Gå til innhold

HUN AMMET BARNET MITT!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

Nei hvorfor det..? Får jo den kontakten jeg liker ved å amme. Flaska gir jeg bare for at babyen skal bli mett.

(I mine øyne er det mer trist at mødre ikke setter mer pris på kontakten de får ved amming, men det er en annen sak)

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

Det er jo trist at du ikle føler den samme nærheten til barnet ditt når du ikke får ammet.

Sette pris på kontakten man får ved amming? Jeg sier jo at jeg har fått like god kontakt med amming som ved flaskemating. Om ungen sutter på puppen min, eller om jeg holder en flaske maten kommer ut av spiller ingen rolle for god kontakt og samspill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget er vel at det ikkje er mor si helse det dreiar seg om her?

Nei ikke hvis man tenker på enkelthendelsen som tråden egentlig handler om. Men i innlegget mitt hvor jeg skrev at dette med nærhet og amming/flasking ikke kunne sammenlignes helt da det for meg (og veldig mange andre) gir mye mer nærhet ved at man ammer i stedet for å gi flaske, skrev jeg også at det skilles ut hormoner ved ammingen som øker tilknytningen. Deretter spurte Guybrysh etter kilde på det, hvor da en annen bruker kom med en kilde. I den artikler var det mest fokus på helsefordelene mor får av ammigen, men som jeg da poengterte at var minst like viktig da ammingen er med på å forebygge blant annet depresjon hos mor som i aller høyeste grad kan gå ut over barnet.

Dette ble veldig rotete, men altså: At det ikke direkte er barnet det går på, gjør det ikke mindre viktig da det er en stor fordel at mor har det bra og ikke er deprimert. Og det hele bunnet da ut i dette med hormonutskillelse under ammingen som et argument for at flaskemating ikke gir like mye nærhet og tilknytning som amming gjør.

Men dette ble veldig rotete..Som sagt.. ;)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo trist at du ikle føler den samme nærheten til barnet ditt når du ikke får ammet.

Sette pris på kontakten man får ved amming? Jeg sier jo at jeg har fått like god kontakt med amming som ved flaskemating. Om ungen sutter på puppen min, eller om jeg holder en flaske maten kommer ut av spiller ingen rolle for god kontakt og samspill.

Jeg ammer hver dag så jeg får den nærheten, heldigvis. Kanskje du aldri har opplevd den kontakten ved amming, at det er derfor du føler at flaske og pupp er det samme.

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her var det liv!

Personlig ville jeg nok ikke flydd i taket på samme måte som TS. Ja, jeg hadde ikke likt det men det hadde heller ikke vært verdens undergang. Syntes absolutt at venninnen kunne spurt først eller gitt flasken. Men igjen, vi kjenner bare den ene siden av historien. Jeg hadde nok blitt paff og satt ut, men hadde vel heller tenkt at venninnen min var litt rar som handlet som hun gjorde og så hadde det etterhvert blitt en artig historie å fortelle videre...

Og ang sykdommer... Er det virkelig SÅ farlig at barnet fikk et måltid med morsmelk fra en som røyker? Siden dette er et av hovedargumentene her... Nei, alle vet jo at røyking ikke er bra, men en gang?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kverulanter og kranglefanter her inne gitt. En mor bestemmer da over sitt eget barn! Vil hun ikke at andre skal amme det, så bør man ha respekt for det, og ikke dømme henne! Å amme er personlig, noe mellom mor og barn. Hvis man synes det er ok at andre ammer barnet sitt, så sier man ifra om det. Det er en uskreven regel og norm i samfunnet.

I dette tilfellet så gikk det for seg omvendt. Venninnen tillot seg noe hun ikke visste var ok eller ikke. Hun burde forhørt seg først. Poenget er: ja, det kan være både tillatt, akseptert, praktisk og flott at andre ammer babyen din. Men man må spørre om det er lov først. Og deretter respektere ett evt nei.

I dette tilfellet var det ikke snakk om en prekær situasjon, der barnet ville sulte "ihjel". Det var annen mat tilgjengelig, men venninna valgte å ta en avgjørelse helt på egenhånd. Hun mente nok bare godt, men gikk over en uskrevet norm som veldig mange deler.

Så slutt å døm ts for å reagere. Det er hun.som bestemmer hva som er riktig i hennes liv. Andre har kanskje andre regler, men det er en annen sak.

Anonym poster: 19e2dcb388f947343da1ca2c3a40012f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slutt å døm ts for å reagere. Det er hun.som bestemmer hva som er riktig i hennes liv. Andre har kanskje andre regler, men det er en annen sak.

TS spurte om hun overreagerte, da er det naturlig å svare.

Anonym poster: d74f062c0b434fac5eb98f5646438faa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan svare med respekt og forståelse! Man MÅ ikke angripe bare fordi man er på KG! Men det er jo trenden her inne: attack attack, kveruler, vær uenig og dømmende. For all del ikke vis forståelse!

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å bruke tid her inne. (ja, på tide å bruke tida på noe annet)De fleste svar er meningsløse. Heldigvis noen få ok brukere som svarer med respekt og medmenneskelighet.

Anonym poster: 19e2dcb388f947343da1ca2c3a40012f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en svada tråd...! Makan til så mange avsporinger og usakelige kommentarer skal du lete lenge etter....

Det er tydelig at det er veldig delte meninger her - noen syns det er greit, andre ikke. Poenget er vel at venninna bare ammet uten å spørre først, og det synes jeg er respektløst.

Hadde forøvrig ikke likt at noen andre ammet mitt barn når de hadde melk på flaske tilgjengelig. og ihvertfall ikke uten å spørre meg om det var greit !

Endret av mp84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det verste jeg har hørt, TS! Skjønner godt at du reagerte som du gjorde. Folk må få lov til å synes dette er greit, men da må man ha en avtale seg imellom. Å bare amme en annens barn sånn helt uten videre er IKKE greit!

For meg hadde dette vært et stooooort overtramp, og hadde nok reagert med sinne. I hvert fall med tanke på at hun røyker, hadde flaske med seg og bare satt noen meter fra deg.

Hadde slitt veldig med dette i ettertid, tror jeg. Mulig det er bare for min egen skyld og egoistisk, men at noen andre enn meg skal amme MITT barn (unntatt pappaen hvis han hadde kunnet selvfølgelig - akkurat som om det er så relevant...) hadde blitt helt feil!

Nesten så jeg føler det er et overgrep, uten at jeg ser noe seksuelt i amming. Men vi er forskjellige!,

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Herregud for en svada tråd...! Makan til så mange avsporinger og usakelige kommentarer skal du lete lenge etter....

Det er tydelig at det er veldig delte meninger her - noen syns det er greit, andre ikke. Poenget er vel at venninna bare ammet uten å spørre først, og det synes jeg er respektløst.

Hadde forøvrig ikke likt at noen andre ammet mitt barn når de hadde melk på flaske tilgjengelig. og ihvertfall ikke uten å spørre meg om det var greit !

Jeg er enig med deg at det er respektløst å amme et barn uten å vite om det er greit. For meg handler det om å kunne stole på at andre holder en avtale som gjelder sitt eget barn, og når noen bare bestemmer seg for å ikke gjøre det som var avtalt, så ville jeg blitt usikker på om jeg kunne stolt på den personen igjen.

En annen ting er jo at det er mye man ikke vet om andre sine barn. For å ta meg som et eksempel: jeg måtte desverre slutte å amme barnet mitt da det var 2 mnd gammelt fordi at jeg begynte på sterke medisiner. Før ammeslutt så slet gutten min en del med magesmerter, jeg prøvde å finne ut om det var noe jeg spiste som han ikke tålte, men kom aldri helt til bunns i det før jeg måtte slutte. Vi fant til slutt en morsmelkerstatning som gutten min tåler godt, og doserer jevnlig med maltekstrakt, så i dag har han veldig lite magesmerter enn tidligere. Jeg kan love dere at jeg hadde blitt sur hvis ei venninne hadde bestemt seg for å amme han fordi det passet henne best slik. Jeg hadde ikke blitt sur fordi hun kunne amme han, mens jeg ikke kan det lenger, men jeg hadde blitt sur fordi gutten min da mest sansynlig ville få vondt i magen sin igjen. Da vil jeg si at det ville vært bedre for han å måtte gråte i 20 min mens flasken blir varmet opp, enn å måtte gråte i flere timer pga magesmerter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: Hvem gjør noe slikt?!!!

Jeg, som mange andre her, hadde blitt så forbannet at jeg hadde nok mest sannsynlig ikke klart å tilgi noe slikt. Makan..!! :frustrert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen reaksjoner. Joda, selvsagt forstår jeg at dette er noe spesielt og at man ikke ønsker at andre skal amme ens barn. Men snakk om å lage drama. Og snakk om mangel på selvinnsikt til å se at grunnen til at man ikke liker det antagelig er, som andre har nevnt, ubegrunnet sjalusi.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det som at jo kortere tid det er siden de har født (og tydeligvis førstegangsmødre spesielt) jo kraftigere og aggressive er kommentarene?

Anonym poster: f1108b14e643b45a330eada6a4330aec

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjalusi du liksom! Det er da virkelig ikke snakk om det!

Anonym poster: 19e2dcb388f947343da1ca2c3a40012f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalusi du liksom! Det er da virkelig ikke snakk om det!

Anonym poster: 19e2dcb388f947343da1ca2c3a40012f

Jo, det er det.

De emosjonelle årsakene som nevnes kan kort og godt oppsummeres med sjalusi og egoisme.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det naturlig å gi beskjed om hvordan den skal varmes når jeg spør på kafe...

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

Trur ikkje det er noko kvalitetssikring der i alle fall ;)

Trist for dem.

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

Kvifor det? Ein kan då ha eit godt forhold til ungane sine sjølv om ein ikkje føler noko spesielt når ein ammar? Eg synest ikkje det er trist at eg ikkje følte det. Tvert om, når eg ser reaksjonane til hormonbombene her inne, er glad til.

Dette handlar berre om ubegrunna sjalusi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller virker det som at jo kortere tid det er siden de har født (og tydeligvis førstegangsmødre spesielt) jo kraftigere og aggressive er kommentarene?

Anonym poster: f1108b14e643b45a330eada6a4330aec

Det er vel ikke så mange i denne tråden som har sagt så mye om når de fødte eller om de er førstagangs? Bortsett fra TS da.

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...