Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Er mest bare for å kunne få dette ut, for føler det blir rart å snakke om økonomi og familietrøbbel til venninner. Blir kanskje litt langt å lese, men ja. Hvertfall.. Her i familien har vi alltid hatt det slik at om du ikke drikker alkohol før du fyller 18 år, så skal man få billappen sponset av foreldrene. Drikker man 1 gang, må man betale 2000 kr selv, osv. Og dette holdt jeg. Jeg smakte 1 gang, og ga beskjed til mine foreldre med en gang. De lo bare av meg, og sa det ikke gjort noe ettersom at det bare var en slurk, og halvparten kom ut igjen fordi det smakte så vondt. Har alltid vært et "englebarn" og hjulpet mamma og pappa til enhver tid.. Men.. Jeg har ei lillesøster. Hun har alltid skapt litt ekstra med problemer helt fra hun var 13-14 år gammel, og har skapt mye trøbbel i familien. Alt fra drikking, rømme hjemmefra, havne i slosskamper, gått med feil folk osv. Siden vi ikke skiller så veldig mange år, har jeg blitt satt litt i midten av hun og mine foreldre. Har det skjedd en hendelse, så forventer hun at jeg holder tett, mens mine foreldre forventer at jeg sier ifra. Dere skjønner greia. Og jeg har alltid måtte passe på henne på skolen og andre steder, og blitt ertet av venner pga henne. Dette førte til store depresjoner i mange år for min del, og var lei av å måtte ligge våken om natta fordi de kranglet. Endte med at jeg flyttet hjemmefra i en alder av 16 år. Så fikk hun diagnosen ADHD et halvt år etter at jeg flyttet. Hun roet seg ned i noen år, men så var det plutselig på an igjen nå rett før sommeren. Drakk seg hjelpesløs, forventet å bli hentet av pappa midt på natta, gjorde at familiemedlemmer ble sykemeldt og alt. I hele høst har jeg derfor dratt litt ekstra mye hjem, for å hjelpe til i huset fordi andre i familien ikke har krefter igjen pga lillesøstera mi. Til og med i eksamensperioden min, bare fordi jeg får så dårlig samvittighet og hater at andre mennesker rundt meg har det vondt. Så, til hele greia.. Lillesøstera mi fylte 18 nå for ikke så lenge siden, og jeg forventet selvfølgelig at mamma og pappa skulle holde det de lovte med henne også. Hun hadde jo holdt på med alkohol helt siden hun var 13 år, og da forventet jeg jo at de ikke skulle betale 1 kr av billappen. Og det holdt de, i 2 måneder. Plutselig en dag kom de bort til meg for å snakke om dette. De syntes så synd på henne, og følte for å gi henne 20 000 kr. "Hun hadde jo tross alt ADHD, og kan ikke noe for det", var det jeg fikk høre. Merker jeg ble helt rasende inni meg. Her har jeg stilt opp for de i 4-5 ÅR! Jeg har vært deprimert i mange år, ødelagt, sosialt ødelagt, vært den som har trøstet mamma og pappa når lillesøstera har gjort noe galt igjen, hjulpet til hjemme, gitt de "frihelger" fra lillesøstera mi, "fattig" ettersom at jeg flyttet ut så tidlig, og alt mulig... Hva med meg da? Føler jeg blir straffet for å være snill og grei. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har prøvd å si til de at jeg føler meg urettferdig behandlet og at jeg føler jeg blir straffet for å være snill, men de bryr seg liksom ikke. Hva hadde du gjort? Endret 26. desember 2012 av oreokaka
Gjest Magdalene Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Hva skader det deg at de gir henne lappen? Går det ut over deg på noe vis? Sånn annet enn at det er urettferdig for deg..? De kan jo uansett egentlig gjøre akkurat som de vil, med sine penger.. At du flyttet ut f.eks var jo er valg du gjorde. Endret 26. desember 2012 av Magdalene 6
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #3 Skrevet 26. desember 2012 Leste du egentlig hva jeg skrev? De er jo foreldrene mine, og de klarer ikke holde det de lover. Det er jo de som skal lære meg hva tillit er. 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #4 Skrevet 26. desember 2012 Leste du egentlig hva jeg skrev? De er jo foreldrene mine, og de klarer ikke holde det de lover. Det er jo de som skal lære meg hva tillit er. Jeg tenker her at foreldrene dine har sviktet søsteren din med tanke på at hun har levd med ADHD i hele barne og store deler av ungdomstiden sin, og at de ikke fikk henne sjekket ut tidligere. Det hadde nok spart henne for mye lidelse og hun hadde nok ikke hatt like stor problemadferd hvis de hadde funnet ut av det senere. Jeg synes det hadde vært langt mer uretferdig om søsteren din skulle blitt straffet for å være syk. Anonym poster: 1005942f2f055abec85ae560864b0c4e 14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #5 Skrevet 26. desember 2012 Hvordan har du blitt straffet for å være snill? Anonym poster: b1c909882e4ff7f1b608d3d910af2060 5
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 Gi fanden i de der foreldrene dine, søsteren også, la de leve sitt eget liv og du ditt. 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #7 Skrevet 26. desember 2012 Nei dette synes jeg du skal slappe av på. Jeg skjønner hva du mener, men det kommer ikke noe godt ut av at de nekter henne lappen heller. Har det noe å si fra eller til for deg hvem som betaler lappen for henne? Anonym poster: bf3993e686c7b53e5a10a0b7753d554a 1
Bernardette Skrevet 26. desember 2012 #8 Skrevet 26. desember 2012 Leste du egentlig hva jeg skrev? De er jo foreldrene mine, og de klarer ikke holde det de lover. Det er jo de som skal lære meg hva tillit er. Siden du er godt voksen forventes det av deg at du selv finner ut hva tillit betyr. Ikke vær så bitter, det er jul!
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 Folk med ADHD bør ikke få ta lappen da. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #10 Skrevet 26. desember 2012 Leste du egentlig hva jeg skrev? De er jo foreldrene mine, og de klarer ikke holde det de lover. Det er jo de som skal lære meg hva tillit er. Men det høres ut som om du mener at de har lovt deg at de ikke skal betale lappen for henne. De har jo ikke det, de har satt en generell regel som de har valgt å vike bort fra. Hvorfor kan du ikke glede deg på dine søsters vegne? Du tjener ingenting på at hun må betale lappen selv. Anonym poster: bf3993e686c7b53e5a10a0b7753d554a 2
Armitage Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 TS: Har du sagt til dine foreldre at du føler at du trenger litt hjelp? Jeg merker at dette kanskje ikke egentlig handler om penger til lappen, men at du ønsker å bli sett av dine foreldre? Si det til dem. Det er bedre å måtte krype til korset og få sagt det rett ut, enn å gå å vente på at folk rundt deg plutselig skal begynne å forstå hva du føler. Jeg skjønner jo at du vil at det skal komme av dem selv uten at du måtte si det til dem, men er det noe jeg har lært så er det at forventninger ikke har noe for seg. Om man ønsker at noe skal skje, så må man ta tak og få det til å skje selv. 2
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Foreldrene lemper på reglene for den som trenger regler mest. Ikke bra, det er viktig at folk med ADHd lærer seg at de skal kunne stilles krav til på samme vis som alle andre. 7
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Men det høres ut som om du mener at de har lovt deg at de ikke skal betale lappen for henne. De har jo ikke det, de har satt en generell regel som de har valgt å vike bort fra. Hvorfor kan du ikke glede deg på dine søsters vegne? Du tjener ingenting på at hun må betale lappen selv. Anonym poster: bf3993e686c7b53e5a10a0b7753d554a Ja, de har jo det. Snakket jo med de før hun begynte med kjøretimer, og da var de strenge og klare på at de ikke skulle betale noe, nettopp fordi det skulle være likt for alle når det gjaldt reglene. Og hun valgte selv å bryte den regelen. Og syntes det er himla kjedelig at de ikke klarer å holde det de lover, gang på gang. Jeg tjener jo ærlighet og lojalitet fra mine foreldre om hun måtte betale lappen selv.
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 TS: Har du sagt til dine foreldre at du føler at du trenger litt hjelp? Jeg merker at dette kanskje ikke egentlig handler om penger til lappen, men at du ønsker å bli sett av dine foreldre? Si det til dem. Det er bedre å måtte krype til korset og få sagt det rett ut, enn å gå å vente på at folk rundt deg plutselig skal begynne å forstå hva du føler. Jeg skjønner jo at du vil at det skal komme av dem selv uten at du måtte si det til dem, men er det noe jeg har lært så er det at forventninger ikke har noe for seg. Om man ønsker at noe skal skje, så må man ta tak og få det til å skje selv. Tror du ikke jeg har prøvd?
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 Foreldrene lemper på reglene for den som trenger regler mest. Ikke bra, det er viktig at folk med ADHd lærer seg at de skal kunne stilles krav til på samme vis som alle andre. Her i huset har det vært likt med regler for alle barna. Hun har ikke fått flere regler enn oss andre bare fordi hun har ADHD. Hun har jo faktisk fått mindre regler.
Frøken S Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 Forstår følelsen din, men forstår også foreldrene dine. Du blir jo ikke straffet, men føler at du har ytt mye og mottat det samme som en som har gjort det motsatte. Men alt i alt, prøv å tenk på at du har tatt fornuftige valg i livet, du tar ansvar for dine handlinger og sist men ikke minst, du er frisk. Ditt utgangspunkt er meget bra, din søster har nok andre utfordringer. Og med tiden vil nok dine foreldre kompensere deg for det du har ytt, selvom det kanskje virket urettferdig nå. 1
Armitage Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 Tror du ikke jeg har prøvd? Hvordan kan vi vite her om du har prøvd eller ikke? Vi kjenner jo ikke deg. Unnskyld så meget for at jeg forsøkte å gi deg et råd. 1
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #18 Skrevet 26. desember 2012 Forresten... Bare sånn. Lillesøstera mi har ikke så overdrevent mye ADHD. Hun fungerer greit uten medisiner, og bruker det kun om det er en lang dag på skolen. For å si det sånn.
Gjest oreokaka Skrevet 26. desember 2012 #19 Skrevet 26. desember 2012 Hvordan kan vi vite her om du har prøvd eller ikke? Vi kjenner jo ikke deg. Unnskyld så meget for at jeg forsøkte å gi deg et råd. Beklager, bare en smule frustrert. Men joda, jeg har prøvd i massevis. De hører liksom ikke på det jeg har å si.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #20 Skrevet 26. desember 2012 Ja, de har jo det. Snakket jo med de før hun begynte med kjøretimer, og da var de strenge og klare på at de ikke skulle betale noe, nettopp fordi det skulle være likt for alle når det gjaldt reglene. Og hun valgte selv å bryte den regelen. Og syntes det er himla kjedelig at de ikke klarer å holde det de lover, gang på gang. Jeg tjener jo ærlighet og lojalitet fra mine foreldre om hun måtte betale lappen selv. Dette har strengt tatt ikke noe med lappen å gjøre. Dette handler om at du vil straffe søsteren din. Men hva så om du har vært snill og grei, og hun ikke har vært det? Slik er jo det i de fleste familier, du vil jo uansett komme lengst mtp skole osv. Anonym poster: bf3993e686c7b53e5a10a0b7753d554a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå