Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke så mange som skjønner det der virker det som :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg tror det er flere banker som tilbyr en form for "bsu 2.0" også sparebank 1 blant annet. Men hva ville du gjort, om du hadde nok penger til både bsu, bsu 2.0 evt bsu og sparekonto. Bør man alltid velge å fylle begge bsu kontoene dersom man har mulighet?

Anonym poster: b93d7bce2e99a6fbbb97110ad618e09c

Tjener du nok for å få skattefradraget på 4000? I så fall, ja, fyll opp, fyll opp. Det du må huske på er at pengene i både BSU og BSU 2.0/Boligsparekonto også er låst til bolig, så det kan være lurt å ha en høyrentekonto i tillegg hvor du sparer til ting som ikke er bolig, f.eks. reise. Jeg gjør dette, og har en høyrentekonto hos BankNorwegian. Er jo mye jeg skal gjøre før jeg faktisk begir meg ut på å kjøpe bolig, og da er det lurt å ha en buffer og ikke bare slenge alt man har innpå BSU.

Dersom du sparer 20 000 i året vil det bare ta 7,5 år før BSUen er full. De årene går raskt. Det kan derimot komme tider hvor du ikke vil klare å spare 20 000 i året, og da går det faktisk an å overføre allerede sparte penger fra BSU 2.0/Boligsparekonto til BSUen slik at du likevel får skattefradraget.

AnonymBruker
Skrevet

Renter, skattefordel, javisst.

En annen fordel som en del nok ikke tenker over, er at med BSU får man også det gunstigste boliglånet. Noe man forsåvidt kan få dagen etter at man oppretter BSU - men - hvis man har spart i flere år så har banken en historikk å forholde seg til, de ser at man er flink med pengene sine, og de kan da gjerne strekke seg litt ekstra når man f.eks. står i en budrunde. Bankens velvilje kommer godt med, det fikk jeg selv erfare da jeg kjøpte min første bolig. I dagens tøffe boligmarked kan det nok faktisk også være avgjørende.

Anonym poster: 78e4ed2064471ea58d08e768b89a6879

Skrevet

Renter, skattefordel, javisst.

En annen fordel som en del nok ikke tenker over, er at med BSU får man også det gunstigste boliglånet. Noe man forsåvidt kan få dagen etter at man oppretter BSU - men - hvis man har spart i flere år så har banken en historikk å forholde seg til, de ser at man er flink med pengene sine, og de kan da gjerne strekke seg litt ekstra når man f.eks. står i en budrunde. Bankens velvilje kommer godt med, det fikk jeg selv erfare da jeg kjøpte min første bolig. I dagens tøffe boligmarked kan det nok faktisk også være avgjørende.

Anonym poster: 78e4ed2064471ea58d08e768b89a6879

Helt enig. Jeg har selv DnB fordi jeg har et godt kundeforhold til dem, og jeg er i jevnlig kontakt med dem. Selv om jeg ønsker å kjøpe alene er de svært positive til dette om ca ett års tid, når jeg nesten er ferdig med alt av utdanning. Siden jeg utdanner meg til noe som er relativt sikkert, og fordi sparingen min er god, samt at jeg viser både vilje og interesse (ved å ta kontakt) er de svært positive til dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Dersom man har full kontroll på økonomien er følgende det mest gunstige - Gitt at man har skattbar inntekt setter man inn maks beløp på BSU hvert år. Har man ikke tilstrekkelig skattbar inntekt sparer man på BSU2 eller høyrentekonto. Gitt at man har mange nok år igjen for å spare maks beløp i BSU. Det er "idiotisk" å bruke opp muligheten for skattefradrag på et senere tidspunkt, selvfølgelig gitt at man klarer å spare uansett.

Selv hadde jeg ikke skattbar inntekt de første årene av studiet. Jeg sparte derfor på høyrentekonto hver måned. Tredje året på studiet kjøpte jeg leilighet, måneden før dette opprettet jeg en BSU konto som det ikke ble satt inn penger på. Fra og med det året jeg begynte å tjene penger satt jeg inn maks beløp. På den måten får jeg utnyttet fullt skattefradrag, og tjener titusener av kroner.

Når det gjelder lojalitet og BSU er jeg ikke enig. Da jeg var på boligjakt var jeg lojal kunde og hadde gode kontakter i DnB og i Nordea. De har sine muligheter til å gi lavere renter en "reglen", men ikke veldig mye lavere. Lokalbanker derimot er villig til å strekke seg langt for å få stabile kunder. Hos vår lokalbank fikk vi vi en rente som er lavere enn innskuddsrenten på flere konti, det samme har vi fortsatt. Hvorfor de gjør det slik aner jeg ikke, men slik det er nå vil det i enkelte tilfeller lønne seg for oss å låne penger, og sette dem inn på høyrentekonto.

Skrevet

Dersom man har full kontroll på økonomien er følgende det mest gunstige - Gitt at man har skattbar inntekt setter man inn maks beløp på BSU hvert år. Har man ikke tilstrekkelig skattbar inntekt sparer man på BSU2 eller høyrentekonto. Gitt at man har mange nok år igjen for å spare maks beløp i BSU. Det er "idiotisk" å bruke opp muligheten for skattefradrag på et senere tidspunkt, selvfølgelig gitt at man klarer å spare uansett.

Selv hadde jeg ikke skattbar inntekt de første årene av studiet. Jeg sparte derfor på høyrentekonto hver måned. Tredje året på studiet kjøpte jeg leilighet, måneden før dette opprettet jeg en BSU konto som det ikke ble satt inn penger på. Fra og med det året jeg begynte å tjene penger satt jeg inn maks beløp. På den måten får jeg utnyttet fullt skattefradrag, og tjener titusener av kroner.

Når det gjelder lojalitet og BSU er jeg ikke enig. Da jeg var på boligjakt var jeg lojal kunde og hadde gode kontakter i DnB og i Nordea. De har sine muligheter til å gi lavere renter en "reglen", men ikke veldig mye lavere. Lokalbanker derimot er villig til å strekke seg langt for å få stabile kunder. Hos vår lokalbank fikk vi vi en rente som er lavere enn innskuddsrenten på flere konti, det samme har vi fortsatt. Hvorfor de gjør det slik aner jeg ikke, men slik det er nå vil det i enkelte tilfeller lønne seg for oss å låne penger, og sette dem inn på høyrentekonto.

Jeg kan tildels være enig, men en del av oss har ingen lokalbank, og da blir kanskje en av storbankene eneste alternativ. Og da kan det være greit å ha vært en lojal og god kunde i mange år.

Skrevet (endret)

Jeg kan tildels være enig, men en del av oss har ingen lokalbank, og da blir kanskje en av storbankene eneste alternativ. Og da kan det være greit å ha vært en lojal og god kunde i mange år.

Vi hadde heller ingen lokalbank, direkte. En av oss har bodd i Oslo og holdt seg til DnB hele livet, og har en familie og familieselskap som er en stor og viktig kunde. Den andre hadde en lokal tilknytning, selv om den aldri hadde brukt banken. Denne lokalbanken gav likevel en mye gunstigere rente da vi valgte å flytte våre midler og kundeforhold til dem. I tillegg har de lave og skjeldne gebyrer, laget fleksible løsninger og latt oss endre låneavtalen uten gebyr.

De fleste venner av oss har valgt det samme, de opplever bedre service og billigere løsninger hos lokale banker.

Endret av Athene
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at man må skatte nok osv. (Har min første jobb hvor jeg faktisk skatter nå).

Jeg tjener ca 285000 i året, og skatter rundt 32%. Det vil vel lønne seg for meg da?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at man må skatte nok osv. (Har min første jobb hvor jeg faktisk skatter nå).

Jeg tjener ca 285000 i året, og skatter rundt 32%. Det vil vel lønne seg for meg da?

Ja, definitivt. Du får 20% skatteavdrag av innskuddet, maksinnskuddet er 20 000 og du kan derfor trekke fra 4 000 på skatten. Så lenge du skatter mer enn 4 000 er dette 4 000 rett i lomma hvert år, lettjente penger.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at hvis du ikke må skatte 4000 kr i løpet av et år, får du ikke utnyttet et skattefradrag på 4000 kr.

Det vil absolutt lønne seg for deg, ja. Summen for hvor mye man må tjene for å få utbytte av fullt sparebeløp pleier å stå i noen av avisene hvis man søker litt, evt. kan man regne det ut selv. :) For 2012 tror jeg det var rundt 56.000 man måtte tjene for at det lønnet seg å spare fullt på BSU.

Anonym poster: cb6249d62fdfa49e6014adfa5726dd50

Skrevet

*snip*

*snip*

Anonym poster: cb6249d62fdfa49e6014adfa5726dd50

Åååh, selvfølgelig! Takk :) Nå følte jeg meg forferdelig dum... Har ihvertfall opprettet en BSU-konto i DnB, men pga renta er det kanskje bedre å opprette i Nordea?

Skrevet

Vi hadde heller ingen lokalbank, direkte. En av oss har bodd i Oslo og holdt seg til DnB hele livet, og har en familie og familieselskap som er en stor og viktig kunde. Den andre hadde en lokal tilknytning, selv om den aldri hadde brukt banken. Denne lokalbanken gav likevel en mye gunstigere rente da vi valgte å flytte våre midler og kundeforhold til dem. I tillegg har de lave og skjeldne gebyrer, laget fleksible løsninger og latt oss endre låneavtalen uten gebyr.

De fleste venner av oss har valgt det samme, de opplever bedre service og billigere løsninger hos lokale banker.

Selvsagt, jeg forstår det, dessverre er det ikke en mulighet jeg har. Og da tar jeg det nest beste.

Skrevet

(Renta er veldig god også faktisk! Jeg får noen tusen gratis penger hvert år på grunn av den :) )

Hvor mange tusen da? Hvilken rente har du på BSU-kontoen din?

Skrevet

Åååh, selvfølgelig! Takk :) Nå følte jeg meg forferdelig dum... Har ihvertfall opprettet en BSU-konto i DnB, men pga renta er det kanskje bedre å opprette i Nordea?

Det kan jo komme an på andre ting. Har man f.eks. 150 000 på konto gir 4,65 % i rente kontra 4,45 % 216 kroner i året ekstra. Har man 50 000 er det snakk om 72 kroner i året. (Rentesrenteeffekten spiller selvsagt også inn over tid).

Jeg er godt nok fornøyd med mitt helkundeforhold til DNB til at jeg ikke kommer til å flytte BSU til Nordea av denne grunn. Det er jo bare akkurat nå at forskjellen er slik, den kan endre seg i framtiden.

Skrevet

Du skatter mer enn nok, men 32 % med en årslønn på 285 000? Det hørtes svært mye ut. Jeg ville anslått mellom 20 og 25 %, kanskje litt mer enn 25 % i en normal trekkmåned med tanke på at det ikke er forskuddstrekk på feriepenger og halv trekk i desember. Hvor får du 32 % fra?

Skrevet

Du skatter mer enn nok, men 32 % med en årslønn på 285 000? Det hørtes svært mye ut. Jeg ville anslått mellom 20 og 25 %, kanskje litt mer enn 25 % i en normal trekkmåned med tanke på at det ikke er forskuddstrekk på feriepenger og halv trekk i desember. Hvor får du 32 % fra?

Jeg skatter mer enn jeg må fordi jeg er dårlig til å spare, slik at når jeg får igjen de skattepengene, kan jeg bruke de på en reise, boligsparing eller lignende! Klarer meg veldig fint med det jeg har utbetalt nå, men er som sagt veldig dårlig på å spare penger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...