Gå til innhold

Barn og butikkansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av den tankegang at det er en smart ting å la ungene bli vant til å kjøpe ting selv fra de er helt liten. Dvs at vi f.eks. går på lekebutikken, de har med egne penger, de går til kassen og betaler selv, mens jeg holder meg litt i bakgrunnen. Slik blir de vant med hvordan dette fungerer, det bygger selvtillit og de er ganske stolte når de får kjøpe ting selv når de har spart til det.

Men så er greien da; hvorfor ser ikke butikkansatte barn? Spesielt i leketøysforretninger og andre som er, vel, ganske barnlige. Så står ungen der, forventningsfull, med penger i hånden og så blir de fullstendig ignorert. Hvorfor er det slik at man bare kan ha kunder på samme høyde som seg selv?

Dette er ikke engangstilfeller, eller to eller tre. Gjennom mange år som mor så er dette en gjenganger. Jeg lurer fremdeles på hvorfor det er slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje fordi det går raskere å ekspedere en voksen?

Anonym poster: 2b86c03ef8cee9ccbb1bab05cfccb61a

• Liker 6
Skrevet

Tull.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil tippe at det ikke alltid er lett å se om barnet er der for å kjøpe noe. Mange kan kanskje misforstå og tro at barnet er med noen av de andre voksne som står i køen?

• Liker 10
Skrevet

Tull.

Du spør et spørsmål, jeg svarer hva jeg tror det kan skyldes, og du sier tull?

Ja vel, så om du allerede vet svaret skjønner ikke jeg hvorfor du overhodet spør.

• Liker 17
Skrevet

Nettopp. Det er ikke lett å se ungene, fordi de rekker såvidt over benken. Men til og med når de er et hode og to høyere enn benken blir de ignorert. Selv med ting og penger i hånden, blir de ignorert. På lekebutikker. Det er merkelig. Jeg syns det er rart at ansatte kan se rett forbi et barn og henvende seg til den voksne bak. Og like rart at den voksne bak går rett forbi barnet som står foran seg i køen. Når man VET at barn gjerne er på lekebutikker, ville det da ikke vært naturlig at det var en del av butikkens policy å betrakte barn som kunder?

• Liker 5
Skrevet

Liker tankegangen din, Silfen!

Må si at da mangler de butikkansatte innsyn i foreldrenes agenda - de kan ikke jobben sin...

• Liker 2
Skrevet

Egentlig så burde vi som kunder bli flinkere til å klage på betjeningen hvis vi føler det er riktig å gjøre.... De er der for at vi skal være fornøyde. Samme om det er ett barn eller en voksen.

Anonym poster: c344b6dd69db4c6998b35610eb46b7ff

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke at det er uvanlig at barn ikke blir tatt seriøst av voksne. Mange voksne tror jo at barna ikke greier ting selv og derfor må hjelpes i alt. Har sett mange eksempler på det.

Skrevet

Er en del ille berørte butikkansatte her, skjønner jeg.

Nå har forsåvidt jeg kun jobbet i dagligvare da, mulig det blir litt annerledes. Jeg har aldri med vilje oversett et barn som ville betale, men jeg har ofte erfart at det kommer foreldre styrtende og "Du får ikke dette!" eller "Jeg er ikke ferdig å handle!"! Dermed har jeg av og til vært litt avventende, eller bare rett og slett spurt rett ut om de skal betale.

• Liker 9
Skrevet

Ungene mine har betalt for egne saker i årevis, og løpt på dagligvatebutikken for meg.

Dette er helt ukjent problemstilling for oss.

Nesten fristende å spørre deg om hvor i allverden du handler.

Håper det ordner seg.

• Liker 6
Skrevet

Kan nok også ha noe med kontraktsrett å gjøre. At barn pga. alder faktisk ikke kan gjøre en gyldig handel?

Det er vel ikke vanskeligere enn at når ekspeditassen ser på deg og lurer på hva du skal ha, så bare gliser du og peker overdrevent mot den håpefulle? - Sånn ordentlig game-show-tadaaa-peking... :danse:

• Liker 4
Skrevet

Kan nok også ha noe med kontraktsrett å gjøre. At barn pga. alder faktisk ikke kan gjøre en gyldig handel?

Det er vel ikke vanskeligere enn at når ekspeditassen ser på deg og lurer på hva du skal ha, så bare gliser du og peker overdrevent mot den håpefulle? - Sånn ordentlig game-show-tadaaa-peking... :danse:

Men JEG skal jo ikke ha noe. Jeg står ikke i en kø når jeg ikke skal ha noe. Barnet skal ha noe. Barnet er kunden. Og kontrakt? Seriøst? Er det forbudt for barn å kjøpe ting?

Skrevet

Ungene mine har betalt for egne saker i årevis, og løpt på dagligvatebutikken for meg.

Dette er helt ukjent problemstilling for oss.

Nesten fristende å spørre deg om hvor i allverden du handler.

Håper det ordner seg.

Ja, det er heldigvis ikke slik overalt.

Nå når jeg er voksen husker jeg selvsagt hvor jeg fikk skikkelig service som barn, og hvor jeg ble oversett fordi de ansatte ikke gadd bruke tid på meg. Gidder selvsagt ikke handle der når jeg er voksen heller, jeg er langsint. :fnise:

Jeg er glad de fleste ansatte ikke er sånn :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk i mange år, og jeg skal gladelig innrømme at jeg overser barn i kassa med vilje. Synes det er utrolig tåpelig når barn skal betale og foreldrene står med stolte glis 2 meter bortenfor og forventer at jeg skal komme med en eller annen kommentar om hvor bedårende barnet deres er. De handler jo med foreldrenes penger (eller i hvert fall penger foreldrene forvalter), så hvorfor kan ikke foreldrene betale selv?

Blir også utrolig irritert av at barn som ikke kan telle skal betale ting. Jeg slår for eksempel inn en vare til 15 kr og ungen legger fire 20-kroninger på disken...! Hallo??? Hvis du ikke greier å telle opp rett beløp er du for liten til å handle også, altså!!!

Anonym poster: bf41fc5d4612c5c557a3cd588ef5a1bb

• Liker 18
Skrevet

Jeg har jobbet i butikk i mange år, og jeg skal gladelig innrømme at jeg overser barn i kassa med vilje. Synes det er utrolig tåpelig når barn skal betale og foreldrene står med stolte glis 2 meter bortenfor og forventer at jeg skal komme med en eller annen kommentar om hvor bedårende barnet deres er. De handler jo med foreldrenes penger (eller i hvert fall penger foreldrene forvalter), så hvorfor kan ikke foreldrene betale selv?

Blir også utrolig irritert av at barn som ikke kan telle skal betale ting. Jeg slår for eksempel inn en vare til 15 kr og ungen legger fire 20-kroninger på disken...! Hallo??? Hvis du ikke greier å telle opp rett beløp er du for liten til å handle også, altså!!!

Du har ingenting i en butikk å gjøre, du må være serviceinnstilt!

Du skal alltid vie positiv oppmerksomhet til barn, de lever i en verden hvor krig, utroskap og pengeproblemer ikke eksisterer, ikke ødelegg idyllen deres da :)

• Liker 18
Skrevet

Hvor TEIT er du? Gjelder dette gamle, utviklingshemmede m.fl. også? Det er sjelden noen bruker så lang tid på å betale som en gammel person. Burde de ignoreres?

• Liker 7
Skrevet

Men JEG skal jo ikke ha noe. Jeg står ikke i en kø når jeg ikke skal ha noe. Barnet skal ha noe. Barnet er kunden. Og kontrakt? Seriøst? Er det forbudt for barn å kjøpe ting?

Er vel ikke forbudt, snarere ikke kontraktsgyldig - altså bindende.

I ytterste konsekvens kan altså foreldre komme tilbake med åpnet, brukt og herpa leke, og forlange å få tilbake pengene sine, fordi butikken ikke hadde rett til å selge varen til småtten.

Her er et område der de fleste ser mellom fingrene, bruker skjønn og legger finjussen bakerst i hylla. Men, som foreldre kan det være opportunt å stå ved barnet under handelen, og ikke i andre enden av lokalet. Da er det mer innlysende at en foresatt er med og styrer (samtykker til) handelen.

• Liker 9
Skrevet

Som tidligere ekstrahjelp i lekebutikk så behandlet jeg alltid barna som fullverdig kunder. Sa hei, slo inn varen, sa prisen, tok inn mot veksel og takket, spurte om de vil ha varen i posen. Mest fortid jeg som liten syns det var kjempestas når de i kassa behandlet meg "voksent".

Anonym poster: ef6150970d26bb2d09dfe8e733ca0b92

• Liker 11
Skrevet

Er vel ikke forbudt, snarere ikke kontraktsgyldig - altså bindende.

I ytterste konsekvens kan altså foreldre komme tilbake med åpnet, brukt og herpa leke, og forlange å få tilbake pengene sine, fordi butikken ikke hadde rett til å selge varen til småtten.

Virkelig? Kan du henvise til lovtekst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...