Gå til innhold

1. gangsmamma <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Rakkern hadde jo en knallfin dag i går rent humørmessig så jeg trodde at han var frisk og rask igjen.

Våknet i natt igjen rundt 04 og sovnet kl 05. Startet dagen kl 7.

Da var det furting igjen fra første stund.... :vetikke:

Skjønner ikke hva som skjer jeg altså!

I dag har han vist supermye ubehag i munnen. Fingrer og hender i munnen konstant og gnisser med gommene og tunga herjer med gommene.

Han spiser ikke like godt som vanlig.

Hoster og nyser litt.

Har hatt 4 bleier med diarè til tross for at vi ikke har møtt andre småbarn på en mnd. Altså kan det ikke være den diarè-sykdommen som florerer omkring for tiden.

Vil IKKE ligge på ryggen lengre enn noen minutter av gangen.

Vil helst ikke ligge på magen.

Vil gjerne "stå" i fanget eller leke fly (sveve i lufta)

Vil veldig gjerne ligge på stellebordet å bli kilt i nakken og omkring, da ler han kjempemasse! :hjerte:

Ligger gjerne og holder i sitt venstre øre som kan tyde på ny ørebetennelse?

Kjedelig at han må gå å kjenne seg så dårlig om dagene, jeg savner lille smørblide Emil :vetikke:

Tror jeg lurer meg selv av å tenke at ting blir bedre når tennene kommer opp, for etter hvert kommer det jeksler og de skal vist være værre. Og andre ting kommer vel også...

I mellomtiden får vi bare fortsette slik vi gjør nå, masse kos og nærhet og vise at det er ok å kjenne litt på ubehaget og at det er greit å kjede seg litt i hverdagen :)

Droppet babysvømminga i dag for han virket stuptrøtt allerede kl 18 og svømminga er kl 18.45. Han var langt inne i drømmeland allerede kl 18.10 og sover enda... Det tyder på at han tok natten allerede da...

Jeg har sett 3 episoder av Fringe i mellomtiden og finner nå senga :)

Alene hjemme siden Lasse jobber kvelder i 2 uker fremover :)

Spørs om Lasse bytter jobb etter hvert. Han er rimelig lei av hvor han jobber nå og fått tilbud om jobb i A.F.

Da jobber han 07-19 mandag - torsdag og har langhelger.

Ulempen er at de trolig sender han omkring i landet over alt, så han da er borte halve ukene.

Vet ikke helt hva han selv tenker om det, men han får iallefall bestemme seg litt etter hvert :)

Virket ikke som om han syntes det var så gøy å være borte fra meg og Emil så mye når Emil er så liten, men vi får se. Høyere lønn også blir det da....

Tror han savner veldig muligheten til å kunne reise bort i helger og planlegge ferier osv på vinterhalvåret. Som brøytemannskap så kan han aldri reise bort fra oktober og til mai i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner det er dilemma ift. jobben til L... Hva tenker du da? Hvordan vil det være for dere hvis han er borte halve uka? Og hva betyr det for dere at dere evt. kan planlegge litt i helger?

Her jobber mannen borte flere dager i uken. Typisk tirs-tors. Nå funker det veldig greit, jeg klarer meg jo selv noen dager;-) Spent på hvordan det vil funke når vesla kommer til verden da. Men tror det vil gå greit, da. Har to søstre som har permisjon samtidig, samt resten av familien i nærheten, så vi blir ikke alene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er dilemma ift. jobben til L... Hva tenker du da? Hvordan vil det være for dere hvis han er borte halve uka? Og hva betyr det for dere at dere evt. kan planlegge litt i helger?

Her jobber mannen borte flere dager i uken. Typisk tirs-tors. Nå funker det veldig greit, jeg klarer meg jo selv noen dager;-) Spent på hvordan det vil funke når vesla kommer til verden da. Men tror det vil gå greit, da. Har to søstre som har permisjon samtidig, samt resten av familien i nærheten, så vi blir ikke alene:-)

Jeg skjønner veldig godt at han ønsker muligheten til å ha fri i helgene og faktisk kunne hente ut feriedager på vinteren også. Jeg unner han virkelig å kunne ha en normal hverdag. Nå i dag f.eks så var han innom jobben med noen papirer fra 7-8 og jobbet fra 15 - 21. 21.30 fikk han tlf om at han må ut å brøyte i tillegg til å ha jobbet der han har gjort i dag likevel om han rett å slett er utslitt pga at det har vært så hardt fysisk.

Kjenner jeg natta rett så er han hjemme mellom 10 og 14 i morgen.

I tillegg er han forholdsvis lei av at nestsjefen på jobben (som nå er ansvarlig siden sjefen er sykemeldt) er så tafatt og ikke klarer å gjøre jobben skikkelig. Mye rot og tull med utstyret de skal bruke osv.

Jeg tror det kan bli litt vanskelig rent fysisk om han er borte så mye med hent og levering i barnehage etter hvert. Fordelen er at dersom han går opp i lønn så må det erstatte at jeg eventuelt går litt ned pga kortere arbeidsdager.

Dersom det hadde vært samme lønna men bare endring i jobbtid så hadde jeg sagt nei tvert :vetikke:

Jeg håper jo i lengden på å kunne være hjemme en del med Emil, og optimalt skulle jeg ønske at jeg kunne vært hjemmeværende fordi jeg synes at barn bør ha noen hjemme når de kommer hjem fra skolen/barnehagen.

SFO er veldig vanlig og et behov for mange, men jeg håper at vi slipper å ha Emil der i lengden...

Dersom han tar denne jobben så vil han iallefall ha mere mulighet for å være med meg og Emil hver eneste helg, og han får jo på en måte tatt igjen tiden med småen da.

Jeg sover ikke godt uten han dog :fnise: Og er husredd når det er dårlig vær... haha.

Fryktelig dårlig kombinasjon egentlig :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir neimen ikke klok på Emil for tiden :vetikke:

I går var vi på barseltreff hos ei på barselgruppa. Vi var bare 2 som kom hjem til henne og det var egentlig supert at det ikke var flere siden hun hadde en bitteliten leilighet :)

3 små gutter som kunne leke sammen. De andre to er 2 og 3 uker eldre enn Emil. Den eldste har lært seg å snu fra rygg til mage og den andre likte godt å ligge på magen, men ikke snudd seg.

Det var tripp trapp tresko i str på de små. Emil som er yngst var størst, og han eldste var minst :fnise:

Han som er eldst heter også Emil, men ble født for tidlig og var bare 2400 g når han kom ut.

Sier seg selv at han ikke er store tassen da i grunn...

Var et kjempekoselig treff, og de to andre damene var superkoselige. De andre treffene jeg har vært med på har det ikke nødvendigvis vært så rolig og samme atmosfæren. Tror det var fordi vi 3 kom så veldig godt overens :)

Morro å se at guttene syntes det var spennende å se og ta på hverandre også :danse:

Håper og regner med at det blir flere treff med de to fremover :)

Emil hadde en ok dag i går, men var litt urolig. Ikke så ille som han har vært til tider dog.

Sovnet til slutt rundt 20 og vi sovnet rundt 21 også.

Rakkern våknet rundt 2 og var sulten. Spiste 180 ml som er ala normal mengde (spiser som regel 200-220 ml). Var urolig, men jeg fikk roet han ned til slutt så han sovnet igjen. Var såpass urolig og hissig at jeg måtte bare la han finne søvna selv i senga si uten at jeg bysset eller noe slikt. Sovnet etter 15 minutter alene i senga si.

Våknet på nytt igjen kl 6 og var bare i halvørska. Pakket smokken i munnen hans og gikk å la meg igjen når jeg så at han ble trøtt igjen. Da sov han til 06.45 og jeg fikk en halvtime ekstra :) Hurra for det!

Når vi så stod opp og han fikk tilbud om mat rundt 7 var det full nekt. Kastet seg bort ifra flaska og brølte alt han eide og hadde. Skulle nesten tro jeg tilbød han gift eller noe gitt :sjokkert:

Trodde at det kunne være pga tempraturen var for lav/høy på maten, så jeg laget enda en runde med mat. Prøvde varmere og kaldere, forstatt ingen interesse og illsint når jeg bare viste han flaska. Prøvde med større str på tuten, sint!

Prøvde med litt grøt i melka for smakens del, illsint!

Når klokken bikket 09 så tok han 20 ml før han ble bråsint igjen! Kastet seg rundt og viste så utrolig ubehag. Som om han hadde blitt forlatt gråtende alene i flere timer-sint! :grine:

Når han virkelig gråt så fikk jeg se litt i munnen hans og syntes at det så veldig hvitt ut. Når jeg hentet ei hodelykt så var det masse hvitt belegg i munnen hans. Mulig trøske igjen?

Da hadde det gått 7 timer siden siste måltid og han har spist veldig dårlig (igjen!!) i flere dager. Sist var det ørebetennelse som skapte problemene :vetikke:

38 grader som er bittelitt feber. Ga han en paracept og saltvannsdråper i nesa som vi pleide å gjøre når han var syk. Ventet 20 min før vi prøvde mat igjen. Null sjans for å nærme seg munnen han med ei flaske :sinnatagg:

Helt villt hvor sinna han kan bli altså!

Ringte legevakta for å spørre om råd og de ønsket at vi kom innom for en kjapp sjekk siden han ikke ville spise og jeg trodde at han hadde hvitt belegg og noen små blemmer i munnen. Så slik ut når jeg prøvde å titte i munnen med hodelykta iallefall :vetikke:

Svigermor kom innom og ble gjerne med som ekstra person nedover. Som regel kan det ta noen timer før man kommer inn osv.

Når vi kom nedover var venterommet tomt, så vi kom inn innen 2 minutter :danse:

Legen var veldig trivelig og spurte litt omkring den siste tiden. Så undersøkte hun først magen hans som var fin og myk (ingen forstoppelse), ingen ørebetennelse, ikke noe betennelse eller ulumskheter i halsen og hun mente at munnen hans var helt ok. Stusser litt over det siden det var så hvitt der, men hun vet vel mere enn meg om det :)

Så konklusjonen er at han trolig (kanskje?) har fått sin første farrang/omgangssyke.

Han har hatt en del bløt mage de siste dagene og 4 skitbleier om dagen kontra vanlige 1.

I går hadde han derimot helt vanlig avføring dog?

Hun mente at såfremt han vil ha noe mat i løpet av døgnet og ikke blir superslapp så var det bare å fortsette å tilby mat ofte.

Kunne også tilby han kaldt vann og noe frukt. All mat er god mat når de små er dårlige.

Emil var i storform på sykehuset og smilte og tullet med alle sammen :fnise: Ikke rart de syntes han virket frisk og rask da!

Vel hjemme så var klokken blitt 11. Altså 9 timer siden siste måltid. Da burde han jo være sulten?

Prøvde å gi han mat igjen, men nektet.

Samme regla som de andre forsøkene. Han kaster seg mot flaska og er skrubbsulten, suger 4-6 sugetak før han kaster seg unna flaska og blir illsint! Når han har prøvd å drikke 2-3 ganger med noen sug som har resultert i ubehag så blir han lei seg bare han ser flaska.

Virker som om han forbinder flasken med smerte :vetikke:

Ruslet rundt i huset med han i armene en halvtimes tid for å få han til å tenke på noe annet og til slutt så fikk jeg lurt i han 150 ml før han nekta mere igjen. Blir helt utslitt av å se at han har det så ekkelt!!!! :sjokkert:

Da var han så sint etterpå at jeg la han ned i senga si på soverommet med uroen som spilte musikk til han.

Sovnet rundt 12 og sover enda :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg i mellomtiden laget sukkervann til han med eplemos oppi, samt ei flaske med kun vann i som er slik sugetut på for litt eldre barn. Prøvde å gi han litt eplemos før han sovnet, men det falt IKKE i smak.

I kjøleskapet er det biter av mango som er kalde også...

Så resten av dagen går vel med på å prøve å få i han mat i ny og ne. Med tanke på at det gikk så lenge imellom måltidene så er det vel ikke mye jeg kan forvente å få i han :vetikke:

Samme beskjed som sist dog, så lenge han har tissebleie i løpet av døgnet og ikke er apatisk så er det bare å prøve det beste man kan :glare:

Jeg vil ha tilbake glade lille Emil min :hjerte:

Heldigvis var det ikke noe galt å finne, og det er en liten trøst.

Men dersom han er SÅ sint og nekter å spise når han har "kun" omgangssyken/farrangen, hvordan i alle dager blir det videre når han blir virkelig syk?

Takk lov er jeg iallefall frisk denne runden, og Lasse er nesten helt 100 % han også :)

Da har vi litt mere energi for å gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff da.. Ikke godt å høre at lille emilgutten har det sånn :( er ikke noe gøy når man ikke vet helt hva årsaken er :( håper han har fått spist litt mere nå da :) jeg introduserte noe nytt for vesla i dag. Most jordbær og eple fra Ellas kitchen. Ens ånd rød liten pose,og den falt i smak! :) er kanskje godt med noe som smaker litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da.. Ikke godt å høre at lille emilgutten har det sånn :( er ikke noe gøy når man ikke vet helt hva årsaken er :( håper han har fått spist litt mere nå da :) jeg introduserte noe nytt for vesla i dag. Most jordbær og eple fra Ellas kitchen. Ens ånd rød liten pose,og den falt i smak! :) er kanskje godt med noe som smaker litt... :)

:)

Så bra at det falt i smak! Hvor gammel er hun nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare advare om sutreinnlegg med en gang her :fnise:

Emil styret i hele går. Krakilsk og total matnekt.

Etter lenge så drakk han 100 ml rundt kl 16-17 og til natten så fikk jeg lurt i han 150 ml før han sovnet kl 19.

Da hadde han kun drukket 350 ml hele dagen. En god forskjell fra matvraket han egentlig er og sluker en liter liksom :vetikke:

Han våknet igjen rundt 02.30 i natt og var sulten. Da drakk han faktisk 200 ml :danse: før han sovnet igjen.

Våknet igjen kl 06 og da ga jeg han kun smokken, sovnet igjen og våknet 07.

Prøvde å gi han mat da, men drakk kun 50 ml.

50 er iallefall bedre enn 30 på 9 timer i går :danse:

Han var blid og fornøyd etter de usle 50 ml dog, så jeg hoppet i dusjen mens han satt i vippestolen sin :)

Endte opp som det så ofte gjør med en hånd bak i halsen og gulp over hele genseren :(

Han har i tillegg funnet tommelen sin de siste dagene til min frustrasjon....

Er jo på en måte greit at han har det, men ikke når han begynner å suge på den. Er jo SÅ mye enklere å venne av barn med smokke kontra tommelen. Tommelen skaper også mere problemer for tennene...

Men om tommelen er det som må til for at han skal spise og trives, så la gå :vetikke:

Han lekte faktisk litt alene en halvtimes tid i dag etter dusjen også :laugh:

Ble trøtt og jeg laget litt mere mat. Drakk da 100 ml med litt grøt i.

La han i senga si med uroen på og han sovnet for 10 minutter siden.

Regner med at vi skal ut å kjøre en tur når han våkner til igjen :)

Var jo storm i bartebyen i går og vi var bla. strømløse fra 14 til 23 :fnise: Vi har heldigvis et aggregat slik at vi fikk laget mat og kokt vann til Emil. Inviterte både svigermor og søster + nevø til Lasse over til middag. De hadde jo heller ikke strøm og ingen muligheter for å lage middag :)

Veldig koselig med levende lys i hele huset synes jeg!

Etter at Emil sovnet så satt jeg og Lasse å så 2 episoder av Once apon a time før vi la oss :)

Var veldig glad når strømmen kom tilbake, for jeg ble litt bekymret om hvordan vi skulle klare å varme opp soverommet til Emil. Var bare 16 grader der inne når han la seg. Lasse var på vei for å hente mere bensin til aggregatet når strømmen kom tilbake dog :)

Trøtt og sliten av å ha en syk liten kar. Eller, han er jo ikke veldig syk heller tydeligvis..

Tenner er iallefall på vei frem. Hoven og irritert i tannkjøttet i tillegg. Mulig det som plager han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Sofie er 5 mnd :) Nettopp begynt her med grøt til kvelds å det går bra :) Men apropo hovent tannkjøtt,prøvd dentinox? Er sånn bedøvende middel man kan smøre på tannkjøttet til de små så det lindrer litt når tenna kommer opp :) har ikke prøvd d selv,men har kjøpt d her så har d klart til bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Sofie er 5 mnd :) Nettopp begynt her med grøt til kvelds å det går bra :) Men apropo hovent tannkjøtt,prøvd dentinox? Er sånn bedøvende middel man kan smøre på tannkjøttet til de små så det lindrer litt når tenna kommer opp :) har ikke prøvd d selv,men har kjøpt d her så har d klart til bruk :)

Ja hadde Dentinox liggende, men den gir ingen effekt her i gården :glare:

Fått tak i en krem som heter Utroligkremen som også skal prøves ut nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner kan føre til maange skitbleier, litt feber og lite matlyst. Sånn forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går kom Emil sin første tann :sjokkert:

Mamma og pappa passet han mens jeg var ute på handlerunde og da hadde han vært ganske urolig (som vanlig for tiden) og de hadde smurt med utroligsalven som jeg sa. Da kjente de en liten spiss gitt :laugh:

Hans høyre tann i underkjeven har kommet igjennom tannkjøttet :)

Når vi så kom hjem så drakk han gode 230 ml før han sovnet for natta! :danse:

Våknet kl 04.30 og da fikk han smokken og litt kos før han sovnet igjen. Tror han våkner mest for å få kos og smokke om natten.

Våknet igjen 06.45 og da startet vi dagen :)

Trodde at etter et godt måltid i går så ville han kanskje få igjen apetitten, men drakk kun 30 ml til frokost igjen... :sjokkert:

Lekte litt i vippestolen mens jeg dusjet, før han ble veldig sint og urolig. Tildød han mere mat med litt grøt i og større tut og da drakk han 150 ml på styrten! :danse: Hurra!!

Så det kan nesten virke som om jeg har en liten tass som mener at det er fryktelig vondt å få tenner, og at han dermed nekter plent å spise!

Dersom han skal nekte å spise 1 uke for hver tann som kommer, da er det neppe mye kjøtt igjen på kroppen etter hvert :vetikke:

Nettopp lagt han i senga med uroen spillende, så kan det hende at han blir trøtt nok til å ta en dupp :)

Barseltreff kl 12 i dag, og det tror jeg blir morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, ikke så lett for disse små med alle vondtene i munnen, MEN grattis til Emil med sin 1.tann! :danse:

Om 5-6 år så drar vi/dem de ut igjen :fnise: (Og det er btw noe av det ekleste som er.. Tåler mye altså, men tenner med tannkjøtt-rester på er IKKE særlig delikat!! :ler: )

Håper du har hatt det fint på barseltreff, søta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg rett altså ;) *high five seg selv*

Grattis med den første tanna til Emil :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barseltreffet var koselig ja :)

En furtete Emil som sutra mesteparten av tiden dog...

Drakk litt når han var der borte, men jeg passet på å være der kun i 2 timer. Da får han duppe på vei dit og på vei hjemover igjen i bilen :)

Vel hjemme var han fortsatt stuptrøtt, så jeg skiftet bleie og la han i senga si. Satte på uroen og han sovnet innen noen få minutter. Da var kl. 15.

Sov enda når jeg vekte han forsiktig rundt 17 :fnise:

Virket totalt utslitt, men gudene vet hvorfor?

Drakk 150 ml kl 17 og nye 150 når han la seg rundt 19 :)

Nå sover han søtt i senga si ;)

Mora har romstert omkring i huset og vasket klær, flasker, kjøkken og betalt regningene :)

Sliiiiten nå! Tror jeg skal sove godt gitt, vært flink :danse:

I morgen er det ny time til kiropraktor og jeg skal (endelig!!!) få farget og vokset øyenbrynene igjen! Har ikke hatt tid siden Emil kom til ;)

Så da kommer modern og sitter barnevakt siden Lasse er på jobb :)

Natta godtfolk! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg rett altså ;) *high five seg selv*

Grattis med den første tanna til Emil :danse:

:danse:

Er du å snoker du også ja ;)

High five til deg!!!! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du! Godt å få unna litt selv om man blir sliten av det. Og da fortjener du litt egenpleie:) Her kjører jeg på med egenpleie før fødselen for jeg ve dt kan bli mindre av det fremover, ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...