AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #1 Del Skrevet 2. januar 2013 Hei :-) Jeg lurer på.. Bør man spare(fylle opp) BSU, så BSU 2.0 også vanlig sparekonto? Hvordan gjør du dette? Hvilken bank bruker du og er du fornøyd? Anonym poster: 566e723f15be702be15da24525ca8996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #2 Del Skrevet 2. januar 2013 Så lenge du tjener nok til å få fullt skattefradrag, og kommer til å bruke pengene på bolig, er det lurt å fylle opp BSU først. Anonym poster: 44667af07ba1bf050978010d79a2311a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 2. januar 2013 #3 Del Skrevet 2. januar 2013 BSU er genialt! Du kan max sette inn 20.000 hvert år, og når du har nådd den maksimale beløpsgrensa som er 150 000 totalt, så kan du begynne å spare på BSU 2.0 ja. Men det er det kun DnB som har. I BSU 2.0 får du ikke de samme skattefordelene, men du får ihvertfall den samme gode, høye renta! (Renta er veldig god også faktisk! Jeg får noen tusen gratis penger hvert år på grunn av den ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cevita Skrevet 2. januar 2013 #4 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg ville også prioritert å fylle opp litt penger på en sparekonto. Er alltid greit med en liten buffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 2. januar 2013 #5 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg sparer både BSU og BSU 2.0, i tillegg sparer jeg også på annen høyrentekonto, samt litt i fond (300 kr hver måned). Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 2. januar 2013 #6 Del Skrevet 2. januar 2013 BSU lønner seg hvis du tjener nok til å kunne ta nytte av hele skattefradraget. Og man må ikke vente til BSU er makset før man begynner på BSU 2.0. Må bare velge om du vil ha de (maks) 30k på en konto låst til boligkjøp, men høyere rente, eller vanlig sparekonto som du kan bruke av når du vil (12 ganger i året uten gebyr) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 2. januar 2013 #7 Del Skrevet 2. januar 2013 BSU er en utrolig fin ordning for unge. Har man god nok inntekt og planlegger å kjøpe egen bolig en dag, så er BSU absolutt nødvendig. Vil man spare mer, så kan man bruke enten DNB sin BSU 2.0 eller en annen høyrentekonto. Pengene i BSU kan også brukes for nedbetaling av eksisterende boliglån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 2. januar 2013 #8 Del Skrevet 2. januar 2013 BSU er genialt! Du kan max sette inn 20.000 hvert år, og når du har nådd den maksimale beløpsgrensa som er 150 000 totalt, så kan du begynne å spare på BSU 2.0 ja. Men det er det kun DnB som har. I BSU 2.0 får du ikke de samme skattefordelene, men du får ihvertfall den samme gode, høye renta! (Renta er veldig god også faktisk! Jeg får noen tusen gratis penger hvert år på grunn av den ) Det er ikke kun DnB som har BSU 2.0. Nordea har også samme greiene - det går bare under et annet navn, nemlig "Boligsparekonto". Det markedsføres ikke like mye som DnBs, derfor er det ikke så mange som har fått det med seg. Jeg hadde heller ikke det, oppdaget det ved en tilfeldighet. Da Nordea i tillegg har bedre rente enn DnB, er det Nordea jeg går for. At man ikke kan spare i BSU 2.0/Boligsparekonto når BSUen ikke er full, er også galt. For jo, det kan man, både i DNB og hos Nordea. Er nettopp det jeg gjør nå; sparer opp maksbeløpet på vanlig BSU og deretter slenger jeg mye innpå Boligsparekonto. DNB: Kan spare opptil 150 000 i BSU 2.0, og maks 30 000 i året. Nordea: Kan spare opptil 30 000 i Boligsparekonto, og ingen årlig grense på innskudd. DNB: Renten er på 4.45% Nordea: Renten er på 4.65% Jeg vet hva mitt valg ble, i alle fall... Nordea. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #9 Del Skrevet 2. januar 2013 Hei, jeg tror det er flere banker som tilbyr en form for "bsu 2.0" også sparebank 1 blant annet. Men hva ville du gjort, om du hadde nok penger til både bsu, bsu 2.0 evt bsu og sparekonto. Bør man alltid velge å fylle begge bsu kontoene dersom man har mulighet? Anonym poster: b93d7bce2e99a6fbbb97110ad618e09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 3. januar 2013 #10 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Bør man alltid velge å fylle begge bsu kontoene dersom man har mulighet? Anonym poster: b93d7bce2e99a6fbbb97110ad618e09c Jeg har både BSU, BSU2, høyrentekonto og boliglån. Akkurat nå er det slik at BSU og BSU2 har høyere rente enn boliglånet, der jeg har fleksilån. Jeg skyter derfor inn 15 000 i BSU rett over nyttår vært år, og fyller deretter opp BSU2. Resten av sparingen gjør jeg som ekstranedbetalinger på lånet. I utgangspunktet er dette en vurdering av hvem som gir best renter, normalt vil BSUer ligge over høyrentekontoer. Vanlig BSU byr også på store skattefordeler, ingen annen risikofri spareform er så gunstig. Derfor bør man alltid spare maks i BSU hvert år såfremt man har skattepliktig inntekt. Endret 3. januar 2013 av Athene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #11 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg skyter derfor inn 15 000 i BSU rett over nyttår vært år, og fyller deretter opp BSU2. Hvorfor ikke 20 000? Anonym poster: 44667af07ba1bf050978010d79a2311a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 3. januar 2013 #12 Del Skrevet 3. januar 2013 Kanskje hun ikke tjener nok til å dra nytte av hele fradraget på 4k. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marsipan Skrevet 3. januar 2013 #13 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg angrer på at jeg ikke sparte mer i BSU enn det jeg gjorde da jeg hadde sjansen. (Er for gammel nå) Har ikke all verden på den kontoen, men det er så gode renter at det faktisk blir litt utav det i løpet av et år. Så uavhengig av inntekt og skattefradrag ville jeg spart så mye som overhodet mulig i BSU. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 3. januar 2013 #14 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvis man ikke kan benytte segav fradraget lønner det seg heller med en høyrentekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 3. januar 2013 #15 Del Skrevet 3. januar 2013 Hvorfor ikke 20 000? Anonym poster: 44667af07ba1bf050978010d79a2311a Fordi jeg skrev feil beløp i farten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 3. januar 2013 #16 Del Skrevet 3. januar 2013 Bør man alltid velge å fylle begge bsu kontoene dersom man har mulighet? Anonym poster: b93d7bce2e99a6fbbb97110ad618e09c Kommer helt an på hva du skal bruke pengene til. Jeg har f.eks. allerede bolig og trenger dermed ikke å låse enda flere penger til det formålet. For meg er det mer nyttig å ha pengene tilgjengelig på en høyrentekonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 3. januar 2013 #17 Del Skrevet 3. januar 2013 Om man har bolig så kan man godt spare med BSU. BSU kan brukes til å betale ned huslån. Har man ikke lån kan man ta opp et nytt med pant i huset og så betale det ned med BSU-pengene. Må bare passe på at eventuelle gebyrer ikke tar for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #18 Del Skrevet 3. januar 2013 Kan noen forklare meg hva som er så bra med BSU? Jeg skjønner forsatt ikke, selv om jeg leser det som står om BSU. Hvor mye får du i renter hvert år? Jeg går på skole, og tjener ingenting. Derfor lurer jeg på om det er en fordel for meg. Anonym poster: f99291c949655736f440dbc10455707d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 3. januar 2013 #19 Del Skrevet 3. januar 2013 1. God rente i forhold til mange andre spareformer 2. Låses til boligformål. Det vil du like senere. 3. Skattefordel. Kanskje ikke så viktig for deg, men jeg fikk en god del ut av det da jeg brukte BSU. Jeg tror 2 egentlig er det beste for mange. Selvom man ikke tenker på det der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 3. januar 2013 #20 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Ganske enkelt for det første at du får en grei rente. Men, det veldig gullkantede i dette er skattefordelen. Sparer du 20.000,- i året, så får du 4.000 tilbake av skatten. Sparer du 10.000 halvparten...osv. Prøv å regne den reelle renten på dette du!!! Vanvittig bra og det finnes rett og slett ikke bedre spareordning relatert til bolig. Hverken aksjer, obligasjoner, annen høyrentesparing. Ingen ting slår dette. Men, det er altså først veldig gullkantet når du betaler nok skatt til å få denne fordelen. Endret 3. januar 2013 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå