KikiEco Skrevet 14. desember 2012 #21 Skrevet 14. desember 2012 ah.. hvor gammel er du? Men hvordan er synsbetennelsen? Ser du ingenting? Jeg fikk eller mistet nesten synet da jeg var 10 år, plutselig såg jeg ingenting, det var sånn i flere dager. sjekket det, men fant ingenting. Så begynte jeg av og til se tåkete, jeg fikk smerte i øynene, så gikk det over og plutselig såg jeg tåkete igjen. Nedsatt syn på kun et øyet har jeg vell hatt i noen år nå. Uff, er så redd jeg skal ha MS. Hvordan er hverdagen din med deT? Foreslår at om du vil snakke mer så kan vi snakke per PM :-). MEN, om jeg var deg, hadde jeg nok begynt å konsentrere meg mer om å komme ut av depresjonen enn å bruke tid på å være redd for at du har MS. Sjansen for at du har det er ikke mer enn et par promille. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #22 Skrevet 14. desember 2012 Hei. Først og fremst: jeg syns du skal ta det med ro inntil du får sjekket det hos legen. Hvis du leter etter symptomer, så VIL du finne dem. Tro meg, jeg har vært der mange ganger selv. MS er en sjelden diagnose, så det er mye mer sannsynlig at det er noe annet. Syns du skal ta deg en prat med legen din fortest mulig jeg, så får du nok mer ro med en gang Her i nord er det visstnok spesielt mange som har MS, og i Norge generelt. Jeg har jobbet på to sykehjem. Det ene sykehjemmet hadde to MS-pasienter, det andre har 5 tror jeg det var. I tillegg kjenner jeg ei med MS også. Så i mitt hode er det ikke en SÅ sjelden sykdom, men klart, det kan jo være helt tilfeldig at jeg vet om så mange med diagnosen. Vet ikke hva som er statistikken på dette. Anonym poster: 4b8bc85df0b7c72c97c397aae4a9f9c6
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #23 Skrevet 14. desember 2012 Her i nord er det visstnok spesielt mange som har MS, og i Norge generelt. Jeg har jobbet på to sykehjem. Det ene sykehjemmet hadde to MS-pasienter, det andre har 5 tror jeg det var. I tillegg kjenner jeg ei med MS også. Så i mitt hode er det ikke en SÅ sjelden sykdom, men klart, det kan jo være helt tilfeldig at jeg vet om så mange med diagnosen. Vet ikke hva som er statistikken på dette. Anonym poster: 4b8bc85df0b7c72c97c397aae4a9f9c6 arh, uff.. men jeg har mange ganger opplevd at foten min plutselig dovner bort. jeg reiser meg opp, skal til å gå, men dette ned pga ene foten min bare dovner helt vekk. Det og er jo symptom .. uff. plager meg selv.
kulu-kulu Skrevet 14. desember 2012 #24 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har også ms , og det er ingen sjelden sykdom Mange går med ms uten og vite at de har det. I gamle dager (faktisk ikke så mange år siden) , trodde legerne at pasienten var utbrent, og fikk sykemelding. Hos meg startet det også med hornhinnebetennels (+++++) Om du er så sikker på at det er ms , så be legen bestille time hos nevrolog , som sender deg på mr og tar en spinalprøve. Da kan de med stor sikkerhet si deg om det er ms du har. Hadde jeg vert deg , ville jeg satt meg ned og "sett" på hverdagen min. Stress-kosthold-aktivitet osv , det trenger faktisk ikke være nå verre enn det. Regner med at du ble grundig sjekket da du var 10 år,og mistet synet midlertidig. Har du blitt innkalt senere , for sjekk eller samtale? Håper du ikke har ms , er ikke noe særlig egentlig
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #25 Skrevet 14. desember 2012 Jeg har også ms , og det er ingen sjelden sykdom Mange går med ms uten og vite at de har det. I gamle dager (faktisk ikke så mange år siden) , trodde legerne at pasienten var utbrent, og fikk sykemelding. Hos meg startet det også med hornhinnebetennels (+++++) Om du er så sikker på at det er ms , så be legen bestille time hos nevrolog , som sender deg på mr og tar en spinalprøve. Da kan de med stor sikkerhet si deg om det er ms du har. Hadde jeg vert deg , ville jeg satt meg ned og "sett" på hverdagen min. Stress-kosthold-aktivitet osv , det trenger faktisk ikke være nå verre enn det. Regner med at du ble grundig sjekket da du var 10 år,og mistet synet midlertidig. Har du blitt innkalt senere , for sjekk eller samtale? Håper du ikke har ms , er ikke noe særlig egentlig Hvorfor står det at det er sjelden sykdom? Hvordan har du det nå da? Ble ikke grundig sjekket.Var vanlig synstest. Har ikke blitt innkalt senere
kulu-kulu Skrevet 14. desember 2012 #26 Skrevet 14. desember 2012 Hvorfor står det at det er sjelden sykdom? Hvordan har du det nå da? Ble ikke grundig sjekket.Var vanlig synstest. Har ikke blitt innkalt senere Hvorfor? Noen av de som har skrevet innlegg her , skrev at det var en sjelden sykdom- Bare kommenterte det jeg Har det vel egentlig ganske så bra tatt i betraktning at det er en endel smerter i føttene. Er en positiv person,og ser ikke mørkt på så mye. Jeg har vert heldig med min ms , vet av flere som sliter ganske mye med sykdommen sin. Har selvfølgelig hatt mine nedturer jeg også , men kommer meg fort på føttene igjen. Tar medisin en gang i uka for å bremse sykdommen. Denne medisinen gir litt smerter i bivirkning , men jeg holder de ut. Kan ta smertestillende , men har valgt og ikke ta de. Liker ikke å ta mere medisiner enn jeg må. Det er ingen som kan se på meg at jeg har ms . Er endel svimmel , og har nedsatt balanse. Glemmer en del , og en sjelden gang , kommer det rare utsagn fra meg. Da må jeg riste litt på hodet av meg selv , le litt og forklare meg. Når jeg har attakk , kan jeg bli lam i deler av kroppen , kroppen vil ikke samarbeide , mister følelsen i kroppsdeler , betennelser rundt omkring i kroppen , trøtt osv.. Jeg jobber 100% , nekter å bli ufør hehe.. Er med på ting som skjer , trener , drer ut på byen ..gjør egentlig det jeg vil , som andre mennesker gjør. Har en god innstilling til livet og hverdagen , og det tror jeg hjelper meg mye. Hadde jeg satt meg ned og syntes synd i meg selv , hadde jeg nok vert mye sykere 1
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #27 Skrevet 14. desember 2012 Hvorfor? Noen av de som har skrevet innlegg her , skrev at det var en sjelden sykdom- Bare kommenterte det jeg Har det vel egentlig ganske så bra tatt i betraktning at det er en endel smerter i føttene. Er en positiv person,og ser ikke mørkt på så mye. Jeg har vert heldig med min ms , vet av flere som sliter ganske mye med sykdommen sin. Har selvfølgelig hatt mine nedturer jeg også , men kommer meg fort på føttene igjen. Tar medisin en gang i uka for å bremse sykdommen. Denne medisinen gir litt smerter i bivirkning , men jeg holder de ut. Kan ta smertestillende , men har valgt og ikke ta de. Liker ikke å ta mere medisiner enn jeg må. Det er ingen som kan se på meg at jeg har ms . Er endel svimmel , og har nedsatt balanse. Glemmer en del , og en sjelden gang , kommer det rare utsagn fra meg. Da må jeg riste litt på hodet av meg selv , le litt og forklare meg. Når jeg har attakk , kan jeg bli lam i deler av kroppen , kroppen vil ikke samarbeide , mister følelsen i kroppsdeler , betennelser rundt omkring i kroppen , trøtt osv.. Jeg jobber 100% , nekter å bli ufør hehe.. Er med på ting som skjer , trener , drer ut på byen ..gjør egentlig det jeg vil , som andre mennesker gjør. Har en god innstilling til livet og hverdagen , og det tror jeg hjelper meg mye. Hadde jeg satt meg ned og syntes synd i meg selv , hadde jeg nok vert mye sykere Så bra du er positiv ! *Jeg leste bare på nettet og at det er sjelden sykdom. Men hva mener du med at det kommer plutselig rare utsagn ? Hvordan er det? Og når du mister følelsen i noen kroppsdeler, varer det lenge? Jeg har dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjon ++++ og det er jo symptom. Men det kan vell mange ha uten at det må vær noe galt?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #28 Skrevet 15. desember 2012 Man regner at det er ca 7000-8000 mennesker med MS i Norge, så jeg vil jo ikke akkurat si at det er en "vanlig" sykdom http://www.ms.no/sykdommen/kort-om-ms/ Anonym poster: f6267c4bfac64696efdca332d81de323 1
kulu-kulu Skrevet 15. desember 2012 #29 Skrevet 15. desember 2012 Så bra du er positiv ! *Jeg leste bare på nettet og at det er sjelden sykdom. Men hva mener du med at det kommer plutselig rare utsagn ? Hvordan er det? Og når du mister følelsen i noen kroppsdeler, varer det lenge? Jeg har dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjon ++++ og det er jo symptom. Men det kan vell mange ha uten at det må vær noe galt? Med rare utsagn , plutselig kan jeg si noe som ikke er helt sant , har bare skjedd 3 ganger på 5 år heldigvis. Tar meg jo i det med en gang , og prøver å ro meg i land hahaha..utrolig flaut. Men det har ikke vert usansynlige løgner , og jeg har forklart det til de som vet jeg har ms. De som ikke vet det (svært få da jeg er åpen om sykdommen) , synes sikkert jeg var litt rar... Det at jeg synes at Ms ikke er en sjelden sykdom , er vel at jeg kjenner og vet av flere , har mange i slekta som har det , og nesten alltid når jeg møter nye folk der temaet kommer opp , så kjenner de noen som har ms , eller kjenner noen som kjenner noen som har ms .... Når jeg mister følelser i ulike kroppsdeler , kan det vare fra noen dager til noen uker. Jeg har vert nummen i ei arm i snart 2 år , men jeg legger ikke så mye merke til det egentlig , er vel blitt vant.. Når jeg har mistet kontroll over f.eks føtter , har det vert så ille at jeg ikke kan gå. Da har jeg blitt innlagt og fått medisiner. Da har det vart i ca 1-3 uker. Som sakt har jeg begynt med medisiner nå , så da skal jeg slippe unna slike store attakk , vi får se hva tiden bringer , det ordner seg jo til slutt (iallefall for de fleste) Men uansett , tenk positivt,ha en god innstilling , det er den beste medisinen her i livet. Går noe deg imot , snu det til det bedre , tenk hva du kan lære av disse episodene , da flytter du fokuset , og får et bedre liv Psyken er sterk , den styrer det meste her i livet vårt Håper det er noe annet som feiler deg (eller ingenting ) , men prøv å få utredet det fortest mulig , så slipper du alle tankene du har
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #30 Skrevet 26. desember 2012 Med rare utsagn , plutselig kan jeg si noe som ikke er helt sant , har bare skjedd 3 ganger på 5 år heldigvis. Tar meg jo i det med en gang , og prøver å ro meg i land hahaha..utrolig flaut. Men det har ikke vert usansynlige løgner , og jeg har forklart det til de som vet jeg har ms. De som ikke vet det (svært få da jeg er åpen om sykdommen) , synes sikkert jeg var litt rar... Det at jeg synes at Ms ikke er en sjelden sykdom , er vel at jeg kjenner og vet av flere , har mange i slekta som har det , og nesten alltid når jeg møter nye folk der temaet kommer opp , så kjenner de noen som har ms , eller kjenner noen som kjenner noen som har ms .... Når jeg mister følelser i ulike kroppsdeler , kan det vare fra noen dager til noen uker. Jeg har vert nummen i ei arm i snart 2 år , men jeg legger ikke så mye merke til det egentlig , er vel blitt vant.. Når jeg har mistet kontroll over f.eks føtter , har det vert så ille at jeg ikke kan gå. Da har jeg blitt innlagt og fått medisiner. Da har det vart i ca 1-3 uker. Som sakt har jeg begynt med medisiner nå , så da skal jeg slippe unna slike store attakk , vi får se hva tiden bringer , det ordner seg jo til slutt (iallefall for de fleste) Men uansett , tenk positivt,ha en god innstilling , det er den beste medisinen her i livet. Går noe deg imot , snu det til det bedre , tenk hva du kan lære av disse episodene , da flytter du fokuset , og får et bedre liv Psyken er sterk , den styrer det meste her i livet vårt Håper det er noe annet som feiler deg (eller ingenting ) , men prøv å få utredet det fortest mulig , så slipper du alle tankene du har Seint svar, men bra du tenker positivt. Har ikke sjekket noe mer hos legen. Tror kanskje bare jeg er litt hypokonder
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå