Gå til innhold

Juletradisjoner...og svigers.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er litt teit med flere "julaftener". Det blir slik hos oss også, når min søster kommer nedover på besøk. De kommer ikke på julaften engang, så for mine nevøer blir det faktisk 3 julaftener. Den faktiske julaften som de feirer hos seg selv, så skal de være hos svigersene hennes en dag og få pakker der, og så blir det en dag til når de kommer til mine foreldre. Men det er dem selv som har bestemt det slik, så da så... Jeg får ikke gaven min fra dem på julaften heller, de gir ikke noen gaver på forhånd. Jeg synes det er ganske teit, jeg får så få pakker at det hadde vært greit å få alle på samme kvelden så det ble litt mer stas.

Anonym poster: a8a770ac560d8aa59456ff807c281d48

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hvorfor er jeg en raring egentlig? Fordi jeg er uenig i disse kommentarene?

Julen betyr mye for mange og jeg forstår veldig godt at begge familiene har lyst til å se barnebarnet åpne pakker og kose seg.

Derfor syns jeg det blir for teit å skal være så vanskelig og ikke minst komme med dumme kommentarer om raketter og diverse..

Anonym poster: 14192b5afb6b4a0b35e7ced575124d90

Men å overkjøre moren så til de grader og i tillegg lære ungen at to julaftener er vanlig er ikke noe jeg synes er OK. Det er bare 1 julaften. Det er faktisk det! Så får de heller glede seg til neste år når de kan feire med barnebarnet. Kanskje på tide for dem å innse 100% at de ikke har monopol på barnebarnet sitt, liksom..

• Liker 5
Skrevet

Holdt på slik når jeg var liten, det var superstress for ei lita jente..

Anonym poster: e2cbb284eaf2ccf991d2451c9d18c30b

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det broren min med familie som insisterer på at alle gaver til/fra de skal åpnes når de kommer uti romjula. Jeg er svært glad i gaver og pakkeåpning, men jeg setter ikke pris på denne nye "tradisjonen". Julaften er julaften! Og det at vi skal sitte å se på at de åpner pakke etter pakke mens det kommer en og annen til oss er heller ikke så veldig interessant. Om jeg får barn skal vi åpne alle gavene der vi er på julaften.

Anonym poster: 7b8bbe61686a13f42fe72dba45481123

• Liker 1
Skrevet

Men å overkjøre moren så til de grader og i tillegg lære ungen at to julaftener er vanlig er ikke noe jeg synes er OK. Det er bare 1 julaften. Det er faktisk det! Så får de heller glede seg til neste år når de kan feire med barnebarnet. Kanskje på tide for dem å innse 100% at de ikke har monopol på barnebarnet sitt, liksom..

Du trenger ikke lære ungene at det er to julaftner. De lærer at det er en. Men de får vite at i år vil det bli litt anderledes siden de også får gaver i romjulen. Da har de bare mer å glede seg til mener jeg.

De tror nok ikke de har 100% monopol heller, men de gleder seg over barnebarnet og har lyst til å åpne gaver med det. De overkjører ikke, for moren kan sikkert sette en stopper for det hvis hun vil. Men hva mener far? Han har vel også noe han skulle sagt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kanskje ikke uttalelsesrett når jeg ikke har egne barn da men...

Jeg synes det er tullete av svigerforeldrene dine å gjøre dette. Det er gaver til dere til julaften, så det burde ikke komme betingelser av gavene. Men nå er det en tradisjon i mannens familie så hun tenker vel ikke over det?

Du burde heller si det til henne om du ikke vil ha det slik. Og blir det uenigheter så er det virkelig et luksusproblem som vel ikke er værdt å skape sur stemning i slekta for?

Skrevet

Hos oss er det broren min med familie som insisterer på at alle gaver til/fra de skal åpnes når de kommer uti romjula. Jeg er svært glad i gaver og pakkeåpning, men jeg setter ikke pris på denne nye "tradisjonen". Julaften er julaften! Og det at vi skal sitte å se på at de åpner pakke etter pakke mens det kommer en og annen til oss er heller ikke så veldig interessant. Om jeg får barn skal vi åpne alle gavene der vi er på julaften.

Anonym poster: 7b8bbe61686a13f42fe72dba45481123

Den er ikke ny. Den har ekistert lenge. Spesielt for skilsmisse barn..

Skrevet

Holdt på slik når jeg var liten, det var superstress for ei lita jente..

Anonym poster: e2cbb284eaf2ccf991d2451c9d18c30b

Når jeg var lita jente var det ikke stress å åpne pakker flere ganger. Det var stress å skulle velge mellom å feire med mor eller far eller hos besteforeldre. Ikke å få pakker felre ganger når man likevel skal reise din :)

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Du trenger ikke lære ungene at det er to julaftner. De lærer at det er en. Men de får vite at i år vil det bli litt anderledes siden de også får gaver i romjulen. Da har de bare mer å glede seg til mener jeg.

De tror nok ikke de har 100% monopol heller, men de gleder seg over barnebarnet og har lyst til å åpne gaver med det. De overkjører ikke, for moren kan sikkert sette en stopper for det hvis hun vil. Men hva mener far? Han har vel også noe han skulle sagt?

Ja, hver eneste 2. år blir det to julaftener. Jippi, nå skal jeg ikke feire med de besteforeldrene, da får jeg to julaftener!

Og dessuten får datteren færre julegaver på julaften, de ødelegger kanskje litt for de besteforeldrene som faktisk skal feire med dem i år! Nesten så de er sjalu? De kunne heller bedt foreldrene filme seansen og sende over til dem, så får de se... Mye bedre!!

• Liker 1
Skrevet

Ja, hver eneste 2. år blir det to julaftener. Jippi, nå skal jeg ikke feire med de besteforeldrene, da får jeg to julaftener!

Og dessuten får datteren færre julegaver på julaften, de ødelegger kanskje litt for de besteforeldrene som faktisk skal feire med dem i år! Nesten så de er sjalu? De kunne heller bedt foreldrene filme seansen og sende over til dem, så får de se... Mye bedre!!

Eller at begge familiene feiret sammen så hadde de sluppet denne debatten.

Hva så om hun får færre gaver hos dem? Maser hun etter flere så er hun allerede bortskjemt. Tror ikke det handler om sjalusi heller. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at begge besteforeldrene vil feire med barnebarnet?

Er det for oss foreldre dette er et problem eller for barnet? Barnet vil jo bare syns det er morsomt at julen forlenges. Det virker som det er vi voksne de skal tas hensyn til her.

Vi skal feire hos svigers i år og får med alle gavene. Men hadde mine foreldre ønsket å ha noen gaver hos det så hadde jeg ikke sett problemet. Barnet lærer at det er 1 juleaften som er 24. desember. Som noen nevnte så handler ikke juleaften bare om pakker..

• Liker 1
Skrevet

Så det vil da si at TS ALDRI kan feire hjemme på julaften? Og om de gjør det blir det uten noen presanger så å si. for om TS sine foreldre også vil få samme goden som svigersene så blir det jo sånn.

Nei, det er faktisk egoistisk av svigersene. De oppfører seg som om TS familie aldri kan få feire hjemme hos seg selv. De setter seg selv i sentrum av kjærnefamilien, der egentlig barna burde være. Og tenk om alle besteforeldrene blir skilte? Da blir det jo nesten julaftener fra den ekte julaften til nyttår!

Skrevet

Ser ikke problemet. Vi gjorde de alltid sånn når jeg var liten.

Skrevet

spør deg selv TS: ville du reagert slik hvis det var dere som skulle feire jul hos svigersen din i år og DINE foreldre utsatte gavene til barna til dere kom til DEM? ville du reaagert det slik??

herregud...snakk om å overdrive

Anonym poster: a939969a53a654f709818eced7de1af9

• Liker 4
Skrevet

hvorfor ikke invitere BEGGE familiene/besteforeldrene til deres hjem og feire jul sammen. og deretter ha romjulen og nyttårsaften for dere selv??.....det kunne vært en bra ordning fremover så slipper besteforeldrene å bli lei seg fordi de ikke får feiret med med sine barn/barnebarn

• Liker 1
Gjest Utlogget
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke problemet. Må det være en full julaften selv om man åpner gaver?

Føler stemningen på selve julaften er spesiell uansett jeg da, uansett hvor mange eller få gaver det dreier seg om.

Me handler så klart også om hvor i landet de bor. Dyrt og styr å måtte sende gaver i posten, fordi de må åpnes på julaften...

Skrevet

Da jentene var små fordelte jeg gavene litt utover romjula. Det meste på julaften, men noe ble også satt til side slik at de hadde litt å pakke opp de andre dagene. Rett og slett fordi det var så mye gaver at å ta alt på julaften ble bare kaos. Prøvde en gang; og enden på visa var overtrøtte unger som bare flerres av papiret og knapt la merke til hva de fikk. Hjalp ikke akkurat med farmor og farfar som heiet i bakgrunnen for å holde tempoet på gavepakkingen ved like.....

Her har det blitt litt tradisjon med smågaver utover romjula, vi sparer forsatt noen gaver.

Er ikke slik at vi feirer julaften flere ganger .

Julen er hva man lager den til; og selv om det ikke er slik man har gjort det før betyr ikke at det ikke er mulig å gjøre det på en annen måte.

• Liker 4
Skrevet

Hei, håper at noen av dere kan fortelle meg at jeg er skikkelig teit og/eller fortelle andre svigershistorier som gjør min til skamme for jeg føler at jeg lager et stort problem ut av ingenting...

Vi bytter på å feire jul hos mine og mannens foreldre. I år skal vi være hos mine foreldre, og så være resten av romjulen hos mannens foreldre. Nå har de sagt at de vil "spare" alle gavene fra de,fra tanter og oldeforeldre til vi kommer opp til de i romjulen. Datteren min får altså bare gaver fra mine foreldre på julaften, og så blir det å feire enda en julaften hos svigers etterpå. Kjenner jeg blir litt provosert av dette. Jeg ser at det ikke er en stor ting, men det kommer oppå en haug med innblandinger i oppdragelsen av datteren vår. Og de spurte ikke heller.

Jeg vil at datteren min skal feire én julaften, ikke to. Syns det gjør julaften mindre morsom og syns det er frekt ovenfor mine foreldre som aldri ville funnet på noe slikt. Det er kun egoistisk, de vil se på at datteren min åpner deres gaver. Det er sånn da alltid har gjort det, også når mannen min var liten. Noen ganger feiret de julaften med gaver tre ganger, sånn at alle kunne få se på hverandre pakke opp sine gaver.

Har dere historier om problemer med juletradisjoner og svigers?

Anonym poster: 79d81aa01a197be46b21ade436ad3efa

I utgangspunktet synes jeg hele idéen med 2 julaftener er idiotisk, MEN, som du skriver så er dette noe din svigerfamilie har gjort siden din mann var liten.Med andre ord er dette en tradisjon de har hatt i mange år som de kanskje er veldig glad i. Da synes jeg nesten det er frekkere å forvente at svigerdatter skal få diktere deres jul fordi du har en idé om at jentungen din ikke vil ha samme glede av to julekvelder. Samtidig tillegger du dem usympatiske motiver for å fortsette en tradisjon de hadde før du selv var inne i bildet. Det er kanskje i overkant vrangvillig?

• Liker 2
Skrevet

Hva sier mannen din? Dette er jo tydligvis en familietradisjon. Er han enig med deg tar dere et felles standpunkt, og velger å tre ut av denne tradisjonen. Er han uenig får dere som par sette dere ned å bli enig om hva dere ønsker, og så innrette dere etter det.

Hva alle her inne mener er irrelevant. Alle familier har sine tradisjoner, og i et forhold må man gi og ta.

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg ser det er det ikke "juleaften", men et juleselskap hvor barnet samtidig får

pakker fra fars familie. Ser ikke helt hvorfor det er problematisk - og har vanskelig å se for meg at barn vil oppfatte det som noe negativt.. ;)

• Liker 2
Skrevet

Det synest jeg hørtes veldig rart ut..

Hva seier barnefar?? ville tatt det opp med han, også fikk han ordne opp med sine foreldre! :)

Barna skades ikke av å opne julegaver flere ganger, men jeg synes det er litt trass-oppførsel av dine svigerforeldre.. tenk om man skulle opne julegavene sammen med alle man får gaver fra ... å i romjulen kommer tante og onkel, så da åpner vi deres pakker 4 juledag osv :P teit.

Anonym poster: 37091394ce26b14af63af9de11a65cc1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...