Gå til innhold

Når forsvinner snøen? Kjørenekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått lappen, klarte den på første forsøk den 12.12.12

Jeg har ennå ikke fått lov av foreldrene mine å kjøre ennå,

pga av snøen og glatt vei. (jeg har jo kjørt på snø og glatt vei flere ganger før)

Så jeg lurer på når ca. forsvinner snøen? I mars?

Takk

Anonym poster: 0c0d7bc700b810204b40b1c973b9b1e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo litt an på hvor i landet du bor.

Ellers burde du få med en av foreldrene dine og kjøre litt på glatta.

Det er en viktig erfaring. Om du venter til våren så glemmer du "alt" du har lært.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh... i og med at du har lappen så er du vel myndig og kan bestemme slev når du vil kjøre . Det er bare sunt å få litt trening på vinterføre med en gang , vinteren er jo lang i Norge så..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarandus

Det høres ut som du har alle muligheter for å bli en dyktig sjåfør, som ikke en gang får prøve deg frem på andre forhold en knusktørr vei.

Og nei, ingen av oss kan spå været.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..... Gratulerer så mye med lappen!

Men du bør komme deg ut på veiene og kjøre bil, før du glemmer hvordan det gjøres. Når man nett tatt har lappen er da man bør kjøre for å kjøre seg inn i rutiner og alt.

Spørs hvor du bor det da, her jeg bor har vi ikke snø, på Jæren er det jo metervis, og gud vet hvordan det er hvor du er. :)

Anonym poster: 7a9a87f84d7f37559e71261f9f0fe65d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor du bor og hvordan været blir framover. Det er ikke sånn at på en bestemt dato forsvinner plutselig all snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe!

Så klart, jeg bor i Vestfold, Larvik.

De vil rett og slett bare ikke la meg kjøre,

og jeg orker ikke å ta det opp med dem mer ellers blir pappa bare sur og kjefter. Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, hvis han kjefter, så kjør deg en tur! ;)

Anonym poster: 816dd449a5df1c275e1fad6d7f8ad416

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Så klart, jeg bor i Vestfold, Larvik.

De vil rett og slett bare ikke la meg kjøre,

og jeg orker ikke å ta det opp med dem mer ellers blir pappa bare sur og kjefter. Irriterende.

Er det hans bil, siden han setter foten ned? Hvis det er din så kan han jo ikke nekte. Er det hans så har han all rett.

Anonym poster: 00f52abcad47e814b218080b3157edc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du egen bil, TS? Hvis ikke, så er foreldrene til TS i sin fulle rett til å nekte han å kjøre familiebilen. Det er bare fryktelig lite gjennomtenkt. Hvordan skal man bli god til å kjøre på vinterføre, hvis man ikke får prøvd seg? Foreslå til foreldrene dine at de kan øvelseskjøre litt ekstra med deg, sånn at du kan vise at du får det til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen er min, og det har de lovt meg fra den dagen de tvang meg på trafikkskolen.

Familien vår har 4 biler og vi er 5 personer.

Så ja, den gamle (u)brukelige bilen der er min :-)

Ganske på trynet at jeg ikke får lov å kjøre, ja,

men du kjenner ikke faren min... Han kan faktisk finne på å løpe/kjøre etter meg hvis jeg bare tar nøkkelen og kjører :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Den bilen er min, og det har de lovt meg fra den dagen de tvang meg på trafikkskolen.

men du kjenner ikke faren min... Han kan faktisk finne på å løpe/kjøre etter meg hvis jeg bare tar nøkkelen og kjører :P

Det har han jo da faktisk ingen rett til om det er din bil, at forsikringen står på deg, og når du faktisk har sertifikatet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har foreldrene dine noen grunn til å tro at du kjører uansvarlig?

Er bilen i tilstrekkelig god tekninsk stand til å takle vinterforhold?

Du trenger å kjøre nå. Du får si til din far at enten så får han bli med som passasjer mens du øver deg, ellers må han la deg kjøre på egen hånd.

Husker den gangen i steinalderen da jeg tok lappen, det var sagt at det var best å begynne å kjøre på høst/vinterføre. Det gjorde at man lærte bedre å takle dårlige forhold.

Står forresten bilen på deg? Hvis ikke, så prøv å få den omregisrtert på ditt navn. Gir deg bedre forhandlingskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du får kjøre nå, så du ikke glemmer det du har lært. Hva med at faren din kan bli med som passasjer, for å se at du takler føret?

Anonym poster: 3b701d69276c97f4c1284bd19c9b0097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø? De kan da ikke nekte deg å kjøre din egen bil? Noe annet blir det vel om bilen bare er din "i teorien", og både eierskap og forsikring står på noen andre. Men fortsatt idiotisk av foreldrene dine å sy puter under armene dine.

Anonym poster: 16b0821601cd6967f33d189c5d1dfd62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helteit at foreldrene dine ikke lar deg kjøre etter du har tatt lappen. Det er nå den viktigste læringen kommer! Foreldrene mine tvang meg til å kjøre hver dag etter jeg fikk min lapp omtrent.

Om de er så jævla redde for deg kan de vel bli med deg ut? Du må hvertfall få kjørt fremover, du kan ikke vente til langt utpå våren med å kjøre, det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet de hva et førerkort er nå til dags, og hvorfor man får det? Man får det fordi man har kunnskap og evner nok til å kjøre på Norges veier, uavhengig av vær og føre. Det er strengere regler for å kjøre opp i dag enn tidligere t.o.m. Kjenner jeg blir helt matt når jeg hører slikt!

Om de hindrer deg i å bruke førerkortet, da kan du likesågodt levere det tilbake, for det første året etter du har fått førerkortet skal du lære utrolig mye! Det er viktig at du blir komfortabel med å kjøre alene, da du hittil alltid har hatt en passasjer/hjelpende hånd.

Om de er redd for deg og bilen, så er de tjent med at du får kjøre noen turer i den mest driftssikre bilen, altså den aller nyeste. Om han ikke stoler på deg (så er han for det første en dust, for både kjørelærer og sensor har gitt deg grønt lys, bokstavelig talt), så kan han sitte på med deg og se hvordan du kjører, slik at du får bevist at du har fått førerkortet for en grunn.

Du kan argumentere med at:

- Du kommer til å glemme det du har lært

- Du går glipp av verdifulle erfaringer

- Du kan bli usikker på veien om du ikke får røre en bil på så lang tid, og må bruke mer penger på oppfriskningstimer

- De har kastet penger ut vinduet

Anonym poster: a1bbd05bed70debf094f7a90b8427430

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de store hovedveiene er det som regel bart nå. Det er de små sideveiene som er mest problematisk. Kan du ikke få kjøre på de veiene som er brøytet og evnt saltet da?

(hvis det er glatta som er argumentet)

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg det du beskriver akkurat her betyr en del. Om bilen egentlig er gammel og upålitelig (kanskje direkte trafikkfarlig), kan jo dette være grunnen til at faren din nekter deg å legge avgårde i den.

Det er jo av aller største viktighet for en fersk sjåfør at bilen er i forkriftsmessig stand, har tilfredsstillende dekk og ellers fungerer pålitelig.

Er disse forutsetningene tilstede, og du har svart på hvitt at bilen er din, er det jo bare å starte opp. Kan ikke skjønne hvorfor faren din motsetter seg det, når han syntes det var greit at du tok lappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...