Gå til innhold

Fyrverkeri

86 stemmer

1. 1. Fyrverkeri

• Ja alle bør få lov å sende opp fyrverkeri
      19
    • Nei det er galskap at alle skal få sende opp fyrverkeri
      18
    • Det burde vært arrangert kommunale fyrverkerier der eksperter sender opp
      49

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja til fyrverkeri! At noen er tjukke i huet og drekker seg drita før de sender opp skal ikke gå utover oss andre!

Har ikke du hest?

Synes det er utrolig at noen med dyr kan støtte fyrverkeri, når man ha sett hvor mange hester/hunder/katter etc som får panikk, ligger redde og gjemmer seg, stikker av, skader seg, og alt mulig annet som skjer hvert eneste år.

Andre mennesker kan muligens unnskyldes, skal la tvilen komme dem til gode og tenke at de sikkert ikke tenker over det da de ikke har dyr selv.

Om det er arrangert er det tryggere - men det lager fortsatt mye unødvendig bråk (det finnes jo mennesker og dyr i byene og), og koster unødvendig mye penger.

Anonym poster: 30e07af761f4b4f9d2d011d45d092ad3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sett fyrverkeriet på over 10 år fordi jeg er i stallen og passer på hesten min. Kommer nettopp derfra nå. Hadde det ikke vært for at jeg hadde sperra alle vinduene, hadde på høy musikk og ga henne beroligende "dop" hadde hun spunnet rundt i boksen og vrinska av angst. Har opplevd det før.

Høres ut som en krigssone utenfor stallen, med smelling på alle kanter. Hvert år er jeg sjeleglad når det er over. Å se redselen hos et dyr man er glad i og tenke på alle de dyra som bor ute og ikke har noen til å passe på dem gjør meg trist. Offentlig og kontrollert fyrverkeri hadde vært mye bedre, syns jeg.

• Liker 3
Gjest Nimmel
Skrevet

Jeg bor et sted i nærheten av Frognerparken, og de startet den 30 med å skyte opp raketter som smalt "rett over taket". For 4,5 timer siden var jeg nesten litt redd for jeg synes det er litt ekkelt når smellene er så nære.

Jeg har ingenting i mot fyrverkeri- elsker å se på- men synes at det burde bli overlatt til profesjonelle. Jeg lurer på hvor mange som har fått ødelagt ett eller annet i natt...

Skrevet (endret)

Av hensyn til alle personskadene og den til dels store brannfaren knytta til uprofesjonell håndtering og oppbevaring av fyrverkeri, bør ikke almenheta kunne sende opp raketter eller annet fyrverkeri. Det bør være et offentlig anliggende. Da blir det også så utrolig mye BEDRE fyrverkeri, siden proffene lager større, flottere og mer spektakulære raketter og bomber enn noe av det hvermansen kjøper.

For dem som har dyr, så må det vel være mye bedre med en oppsendelse som varer noen få minutter, i stedet for det timelange bombardementet som man får når alle og enhver skal sende opp raketter flere timer før nyttårsaften, for barnas del, eller fordi de selv ikke orker å vente. Der jeg bor, begynte det å smelle ganske hyppig allerede fra 21.00 i går.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Av hensyn til alle personskadene og den til dels store brannfaren knytta til uprofesjonell håndtering og oppbevaring av fyrverkeri, bør ikke almenheta kunne sende opp raketter eller annet fyrverkeri. Det bør være et offentlig anliggende. Da blir det også så utrolig mye BEDRE fyrverkeri, siden proffene lager større, flottere og mer spektakulære raketter og bomber enn noe av det hvermansen kjøper.

For dem som har dyr, så må det vel være mye bedre med en oppsendelse som varer noen få minutter, i stedet for det timelange bombardementet som man får når alle og enhver skal sende opp raketter flere timer før nyttårsaften, for barnas del, eller fordi de selv ikke orker å vente. Der jeg bor, begynte det å smelle ganske hyppig allerede fra 21.00 i går.

Word!

Skrevet (endret)

Det er jo det som er problemet. Det går ofte ut over andre, når andre enn dem som fyrer det opp blir skadet.

Befolkning på 5 millioner, et fåtall får skader og da er det ofte selvforskyldt. Uvettig bruk av fyrverkeri går ikke ofte ut over andre, forbyr man fyrverkeri så er jeg rimelig sikker på at man vil se en kraftig økning i bruk av hjemmelagd fyrverkeri, som naturlig nok er mye farligere, og ikke noe problem å lage uten særlige forkunnskaper.

Endret av meh
  • Liker 1
Skrevet (endret)

sikker på at man vil se en kraftig økning i bruk av hjemmelagd fyrverkeri, som naturlig nok er mye farligere, og ikke noe problem å lage uten særlige forkunnskaper.

det tror jeg ikke. Det blir nok heller bare smugling fra sverige akkurat slik som folk gjør med pinneraketter i dag.

Endret av flesvik
Skrevet

Offentlig fyrverkeri er vel og bra det, og jeg vil tro det kan fungere bra også - i store byer...

Men hvordan dette skal organiseres på landsbygda og ellers i utkantsteder - og ikke minst betales, er jeg veldig usikker på.

Jeg er heldig, og bor sentralt i bydga, og vil kunne se et ev slikt offentlig show nesten uansett... Men i min bygd er det bosetting opptil 3 mil i alle retninger ut fra bydgesentrum.

Skal disse være avhengig av å kjøre 3 mil for å se fyrverkeriet?

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Offentlig fyrverkeri er vel og bra det, og jeg vil tro det kan fungere bra også - i store byer...

Men hvordan dette skal organiseres på landsbygda og ellers i utkantsteder - og ikke minst betales, er jeg veldig usikker på.

Jeg er heldig, og bor sentralt i bydga, og vil kunne se et ev slikt offentlig show nesten uansett... Men i min bygd er det bosetting opptil 3 mil i alle retninger ut fra bydgesentrum.

Skal disse være avhengig av å kjøre 3 mil for å se fyrverkeriet?

Sånn jeg ser det er dette en del av det å bo usentralt. Det er et valg man tar.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i en liten bydel utenfor Trondheim og her er det sånn at man kan kjøpe andeler i et fyrverkeri som blir sendt opp på et sentralt sted klokken 18. Det synes jeg er veldig greit, spesielt for barna. Selvfølgelig er det noen som sender opp raketter ved midnatt også, men det er ikke så mye. Vi kan se andre bydelers fyrverkeri også ved midnatt, så det mangler ikke bråk og lys ;)

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg bor i en liten bydel utenfor Trondheim og her er det sånn at man kan kjøpe andeler i et fyrverkeri som blir sendt opp på et sentralt sted klokken 18. Det synes jeg er veldig greit, spesielt for barna. Selvfølgelig er det noen som sender opp raketter ved midnatt også, men det er ikke så mye. Vi kan se andre bydelers fyrverkeri også ved midnatt, så det mangler ikke bråk og lys ;)

Så utrolig lurt!

Skrevet

Så man skal altså bare finne seg i kjipe regelverk siden man ikke har bosatt seg sentralt?

• Liker 2
Skrevet

Hahaha..

Ja det hadde jo blitt bra om alle skulle bosatt seg i byer...

• Liker 1
Skrevet

Har ikke du hest?

Synes det er utrolig at noen med dyr kan støtte fyrverkeri, når man ha sett hvor mange hester/hunder/katter etc som får panikk, ligger redde og gjemmer seg, stikker av, skader seg, og alt mulig annet som skjer hvert eneste år.

Andre mennesker kan muligens unnskyldes, skal la tvilen komme dem til gode og tenke at de sikkert ikke tenker over det da de ikke har dyr selv.

Om det er arrangert er det tryggere - men det lager fortsatt mye unødvendig bråk (det finnes jo mennesker og dyr i byene og), og koster unødvendig mye penger.

Anonym poster: 30e07af761f4b4f9d2d011d45d092ad3

Jo, jeg har hest... Og den er egentlig bare dum når det kommer til raketter =P I fjor sto de ute og så på rakettene, i år var hu rolig helt til en av de andre hestene jaga seg opp... Men de sto inne og hadde på radio, så gikk helt fint sa de som var der.

Jeg har hatt mange dyr og jeg har enda ikke opplevd at de eller dyra til kjentfolk blir redde og får panikk. Hvis man har et nervøst dyr er det faktisk ikke verre enn å ta forhåndsregler =)

Skrevet

Stemte ja.

For jeg synes at svært ofte så er det alkohol i bildet og da går det selvfølgelig gale.

Gjest Violetta
Skrevet

Så man skal altså bare finne seg i kjipe regelverk siden man ikke har bosatt seg sentralt?

Nei, men man må akseptere at man ikke har det samme tilbudet som de som bor mer sentralt.

AnonymBruker
Skrevet

Stemte ja.

For jeg synes at svært ofte så er det alkohol i bildet og da går det selvfølgelig gale.

Kjenner en som var edru, samme var et par av kameratene hans.

De skulle sende opp raketter og det endte med at huset brant ned

Og han ene jobbet som pyrotekniker....så man trenger ikke være full og uvitende for at uhell kan skje

Det mange ikke fatter er at eneste forskjellen mellom bomber og fyrverkeri er at sistnevnte inneholder farger (og som regel i mindre størrelser)

Anonym poster: 845a6e6f536596470d1053a8afae12f9

Skrevet (endret)

Kjenner en som var edru, samme var et par av kameratene hans.

De skulle sende opp raketter og det endte med at huset brant ned

Og han ene jobbet som pyrotekniker....så man trenger ikke være full og uvitende for at uhell kan skje

Det mange ikke fatter er at eneste forskjellen mellom bomber og fyrverkeri er at sistnevnte inneholder farger (og som regel i mindre størrelser)

Anonym poster: 845a6e6f536596470d1053a8afae12f9

Ja, det skjer med folk som er edru også. Jeg bare synes det blir feil å forby folk å kjøpe fyrverkeri pga slike ting.

Endret av -Leon-
Skrevet

Jo, jeg har hest... Og den er egentlig bare dum når det kommer til raketter =P I fjor sto de ute og så på rakettene, i år var hu rolig helt til en av de andre hestene jaga seg opp... Men de sto inne og hadde på radio, så gikk helt fint sa de som var der.

Jeg har hatt mange dyr og jeg har enda ikke opplevd at de eller dyra til kjentfolk blir redde og får panikk. Hvis man har et nervøst dyr er det faktisk ikke verre enn å ta forhåndsregler =)

Joda, å ta forhåndsregler på selve nyttårsaften når man har dyr er helt greit det, da legger jeg til rette for at de sakl ha det bra å plages minst mulig av fyrverkeri. MEN, hva med alle andre kvelder da, både før og etter nyttårsaften? Idiotene fyrer opp raketter i tide og utide, ute å rusler med hunden å aner fred å ingen fare å plutselig fyrer en jævel opp en rakett! Kjempetrist når man ser redselen i hundene, de er usikker å tør ikke gå ut nesten. Forby hele dritten!!!

• Liker 1
Gjest brutal mann
Skrevet

Tja... de moderne batteriene er helt greie å gi til privatpersoner. Men de offentlige fyrverkeriene er jo i en helt annen klasse!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...