Gå til innhold

Hvorfor er privattaxi forbudt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du svarte ikke på det jeg lurte på. Hva med Ola Nordmann som vil starte opp sitt eget taxifirma? Hva er grunnen til at han ikke skal få lov?

Anonym poster: a90ec4bf53cea258b9f7bad5b8d62e77

Han kan såklart starte firma, men han må skatte som alle andre.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig svart arbeid? Hvis jeg hjelper naboen med å klippe gresset, er det da svart arbeid? Hvis jeg hjelper alle naboene med å klippe gresset, er det da svart arbeid? Hvis jeg hjelper idrettsklubben med å klippe gresset og vaske treningsanleggene deres, er det da svart arbeid?

Noen ganger er svart arbeid tillatt, andre ganger ikke. Rart det der.

Anonym poster: 7750e087d07c34de1b1e17f0f42e4e93

Det er ett visst antall kronasjer du kan tjene før du må skatte av det.

Hvis du tjener en tusenlapp på å hjelpe naboene i året er det greit, tjener du 100 000 er det jo noe helt annet.

• Liker 2
Skrevet

Noen som kjeder seg på en lørdagskveld skjønner jeg :fnise: kjekt å ha en plass man "stikke innom" å lage litt styr :icon_lol:

Jeg bare leste nedover på facebook, og alle de som skriver "Kjører i kveld. Ring xxx" og tenkte på at de faktisk er kriminelle. Og så tenkte jeg på hvor urkomisk det er at man ikke kan tjene noen slanter en lørdagskveld.

Skrevet

Han kan såklart starte firma, men han må skatte som alle andre.

Nei, det er forbudt å drive privattaxi.

Skrevet

Det er ett visst antall kronasjer du kan tjene før du må skatte av det.

Hvis du tjener en tusenlapp på å hjelpe naboene i året er det greit, tjener du 100 000 er det jo noe helt annet.

Hva med å kjøre vennene sine fra en fest og tjene 200 kroner på det, sånn 10 ganger i året? Det er jo ikke lovlig...

Skrevet

Det er ikke lenger pirattaxi når man har et registrert firma som betaler skatt.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lenger pirattaxi når man har et registrert firma som betaler skatt.

Er du sikker på det? For jeg har nemlig lært at det ikke er lov. At det er som vinmonopolet, staten har enesterett. Har prøvd å google det, men finner ikke ut hvem av oss som har riktig angående dette.

• Liker 1
Skrevet

Privattaxi? Pirattaxi? Tror du blander litt her.

Selvfølgelig kan vedkommende bli selvstendig næringsdrivende taxisjåfør. (Men løyvet er tilknyttet en taxisentral.)

• Liker 2
Skrevet

Er du sikker på det? For jeg har nemlig lært at det ikke er lov. At det er som vinmonopolet, staten har enesterett. Har prøvd å google det, men finner ikke ut hvem av oss som har riktig angående dette.

Alle taxi-firmaene er private, men de må ha taxi-løyve, og det er det kun staten som deler ut. Du kan f.eks. ikke bare registrere et firma og begynne å kjøre, men må igjennom en søkeprosess, på samme måte som om du skal starte bar eller apotek. Hva kravene er for å taxi-løyve vet jeg ikke, men har hørt at det er vanskelig (at det er et fast antall?)

• Liker 2
Skrevet

Hæ?? Nå er du helt i villrede.

Staten har på ingen måte monopol over taxitjenester!

Skrevet

Privattaxi? Pirattaxi? Tror du blander litt her.

Selvfølgelig kan vedkommende bli selvstendig næringsdrivende taxisjåfør. (Men løyvet er tilknyttet en taxisentral.)

Ok, da har jeg virkelig misforstått!

Bra det ble oppklart. :) Jeg synes fortsatt det er rart at jeg ikke kan betale min venn for å kjøre meg på en fest, da. Men er det da også forbudt å, som nevnt her, klippe plenen til naboen og tjene 50 kroner på det?

Og gjelder dette alle aldre eller kun de over 18 år? For da jeg hadde sommerjobb som mindreårig, og kunne tjene maks 40000 uten å skatte, måtte jeg ha et kort med underskrifter og ditten og datten. Må barn ha dette for å få penger av foreldrene sine for å rydde rommet? Sånn egentlig.

Skrevet

Alle taxi-firmaene er private, men de må ha taxi-løyve, og det er det kun staten som deler ut. Du kan f.eks. ikke bare registrere et firma og begynne å kjøre, men må igjennom en søkeprosess, på samme måte som om du skal starte bar eller apotek. Hva kravene er for å taxi-løyve vet jeg ikke, men har hørt at det er vanskelig (at det er et fast antall?)

Jeg tror jeg blandet med busselskaper. For de er kun statlige, stemmer det?

Skrevet

Ok, dette oppklarer mye. :D Igjen takk.

Skrevet

Ok, dette oppklarer mye. :D Igjen takk.

Her er lovparagrafen forresten:

§ 4. Løyve for persontransport med motorvogn

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.

(2) Løyve kan tildelast den som har

a) god vandel,

b) tilfredsstillande økonomisk evne og

c) tilstrekkeleg fagleg kompetanse.

Skrevet

Man kan tjene inntil 4000,- fra hver arbeidsgiver pr år uten at det blir skattepliktig. Så du kan fint male, klippe plen eller lignende for naboen, så lenge du tjener under 4000,-. pr år. Men dersom man går over grensen fra hobbyvirksomhet til næring (som er en litt udefinert grense), så blir det skattepliktig. Så dersom du legger ut annonser og klipper mange plener er det skattepliktig, selv om du får mindre enn 4000,- pr kunde.

Barn og ektefeller kan jobbe for hverandre uten at det blir skattepliktig. Man kan også overføre en viss sum pr år uten at det må skattes av, men går man over dette må blir det betales arveavgift.

• Liker 3
Skrevet

Hva er egentlig begrunnelsen?

Fordi det å kjøre drosje krever at du innehar løyve.

Anonym poster: b8cd908f2e7863b67fd5f0dac3695c88

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes fortsatt det er rart at jeg ikke kan betale min venn for å kjøre meg på en fest, da.

Du kan gjøre det, så lenge du betaler tilsvarende de reelle utgiftene. (feks drivstoff + litt for å dekke forsikring, slitasje og verditap) Men med en gang kjøringen er egnet til å gi overskudd, blir den skattepliktig. Man må også ha løyve for å drive persontransport, fordi det medfører en del ansvar.

Anonym poster: 113c7dcf3b8b2c6535787bb68fd2c6b7

• Liker 3
Skrevet

Hva mener du med privattaxi? Har hørt om pirattaxi, men privattaxi er nytt for meg...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dessuten er det ødeleggende for de som faktisk har det som yrke.

So what? Evner ikke de som kjører taxi fast som yrke å konkurrere på slikt som pris og tilgjengelighet og ender opp uten kunder så kan de få lov til å omstille seg og finne seg noe annet å ta seg til. Blir som å forby Rema 1000 for at en konkurrent gjør det dårligere og skal få ta seg opp, janteloven står for å si det mildt sterkt her i landet, gud forby at noen skal kunne gjøre noe bra.

Endret av meh
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...