Gå til innhold

Juleavslutningen som ble borte...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men hvis alt det kristne/urnorske skal være nøytralt, da kan jo ikke feks. muslimske barn få noen som helst tilrettelegging for sine ting. Og det hører vi jo hele tiden at de får, til og med egne bønnerom!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen tror ikke på Jesus, andre tror ikke på Julenissen. Skal man fjerne det ene bør man virkelig også fjerne det andre. Det er vel ikke bedre å messe om en nisse enn om et jesusbarn.

For meg er begge skapningene like fantasifulle men jeg mener likevel begge hører norsk juletradisjon og kulturhistorie til. Fjernes disse fra offentlige skoler mener jeg Norge blir et fattigere samfunn.

Skrevet

HVorfor må det være enten eller?

Her er det både og....vanlig juleavslutning med besøk i kirken og en alternativ feiring. Da velger foreldre selv hva de vil barna skal være med på.

Skrevet

Det er ikke bare innvandrere som er muslimer, vet du... Det finnes etnisk norske muslimer også.

Det er heller ikke bare muslimer som blir støtt av tvangskristning i skolen. Jeg er etnisk norsk ateist, og jeg skal ha meg frabedt at ungene mine blir satt til å synge kristne sanger når de går rundt treet.

Det skal være like stort rom for alle livssyn i skolen. Det skal ikke være slik at kristendommen får en voldsom særstilling, som det jo får om man kjører på med "jule"spill. Om man durer på med kristendom, må man også gi samme rom til de andre religionene.

Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14

Og jeg skal ha meg frabedt at mine unger synger idiotiske nissesanger når de går rundt juletreet. Skal skolen være nøytral så gjelder det også nøytralitet overfor kommersielle tullenisser og gavehysteri.

Vi får vel bare avskaffe hele jula. Så blir det likt for alle.

Skrevet

Hvor er dette her foregår?? Er det virkelig sant? For verken vi eller andre muslimske familer(ja, ser lett at det er muslimer som ødelegger for dere, siden vi har havnet på svartelista) har bedt om nøytrale avslutninger på skolene, og det er mange skoler og familer her i området.

Du får bare ta det pent med skolen og be om at du ønsker julefeiringen på skolen, og at du helt sikkert har mange ved din side.

Hilsen en muslim som ikke feirer jul og avstår i stedet for å kreve at ingen skal feire det ;)

Anonym poster: 1268aaab25bb58580738589c2458eed5

Skrevet

Det er ikke pga nye religioner som kommer til landet! Jeg er ateist. Det er ikke slik at det bare er muslimer som kan være negative til at kristendom prakkes på ungene. Det er vel minst like mange, om ikke flere, ateister i landet som misliker dette.

Hvorfor ville du ikke gått på en religionsnøytral avslutning før jul, da? Hva er det som er så annerledes da enn før sommeren?

De andre foreldrene saboterer ikke for deg. Det å ha en religiønsnøytral avslutning strider tydeligvis ikke med ditt livssyn, ettersom du villig går på sommeravslutning. En feiring med kristne elementer strider derimot mot mange andres livssyn, og vil for enkelte gjøre at de ikke har lov, ifølge sitt livssyn, til å delta. For eksempel Jehovaer kan ikke delta, det er ikke bare vondt i viljen, de tror rett og slett at de vil gå fortapt om de går. Du derimot vil bare ikke gå fordi du ikke får viljen din.

Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14

Bare av nysgjerrighet, hva gjør du om barnet ditt selv skulle ønske å oppsøke kristendommen, bli personlig kristen eller ønske å be aftenbønn? Jeg har ikke selv vokst opp i et spesielt kristent hjem (er døpt, og det er det), men hadde en sterk barnetro hvor jeg selv spurte mine foreldre om å få gå i søndagsskole og deltok i kristent kor og i kristen barnegruppe. Det ble ikke til mer enn dette, og regner meg ikke som personlig kristen i dag. Men hvordan stiller foreldre som ikke vil at barna skal ha noe med religion seg til at barna faktisk ønsker å utforske det selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...