Gå til innhold

Gi bort tøy og brukte klær med hull i?!


Gjest airam90

Anbefalte innlegg

Gjest airam90

Svigermor har en tendens til å pakke på oss utrolig mye drit.

Vi har god råd, eier leilighet, har bil og begge er i jobb.

Idag prøvde hun å gi oss 3 babylaken som hun hadde fått av en vennine(som røyker mye!), som vistnok mange hadde brukt. Dette såg jeg også, da lakene var full i flekker og hull...

Jeg sier pent neitakk, men at vi ikke trenger da min mor allerede har kjøpt inn nytt sengetøy til oss og at vi sikkert vil kjøpe noe selv også.

Da blir hun fornermet...

Opp til flere ganger vil hun gi oss ting, feks et par tøysko, som ikke engang var blå lengre fordi de var så skitne og hadde hull i seg...

Greit nok at ting kan brukes flere ganger, men ikke til en nyfødt baby.

Dette er vårt første barn og jeg har veldig lyst å kjøpe inn nye ting. Og det er sefølgelig kjekt å få ting som har vært brukt, men som fortsatt er i fin stand.

Typisk ting man ikke får brukt lenge pga de vokser fort ut av det.

Pleier dere å si neitakk til slikt "søppel"? Eller syns dere jeg er uhøflig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun blir skikkelig fornærmet så hadde jeg prøvd å snakke med henne og hadde det ikke hjulpet så hadde jeg tatt i mot og kastet det i søppelet når hun hadde dratt/dere har dratt hjem, og hadde hun spurt senere om tingene så hadde jeg sagt ærlig at de var så ødelagt at de kunne ikke brukes.

Har hun dårlig rå selv? Kanskje hun kjøper seg så lite nytt at hun trur at andre også godtar ødelagte/slitte ting. Hun prøver nok å hjelpe dere men hun burde jo egentlig skjønne at dere ikke vil ha ødelagte ting, så jeg syns ikke at du er uhøflig så lenge du avviser henne på en høflig måte.

Kjøp inn selv det dere ønsker, ingen kan tvinge dere til å bruke ting de gir dere! :)

Anonym poster: 3f92306ed04179f60ac539d6c5765caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Om det er en person jeg har (og må ha) en nær relasjon til så setter jeg hardt mot hardt og forklarer at dette vil jeg ikke ha. Om de blir fornærmet så gjør de seg blide igjen før eller siden.

Om det er en fjern relasjon/jeg vet at vedkommende bare er rar så tar jeg imot og kaster. Om det neste gang skulle bli etterspurt sier jeg glatt "nei, det var hullet/øselagt, så det hev vi". No problem.

Anonym poster: 32c9c87c4777439b9c03517900299e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Ting skal ikkje kunne gjenbrukes til baby? Er enig i at øydelagte ting ikkje er særlig kjekt å arve, men å ikkje kunne bruke arvetøy og ting til nyfødt er tull og tøys. Eg ser akkuratt dei same haldningene hos mange andre som eg jobber med. Vil ha nytt, vil ikkje ha noko brukt, og betaler titusenvis i utstyr. Synes det er heilt vannvittig kva penger som er i babybusiness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Ting skal ikkje kunne gjenbrukes til baby? Er enig i at øydelagte ting ikkje er særlig kjekt å arve, men å ikkje kunne bruke arvetøy og ting til nyfødt er tull og tøys. Eg ser akkuratt dei same haldningene hos mange andre som eg jobber med. Vil ha nytt, vil ikkje ha noko brukt, og betaler titusenvis i utstyr. Synes det er heilt vannvittig kva penger som er i babybusiness.

Det er jeg helt enig med deg i, jeg har 0 problemer med å kjøpe brukt på finn eller å arve klær.

Men når man får ting som er hullete, falmet, flekkete og lukter røyk er ikke dette særlig å bruke til en liten baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Delphina

Med tanke på at det er rimelig ødelagt, så skjønner jeg godt at du sier neitakk. Synes ikke du er uhøflig. Vi fikk selv tøy til lillejenta vår fra nær familie, mesteparten var i fin stand og vi har brukt det mye. Noe derimot var fullt av flekker og ødelagt, og dette ble kastet. Vi fikk alt i en søplesekk, så det var ikke sortert på forhånd, men det var mye som var i fin stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...