Gå til innhold

Juleavslutningen som ble borte...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er rett og slett skikkelig dårlig gjort å sabotere en felles avslutning, bare fordi den er lagt opp til å være så nøytral som mulig. Og hvorfor i alle dager skal du gjør det da?

Om du vil arrangere juletrefest, så flott, kjør på, for all del. Men hvorfor i alle dager skal du absolutt ha juleting PÅ SKOLEN? Det arrangeres allerede ørten julearrangementer alle veier, inkludert i alle kirkene omkring. Og om du arrangerer en selv også, så får jo ungene "juling" der. Hvorfor skal du la være å gå på en avslutning på skolen av den grunn? Jeg skjønner ikke?

Hva med sommeravslutninger da? Går du dit? En avslutning før nyttår er da ikke noe som helst annerledes. Det er rett og slett en hyggelig samling som skal være kjekt for alle. Hvorfor må du på død og liv feire jul på skolen?

Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14

Syns det er mer dårlig gjort av EN forelder å sabotere for alle de andre enn at alle de andre saboterer for en? Jeg hadde jo seff blitt invitert, men hadde sikkert ikke kommet iom. at det ville bli sunget julesanger og gått rundt juletreet.

Man skal ha juleting på skolen fordi det er normalen og det skal ikke være sånn at alt skal endres bare fordi det kommer nye religioner til landet!

Selvfølgelig hadde jeg gått på sommeravslutning, med mindre de hadde nekta å ta med meg svinekjøtt til grillinga =P

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har heldigvis ikke jeg. På barneskolen gikk vi rundt juletreet, men vi sang bare ikke-religiøse sanger. Og jeg bodde i et blendahvitt nabolag, og det var vel ikke en eneste muslim på skolen min. Det var derimot en del Jehovaer. På ungdomsskolen var det ikke noe jul i det hele tatt, der hadde vi avslutning med kaker og boller og brus, og ikke noe annet styr.

Vi hadde vel valgfritt på u-skolen. Gikk på en skole fra 7-10 som var barne- og ungdomsskolen samla... Var ikke en eneste NOE annet hos oss =) Et par smithianere var det vel og det var det.. Og vi sang alt mulig av julesanger!

Skrevet

Siden når da ble det egentlig skolens ansvar å sørge for juletregåing og julesynging for barna? Er det statens ansvar? Kan ikke folk klare å få det til hjemme? Jeg blir litt oppgitt over alt som foreldre krever at skolen må ta ansvar for noen ganger. Jeg tror ikke det står skrevet ned i noen lov at juletrefest er noe foreldre kan kreve av skolen.

Når det er sagt kan jeg skjønne at dere synes det er litt stusselig at det ikke blir noe av. Det er jo noe folk er vant til at skolen stiller i stand. Men å lage rabalder og bråk, samle sammen foreldre og kreve at det blir juletrefest synes jeg også går over alle vidder...

Skolen er ikke ansvarlig for barna deres jul! Punktum.

• Liker 4
Skrevet

Siden når da ble det egentlig skolens ansvar å sørge for juletregåing og julesynging for barna? Er det statens ansvar? Kan ikke folk klare å få det til hjemme? Jeg blir litt oppgitt over alt som foreldre krever at skolen må ta ansvar for noen ganger. Jeg tror ikke det står skrevet ned i noen lov at juletrefest er noe foreldre kan kreve av skolen.

Når det er sagt kan jeg skjønne at dere synes det er litt stusselig at det ikke blir noe av. Det er jo noe folk er vant til at skolen stiller i stand. Men å lage rabalder og bråk, samle sammen foreldre og kreve at det blir juletrefest synes jeg også går over alle vidder...

Skolen er ikke ansvarlig for barna deres jul! Punktum.

Det er ikke skolen som arrangerer, det er noen få foreldre-representanter som gjør det i skolens lokaler. Det er disse som har avgjort at alt som har med jul å gjøre skal bort fra avslutningen pga enkeltelever ikke kan delta ellers. Jeg vet ikke årsaken til det, om det er religiøse årsaker (noe misforståtte i så tilfelle) eller om det rett og slett er noen som ikke tåler jula (ala filmen Grinchen...)

TS

Anonym poster: 3c42e6b99b6f71f25e76fd803559b992

Skrevet

De skolene jeg har vært borti, som elev, ansatt og mor, har stort sett hatt en eller annen form for juleavslutning siden tidenes morgen, så det er jo ikke akkurat noe nytt krav i så fall ;) Mer noe som er vanlig i de fleste skoler, enten organisert klassevis, eller for elevene på dagtid, eller av FAU på kveldstid. En godt innøvd tradisjon som det er mindre pes å ha med videre enn det er å måtte finne på noe helt nytt.

Som forelder har jeg i grunnen opplevd at skole og barnehage forventer mer av foreldre rundt juletider enn omvendt ;)

Anonym poster: 5ecc22ab1e711280311dfa775d397398

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde blitt flygende sint og skrevet et meget skarp brev og sendt til ledelsen som foreslo og fjerne norsk tradisjon på skolen.

Og sammenkalt til foreldremøte sporenstreks!

Heldigvis har mine barns barnehage fortsatt tradisjonene med kirke og julefest etc, da vi kun har kristne og katolikker i den barnehagen:)!

Endret av Anciol
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ville faktisk ikke gått på den avslutningen. Jeg hadde en i klassen som var Jehovas vitne, han var med på alt selv om han ikke feiret jul.

Når barne mine gikk på skole hadde hele skolen åpen kveld med juleverksted, brus, kaker og div fremføringer. Alle var med, det var like mange mørke barn (stort sett muslimer) som lyse barn. Husker et år at fremføringen av et kristent juledikt ble lest av flere mørke barn, og foreldrene like stolte av barna sine.

Jeg er ikke kristen, har aldri vært det, har bare en tro og det er troen på meg selv. Jeg døpte ikke barna mine fordi jeg ikke kunne oppdra dem i kristen tro. De måtte bli med skolen på kirkegudstjeneste før jul fordi de ikke hadde vondt av å være med. De sang i kor og sang i kirken hvert år, jeg var med og hjalp til. Barna mine har vært i moske, katolske kirker osv..

Vi skal vel ha respekt alle veier, i Norge er det bare vi som skal respektere andres tro og tradisjoner og legge våre egne til side. Ville syntes det var helt greit at mine barn fikk innføring i andres tro og tradisjoner på skolen også. Men skulle de fulgt alle så ville det ikke blitt mye annet å gjøre på skolen.

Anonym poster: d1b601737255d158b56db5e4759227d4

• Liker 3
Skrevet

Syns det er mer dårlig gjort av EN forelder å sabotere for alle de andre enn at alle de andre saboterer for en? Jeg hadde jo seff blitt invitert, men hadde sikkert ikke kommet iom. at det ville bli sunget julesanger og gått rundt juletreet.

Man skal ha juleting på skolen fordi det er normalen og det skal ikke være sånn at alt skal endres bare fordi det kommer nye religioner til landet!

Selvfølgelig hadde jeg gått på sommeravslutning, med mindre de hadde nekta å ta med meg svinekjøtt til grillinga =P

Det er ikke pga nye religioner som kommer til landet! Jeg er ateist. Det er ikke slik at det bare er muslimer som kan være negative til at kristendom prakkes på ungene. Det er vel minst like mange, om ikke flere, ateister i landet som misliker dette.

Hvorfor ville du ikke gått på en religionsnøytral avslutning før jul, da? Hva er det som er så annerledes da enn før sommeren?

De andre foreldrene saboterer ikke for deg. Det å ha en religiønsnøytral avslutning strider tydeligvis ikke med ditt livssyn, ettersom du villig går på sommeravslutning. En feiring med kristne elementer strider derimot mot mange andres livssyn, og vil for enkelte gjøre at de ikke har lov, ifølge sitt livssyn, til å delta. For eksempel Jehovaer kan ikke delta, det er ikke bare vondt i viljen, de tror rett og slett at de vil gå fortapt om de går. Du derimot vil bare ikke gå fordi du ikke får viljen din.

• Liker 4
Skrevet

Det er vel akkurat det de vil unngå. De vil ha en felles avslutning for alle elevene, ikke bare for de som ikke har noe imot kristenvås innblandet i juletradisjoner.

Skolen skal være for alle, uansett religion. Da er det selvsagt helt feil å blande kristendom inn i avslutninger og sosiale sammenkomster.

Da kan vel de som vil synge "et barn er født i betlehem" gjøre det på fritiden, IKKE på skolen. Det er fullt mulig å feire jul med kristne elementer på privaten, men MÅ ikke gjøre det på skolen.

Dette er utenfor skoletid, så ta deg en bolle.

Anonym poster: cc77157e2b8f5bf60e665c345ee1e84f

Skrevet

Dette er utenfor skoletid, så ta deg en bolle.

Dette arrangeres på skolen, så et bollen selv, du ;) Det er temmelig lite sannsynlig at skolen ville lånt ut lokalene til noe som arrangeres for "alle" elevene på skolen, men som ekskluderer deler av elevene. Som religiøse arrangementer.

Skrevet

Jeg synes mange lærere er evneveike når de skal håndtere flere kulturer og religioner på en gang. Man må tilpasse seg litt, det gjelder da alle. Det er tåpelig å utslette sterke ufarlige tradisjoner i misforstått fremmedvennlighet. Når folk av andre kulturer kommer til Norge og spør om å få bosette seg her, forventer de ikke at hele landet skal omlegges for deres skyld. De aksepterer at i Norge står julefeiring sterkt, hvis de ikke kan leve med det så kunne de valgt annet sted å bo. En klok lærer legger til rette for multireligiøsitet enten ved å tone ned religion eller inkludere alle, uten å utslette en trivelig ufarlig høytid for alle de andre barna. Læreren burde snakket med barnets foreldre, tilbydd å tone ned og ha sanger som går på jul og ikke jesus, og sagt at DET er hva jeg kan tilby. Take it or leave it.

• Liker 7
Skrevet

Det som er litt fascinerende er at veldig mange muslimer som har vært i Norge noen år feirer jul. De går ikke i kirken og har ikke ribbe til julekvelds, men de har en herlig blanding av "norske" nisser, engler, pepperkaker og festmat fra hjemlandet. Og julegaver til barna, så klart (akkurat som nordmenn jeg kjenner som bor i land med majoritet muslimer feirer Eid på en fornorsket ikke-religiøs måte).

Anonym poster: 310f82647d00d7c9c115299763970bae

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke pga nye religioner som kommer til landet! Jeg er ateist. Det er ikke slik at det bare er muslimer som kan være negative til at kristendom prakkes på ungene. Det er vel minst like mange, om ikke flere, ateister i landet som misliker dette.

Hvorfor ville du ikke gått på en religionsnøytral avslutning før jul, da? Hva er det som er så annerledes da enn før sommeren?

De andre foreldrene saboterer ikke for deg. Det å ha en religiønsnøytral avslutning strider tydeligvis ikke med ditt livssyn, ettersom du villig går på sommeravslutning. En feiring med kristne elementer strider derimot mot mange andres livssyn, og vil for enkelte gjøre at de ikke har lov, ifølge sitt livssyn, til å delta. For eksempel Jehovaer kan ikke delta, det er ikke bare vondt i viljen, de tror rett og slett at de vil gå fortapt om de går. Du derimot vil bare ikke gå fordi du ikke får viljen din.

Hva har nisser og gang rundt juletreet med religion å gjøre?

Anonym poster: 310f82647d00d7c9c115299763970bae

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri feiret jul.

Da jeg gikk på barneskolen pleide juleavslutningene å være en kombinasjon av litt av hvert.

F.eks høytlesing av både juleevangeliet og nøytrale dikt, julesanger og nøytrale sanger.

Et år var det kanskje juletema på skuespillet, andre ganger handlet det om noe helt annet.

Aulaen var dekorert med både julepynt og kunstverk som vi i klassen hadde laget.

Jeg deltok i de nøytrale tingene, og satt ved siden av og hørte på (evt fungerte som sufflør, fordi jeg hadde en ganske god hukommelse) mens de andre fremførte julerelaterte saker.

Funket fint! :)

Anonym poster: 42e2101e18ed512bc0ea0d7a102db966

Skrevet

Nei det er ikke bare muslimer som er negative til kristendom. Men det var etter at innvandringen av muslimer til Norge tok av, at det ble slutt på kristendomsundervisning og juleforberedelser i skolen. Da er det vel ikke så merkelig at folk blir frustrerte på akkurat denne gruppen. Jehovas vitner, ateister og andre, utgjør en veldig liten del av befolkningen, og har derfor ikke like stor påvirkningskraft.

Anonym poster: 4d96a352608c9f31196fde8f938acfee

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si jeg er forundret over at så mange automatisk går ut i fra at det er muslimer som nekter dem å markere julen...

De her i Norge som absolutt ikke markerer julen på noen måte (ikke får de lage julepynt, ikke får de synge julesanger, ikke får de høre julefortellinger, ikke får de tegne nisser eller lage gaver til familie og venner, og aller helst blir de tatt ut av barnehage og skole i hele desember) det er Jehovas vitner. Og det var også min første tanke i denne situasjonen. Det finnes vel ikke en muslim i Norge som har et så anstrengt forhold til markeringen av Jesu fødsel som vitnene har...

• Liker 7
Skrevet

Jeg må si jeg er forundret over at så mange automatisk går ut i fra at det er muslimer som nekter dem å markere julen...

De her i Norge som absolutt ikke markerer julen på noen måte (ikke får de lage julepynt, ikke får de synge julesanger, ikke får de høre julefortellinger, ikke får de tegne nisser eller lage gaver til familie og venner, og aller helst blir de tatt ut av barnehage og skole i hele desember) det er Jehovas vitner. Og det var også min første tanke i denne situasjonen. Det finnes vel ikke en muslim i Norge som har et så anstrengt forhold til markeringen av Jesu fødsel som vitnene har...

Må si meg enig i denne. Jeg har aldri opplevd en muslimsk familie som har nektet barnet sitt å være med på ting som har med jul og gjøre. Jehovas vitner derimot...

Anonym poster: cf6932b4879ef652547e7728a32c4795

• Liker 8
Skrevet

Da har du gått på en rar skole... Jeg har gått på 5 forskjellige barne- og ungdomsskoler og gått rundt juletre og sunget julesanger på juletrefest på alle!

Nei, barna mine har ikke gått på "rare skoler" . Men du svarer jo egentlig akkurat på det jeg sier da, at juletregang og nisse høres mer ut om juletrefest enn juleavslutning! ;-)

Da jeg selv gikk på skolen for maaaange år siden gikk vi heller ikke rundt juletreet på avslutningen.

Derimot her jeg gått rundt juletreet og fått besøk av nissen på ALLE juletrefester jeg har vært på!

Julesanger synes jeg er helt på sin plass på juleavslutning da, men i en klasse med flerkulturelle ville jeg valgt en av de mer livssynsnøytrale sangene, og det er flere å ta av der.

Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574

• Liker 1
Skrevet

Dette arrangeres på skolen, så et bollen selv, du ;) Det er temmelig lite sannsynlig at skolen ville lånt ut lokalene til noe som arrangeres for "alle" elevene på skolen, men som ekskluderer deler av elevene. Som religiøse arrangementer.

Elever ekskluderes ikke, de velger selv om de ikke vil delta. Så kos deg med bollen. Så sur og sær du er så trenger du det tydeligvis.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde blitt rimelig irritert og spurt lærer/rektor om hvorfor i alle dager alt som har med jul å gjøre er fjernet fra avslutningen. Tradisjoner er viktige og holde på og en juleavslutning på skolen ER viktig. På vår skole er det julemarked med julenisser, engler, og juletrær og juleavslutning. Hadde dette plutselig blitt tatt vekk, så hadde skolen fått en illsint mor på døren!

Det er litt urettferdig at vi skal ta vekk våre tradisjoner, synes nå jeg. Disse tradisjonene er en del av vår kultur og vi skal ikke måtte gjemme oss vekk bare fordi enkelte kulturer/religioner ikke feirer de samme tradisjonene.

Ja, skolen skal inkludere alle elever, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av norske tradisjoner.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...