Gå til innhold

Fyrverkeri

86 stemmer

1. 1. Fyrverkeri

• Ja alle bør få lov å sende opp fyrverkeri
      19
    • Nei det er galskap at alle skal få sende opp fyrverkeri
      18
    • Det burde vært arrangert kommunale fyrverkerier der eksperter sender opp
      49

Fremhevede innlegg

Skrevet

Joda, å ta forhåndsregler på selve nyttårsaften når man har dyr er helt greit det, da legger jeg til rette for at de sakl ha det bra å plages minst mulig av fyrverkeri. MEN, hva med alle andre kvelder da, både før og etter nyttårsaften? Idiotene fyrer opp raketter i tide og utide, ute å rusler med hunden å aner fred å ingen fare å plutselig fyrer en jævel opp en rakett! Kjempetrist når man ser redselen i hundene, de er usikker å tør ikke gå ut nesten. Forby hele dritten!!!

Som sagt har det aldri vært noe problem for meg, mine bekjente og våre dyr... Da syns jeg det er verre å ri i skauen når noen plutselig fyrer av et skudd =P Skal vi forby jakt også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sagt har det aldri vært noe problem for meg, mine bekjente og våre dyr... Da syns jeg det er verre å ri i skauen når noen plutselig fyrer av et skudd =P Skal vi forby jakt også?

Du er utrolig heldig som har hest som ikke reagerer på sånt. For meg har tiden før og på nyttårsaften ofte vært et helvete pga folk som fyrer av fyrverkeri på "feil" tidspunkt. Har hatt turer der jeg når jeg kommer tilbake til stallen er sjeleglad for at vi overlevde fordi hun fikk totalt panikk. Veldig glad det ikke jaktes i Oslo-skogen! Misunner virkelig folk med sånne rolige hester, altså!

• Liker 3
Skrevet

Skulle jo nesten tro at retten til å svi av fyrverkeri var nedfelt i menneskerettighetene. :ironi:

Personlig skjønner jeg ikke helt greia. De fislegreiene vi privatpersoner får kjøpt er så antiklimaks at det hadde vært mer givende å rulle opp en tusenlapp og brenne den som et stjerneskudd. Bakkefyrverkeri eller ikke, det er en del dritings IQ-bunter som klarer å treffe folk med skiten uansett. Jeg har måttet behandle brannsår på leggene mer enn én gang. Joda, det skjedde oftere med pinneraketter, for de var enklere å skyte inn i en folkemengde.

For meg må folk få bruke penger på det de vil, men jeg skulle så gjerne ønske at folk hadde vett nok til å gå litt unna folk når det skytes opp.

• Liker 1
Skrevet

Du er utrolig heldig som har hest som ikke reagerer på sånt. For meg har tiden før og på nyttårsaften ofte vært et helvete pga folk som fyrer av fyrverkeri på "feil" tidspunkt. Har hatt turer der jeg når jeg kommer tilbake til stallen er sjeleglad for at vi overlevde fordi hun fikk totalt panikk. Veldig glad det ikke jaktes i Oslo-skogen! Misunner virkelig folk med sånne rolige hester, altså!

Min kan reagere når det blir skutt rundt henne =P Det er gjerne et lite sprett, hard pusting med nesa og litt tripping videre, går ikke i taket liksom! Ganske godt, ja! Har jobba med fullblodser, er ikke alle de jeg ville sitti på om det var en jeger som lurte rundt i skogen eller det ble skutt opp raketter... MEN også på den stallen var det nok å ha på en radio og lukke dørene, tok inn de mest urolige ganske tidlig på dagen også gikk det greit =)

Skrevet

vi så på naboer å hadde flotte stjerneskudd.

Skrevet

Ekstremt ledende spørsmål da TS implisitt legger opp til at privat bruk av fyrverkeri resulterer i kriminelle handlinger.

Blir litt ala "skal kniver kunne brukes av absolutt alle (tildels sinte voldelige personer)?"

Å skyte opp raketter i full tilstand osv er faktisk allerede forbudt. Problemet er vel heller at ingen sier ifra samt at politiet er opptatt med skattesnusk og folk som kjører 10 km/t for raskt på E6 (satt på spissen).

• Liker 2
Skrevet

Vi bor litt i utkanten. Et forbud her ville i praksis ha fjernet muligheten for å se fyrverkeri. :sjokkert:

Når vi kjøpte fyrverkeri i år så hadde de ikke vernebriller der vi kjøpte. Prøvde to andre steder, de hadde heller ikke der. Det synes jeg er dumt, trodde det var påbudt å selge dette.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Må man se fyrverkeri for at det skal bli en nyttårsfest?

Skrevet

Sånn jeg ser det er dette en del av det å bo usentralt. Det er et valg man tar.

For noe piss! Så enkelt er det rett og slett ikke.

Gjest Violetta
Skrevet

For noe piss! Så enkelt er det rett og slett ikke.

Jeg sa ikke at det er enkelt. Når man bor usentralt har man ikke tilgang på de samme tingene som de som bor sentralt. Det sier seg selv.

Skrevet (endret)

Ekstremt ledende spørsmål da TS implisitt legger opp til at privat bruk av fyrverkeri resulterer i kriminelle handlinger.

Blir litt ala "skal kniver kunne brukes av absolutt alle (tildels sinte voldelige personer)?"

Å skyte opp raketter i full tilstand osv er faktisk allerede forbudt. Problemet er vel heller at ingen sier ifra samt at politiet er opptatt med skattesnusk og folk som kjører 10 km/t for raskt på E6 (satt på spissen).

Og hovedproblemet med fyrverkeri er øyeskader. Hva med å påby bruk av vernebriller ved oppskyting av fyrverkeri? Det er enkelt, billig og løser problemet på en effektiv måte.

Når det gjelder risikoen for å bli truffet i øyet av andres raketter, så er den selvsagt til stede, men bare hvis man befinner seg utendørs rundt midnatt på nyttårsaften. Vernebriller løser problemet da også.

Risikoen for at fyrverkeri kan utløse brann i bygninger e.l. vil fortsatt være der, men den risikoen er det uavhengig av hvem som sender opp rakettene, og er der også når større fyrverkeri som sendes opp av profesjonelle.

Endret av Heart
Skrevet (endret)

Jeg sa ikke at det er enkelt. Når man bor usentralt har man ikke tilgang på de samme tingene som de som bor sentralt. Det sier seg selv.

You think? Flytt på landet en liten periode og kom tilbake da for dette blir for dumt. Man kan ikke bruke det argumentet for å vri det til at alt skal brukes sentalt. Det er jo faktisk på landet det er tryggest å bruke sånt noe, ikke store fulle og drita folkemengder i bysentrene.

Nei, gjør som mange andre byer i inn og utland har gjort. Ha soner i bysentrene med forbud for fyrverkeri, og ha offentlig der. Problemet er dog at ikke alle bystyrer er generøse nok til å sette opp dette og da er man jo like langt.

Endret av Cordelia
Skrevet (endret)

Og hovedproblemet med fyrverkeri er øyeskader. Hva med å påby bruk av vernebriller ved oppskyting av fyrverkeri? Det er enkelt, billig og løser problemet på en effektiv måte.

Og hvem skal passe på at det påbudet blir opprettholdt da?

Har du noen gang urinert i grøfta i en veilomme ved siden av veien når du har vært ute å kjørt eller urinert utendørs på fylla? Visste du at det er ulovlig?

Jepp så vi kan nok si med trygghet at ingen urinerer på offentlig plass ja... for det er jo ulovlig...

Og det er heller ingen som noen gang kjører over fartsgrensa... for det er jo ulovlig...

Endret av flesvik
Skrevet (endret)

Og hvem skal passe på at det påbudet blir opprettholdt da?

Eh? Det er da ikke poenget her. Diskusjonen handler jo nettopp om hvorvidt privatpersoners bruk av fyrverkeri bør forbys for å begrense skadevirkningene.

At folk bryter lover er ikke noe argument mot lover i sin alminnelighet.

Endret av Heart
Skrevet

Eh? Det er da ikke poenget her. Diskusjonen handler jo nettopp om hvorvidt privatpersoners bruk av fyrverkeri bør forbys for å begrense skadevirkningene.

At folk bryter lover er ikke noe argument mot lover i sin alminnelighet.

en lov som ikke håndheves har ingen hensikt

• Liker 1
Skrevet

Nei, men man må akseptere at man ikke har det samme tilbudet som de som bor mer sentralt.

Det blir ikke "samme tilbudet" om det blir forbud. Da blir det rett og slett ingenting (utenom import og hjemmelaga).

Jeg stemmer ja, til tross for farene. Er begynt å gå litt lei av umyndiggjøringen av voksne mennesker her i landet.

Det bør vel ikke være noen bombe at jeg også liker fyrverkeri?

Skrevet

Her trengs det enda en:

WORD!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...