Gå til innhold

Luksusproblem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes promillegrensen er en grei grense med tanke på å ta seg av barn, da ting kan skje fort, og evnen til å oppfatte situasjoner, samt å reagerer presist reduseres ved 0,5 promille.

Anonym poster: 3d9283aebf70297c726bb01b738bb8fa

Dette er vel ekstra viktig på en dag som dette, der fyrverkeri ofte skal håndteres.

Anonym poster: 3d9283aebf70297c726bb01b738bb8fa

Videoannonse
Annonse
Gjest BC-jenta
Skrevet

Jeg forstår TS godt! Det er ikke det at det er noen krise om man får bare ett glass vin, men det føles ikke greit å være gnien på verken drikke eller mat når man har gjester!

Hvor kommer alt dette hysteriet i forhold til barn og alkohol fra? Trygge barn i trygge hjem har sjelden noen problemer med at foreldrene tar et glass vin eller tre fordelt over flere timer.

Enig med deg. Foreldra mine har alltid drukket på "voksenselskaper", og vi ungene har kost oss med video (ja dette var jo for 25 år siden...) og godis på et eget rom/i annen kant av stua. Det var god stemning og ingen fyll! Det er forskjell på å kose seg med alkohol og flatfyll! Og det synes jeg er viktig at barn ser jeg. Barn har ikke vondt av å se foreldrene koser seg og har det bra, men beholder kontrollen.

• Liker 2
Skrevet

Nei det er jo greit, og det er jeg enig i. Men alle voksene trenger jo ikke å begrense det til ett glass. For de fleste er det et godt stykke mellom ett glass vin og uforsvarlig beruset.

Anonym poster: bc43bfd9e4a7e69ab54c4abebb1a547b

Nei, jeg mener ikke at ingen skal få lov å ta mer enn 1 glass vin. De fleste voksne tåler nå både 2 og 3 glass vin uten at de er full. Men det bør være en voksen som ikke drikker hvis det er barn i huset, sånn i tilfelle det skjer noe, for det kan jo skje.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nei, jeg mener ikke at ingen skal få lov å ta mer enn 1 glass vin. De fleste voksne tåler nå både 2 og 3 glass vin uten at de er full. Men det bør være en voksen som ikke drikker hvis det er barn i huset, sånn i tilfelle det skjer noe, for det kan jo skje.

Hva mener du egentlig at kan skje, som man ikke kan håndtere etter 1-2 glass vin?

Jeg har håndtert både besvimelser, store kuttskader og litt diverse annet, med betydelig mer i meg enn det. Og jeg er på ingen måte noe enestående førstehjelpsmenneske.

• Liker 4
Skrevet

Eg reagerar alltid når nokon skriv/seier det der. Det er faktisk ikkje alle som køyrer bil/har bil... Med ein slik argumentasjon som din, må alle ha førarkort og bil for å vera ansvarlege foreldre. Idiotisk m.a.o.

TS - høyr med gjestene om dei kan ta med vin, eller drikk noko anna.

Nå er det jo ikke det jeg mener da. Det er lov å bruke litt sunn fornuft?

Jeg sier ikke at de som ikke har førerkort ikke kan være ansvarlige foreldre, for det er tåpelig.

Men uansett så mener jeg at det er greit at iallefall en av de voksne ikke drikker, i tilfelle noe skulle skje. Har denne personen førerkort (og bil) bør h*n kanskje ikke drikke i det hele tatt, for da kan h*n kjøre hvis noe skulle skje. Har ingen av de voksne førerkort så har et glass vin eller to lite å si, selv om noe skulle skje, for da er de avhengig av taxi eller andre som kan kjøre hvis noe skal skje.

Jeg sitter ikke igjen med traumer fra barndommen fordi jeg så voksne som tok ei øl eller vin i løpet av kvelden, så barna takler nå helt sikkert det fint. Men det var alltid en av de voksne som ikke drakk, i tilfelle det ble behov for transport eller andre ting. (Så får de heller finne ut hva de vil gjøre hvis ingen av foreldrene har førerkort, men hvor stor sannsynlighet er det egentlig? Jeg kjenner egentlig kun meg selv og to til som ikke har førerkort enda..som har passert 20 år.)

Skrevet

Så da mener du at et par ikke kan ta seg et glass vin til tacoen. En MÅ være edru. Er det mulig!

AnonymBruker
Skrevet

(Så får de heller finne ut hva de vil gjøre hvis ingen av foreldrene har førerkort, men hvor stor sannsynlighet er det egentlig? Jeg kjenner egentlig kun meg selv og to til som ikke har førerkort enda..som har passert 20 år.)

Ja, hva er sannsynlighet? Det finnes faktisk folk som bor sammen med barn uten bil og førerkort. Det er deres daglig dags liv, og de løser det med enten å bruke beina, eller kollektivt.

Jeg støtter Imli sin kommentar 100 % !

Anonym poster: 6bebd5d34d8cef29b2b0eea43c036469

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ikke det jeg mener da. Det er lov å bruke litt sunn fornuft?

Jeg sier ikke at de som ikke har førerkort ikke kan være ansvarlige foreldre, for det er tåpelig.

Men uansett så mener jeg at det er greit at iallefall en av de voksne ikke drikker, i tilfelle noe skulle skje. Har denne personen førerkort (og bil) bør h*n kanskje ikke drikke i det hele tatt, for da kan h*n kjøre hvis noe skulle skje. Har ingen av de voksne førerkort så har et glass vin eller to lite å si, selv om noe skulle skje, for da er de avhengig av taxi eller andre som kan kjøre hvis noe skal skje.

Jeg sitter ikke igjen med traumer fra barndommen fordi jeg så voksne som tok ei øl eller vin i løpet av kvelden, så barna takler nå helt sikkert det fint. Men det var alltid en av de voksne som ikke drakk, i tilfelle det ble behov for transport eller andre ting. (Så får de heller finne ut hva de vil gjøre hvis ingen av foreldrene har førerkort, men hvor stor sannsynlighet er det egentlig? Jeg kjenner egentlig kun meg selv og to til som ikke har førerkort enda..som har passert 20 år.)

Jeg skjønner ikke hva du mener skal kunne skje som fordrer en edru person med førerkort og bil til enhver tid? Blir noen alvorlig og akutt syk, vil ethvert fornuftig menneske ringe 113. Det meste andre kan vente til neste dag.

Jeg orker ikke leve mitt liv slik at jeg alltid må ta hensyn til alt som i teorien skal kunne skje til enhver tid.

Anonym poster: ff4590bd422b4fca3931abd685d17e90

• Liker 1
Skrevet

Vi ventet til ungene var i drømmeland med å nyte noen glass hjemmelaget likør ilag med mine foreldre:)

Skrevet

Nå gikk det slik, at ungene våknet med omgangssyke, så da var faktisk problemet ute av verden. Vinflasken har vi fortsatt stående:) Men det ble en fin nyttårsfeiring! Ser at meningene er mange ang. barn og alkohol. Får en følelse av mange har dårlige erfaringer fra barndom mht. foreldre og alkohol(mis)bruk, og at deres svar bærer preg av dét.

Respekterer fullt ut de som ikke ønsker å nyte alkohol med barn til stede. Men dere må også respektere dem som ønsker det. Min grense går ved et et par glass, de drikkes som regel etter at ungene er i seng, men det hender seg at jeg tar et glass mens ungene er våkne på lørdagskvelden. Men når vi har gjester, syns jeg det er godt å kunne by gjestene på mer enn ett glass. Det var det denne saken handlet om.

Skrevet

Jeg synes det. Spesielt hvis dere alle har tenkt å drikke alkohol. Hva gjør dere om f.eks. barnet blir sykt og dere trenger å dra på legevakta eller noe i den duren? Minst en person som har førerkort og bil burde holde seg edru synes jeg.

Anonym poster: 89bab24d98cf5af7bcaaee24c0afa379

Som andre også har påpekt: Hva gjør de som ikke har lappen eller bil???

Dersom barnet blir akutt sykt, ringer en ambulanse. Det er uansett mange timers ventetid på legevakten nyttårsaften, sli at man kun reiser dit dersom det er alvorlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...