AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #181 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg hadde blitt sint. Synes det er uforskammet og tankeløst å amme andre sine barn hvis det ikke er livsnødvendig, å det var det jo ikke i denne situasjonen. Da tenker jeg mer på hygiene og evt sykdommer som smitter via morsmelk, blir kvalm ved tanken faktisk. Den morsmelken som blir gitt på sykehus er nøye sjekket for nettopp sykdommer og sånne ting. Den biten ang nærhet osv hadde bekymret meg mindre enn risikoen for sykdommer. Anonym poster: 7834e1824c54415565b4c5c7605c0c63 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirsebærblomst Skrevet 17. desember 2012 #182 Del Skrevet 17. desember 2012 Puh, her var det livlig. Jeg hadde syntes det var litt... rart. Men sålenge jeg var trygg på at venninnen hadde "sunn"melk (av mangel på bedre ord, altså at venninnen ikke hadde drukket alkohol, røyket, drev med annen rus osv.), hadde jeg vel ledd det bort med beskjed om at jeg hadde satt pris på om hun brukte flasken neste gang. Nå ser jeg at venninnen til TS røyker, og det er jo selvsagt ikke bra, og ville nevnt dette i begrunnelsen for hvorfor jeg hadde foretrukket bruk av flasken. Men som mange nevner er det viktig å se på hva som var hensikten med denne fremmedpupp-ammingen, og det var vel med overveiende sannsynlighet å dekke barnets behov for mat. Tviler på at venninnen til TS ønsket å lage kvalm akkurat. Og menn har vel også noe de skulle sagt om ammingen av eget barn? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #183 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg er kvinne, for det visst veldig viktig skjønner jeg. Jeg synes du overreagere noe voldsomt TS! Det er snakk om ett måltid her. Babyen din ble mett og fornøyd og ingen er skadet. Å bland amming med sex som noen gjorde her er å dra det kjempelangt! Kan ikke helt se den sammenhengen. Men at venninnen min lagde mat til mannen min, favorittmaten hans, kan sammenlignes. Anonym poster: d4c15861c626d20e4559991fa47d8759 Er det kun ved skade at det er ok å reagere på noe? Jeg hadde absolutt ikke likt det om noen ammet mitt barn. Amming er, for meg, så privat at det er kun i nødstilfelle at det hadde vært greit. Anonym poster: e09f398d4f92d73e4dbc1594ca4a8bc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 17. desember 2012 #184 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Jeg hadde blitt sint. Synes det er uforskammet og tankeløst å amme andre sine barn hvis det ikke er livsnødvendig, å det var det jo ikke i denne situasjonen. Da tenker jeg mer på hygiene og evt sykdommer som smitter via morsmelk, blir kvalm ved tanken faktisk. Den morsmelken som blir gitt på sykehus er nøye sjekket for nettopp sykdommer og sånne ting. Den biten ang nærhet osv hadde bekymret meg mindre enn risikoen for sykdommer. Anonym poster: 7834e1824c54415565b4c5c7605c0c63 Svar meg ærlig på følgende spørsmål: - har du alltid desinifisert dine klær, hender og puppen med alkohol eller tilsvarende før du har ammet? Hvis ikke har jeg noe sjokkerende å fortelle deg. Sannsynligheten for at barnet ditt kunne fått en sykdom er mange mange mange ganger større enn ved den overnevnte hypotetiske muligheten fra en normal frisk person født og oppvokst i norge. Anmerkning : jeg er som tidligere nevnt helt enig i at man kan bli sjokkert, føle seg støtt osv over at venninnen gjorde det. Men man må også sette seg inn i hvorfor og det er tanken som ligger bak som betyr noe. Hvilken person vil tenke "å nå skal jeg plage venninnen min og gi babyen hennes litt pupp". Bli irritert, sint etc - for all del. Men man bør også forklare hvorfor og huske at mye skyldes forsmådde følelser Endret 17. desember 2012 av Guybrush 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 17. desember 2012 #185 Del Skrevet 17. desember 2012 Det har skjedd meg en gang for lenge siden. Jeg syntes at det var litt pussig, men ikke noe direkte galt med det. Tenker på det som en litt merkelig episode og som jeg ikke hadde kommet til å gjøre selv, annet enn i et nødstilfelle. Hun som ammet barnet mitt var en litt ukonvensjonell dame ( på en bra måte) og dette var bare en sånn episode der hun brøt med konvensjonene både av behov og litt nysgjerrighet, tror jeg. Babyen var ihvertfall strålende fornøyd da jeg hentet henne etter å ha gjort et ærend i en times tid. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. desember 2012 #186 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg tenker forklaringen er enkel. Kvinner har forskjellig syn på amming. For noen handler det ganske enkelt om mat, for andre er det en personlig ting mellom mor og barn. Denne situasjonen er et eksempel på det. TS sin venninne ser på amming som mating, og da var dette en helt naturlig måte å løse problemet på. Hun kunne ikke vite at TS ser så annerledes på det. Og da blir det også feil å bli sint på henne. Løsningen er enkel, TS må rett og slett fortelle hvordan hun ser på amming, og så er sannsynlgvis problemet løst - tviler på at denne venninnen har noe behov for å amme barnet for sin egen del. Forøvrig - Det er direkte kvalmt å sammenligne amming og sex - Et barn tar neppe skade av å die en annen kvinne enn sin mor 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #187 Del Skrevet 17. desember 2012 Andre mennesker skal jo ikke gjøre sånt, om du ikke liker det, selvfølgelig, men utifra innlegget til TS, ser det ikke ut som at venninna visste at TS ikke likte det, og som man sier, er det "tanken som teller"... Venninna prøvde å hjelpe henne, og selv om det selvfølgelig er helt greit å reagere, om man føler at noen tråkker inn i privatlivet ditt, skal man jo også ta hensyn til hensikten og utfallet... Hensikten som var å hjelpe, og utfallet som var at barnet blei god og mett. Barnet fikk også i seg noen ekstra antistoffer. Anonym poster: b6a2cf0ac09418a234732adc1e66bbe6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 17. desember 2012 #188 Del Skrevet 17. desember 2012 Barnet fikk også i seg noen ekstra antistoffer. Anonym poster: b6a2cf0ac09418a234732adc1e66bbe6 Noe som i utgangspunktet hjelper til å gi et godt immunforsvar, selv om antistoffer fra 1 amming kanskje ikke har så mye å si, sånn i lengden 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #189 Del Skrevet 17. desember 2012 Barnet fikk også i seg noen ekstra antistoffer. Anonym poster: b6a2cf0ac09418a234732adc1e66bbe6 Ja, samt nikotin. Venninna er ubetenksom og mente ikke noe vondt med det, men hun burde ha spurt om det var greit før hun ammet, ikke bare ta det som en selvfølge. Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miaw Skrevet 17. desember 2012 #190 Del Skrevet 17. desember 2012 morsom tråd! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 17. desember 2012 #191 Del Skrevet 17. desember 2012 Mødre har jo forskjellige bakterier på puppen og i melka, som barnet er vant til og har antistoffer mot. Jeg ville blitt sint fordi hun potensielt kunne gjort barnet mitt sykt. Og måte på latskap da.. Kunne jo bare trillet til deg så du fikk ammet da. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 17. desember 2012 #192 Del Skrevet 17. desember 2012 Ojojoj, her var det mykje emosjonar. Eg hadde ikkje reagert negativt om ei venninne amma mine barn i eit enkelttilfelle. Eg "vart pålagt" å passe sonen til søster mi ein vinterdag for lenge sidan, då hadde eg ikkje mjølk sjølv lenger, men ho sa han nettopp hadde spist, og ho skulle vere borte "berre kort". To timar seinare kom ho tilbake. Han byrja å illskrike ti minutt etter at ho hadde gått, og gode råd var dyre. Heldigvis var vi på St. Hanshaugen, så eg stakk ned på Baker Hansen, fekk kokande vatn i ein kopp, hadde oppi nokre sukkerbitar og helte dette i han (etter at det hadde nådd rett temperatur, sjølvsagt) med koppen som eg lagde spiss i eine enden. han vart litt seig av sukkervatnet som bomma på munnen, men sovna som ein stein, og sov dei to timane som gjekk til mora kom. Poenget mitt er at når babyar skrik er det krise, då bør det skje noko fort. At venninna vippa ut puppen i staden for å springe rundt og leite etter mikro syns eg er heilt ok. Mikro er uansett sånn passe safe, eg syns det er vanskeleg å berekne kva som er "nok" oppvarming i mikro. Då er det enklare å amme viss ein kan. Eg hadde definitivt amma nevøen min viss eg kunne den gongen, det hadde nok hjelpt betre og vore sunnare enn ein overdose sukkervatn. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #193 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg syns nok TS overreagerer. Det er forståelig at man kan få en umiddelbar instinktiv reaksjon - men om denne første innskytelsen er verdt å bygge videre på er en annen sak. Det er greit at man kan føle det ukomfortabelt og litt rart - men da får man si fra om det på en voksen måte. Ammingen var helt sikkert gjort i beste mening, og babyen ble på ingen måte skadelidende. Da er det ugreit å behandle venninnen som om hun hadde begått en grov forbrytelse. Jeg syns TS bør beklage at hun reagerte på den måten hun gjorde. Iallfall om hun mener vennskapet er verdt å beholde. Anonym poster: 7e8a8f6522497ade990a25bbb0ead767 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #194 Del Skrevet 17. desember 2012 Veldig hypotetisk, men likevel: Hva om det hadde vært mannen til TS som hadde vært utro, og har gitt det til TS? Ja, da er han en jævla dårlig far. Men allikevel en TS har valgt å stole på, det er ikke mannen til venninna. Jeg foreslår at vi sporenstreks legger ned morsmelkbankene på landets sykehus. Å drikke melk som ikke kommer fra mor er jo tydeligvis direkte unaturlig og forferdelig, så det bør de premature barna virkelig slippe! Eller er det bare problematisk om det kommer direkte fra en fremmed pupp? Vel, den melka er i hvert fall sjekka for sykdommer... Anonym poster: 6c591ffa46aa2ec33e1ba0ade9556614 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #195 Del Skrevet 17. desember 2012 Jeg foreslår at vi sporenstreks legger ned morsmelkbankene på landets sykehus. Å drikke melk som ikke kommer fra mor er jo tydeligvis direkte unaturlig og forferdelig, så det bør de premature barna virkelig slippe! Eller er det bare problematisk om det kommer direkte fra en fremmed pupp? Helsepersonell spør før de gir ungene morsmelk fra banken. Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #196 Del Skrevet 17. desember 2012 Her snakker vi ting som blir overført via morsmelk, som feks nikotin, mat hun har spist som den andre babyen ikke tåler osv. Å hvem kan garantere at mennesket er helt frisk, selv om hun er født og oppvokst i Norge? Har vi som er ekte nordmenn ingen overførbare sykdommer vi da? Ikke vær naiv, hvem som helst kan ha sykdommer som feks HIV. Dt kan være den du minst aner, ikke sikkert vedkommende vet det selv engang. Anonym poster: 7834e1824c54415565b4c5c7605c0c63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #197 Del Skrevet 17. desember 2012 Helsepersonell spør før de gir ungene morsmelk fra banken. Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956 Å melken blir grundig sjekket for at den er fri for evt smitte Anonym poster: 7834e1824c54415565b4c5c7605c0c63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starlit Skrevet 17. desember 2012 #198 Del Skrevet 17. desember 2012 (endret) Det var da ikke måte på. Dårlig humør i dag? Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956 For å si det på en annen måte; Jeg hadde ikke blitt i dårlig humør om en god venninne av meg for en gang skyld ammet mitt barn Venner hjelper hverandre tross alt i beklemte situasjoner, som den TS beskrev hvor venninnen hadde to barn å passe på inne på kjøpesenteret. Ungen skrek jo i tillegg, og da var det nok enklest å gi mat med det samme. Endret 17. desember 2012 av Starlit 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 17. desember 2012 #199 Del Skrevet 17. desember 2012 Her snakker vi ting som blir overført via morsmelk, som feks nikotin, mat hun har spist som den andre babyen ikke tåler osv. Å hvem kan garantere at mennesket er helt frisk, selv om hun er født og oppvokst i Norge? Har vi som er ekte nordmenn ingen overførbare sykdommer vi da? Ikke vær naiv, hvem som helst kan ha sykdommer som feks HIV. Dt kan være den du minst aner, ikke sikkert vedkommende vet det selv engang. Anonym poster: 7834e1824c54415565b4c5c7605c0c63 Sannsynligheten for at en person har den type sykdommer som kan være farlig og smittsomme er mikroskopiske i etniske nordmenn - derfor jeg tok det opp. Dette har noe med generasjoner av vaksiner samt et vi lever i et land som ikke akkurat er optimalt for endel av verdens farlige sykdommer. Sannsynligheten for at en norsk kvinne i 20-åra som ikke er tung narkoman/prostituert skal ha AIDS er vel like stor som å dø i et flykræsj. Som jeg nevnte tidligere - det er farligere og mer "hensynsløst" å ta i et dørhåndtak før du tar i barnet ditt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. desember 2012 #200 Del Skrevet 18. desember 2012 Denne venninna må jo være dypt inne i ammetåka. Jeg synes det er veldig sært å begyne å amme noen andre sitt barn, og særlig når mor har gitt beskjed om at barnet skal få en flaske når det er sulten. Jeg klarer heller ikke å forstå hvorfor alternativet ville vært at barnet måtte skrike i 15 min, som noen påstår i denne tråden, hun venninna satt jo på en kafe med barna. Det tar ikke mange sekundene å varme opp en flaske, og babyer tåler å gråte litt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå