg er kommet meg velberget hjem. :)

• Liker 1
Skrevet

Maja

Butthurt much.
AnonymBruker
Skrevet

Det er langt ifra latterlig å ha innetider for 16 åringer. Jeg mener å huske et drap for litt siden, hvordan hadde samvittigheten deres vært da?

Anonym poster: c85ba8f6bd9f6fffd77b341b267cf00e

• Liker 3
Skrevet

Det er langt ifra latterlig å ha innetider for 16 åringer. Jeg mener å huske et drap for litt siden, hvordan hadde samvittigheten deres vært da?

Anonym poster: c85ba8f6bd9f6fffd77b341b267cf00e

Det er en av mange grunner til at innetider er viktig. Hadde noe skjedd med mine barn hadde iallefall min samvittighet vert sort :( Ting kan skje både sent og tidlig men har man en innetid så vet vi foreldre iallefall når vi må reagere, kanskje er det for sen,t men når vi ikke kan garantere en trygg verden må vi gjøre det vi kan.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...