Gå til innhold

Om svangerskap og alkohol


minniepus

Anbefalte innlegg

ja meget stor forskel men point var at vin og øl øger de røde blodlegmer men det gør ikke renalkohol så som vodka, wisky mm,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja  meget stor forskel men point var at vin og øl øger de røde blodlegmer men det gør ikke renalkohol så som vodka, wisky mm,

Men du kan fortsatt ikke påstå at det ikke er skadelig for fosteret å drikke alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har både fordeler og ulemper, og drikking under graviditet kan ha såpass store negative konsekvenser at jeg holder meg langt unna. Man vet ikke hvor grensen går, og plutselig har man overskredet den. Jeg har ikke smakt alkohol siden jeg ble gravid, og har ikke tenkt å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minnipus jeg har aldrig benægtet at det ikke var skadeligt for fostret at indtage en stor mængde alkohol, og kunne aldrig selv finde på at gå på fylla som jeg har skrevet før har jeg været fuld 3 gang i mit 39 år gammelt liv, men et glas rødvin til mad en lørdag aften mener jeg ikke skader fosteret på nogen måde. lige så lidt som at jeg spiser mig en skrive med røgt laks af og til men jeg spiser ikke en hel laks og jeg drikker ikke en hel/halv flaske det er forskellen, for at sætte alt på spidsen så er det meget skadeligt også hvis du spiser 6 omega 3 tabeletter om dagen, alt med måde :P det må en sund og fornuftig voksen da kunne håndter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er fy fy og drikke alkohol og røyke under svangerskapet. Ærlig talt klarer ikke folk å holde seg i 9 mnd eller er vi så avhengige av rusmidler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har en fosterbror som er skadet av alkohol under svangerskapet. Nå var moren hans (hun er død nå) alkoholiker, men jeg unner ikke mitt barn en brøkdel av dette.

Ja, jeg er glad i vin, men å holde seg unna under svangerskap og ammeperiode er et ubegripelig lite offer for et barn.

Ingen vet hvor mye/lite som skal til før det er skadelig, men er det en ting i verden jeg ikke gambler med, så er det livet til min sønn eller datter!! Mange tar både et og flere glass under svangerskapet, og får tilsynelatende friske barn. Hvor mange av disse som har fått skader det er umulig å koble til alkohol (men som faktisk er alkoholrelatert) vites ikke. Uansett er dette en sjans jeg ikke er villig til å ta.

Foreldre sier at de er villige til å begå mord for å redde sitt barn, men å være alkoholfri i 9 måneder er for mye forlangt..?

(Litt satt på spissen ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...]men et glas rødvin til mad en lørdag aften mener jeg ikke skader fosteret på nogen måde.

Men du vet det ikke, og de som har peiling, anbefaler at man holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes ikke dette er noe problem. Har verken lyst på vin, øl eller kaffe lenger - og iallfall ikke sigg. Har til og med ikke lyst på sjokolade :o Mye endrer seg i kroppen. Men folk reagerer jo forskjellig. Tror kanskje jeg kommer til å savne fredagsvin etterhvert - men jeg tror kanskje også at om jeg får lyst, kommer jeg til å ta et halvt glass en sjelden gang etter 12 uker...

hilsen hanni 7 + 3 - svært edru, men konstant "fyllesyk" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Alkohol og graviditet hører ikke under noen omstendigheter sammen! Jeg blir så sint når jeg hører gravide si at "et glass rødvin er ikke farlig"... Skjønner ikke vitsen med å ta det ene glasset heller! Det er ren egoisme! Man vet faktisk ikke hvor lite som skal til, man utsetter faktisk et ufødt, uskyldig barn for et øyeblikks unødvendig svakhet! Skjønner ikke at de tør, tenk om det skjer noe med barnet? "Joda, den lille hjerneskaden var verd det, ser du gutten min. Mamma er jo så glad i rødvin, vet du"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Like lite som man vet at ett lite glass rødvin er farlig, vet vi at det ikke er det. Man tror, og lar det avgjøre. At man velger å ikke drikke fordi det kan være farlig er vel og bra, men hvor mange her inne lar vær å kjøre bil fordi det faktisk også kan være farlig, og hvor mange her inne lar være å spise noe med sukker i fordi man faktisk kan påføre barnet diabetes. Når barn blir født med alkoholrelaterte skader er det som oftest mer enn ett eller to glass gjennom et helt svangerskap som ligger til grunn for dette. Å komme med utsagn som; " det er greit med hjerneskade fordi mamma er så glad i rødvin" er direkte barnslig og kveler enhver lyst til videre diskusjon. Fjern skylappene og se realiteten i øynene - det er mange ting som er skadelige - og enda flere ting vi tror er skadelige, men gjennom generasjoners misbruk av alkohol burde vi vel være mer eller mindre grønnsaker alle sammen, eller ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Alkohol er skadelig, men man vet ikke hvor mye som faktisk må til. Ettersom man ikke vet dette synes jeg det er utrolig egoistisk og lite gjennomtenkt å drikke mens man er gravid. Å sammenlikne det med å kjøre bil synes jeg er barnslig. Misbruk av alkohol kan føre til føtalt alkoholsyndrom, noe de færreste ønsker for sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne det med å kjøre bil synes jeg er barnslig. .

hvorfor det? det kan være kjempefarlig å kræsje når man er garvid.. og man VET jo ikke at det ikke er farlig.. (der er det som er din argumentasjon mot alkohol)

Misbruk av alkohol kan føre til føtalt alkoholsyndrom' date=' noe de færreste ønsker for sitt barn.[/quote']

det er da vel ingen som har nektet for å at missbruk av alkohol er skadelig.. men det er stooooor forskjell på å ta et 1/2 glass og å missbruke

selv er jeg ikke gravid og har ingen umiddelbare planer om å bli det.. men jeg reagerer på at folk som velger å ta et 1/2 glass vin noen ganger i løpet av svangerskapet blir kalt egoister

dersom man skal holde seg unna alt man ikke VET at ikke kan være skadelig i løpet av et svangerskap, er det fint lite man kan foreta seg..

man må ha litt perspektiv og toleranse, selv om det helter "alkohol"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Jeg mener det ikke kan sammenliknes med å kjøre bil ettersom man ikke kan "unngå" å kjøre bil og det er ingen stor risiko, med unntak om det skulle skje noe. Å drikke alkohol kan man lett unngå, og jeg ser risikoen som stor ettersom man ikke vet hvor mye eller lite som skal til for at det skal skje noe. Dessuten er det ikke noe stort offer å slutte å drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
det er ingen stor risiko' date=' med unntak om det skulle skje noe. Å drikke alkohol kan man lett unngå, og jeg ser risikoen som stor ettersom man ikke vet hvor mye eller lite som skal til for at det skal skje noe. .[/quote']

"med unntak av om det skulle skje noe", det kan man vel si både når det gjelder alkohol og bilkjøring.. så lenge det ikke skjer noe så er det jo ikke farlig.. ;)

så snart man setter seg i en bil og begir seg ut i trafikken finnes det en påvist fare for å haven i en ulykke

jeg har derimot ikke sett påvist at det er en potensiell skade ved å ta 1/2 glass rødvin noen ganger i et svangerskap

det er skadelig å få i seg for mye av mye annet under et svangerskap også, men det betyr ikke at det er vanlig å kutte det helt ut..

MÅTEHOLD er det viktigste stikkordet man kan lære seg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Poenget mitt er at man selvfølgelig skal leve et normalt liv, bilkjøring kan man vanskelig unngå, eller buss, tog, trikk... Alkohol derimot er det veldig lett å unngå, det styrer man faktisk helt selv! Jeg synes ikke det kan sammenliknes med å kjøre bil. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal drikke alkohol, man vet det er farlig, men ikke hvor mye som må til for at det er farlig. Jeg vil ikke utsette mitt barn for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Å sammenligne bilkjøring med drikking under graviditet er helt idioti. Skal man la vær å kjøre bil fordi det er farlig blir jo det et totalt livsstilisvalg, mens det andre handler om å holde seg unna alkohol i usle små 9 mnd.

Dessuten er det ikke et spørsmål om alkhol er skadelig under graviditet eller ikke, de VET at det er det. Det de ikke vet er hvor mye som skal til for å gi skadevirkninger, og en av grunnene til at de ikke vet det er at vi reagerer forskjellig på alkohol! Er du villig til å sjanse på at du ikke r en av dem som har et foster som tar fort skade...?

Uavhengig av evn skadevirkninger eller ikke, hvis man synes det er et problem å ikke skulle drikke noe på 9 mnd er det kanskje på tide å se litt på seg selv!

Det burde uansett ikke være store offeret for å sikre dine barn en best mulig start her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste dette innlegge på www.netbaby.net. (jeg har lagt dette inn en gang før også)

17-03-2004

Hver tredje gravide kvinne drikker alkohol gjennom hele svangerskapet, viser en ny svensk undersøkelse gjort av forskere ved Karolinska Institutet i Stockholm.

"Det er ganske skremmende", sier Gro Nylander, overlege ved fødeavdelingen på Rikshospitalet i Oslo til Klar Tale.

Forskerne vet ikke hvor mye alkohol som skal til før fosteret tar skade. Det finnes ingen nye undersøkelser om dette i Norge.

Barn kan bli både fysisk og psykisk skadd av alkohol i mors liv, med misdannelser på både indre og ytre organer, hjerneskader og konsentrasjonsvansker.

Kvinner i både Norge og Sverige er stadig eldre når de får barn for første gang. Den svenske undersøkelsen viser at kvinner som føder barn i godt voksen alder, kan ha vanskelig for å legge om alkoholvanene sine.

Kilde: Bergens Tidende.

Jeg hadde ikke turt og tatt 1/2 glass vin engang :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet en ny art. angående gravide og alkohol.

19-03-2004

Noen glass med vin under svangerskapet kan føre til store skader på fosteret. Det mener flere forskere, som nå roper alarm om gravide som drikker.

"Jeg vil at vinflaskene skal merkes på samme måte som røyken", sier Ann-Mari Brubakk, professor i barnesykdommer og barnelege ved St. Olavs Hospital.

"I USA står budskapet «Ikke drikk under svangerskapet» på alle vinflaskene. Ingen vet hvor den nedre grensen for skaderisiko går. Ett glass vin kan være nok", sier Brubakk.

"Hvert eneste år fødes mellom 30 og 40 barn med alkoholskader på St. Olavs Hospital", sier Brubakk.

"67 prosent har drukket under svangerskapet, og noen kvinner har drukket større menger tidlig i svangerskapet, før de visste at de var gravide", sier psykolog Kristin Tømmervik.

Hun opplyser at norske kvinner har doblet inntaket av alkohol i løpet av de siste 20 årene.

Kilde: Anne Sliper Midling, Adresseavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...