Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2012 #1 Skrevet 11. desember 2012 Jeg er livredd for jeg kan ha MS. Har lest på symptomene og synes de stemmer ganske bra. Er trøtt HELE Tiden. Deprimert. En gang jeg var 11 år så "mistet" jeg synet, men kom tilbake etter noen dager. Såg ingenting. Ekkelt. Balanseproblemer. Svimmel, talefeil ( alt jeg sier blir bare feil) Nummenhet og prikking. Av og til problem med svelging. Eller ofte. Får ikke til å svelge og må hoste opp igjen. Uff, redd. Har sjekket meg så mye hos legen, og aldri funnet noe.. Men har ikke tatt MR..
365vinter Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Hei. Først og fremst: jeg syns du skal ta det med ro inntil du får sjekket det hos legen. Hvis du leter etter symptomer, så VIL du finne dem. Tro meg, jeg har vært der mange ganger selv. MS er en sjelden diagnose, så det er mye mer sannsynlig at det er noe annet. Syns du skal ta deg en prat med legen din fortest mulig jeg, så får du nok mer ro med en gang 4
Kosemose Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Tråd ryddet for regelburdd. Det er ikke lov å gi ut kontaktinfo i forum. Kosemose, mod
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 De har vell lov å anbefale produkter eller noe får jeg håpe.
Gjest WendyClear Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Alle disse symptomene kan komme av så mangt, og jeg tror ikke en skal lete i retning av MS så kvikt. Det kan for eksempel være depresjon eller mangel på noen vitaminer/mineraler. Kanskje du legger litt mye i symptomene etter at du har lest om MS? Hva er egentlig grunnen til at du tenker på MS, har du noen i nær familie med det? 1
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Alle disse symptomene kan komme av så mangt, og jeg tror ikke en skal lete i retning av MS så kvikt. Det kan for eksempel være depresjon eller mangel på noen vitaminer/mineraler. Kanskje du legger litt mye i symptomene etter at du har lest om MS? Hva er egentlig grunnen til at du tenker på MS, har du noen i nær familie med det? Depresjon har jeg. Og hatt det leeenge. OG det kan og ver symptom på ms.. Nei, har ingen i nær familie som har det. Grunnen er at jeg har hatt såå mange forskjellige symptomer i ganske lang tid, sjekket alt men finner ingenting. Og tenker at det KAN jo ver MS.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Alle disse symptomene er jo også vanlig ved depresjon.. så kan jo også rett og slett bare være en depresjon, hverken mer eller mindre. Anonym poster: b7c4c8d246f246271a60bb4755bf5620 1
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #8 Skrevet 14. desember 2012 Jeg ser og at nedsatt syn på et øye kan vær symptom på MS. Det er noe jeg har. Det er vell ikke vanlig med netsatt syn på kun et øye? Har mange ganger plutselig sett dårlig, alt har blitt "grått" og føler jeg mister synet..
Gjest WendyClear Skrevet 14. desember 2012 #9 Skrevet 14. desember 2012 Jeg ser og at nedsatt syn på et øye kan vær symptom på MS. Det er noe jeg har. Det er vell ikke vanlig med netsatt syn på kun et øye? Har mange ganger plutselig sett dårlig, alt har blitt "grått" og føler jeg mister synet.. Kanskje du skal ta en tur til optiker? Ellers kan det henge sammen med blodtrykksfall for eksempel, dersom du blir svimmel og ser dårlig plutselig burde du uansett høre med legen, men jeg tror ikke det er noen grunn til å be om utredning for MS på dette stadiet. 1
debattanten Skrevet 14. desember 2012 #10 Skrevet 14. desember 2012 Tviler på at det er MS siden det er en så sjelden diagnose. Kan selvfølgelig være tilfellet, men som sagt så tviler jeg. Du er litt paranoid høres det ut som (ikke meningen å dømme) så uansett hva du leser om på internett vil gjøre deg vondt verre. Masse diagnoser der ute som kan stemme med dine symptomer, men en lege, evt med henvisning til spesialister vil kunne vurdere din helse riktig MS er ofte også en vanskelig diagnose og stille. En lege vil i min erfaring ikke kunne stille en MS diagnose, da må du henvises til nevrologer og folk som har peiling på feltet.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #11 Skrevet 14. desember 2012 Tviler på at det er MS siden det er en så sjelden diagnose. Kan selvfølgelig være tilfellet, men som sagt så tviler jeg. Du er litt paranoid høres det ut som (ikke meningen å dømme) så uansett hva du leser om på internett vil gjøre deg vondt verre. Masse diagnoser der ute som kan stemme med dine symptomer, men en lege, evt med henvisning til spesialister vil kunne vurdere din helse riktig MS er ofte også en vanskelig diagnose og stille. En lege vil i min erfaring ikke kunne stille en MS diagnose, da må du henvises til nevrologer og folk som har peiling på feltet. Ja, jeg er kanskje litt paranoid. Har du ms? Kan jeg be legen henvise meg til nevrolog?
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #12 Skrevet 14. desember 2012 Kanskje du skal ta en tur til optiker? Ellers kan det henge sammen med blodtrykksfall for eksempel, dersom du blir svimmel og ser dårlig plutselig burde du uansett høre med legen, men jeg tror ikke det er noen grunn til å be om utredning for MS på dette stadiet. Har vært hos optiker. Var dårlig syn på det ene øyet. Det andre var helt perfekt. Har vært hos legen, blodtrykket og alt er fint.Dette er en stund siden altså. Men nedsatt syn på KUN et øyet? hm..
Sugerøret Skrevet 14. desember 2012 #13 Skrevet 14. desember 2012 får litt sån Hypokonder følselse av deg TS. Det MÅ være ms ikke sant? Ikke at du mangler vitaminer,har noe feil med synet,stoffskifteproblemer eller andre ting. Men MS? 1
KikiEco Skrevet 14. desember 2012 #14 Skrevet 14. desember 2012 Tror du skal være forsiktig med å gi deg selv diagnoser pga. ting du leser på internett, jeg har MS, gjorde det og før jeg fikk noen dagnose av en lege hadde jeg diagnostisert meg selv med alt fra lupus til leddgikt. Det er riktig at et veldig vanlig første tegn til MS er synsnervebetennelse som kan føre til div. feil med synet (tåkesyn, dobbeltsyn), men det er ikke noe som går over etter et par dager. Et MS utbrudd varer gjerne i uker eller måneder, avhengig av hvor alvorlig det er. Men det som er med MS at det finnes så ufattelige mange variasjoner på hva rammede opplever (og da mener jeg alt fra psykose til lammelser) at det nytter ikke å sette seg ned å "krysse av" hvilken syntomer du har og trekke konklusjoner som jeg har nedsatt syn og dårlig balanse ergo har jeg sikkert MS. Som flere andre har vært inne på her hadde jeg nok om jeg var deg sett ettter andre forklaringer på hvorfor du føler deg slik du gjør. Har veldig tro på at hvordan det står til med deg psykisk reflekteres gjerne en del i hvordan du føler deg fysisk, kanskje noe å tenke på? Håper det hjalp deg litt! 1
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #15 Skrevet 14. desember 2012 får litt sån Hypokonder følselse av deg TS. Det MÅ være ms ikke sant? Ikke at du mangler vitaminer,har noe feil med synet,stoffskifteproblemer eller andre ting. Men MS? Jaa, grunnen til det er at jeg har sjekket det meste hos legen.Pga alle symptomer osv. Og i følge henne er jeg helt frisk. Men har jo ikke sjekket ms.
debattanten Skrevet 14. desember 2012 #16 Skrevet 14. desember 2012 Ja, jeg er kanskje litt paranoid. Har du ms? Kan jeg be legen henvise meg til nevrolog? Nå fikk du jo enda et godt svar fra en med MS som diagnose her. Jeg har ikke MS, men har 2 nært i familien med MS diagnosen.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #17 Skrevet 14. desember 2012 Tror du skal være forsiktig med å gi deg selv diagnoser pga. ting du leser på internett, jeg har MS, gjorde det og før jeg fikk noen dagnose av en lege hadde jeg diagnostisert meg selv med alt fra lupus til leddgikt. Det er riktig at et veldig vanlig første tegn til MS er synsnervebetennelse som kan føre til div. feil med synet (tåkesyn, dobbeltsyn), men det er ikke noe som går over etter et par dager. Et MS utbrudd varer gjerne i uker eller måneder, avhengig av hvor alvorlig det er. Men det som er med MS at det finnes så ufattelige mange variasjoner på hva rammede opplever (og da mener jeg alt fra psykose til lammelser) at det nytter ikke å sette seg ned å "krysse av" hvilken syntomer du har og trekke konklusjoner som jeg har nedsatt syn og dårlig balanse ergo har jeg sikkert MS. Som flere andre har vært inne på her hadde jeg nok om jeg var deg sett ettter andre forklaringer på hvorfor du føler deg slik du gjør. Har veldig tro på at hvordan det står til med deg psykisk reflekteres gjerne en del i hvordan du føler deg fysisk, kanskje noe å tenke på? Håper det hjalp deg litt! Hvilken symptomer hadde du da?
KikiEco Skrevet 14. desember 2012 #18 Skrevet 14. desember 2012 Hvilken symptomer hadde du da? Det begynte med følelsesforstyrrelser, ryggproblemer, leddsmerter (kiropraktoren jeg gikk til mente jeg hadde alle tegn på bekkenløsning, uten å være gravid) og til slutt fikk jeg en synsnervebetennelse som gjorde at jeg fikk riktig diagnose da de gjorde de rette testene (MR av hjernen og ryggraden + spinalpunksjon).
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2012 #19 Skrevet 14. desember 2012 Det begynte med følelsesforstyrrelser, ryggproblemer, leddsmerter (kiropraktoren jeg gikk til mente jeg hadde alle tegn på bekkenløsning, uten å være gravid) og til slutt fikk jeg en synsnervebetennelse som gjorde at jeg fikk riktig diagnose da de gjorde de rette testene (MR av hjernen og ryggraden + spinalpunksjon). ah.. hvor gammel er du? Men hvordan er synsbetennelsen? Ser du ingenting? Jeg fikk eller mistet nesten synet da jeg var 10 år, plutselig såg jeg ingenting, det var sånn i flere dager. sjekket det, men fant ingenting. Så begynte jeg av og til se tåkete, jeg fikk smerte i øynene, så gikk det over og plutselig såg jeg tåkete igjen. Nedsatt syn på kun et øyet har jeg vell hatt i noen år nå. Uff, er så redd jeg skal ha MS. Hvordan er hverdagen din med deT?
JohnS Skrevet 14. desember 2012 #20 Skrevet 14. desember 2012 Depresjon har jeg. Og hatt det leeenge. OG det kan og ver symptom på ms.. Nei, har ingen i nær familie som har det. Grunnen er at jeg har hatt såå mange forskjellige symptomer i ganske lang tid, sjekket alt men finner ingenting. Og tenker at det KAN jo ver MS. Depresjon er ikke et symptom på MS. Det er noe mange med kroniske sykdommer utvikler på grunn av reduksjonen i livskvalitet selve sykdommen fører til. Uansett, er du ikke fornøyd med din leges utredning kan du skaffe deg en annen lege, eventuelt betale en privat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå