Gå til innhold

Hvorfor er privattaxi forbudt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

So what? Evner ikke de som kjører taxi fast som yrke å konkurrere på slikt som pris og tilgjengelighet og ender opp uten kunder så kan de få lov til å omstille seg og finne seg noe annet å ta seg til. Blir som å forby Rema 1000 for at en konkurrent gjør det dårligere og skal få ta seg opp, janteloven står for å si det mildt sterkt her i landet, gud forby at noen skal gjøre noe bra.

Nei, det er ikke det samme. Man kontrollerer varehandelen og transportsektoren på forskjellige måter pga ulikt behov. Det er ikke vanskeligere enn det.

Anonym poster: b8cd908f2e7863b67fd5f0dac3695c88

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få bedrive transport mot betaling skal man ha løyve. For å få løyve skal man ha kompetanse. Dette gjelder uansett om det er gods eller personer. For at kjøretøyet skal være godkjent for transport mot betaling, skal det være godkjent og forsikret for nettopp dette.

Alt dette er det strenge krav om. Dette er for kundens beste.

Når du setter deg inn i en piratdrosje frasier du deg alt dette. Piratdrosjen er kjørt av en person verken fylkeskommune eller politi kan fortelle om er skikket til å være din sjåfør. Du vet ingenting om hans rulleblad eller om han engang har førerkort. Du vet ingenting om kjøretøyet hans. Du vet ikke om det er i sikkerhetsmessig tilfredstillende stand, om det eksisterer en forsikring eller om det i det hele tatt er hans kjøretøy. Du vet heller ikke hva kjøretøyet ellers har vært brukt til. Det er ingen du kan kreve kompensasjon eller støtte hos om du skulle oppleve at turen forvolder deg skade.

• Liker 5
Skrevet

Men om ei venninne dekker bensin for at jeg skal kjøre henne til byen, det er vel ok?

Anonym poster: fd1fa12ab360f359fd68bfd62dec6c27

Skrevet

Men om ei venninne dekker bensin for at jeg skal kjøre henne til byen, det er vel ok?

Da er det ikke en piratdrosje. Da er det en vennetjeneste. Men legg merke til at det er forskjell på å dekke bensin og å få et par hundre kroner i lomma. Du kjører veldig langt på bensin til 200 kroner.

• Liker 1
Skrevet

Bruker å ta 200kr for å kjøre til byen og hjem. Til sammen er der en 135km, er vel ikke for mye?

Skrevet

Bruker å ta 200kr for å kjøre til byen og hjem. Til sammen er der en 135km, er vel ikke for mye?

135 km?? det er litt av en tur, gitt.

Skrevet

135 km?? det er litt av en tur, gitt.

bor jævla langt ut på bygda....

Skrevet

bor jævla langt ut på bygda....

jeg bodde langt ute på bygden selv, men det var tilsammen 90 km tur/retur. med den tiden du bruker på 135 km, hvorfor i all verden gidder du?

jeg elsker selv biler. jeg lever og ånder for biler. stortrives med å kjøre bilene mine. men å frakte venner så djævelsk langt når de skal på fylla - ikke faen. har da bedre ting å bruke tiden på.

Skrevet

jeg bodde langt ute på bygden selv, men det var tilsammen 90 km tur/retur. med den tiden du bruker på 135 km, hvorfor i all verden gidder du?

jeg elsker selv biler. jeg lever og ånder for biler. stortrives med å kjøre bilene mine. men å frakte venner så djævelsk langt når de skal på fylla - ikke faen. har da bedre ting å bruke tiden på.

Det t ikke bare på fylla, men også ærrender i byen på dagtid, viktige ærend, så går det buss til ugudelige tider, da blir jeg av og til spurt. Og hvis jeg vil handle noe annet enn nærbutikken ned veien, så må jeg til samme byen. Og jeg bruker dritlang tid hver vei pga smale, ekle, glatte, kronglete veier.

Flytter til sommeren, gleeeeeeder meg.

Ps: liker ikke engang p kjøre vil, måtte ha vil og lappen om jeg skulle bo her en stund til.

Skrevet

Tar man taxi så har man mest sannsynlig ikke brukt taxisjåføren før eller vet noe om hans kompetanse, da er det greit at det er litt regulert så noen passer på at taxisjåføren

For å få bedrive transport mot betaling skal man ha løyve. For å få løyve skal man ha kompetanse. Dette gjelder uansett om det er gods eller personer. For at kjøretøyet skal være godkjent for transport mot betaling, skal det være godkjent og forsikret for nettopp dette.

Alt dette er det strenge krav om. Dette er for kundens beste.

Når du setter deg inn i en piratdrosje frasier du deg alt dette. Piratdrosjen er kjørt av en person verken fylkeskommune eller politi kan fortelle om er skikket til å være din sjåfør. Du vet ingenting om hans rulleblad eller om han engang har førerkort. Du vet ingenting om kjøretøyet hans. Du vet ikke om det er i sikkerhetsmessig tilfredstillende stand, om det eksisterer en forsikring eller om det i det hele tatt er hans kjøretøy. Du vet heller ikke hva kjøretøyet ellers har vært brukt til. Det er ingen du kan kreve kompensasjon eller støtte hos om du skulle oppleve at turen forvolder deg skade.

Enig, greit for oss som kunder med en viss standard og vite hvem vi skal klage til når den ikke blir møtt. I tillegg hadde jeg vel ikke turt å kjøre pirat om jeg var kvinne.

Anonym poster: ae16c02d76888bb84f7a4d57e77caad9

• Liker 2
Skrevet

So what? Evner ikke de som kjører taxi fast som yrke å konkurrere på slikt som pris og tilgjengelighet og ender opp uten kunder så kan de få lov til å omstille seg og finne seg noe annet å ta seg til. Blir som å forby Rema 1000 for at en konkurrent gjør det dårligere og skal få ta seg opp, janteloven står for å si det mildt sterkt her i landet, gud forby at noen skal kunne gjøre noe bra.

Nei. Det blir som å la en person stå å selge smuglervarer fra traileren sin rett utenfor Rema 1000, uten å betale hverken toll, moms eller mva.

• Liker 3
Skrevet

So what? Evner ikke de som kjører taxi fast som yrke å konkurrere på slikt som pris og tilgjengelighet og ender opp uten kunder så kan de få lov til å omstille seg

En bileier som er nødt til å kjøpe seg nyere bil enn 2010 for å opprettholde kravene til løyvene, samt betale både skatt, moms, arbeidsgiveravgift og forsikringer kjører på litt andre forutsetninger enn Ola-Ronny som kjører deg for 200,- i Volvoen sin.

Skrevet (endret)

So what? Evner ikke de som kjører taxi fast som yrke å konkurrere på slikt som pris og tilgjengelighet og ender opp uten kunder så kan de få lov til å omstille seg og finne seg noe annet å ta seg til. Blir som å forby Rema 1000 for at en konkurrent gjør det dårligere og skal få ta seg opp, janteloven står for å si det mildt sterkt her i landet, gud forby at noen skal kunne gjøre noe bra.

Det handler ikke om janteloven, men at pengene en etablert taxi-sjåfør tar inn skal dekke blant annet skatt. De pengene pirattaxi-sjåføren tjener kan han stikke rett i lomma.

Edit: Ser nå at andre har gitt langt mer utfyllende svar enn det jeg har gjort..

Endret av Katthult

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...