Gå til innhold

Om svangerskap og alkohol


minniepus

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig. Vet noe om dette, da jeg har lest om det før. Jeg grøsse litt når jeg ser kvinner drikker og er gravid. Jeg fatter ikke at de tør.

Bra artikkel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg i fikk mitt første barn i juli 99, bodde vi midt i Oslo sentrum. På Grønland. 10 dager før fødselen (ikke før termin for han ble født 15 dager før) fylte jeg 20 år. Jeg og mannen min gikk en lang tur på formiddagen, ut og spiste på kvelden og tuslet i gatene. Da møtte vi på en høygravid dame, med hotpants, kort topp og dreds. Hun var altså så kavende drita full. Jeg måtte stoppe opp å se på henne som sjanglet fra side til side på fortauet. Jeg sto helt fastfrosset på gaten, dette var juli, godt og varmt. Tårene mine begynte å strirenne og min kjære måtte trekke meg bort derfra. Var veldig ustabil i følelsene sånn rett før fødselen, men tror reaksjonen ville vært nesten like stor uten at jeg var gravid. Helt forferdelig at folk kan være så egoistiske!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Da jeg i fikk mitt første barn i juli 99' date=' bodde vi midt i Oslo sentrum. På Grønland. 10 dager før fødselen (ikke før termin for han ble født 15 dager før) fylte jeg 20 år. Jeg og mannen min gikk en lang tur på formiddagen, ut og spiste på kvelden og tuslet i gatene. Da møtte vi på en høygravid dame, med hotpants, kort topp og dreds. Hun var altså så kavende drita full. Jeg måtte stoppe opp å se på henne som sjanglet fra side til side på fortauet. Jeg sto helt fastfrosset på gaten, dette var juli, godt og varmt. Tårene mine begynte å strirenne og min kjære måtte trekke meg bort derfra. Var veldig ustabil i følelsene sånn rett før fødselen, men tror reaksjonen ville vært nesten like stor uten at jeg var gravid. Helt forferdelig at folk kan være så egoistiske!!![/quote']

:o :o :o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Jeg tar ingen sjanser.. ikke en dråpe alkohol i forrige svangerskap og det blir det heller ikke i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fin aktikel men mener stadig at et glas vin ikke er skadeligt men når mor er en fyldebøtte ja da er det meget skadeligt. Jeg ser også stor forskel på om det er et glas rødvin eller om det er rå sprit som vodka og ligende. Og det med børns adfærd kan diskuteres til udødelighed bliver skeptisk til når man siger skjulte fejl, det er for let synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
fin aktikel men mener stadig at et glas vin ikke er skadeligt men når mor er en fyldebøtte ja da er det meget skadeligt. Jeg ser også stor forskel på om det er et glas rødvin eller om det er rå sprit som vodka og ligende. Og det med børns adfærd kan diskuteres til udødelighed bliver skeptisk til når man siger skjulte fejl' date=' det er for let synes jeg.[/quote']

Hva mener du?

Hvorfor er det forskjell på vin og sprit? Det er vel den totale promillen barnet blir utsatt for som er det avgjørende? Og den kan bli høy nok av vin...

Og det med skjulte skader, at det er en for lett forklaring?

På mitt studium lærte vi at alkoholbruk hos mor under svangerskapet er den største årsaken til psykisk utviklingshemning (ulike grader, fra lett til alvorlig) og en stor årsak til mer diffuse skader som lære- og konsentrasjonsvansker.

At det er vaskelig å påvise helt vitenskapelig (for det er svært strenge krav til bevis for at noe forårsaker noe annet) betyr ikke at man ikke har sterke indikasjoner på at alkoholbruk er skadelig!

Jeg synes ikke at det er en for lett forklaring!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte en gang på svangerskapskurs på Aker at et glass øl ville ruse barnet i mange dager. Fordi den drikker fostervannet, tisser det ut og drikker igjen, dette fører til en veldig lanvarig rus hos barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror heller ikke at et glass vin er så ille nødvendigvis. Bra for hjertet! Jeg bor I England og her er de litt mer avslappa. En del kvinner drikker en halv Guinnes in ny og ne for å holde blodprosenten oppe. Men det er jo ikke mye det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva om man har vært så uheldig å hatt en fyllekule i tidspunktet mellom befruktning og ventet menstruasjon. Ikke alle graviditeter er jo planlagte, og da vet man jo ikke helt....... Dette må vel ha skjedd med maaaaaaange???

Leste i et annet innlegg at barnet ikke fester seg før det har gått noen dager, og at det ikke deler morens blodbane før etter enda en stund. Har dette noe å si i forhold til kosthold og alkohol. Jeg mener: Hvilken innvirkning har det at mor drikker alkohol FØR fosteret fester seg og FØR det deler mors blodbane...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fyllekule før jeg fant ut at jeg var gravid med begge barna mine. Med minsten opererte jeg blindtarmen uten å vite at han var inni der. Begge to er sunne og friske. Det som skjer så tidlig i svangerskapet skader ikke barnet når det først har fått blitt der. Hadde det skadet det, hadde det kommet ut som en SA før uke 4-5 fikk jeg vite av legen min da jeg var SÅ sinnsykt nervøs for dette sist. Mor og barn begynner jo først og dele blodomløp i uke 6. Barnet jeg nå bærer har aldri vært i kontakt med noen ulumskheter, for det var godt planlagt etter SA i des.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg pleide å gå ut og drikke hver helg før jeg ble gravid. Er kjempeglad i god vin og liker følelsen av å være litt "beruset" innimellom. Men å kutte ut dette i svangerskapet er da det minste offeret i hele verden! Ser faktisk ikke på det som noe offer engang. For det er så mye morsomt å spennende å tenke på nå som gjør at jeg holder motivasjonen oppe til å leve sunt å lage de beste vilkår for at jeg skal få en frisk og sunn baby. I løpet av et helt liv er jo dette en relativt kort periode? Skjønner ikke helt at det er et problem å holde seg unna jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt at det er et problem å holde seg unna jeg....

Enig med du i det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI rørt alkohol mens jeg er gravid.

Uff, det er skremmende. :-(

Jeg lurer på hva jeg hadde gjort hvis jeg hadde sett en høygravid drita full, :kjempesinna: ikke det at det er mitt problem, men jeg tror ikke jeg hadde klart og holde kjeft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snupp

nå er jeg så drita lei om alle disse diskusjonene rundt svangerskap og alkohol. Nordmenn har et helt utrolig umodent forhold til alkohol. Man vet ikke hvor mye alkohol som skal til før det skader, fordi foskning har vist at dette varierer. Problemet er at så mange har blitt svært og uheldig mye påvirket av nyhetene om at et glass vin er sundt.

Ikke noe annet sted i verden (enn skandinavia) finner man en samlet nasjon som leter etter unnskyldninger for å kunne drikke i flest mulig sammenhenger.

På tide å stoppe opp å tenke litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ikke noe annet sted i verden (enn skandinavia) finner man en samlet nasjon som leter etter unnskyldninger for å kunne drikke i flest mulig sammenhenger.

På tide å stoppe opp å tenke litt?

Har du aldri sett en gravid fransk dame ta seg 1/2 eller helt glass hvitvin til maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for vel heller forklare mig lidt bedre om hvorfor jeg synes at et glas rødvin eller et glas øl er ok men ikke en vodka i appelsinjuse, det er faktisk ganske enkelt rødvin og øl er bevist at bryde ned de farlige fedsyre i kroppen og er godt for blodomløbet derfor bliver det servert på hospitalet når man er bloddoner ( I DANMARK ) når man sidder over en god middag og nyder 1 glas vin er det på et helt andet plan end en tur på fylla i byen, Selv har jeg været dritings 3 gang i mit liv, har boet sammen med en alkoholiker i 14 år og har set al den skade det kan bringe med sig, men jeg er ikke fanatiker, og jeg er enig med at folk her i norden har et meget snævert syn på alkohol, man ser ikke franske og spanske kvinder lalle rundt i fylla selvom de drikker vin tildaglig, dette er en kultur sag og kommer helt an på hvordan man er opdraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...