AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #21 Skrevet 6. desember 2012 Hvorfor i alle dager skulle vi feire Id i NORGE?? Muslimene har selv valgt å bosette seg i vårt kristne land, og da får de bare finne seg i at det er våre tradisjoner som kommer først. Slik hadde det vært om vi var innvandrere i deres land også. Det er ikke riktig at vi skal forkaste vår egen kultur, bare fordi vi har muslimer her. Fortsetter vi med den innvandrervennlige tankegangen du har, så vil vi ikke ende opp med et religionsnøytralt samfunn en gang, men et med et samfunn styrt av sharialover. Anonym poster: 4d96a352608c9f31196fde8f938acfee 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #22 Skrevet 6. desember 2012 Hvorfor i alle dager skulle vi feire Id i NORGE?? Muslimene har selv valgt å bosette seg i vårt kristne land, og da får de bare finne seg i at det er våre tradisjoner som kommer først. Slik hadde det vært om vi var innvandrere i deres land også. Det er ikke riktig at vi skal forkaste vår egen kultur, bare fordi vi har muslimer her. Fortsetter vi med den innvandrervennlige tankegangen du har, så vil vi ikke ende opp med et religionsnøytralt samfunn en gang, men et med et samfunn styrt av sharialover. Anonym poster: 4d96a352608c9f31196fde8f938acfee Kristendommen er også en importert religion Den har vært her lenger, men den er ikke mer norsk enn islam. Men for all del, jeg skulle ønske flere folk hadde tenkt slik for 1000 år siden også, da hadde vi sluppet hele denne problemstillingen og kunne feiret ordentlig jul i fred uten at folk skulle jesusfisere det hele. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 3
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #23 Skrevet 6. desember 2012 Om man har et barn som f.eks. er Jehovas vitne, så skal man tilrettelegge for dette barnet også. Det er vi som lærere pliktige til. Man kan ikke lage til en feiring som ekskluderer én elev og dens familie. Dumt at dere synes det er teit, men jeg som lærer hadde ikke kunnet gjøre noe med det da jeg må inkludere alle. Anonym poster: cf6932b4879ef652547e7728a32c4795 Jeg skjønner at lærere må tilrettelegge for at alle skal kunne delta. Men om man hadde delt avslutningen opp i programposter der man f.eks hadde de mer kontroversielle delene til slutt slik at de som ikke ønsket å delta kunne ha gått hjem før det startet, hadde det kunne vært en løsning?
Gjest regine Skrevet 6. desember 2012 #24 Skrevet 6. desember 2012 For å svare på åpningsinnlegget og ikke bidra mer til denne idiotdiskusjonen som AB har med AB om kristendommens manglende plass i skolen: Jeg ville tatt det opp med andre foreldre og skolen så snart som mulig. Her har tydeligvis læreren bare feiga ut og blitt overveldende politisk korrekt, i en situasjon hvor vedk ikke burde vært det. Ung og uerfaren, kanskje? Nisser, gang rundt juletreet har da fint lite med "kristen misjonering" å gjøre, men desto mer med hvordan jula i praksis feirers i Norge. Regner med at det ikke var snakk om kirkegang, og det finnes haugevis med julesanger som IKKE har særlig fokus på det religiøse innholdet. Hvis det er muslimer det gjelder så har de forøvrig også med beretningen om jesusbarnets fødsel i koranen - ergo burde det være uproblematisk også for dem å feire jesus` fødsel. Men jeg ville tatt det opp - jeg hadde rett og slett ikke akseptert at en normal juelavslutning i misforstått politisk korrekthet, ble fratatt barnet mitt.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #25 Skrevet 6. desember 2012 Jeg skjønner at lærere må tilrettelegge for at alle skal kunne delta. Men om man hadde delt avslutningen opp i programposter der man f.eks hadde de mer kontroversielle delene til slutt slik at de som ikke ønsket å delta kunne ha gått hjem før det startet, hadde det kunne vært en løsning? Nei. Skal de som ikke ønsker å delta i religiøse ting da bli "kastet ut"? Det er jo slik det faktisk blir. Det blir laget et skille mellom folk. Poenget med slike avslutninger er jo at det skal være samlende, noe felles som alle gjør sammen. Da blir det selvsagt helt feil å dele ting opp.. Men jeg sliter virkelig med å skjønne hvorfor i alle dager dere absolutt MÅ ha kristne elementer med i feiringen PÅ SKOLEN? Hvorfor kan dere ikke bare delta på en julesamling i kirken? Hvorfor skal dette på død og liv foregå på skolen? Skolen skal være for alle. Det er ikke så fritt frem å velge skoler og hva man vil skal foregå der. Men det er helt frivilig å gå i kirken. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 4
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #26 Skrevet 6. desember 2012 At DU ikke har et forhold til dem betyr ikke at vi andre ikke har det At DU ikke har noe imot å synge kristne "jule"sanger betyr ikke at alle andre skal synes det er greit. Hvorfor kan ikke DU feire din egen jul, da, og respektere at felles feiringer i regi av skolen er religionsnøytrale, så alle kan delta, enten de nå har noe imot jesusbarnet eller ei? Og millioner av folk synes Id er en fin tradisjon, med masse god mat og glede. Skal vi feire det i skolen også, synes du? Om vi feirer jul med kristne elementer i skolen, så bør vi nemlig også feire Id. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 Nei, det bør vi ikke. Vi kan ikke feire en innvandrer-gruppes høytid og ikke andres. Hvis vi skulle startet på en slik linje måtte vi ta hensyn til alle innvandrere og hvor skulle det da ende? Russisk jul feires 6. januar om jeg husker rett... At en innvandrer-gruppe tilsynelatende virker å være mindre tolerante overfor norske og vestlige verdier bør ikke "premieres" med at de får vetorett.Toleranse må gå begge veier og det må være rom for alle religioner (også kristendommen)...
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #27 Skrevet 6. desember 2012 Nei, det bør vi ikke. Vi kan ikke feire en innvandrer-gruppes høytid og ikke andres. Hvis vi skulle startet på en slik linje måtte vi ta hensyn til alle innvandrere og hvor skulle det da ende? Russisk jul feires 6. januar om jeg husker rett... At en innvandrer-gruppe tilsynelatende virker å være mindre tolerante overfor norske og vestlige verdier bør ikke "premieres" med at de får vetorett.Toleranse må gå begge veier og det må være rom for alle religioner (også kristendommen)... Det er ikke bare innvandrere som er muslimer, vet du... Det finnes etnisk norske muslimer også. Det er heller ikke bare muslimer som blir støtt av tvangskristning i skolen. Jeg er etnisk norsk ateist, og jeg skal ha meg frabedt at ungene mine blir satt til å synge kristne sanger når de går rundt treet. Det skal være like stort rom for alle livssyn i skolen. Det skal ikke være slik at kristendommen får en voldsom særstilling, som det jo får om man kjører på med "jule"spill. Om man durer på med kristendom, må man også gi samme rom til de andre religionene. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 5
Leeloo Skrevet 6. desember 2012 #28 Skrevet 6. desember 2012 Ser det er flere som hisser seg opp over muslimer som "stjeler julen" (satt på spissen), men nå nevnte vel ikke TS noe om at det var muslimske foreldre som protesterte. kunne like gjerne være Human Etikere eller Jehovas vitne, så den diskusjonen kan kanskje tas i en annen tråd? Jeg er selv ateist, men legger meg likevel ikke bort i hvordan skolen feirer jul, annet enn at jeg ikke ønsker hun deltar i en evt julegudstjeneste (vanlig besøk i kirken blir noe annet). Jeg prøver å finne en balanse mellom at hun skal lære om alle religioner, også kristendommen, og ren forkynnelse. For meg er religion en privat sak, samtidig kan man ikke komme utenom at religion påvirker mye både her hjemme og ute i verden, så man kan ikke bare hoppe over det heller. 8
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #29 Skrevet 6. desember 2012 Det er ikke bare innvandrere som er muslimer, vet du... Det finnes etnisk norske muslimer også. Det er heller ikke bare muslimer som blir støtt av tvangskristning i skolen. Jeg er etnisk norsk ateist, og jeg skal ha meg frabedt at ungene mine blir satt til å synge kristne sanger når de går rundt treet. Det skal være like stort rom for alle livssyn i skolen. Det skal ikke være slik at kristendommen får en voldsom særstilling, som det jo får om man kjører på med "jule"spill. Om man durer på med kristendom, må man også gi samme rom til de andre religionene. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 Nå var det ikke kristendom eller ikke kristendom i juleavslutningen TS skrev om. Det er jul eller ikke jul. Dersom du hadde barn i den klassen ville de ikke få lov til å gå rundt treet i det hele tatt
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #30 Skrevet 6. desember 2012 Nå var det ikke kristendom eller ikke kristendom i juleavslutningen TS skrev om. Det er jul eller ikke jul. Dersom du hadde barn i den klassen ville de ikke få lov til å gå rundt treet i det hele tatt Det har jeg skjønt, ja Men som man ser her i tråden: Det er faktisk folk som tror at julen er en kristen høytid. Derfor vil det gjerne være mange som ikke vil være med på en julefeiring, i frykt for salmer og jesusbarn. Jeg hadde ikke hatt noe som helst imot en ordentlig julefeiring, men jeg ville ha fått det klart presisert at det var det det var snakk om, og at det ikke ble noe salmer rundt treet. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 3
SmallTalk Skrevet 6. desember 2012 #31 Skrevet 6. desember 2012 Hvorfor tror alle her at det er muslimer som det må tilrettelegges for her? Jeg vet om veldig få muslimer som har problemer med norsk julefeiring, men de som f.eks er Jehovas Vitner har store problemer med julefeiringen og vil vanligvis nekte barna sine å delta på arrangementer som har noe med jul å gjøre. TS: Jeg hadde blitt sur selv, og jeg synes faktisk at man bør ha juleavslutning og ikke "halvårsavslutning" når man bor i Norge og de aller, aller fleste faktisk feirer jul. 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #32 Skrevet 6. desember 2012 For å svare TS på det opprinnelige spørsmålet; For det første, regner med at du snakker om skoleavslutning med foreldre? Jeg er ikke vant med at det er juletregang og nisse med gaver på slike avslutninger. Dette høres ut som juletrefest i barnehagen/på jobben for meg? På skolene mine barn har gått på har alltid klassene selv laget opplegg sammen med læreren. Det har stort sett dreid seg om underholdning fra barna (sanger, sketsjer, teater e.l), kake og kaffe el noe og kanskje utlodding hver inntekten går til klassekassen eller noe de planlegger for neste halvår. Man ønsker læreren god jul og gir kanskje en gave. Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574 4
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2012 #33 Skrevet 6. desember 2012 Nei. Skal de som ikke ønsker å delta i religiøse ting da bli "kastet ut"? Det er jo slik det faktisk blir. Det blir laget et skille mellom folk. Poenget med slike avslutninger er jo at det skal være samlende, noe felles som alle gjør sammen. Da blir det selvsagt helt feil å dele ting opp.. Men jeg sliter virkelig med å skjønne hvorfor i alle dager dere absolutt MÅ ha kristne elementer med i feiringen PÅ SKOLEN? Hvorfor kan dere ikke bare delta på en julesamling i kirken? Hvorfor skal dette på død og liv foregå på skolen? Skolen skal være for alle. Det er ikke så fritt frem å velge skoler og hva man vil skal foregå der. Men det er helt frivilig å gå i kirken. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 Er juletre-gang og nisse kristne elementer? Er det å kalle julen for jul kristent?
Gjest gressløk Skrevet 6. desember 2012 #34 Skrevet 6. desember 2012 I alle land er skoler lagt opp til å baserer seg på en eller annen tradisjon og tro når det gjelder høytider, og da majoritetens tradisjoner. I Norge er det kristendommen som står sentralt, og jul er en høytid her i Norge. Det er veldig mange som feirer jul som ikke er kristne, og selv er jeg heller ikke det, men julen feirer jeg nå likevel. I min klasse hadde vi en som var i human-etisk forbund. Han feiret ikke jul, men de kom på juleavslutningen for det. Sånn er det bare, man kan ikke gjøre alle til lags. At en eller to skal trumfe gjennom og ødelegge for alle de andre er ikke riktig. Å frata slike vanlige og enkle Norske skoletradisjoner sånn blir veldig ødeleggende for fellesskapet også, selv om det sikkert er godt ment av skolen å gjøre det. 7
LittleJ Skrevet 6. desember 2012 #35 Skrevet 6. desember 2012 Jeg ville gått sammen med de andre foreldrene mot skolen. Hjelper ikke det ville jeg lagd min egen juletrefest og ikke sendt min unge på denne halvårsfesten (sikkert flere foreldre som er med på dette). Hadde jeg hatt mulighet ville jeg vurdert å bytte skole på ungen. 2
Gjest gressløk Skrevet 6. desember 2012 #36 Skrevet 6. desember 2012 For å svare TS på det opprinnelige spørsmålet; For det første, regner med at du snakker om skoleavslutning med foreldre? Jeg er ikke vant med at det er juletregang og nisse med gaver på slike avslutninger. Dette høres ut som juletrefest i barnehagen/på jobben for meg? På skolene mine barn har gått på har alltid klassene selv laget opplegg sammen med læreren. Det har stort sett dreid seg om underholdning fra barna (sanger, sketsjer, teater e.l), kake og kaffe el noe og kanskje utlodding hver inntekten går til klassekassen eller noe de planlegger for neste halvår. Man ønsker læreren god jul og gir kanskje en gave. Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574 Jeg trodde de fleste juleavslutningene klassevis i barneskolen hadde "julete" innhold, jeg. Har vært på min del av klasseavslutninger til jul, både som deltager og skuespiller, og jeg har aldri sett en avslutning der ikke underholdningen fra elevene er julerelatert på en eller annen måte.Jeg spilte selv Rudolf en gang husker jeg, og var Lucia på den andre. Det har jo ingenting med kristendommen å gjøre heller, og Lucia har vel mer med hedensk folketro å gjøre uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #37 Skrevet 6. desember 2012 For å svare TS på det opprinnelige spørsmålet; For det første, regner med at du snakker om skoleavslutning med foreldre? Jeg er ikke vant med at det er juletregang og nisse med gaver på slike avslutninger. Dette høres ut som juletrefest i barnehagen/på jobben for meg? På skolene mine barn har gått på har alltid klassene selv laget opplegg sammen med læreren. Det har stort sett dreid seg om underholdning fra barna (sanger, sketsjer, teater e.l), kake og kaffe el noe og kanskje utlodding hver inntekten går til klassekassen eller noe de planlegger for neste halvår. Man ønsker læreren god jul og gir kanskje en gave. Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574 Glemte å si; med slik feiring har ikke religion noe å si. Barna synger ofte en julesanger eller flere, men det har aldri vært noe problem. Ofte velges noen av de mer nøytrale julesangene uten åpenbar kristent innhold. Vi bor i Oslo, tjukkeste østkant med mange fremmedkulturelle barn på skolen. Barna våre har gått på to barneskoler her fordi vi flyttet, men det foregikk rimelig likt på begge; klassene lager julepynt, synger julesanger, lærer om julen og alt det der. Skolene hadde begge felles juleavslutning for alle elever en dag, og dagen etter var skolen delt i to grupper; de som skulle i kirken og de som var på en (veldig flott!!) feiring uten kristent innhold i aulaen. Null problem, og alle ble ivaretatt. Kjenner mange muslimer, og mange av dm liker jula de og selv om de ikke legger noe kristent innhold i den. Selv er vi ateister og har vært storfornøyd med opplegget! Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574 1
LittleJ Skrevet 6. desember 2012 #38 Skrevet 6. desember 2012 For å svare TS på det opprinnelige spørsmålet; For det første, regner med at du snakker om skoleavslutning med foreldre? Jeg er ikke vant med at det er juletregang og nisse med gaver på slike avslutninger. Dette høres ut som juletrefest i barnehagen/på jobben for meg? På skolene mine barn har gått på har alltid klassene selv laget opplegg sammen med læreren. Det har stort sett dreid seg om underholdning fra barna (sanger, sketsjer, teater e.l), kake og kaffe el noe og kanskje utlodding hver inntekten går til klassekassen eller noe de planlegger for neste halvår. Man ønsker læreren god jul og gir kanskje en gave. Anonym poster: 2e5488ea530d26b94ece74c2e13ae574 Da har du gått på en rar skole... Jeg har gått på 5 forskjellige barne- og ungdomsskoler og gått rundt juletre og sunget julesanger på juletrefest på alle!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #39 Skrevet 6. desember 2012 Jeg ville gått sammen med de andre foreldrene mot skolen. Hjelper ikke det ville jeg lagd min egen juletrefest og ikke sendt min unge på denne halvårsfesten (sikkert flere foreldre som er med på dette). Hadde jeg hatt mulighet ville jeg vurdert å bytte skole på ungen. Det er rett og slett skikkelig dårlig gjort å sabotere en felles avslutning, bare fordi den er lagt opp til å være så nøytral som mulig. Og hvorfor i alle dager skal du gjør det da? Om du vil arrangere juletrefest, så flott, kjør på, for all del. Men hvorfor i alle dager skal du absolutt ha juleting PÅ SKOLEN? Det arrangeres allerede ørten julearrangementer alle veier, inkludert i alle kirkene omkring. Og om du arrangerer en selv også, så får jo ungene "juling" der. Hvorfor skal du la være å gå på en avslutning på skolen av den grunn? Jeg skjønner ikke? Hva med sommeravslutninger da? Går du dit? En avslutning før nyttår er da ikke noe som helst annerledes. Det er rett og slett en hyggelig samling som skal være kjekt for alle. Hvorfor må du på død og liv feire jul på skolen? Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2012 #40 Skrevet 6. desember 2012 Da har du gått på en rar skole... Jeg har gått på 5 forskjellige barne- og ungdomsskoler og gått rundt juletre og sunget julesanger på juletrefest på alle! Det har heldigvis ikke jeg. På barneskolen gikk vi rundt juletreet, men vi sang bare ikke-religiøse sanger. Og jeg bodde i et blendahvitt nabolag, og det var vel ikke en eneste muslim på skolen min. Det var derimot en del Jehovaer. På ungdomsskolen var det ikke noe jul i det hele tatt, der hadde vi avslutning med kaker og boller og brus, og ikke noe annet styr. Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå