Gå til innhold

Øresus etter ørebetennelse, vil det gi seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ørebetennelse litt innafor trommehinna for 5 - 6 måneder siden, det førte til pipelyd og susing i ørene. Etter et par måneder roet det seg ned, nå etter seks måneder er det slik at det nesten er borte. Bare noe svakt ubehag, med litt lav høyfrekvent susing eller nesten-piping.

Jeg antar også at jeg er bevisst på at det er mulig å være plaget av øresus, og at det sikkert er endel som har slike svake lyder i ørene, uten at de tenker over det. Jeg las på nettet at veldig mange klarte å bli oppmerksom på noe slik, hvis de ble plassert i et stille rom, og prøvde å beskrive eventuelle lyder de hørte i øret.

Jeg har begynt å høre på musikk, og radio, på lavt vanlig volum, uten at det er høyt, og noe form for festmusikk, bare slik at jeg hører musikken. Hodetelefoner har jeg droppa helt.

Jeg lurer på om det vil føre til forverring hvis jeg går ut på byen, hvor det er høyere musikk?

At jeg bør unngå høye lyder et par år på en måte. Ørene vil da kanskje bli gradvis bedre. Jeg har veldig god hørsel iallefall. De høyeste lydene jeg blir utsatt for er kanskje dusj-lyden og trafikkstøy. Noen som har peiling og tips?

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er "kvinneguide-legen" ?

ts

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å vite egentlig hvordan fremtiden din kan bli, det har med hva du blir utsatt for av lyder å gjøre, og det har litt med genene dine å gjøre.

Jeg har mye øreplager i slekten min så jeg vet litt. Man bør hele livet være noe forsiktig med lyder fordi man vet ikke om man kan utvikle tinnitus, hyperacusis eller miste hørsel. Tinnitus er kronisk øresus, og det er det vi har mest av i slekta, alle har fått det som voksen pga utsatt for for mye lyder i jobb eller andre situasjoner. Man kan få tinnitus av en/flere kraftige ørebetennelser, men det er et bra tegn at du er bedre, samtidig så kan det hende at du vil slite resten av livet. Om du har større sjanse for å få tinnitus nå eller senere i livet vet jeg ikke, men jeg hadde vært litt forsiktig om jeg var deg. Du kan jo vurdere å bruke ørepropper når du utsettes for høye lyder (uteplasser, konserter ol), og passe på ørene/hørselen resten av livet, og det anbefaler jeg til ALLE! Selvsagt bør man ikke være paranoid/hysterisk, men ørene er absolutt noe man bør ta vare på hvis man har lyst å ha et bra liv.

MEN man skal heller ikke unngå høye lyder helt, fordi da kan ørene få et sjokk når man en gang tilfeldig utsettes for høye lyder, fordi ørene da har vent seg til lave lyder og man kan skade ørene. Så jeg hadde lat vær å bruke ørepropper i feks dusjen (hvis ikke dusjelyden er veldig plagsom) om jeg var deg men brukt det på feks konserter, julebord og i andre store forsamlinger med støy. Høretlf kan du bruke men ikke ha volumet på full guffe og heller ikke bruk det flere timer daglig. Men samtidig så bør du prøve deg litt frem, hva du kjenner at ørene tåler og ikke tåler, hva du får mer øresus av og hva ikke.

Selv har jeg daglig øresus, jeg får det av litt høye lyder over tid (ca mer enn 10 min) eller når jeg er sliten (øresus pga sliten har ikke alltid med ørene å gjøre). Men jeg har ikke tinnitus sier ØNH-spesialistene. Som du sier så hører mange en lyd inni hodet når det er helt stille, jeg trur at mange flere gjør det enn man vet fordi mange ikke vet det selv. Men det er jo når lyden/lydene i hodet blir plagsomme at det er et problem. Ellers har jeg en mild og uvanlig type hyperacusis, som er at lyder er smertefulle for meg, men heldigvis er ikke alle lyder smertefulle så jeg kan leve ca normalt. Vanlig hyperacusis er at alle lyder er smertefulle, i forskjellige grader. Det er medfødt hos meg, noe som er uvanlig. Jeg er også litt tunghørt, hvorfor vet jeg ikke. Jeg merker veldig godt forskjell når jeg har hatt noen stille dager og så utsettes for høye lyder, da blir jeg fort verre (både hyperacusisen og øresusen). Og hvis jeg utsettes for litt normal støy hver dag over tid så venner ørene mine seg til det så jeg blir litt bedre. Så i mitt tilfelle er det absolutt sant at jeg må unngå mye høye lyder men samtidig må jeg ikke unngå lyder :) (jeg var på julebord i går og angrer på at jeg ikke hadde med meg ørepropper, hehe, så jeg dro tidlig hjem)

Blir du fortsatt plaget fremover så kan du jo vurdere å ta kontakt med Hørselshemmedes landsforbund, de vet mye om tinnitus.

God bedring og jeg håper at du blir helt bra :hug:

Anonym poster: 6f058d9bcb6e721b7a92058babfb7402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du bare har fått litt tette øreganger. Prøv med nesespray, hos meg løser det opp i løpet av noen dager, og øresusen gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være på sin plass med en legesjekk, ihverfall se i øret. Ørevoks kan gi øresus. Du bør nok unngå høye lyder en stund for at det skal bli bedre ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant det lange innlegget. Jeg har vært og sjekket ørene, og det var bare litt veske innafor trommehinna, som jeg fikk fjerna med nesespray, som åpna opp gangene endel.

Jeg har hatt det ganse stille noen dager nå. Noe merkelig er at jeg kan få svak tinnitus, som bare varer noen få sekunder. Det kommer en liten pipelyd, så bare forsvinner den. Blir lavere, og forsvinner. Veldig rart. Jeg har før vært interessert i hifi og høy stereomusikk, men etter ørebetennelsen, så dalte interressen til nesten bunn-nivå, for høy musikk fra stereoanlegg. Jeg liker at lyden er bra, og klar, men at det er høyt er bare teit synes jeg. Jeg har også et stereoanlegg koblet til TVen, og da blir lyden klarere og enklere å høre. Lyden fra vannkraner og dusj-lyder er også ganske høye egentlig, spesielt om morgenen, når ørene ikke har vent seg til noe støy enda.

Jeg er også litt varsom for plagsomme lyder, sånne skrapelyder og gnisselyder. Negler mot papir og slikt. Lyden jeg klarer å høre i ørene er mer som summinga fra ei lita lyspære, eller som litt støy fra et elektrisk apparat. Jeg har lest at hjernen ofte klarer å om-organisere seg slik at tinnitus lyder forsvinner, mer på den måten at tinnitus-signalene ikke blir oppfattet lengre. Håper dette skjer med meg over tid.

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt væske i øret, så det er ikke grunnen til mine problemer, hadde det bare vært så enkelt! :)

Jeg har det slik som du beskriver, piping i bare noen sekunder og ca 10 ganger per dag, men innimellom kan det vare i noen minutter og en sjelden gang i noen timer. Men jeg har også hatt øresus i 14 dager i strekk, sist var for litt over 1 år siden. Volumet og tonen varierer hos meg, og det er stort sett i det ene øret, men noen ganger i det andre, aldri har det vært i begge ørene samtidig. Noen ganger mister jeg hørselen, får en kraftig dott i øret og blir kraftig svimmel samtidig, men fordi det alltid har vart i under 20 min så får jeg ikke diagnosen Menieres (og kanskje like greit at det ikke er Menieres).

Jo klart vannlyder kan være ubehagelig, men det som jeg merker og som forskning sier så er menneskelyder de verste for ørene. Som snorking, roping, synging, store folkemengder ol. når det gjelder lyder som man ofte opplever, feks så opplever man ikke så ofte å stå ved siden av en jetmotor eller en elefant som tuter (el hva det heter at de gjør), jeg har iallefall aldri opplevd det, hehe. Noen jobber jo plasser hvor det er mye støy, men de skal bruke hørselsvern/ørepropper.

Mange sliter med skrapelyder og gnisselyder uten å ha plager med ørene, det er jo ikke sånn at friske personer tåler alle lyder men det kan varierer hva de friske tåler. Noen kan blir frisk fra tinnitus ja, men jeg har ennå ikke møtt noen som har opplevd det og fortalt meg det. Men du har ikke tinnitus da du ikke har øresus hele tiden, dvs 24 timer i døgnet. Tinnitus er øresus hele tiden, uten pauser, selv om volumet kan variere så er det plagsomt hele tiden når man har tinnitus. Selv om jeg har hatt øresus i 14 dager uten pauser så har jeg ikke fått diagnosen tinnitus, fordi det har jo gått over. Min far har nå hatt øresus uten pause i ca 15 år, så han har absolutt tinnitus.

Jeg har noen ganger opplevd veldig høy øresus som har vart i noen timer (lenge siden sist heldigvis), så jeg har blitt veldig urolig og irritert, da har jeg brukt denne nettsiden da den overdøver øresusen min. http://simplynoise.com/ Husk å ha lyd på pc'en, og du kan velge mellom hvit, rosa eller brun støy ved å klikke på de fargene øverst på siden. Så den siden kan du bruke hvis du bli plaget over tid :)

Anonym poster: 6f058d9bcb6e721b7a92058babfb7402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å slutte med høy musikk i hjemmet for godt iallefall, og bruke ørepropper på konsert. Jeg mener jeg har ganske god hørsel, men at jeg ikke liker sykt høye lyder. Interressant med noise-spilleren.

Jeg var faktisk ganske sliten, og hadde ising i tennene, og var litt overfølsom for støy, men nå har det gått over. På en måte som at kroppen sier ifra når det er nok. Ørene mine var ganske overfølsomme etter ørebetennelse iallefall.

takk for tips, ts

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor, men jeg synes det er litt tragisk hvis hørselen min ble skadet av ørebetennelsen, og høy musikk. Jeg tror jeg utløste ørebetennelse ved å sykle og dusje samtidig. Syne sdet er en lav sjingre-lyd i øret, men den er vel for lav til at det er tinnitus. Kanskje har jeg blitt mer voksen også, og liker ikke høye lyder. Tror dere dette vil bli bedre om for eksempel 5 år, og at det vil være det samme om en måned, hvis jeg er forsiktig med støy?

Vet det ikke er bra å fokusere på problemer også, noe som kan synes typisk i enkelte tråder her på KG.

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

Mi tante ble helt kvitt sin øresus som hun hadde hatt gjennom mange mange år etter at hun begynte med et naturlig helsekost (naturmedisin) produkt som hjelper, renser og reparerer kroppen. :) Hun er så lettet og glad for endelig å være kvitt den susingen i ørene, og hun sier at hun i tillegg har fått mye mer energi også. Hun sprudler:)

kontaktinfo slettet. Kosemose mod

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, men jeg foretrekker vanlig mat. Jeg skal prøve å spise sunn mat, tipper jeg begynner å lage brød selv iallefall, med noen sunne korntyper. Ja, jeg har på en måte trua på at det blir helt bra nå.

Men jeg har lest at de cellene i ørene som oppfatter lyden, blir klemt ned hvis det blir for høye lyder, så det er vel best å være forsiktig med veldig høy musikk. Jeg sprudler vel om en stund jeg også:)

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å slutte med høy musikk i hjemmet for godt iallefall, og bruke ørepropper på konsert. Jeg mener jeg har ganske god hørsel, men at jeg ikke liker sykt høye lyder. Interressant med noise-spilleren.

Jeg var faktisk ganske sliten, og hadde ising i tennene, og var litt overfølsom for støy, men nå har det gått over. På en måte som at kroppen sier ifra når det er nok. Ørene mine var ganske overfølsomme etter ørebetennelse iallefall.

takk for tips, ts

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Jeg merker selv veldig godt når ørene/kroppen sier i fra at nå har den fått nok!

Vet ikke hvorfor, men jeg synes det er litt tragisk hvis hørselen min ble skadet av ørebetennelsen, og høy musikk. Jeg tror jeg utløste ørebetennelse ved å sykle og dusje samtidig. Syne sdet er en lav sjingre-lyd i øret, men den er vel for lav til at det er tinnitus. Kanskje har jeg blitt mer voksen også, og liker ikke høye lyder. Tror dere dette vil bli bedre om for eksempel 5 år, og at det vil være det samme om en måned, hvis jeg er forsiktig med støy?

Vet det ikke er bra å fokusere på problemer også, noe som kan synes typisk i enkelte tråder her på KG.

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Det er ikke sikkert at du er varig skadet, du må bare vente å se (eller høre, hehe, tørr humor ja), jeg trur ikke at noen som helst kan gi deg svar på om når du kan bli bra, trur ikke at ØNH-spesialister kan svare på det heller. Vær litt forsiktig med støy, men ikke overdriv fordi da kan du bli verre når du slutter å være forsiktig. Så litt forsiktig resten av livet er det jeg satser på for meg.

Ang volumet på øresusen så har ikke den så mye å si, så lenge man hører den uten at det er musestille og man hører den hele døgnet så er det tinnitus. Har man pauser så er det ikke tinnitus. Vi har jo lyder inni kroppen, så alle kan i teorien høre lyder i hodet når det er musestille. Viste du at når du legger et stort sneglehus til øret og hører den hav-lyden, så er det egentlig lyder fra din egen kropp du hører? Lyden går ut av øret, inn i sneglehuset, og så tilbake inn i øret med høyere volum.

Takk for tips, men jeg foretrekker vanlig mat. Jeg skal prøve å spise sunn mat, tipper jeg begynner å lage brød selv iallefall, med noen sunne korntyper. Ja, jeg har på en måte trua på at det blir helt bra nå.

Men jeg har lest at de cellene i ørene som oppfatter lyden, blir klemt ned hvis det blir for høye lyder, så det er vel best å være forsiktig med veldig høy musikk. Jeg sprudler vel om en stund jeg også :)

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Ang mat så er det lurt å hode seg unna koffein og mye sukker, noe sukker er greit. Alkohol (spesielt rødvin) er også ikke så bra. Noen korn typer og oster og, jeg trur at man bare må prøve seg litt frem.

Ang helsekost så funker det sikkert for noen, men det er surt å bruke kr på det hvis det ikke fungerer. Det er best å forholde seg til naturprodukter/helsekost som har en dokumentert effekt.

Jeg vet ikke så mye om hva som skjer i øret egentlig, men det du leste stemmer sikkert. Men en ting som er 300% sikkert, det er at høye lyder er skadelig! Mange får øresus eller tinnitus av det, eller mister litt hørsel pga det.

Anonym poster: 6f058d9bcb6e721b7a92058babfb7402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia

Mi tante ble helt kvitt sin øresus som hun hadde hatt gjennom mange mange år etter at hun begynte med et naturlig helsekost (naturmedisin) produkt som hjelper, renser og reparerer kroppen. :) Hun er så lettet og glad for endelig å være kvitt den susingen i ørene, og hun sier at hun i tillegg har fått mye mer energi også. Hun sprudler:)

kontaktinfo slettet. Kosemose mod

Hvordan fikk hun øresus da, hadde hun vært utsatt for støy?

ts

Anonym poster: b75b77f07bbb04138541a912ce88b35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tinnitusen min har gått over nå. Det ga seg med ro, og lite støy. Litt feil at tinnitus ikke forsvinner da, iallefall hvis det kommer av ørebetennelse. Jeg har bare noen veldig lave lyder av og til, som jeg antar endel andre også har, men som endel folk sikker ikke er oppmerksom på.

ts

Anonym poster: f3c6b8a5f0926898b0738cd2a613c9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...