Gå til innhold

Juleavslutningen som ble borte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg er en smule provosert. Mitt barn går i første klasse og skal nå i desember ha avslutning på skolen. Vi var i utgangspunktet invitert til juleavslutning med det som vanligvis hører med (nisse, gang rundt juletreet mm.) Men nå har vi fått invitasjon til halvårsavslutning med nøytral underholdning fra elevene og vi skal ta med egen matpakke. Alt som har med jula å gjøre (selv navnet på avslutningen) er fjernet. Trolig pga. foreldrene til et barn i klassen som ikke vil tillate at barnet deltar ellers... Hvordan ville dere ha reagert?

I tillegg kommer det at barna i klassen har eldre søsken, venner osv. og at de dermed forventer nisse og gang rundt juletreet siden de andre har dette på sine avslutninger... Hva skal man si når de spør hvorfor nissen ikke kommer til dem?

Anonym poster: 3c42e6b99b6f71f25e76fd803559b992

Anonym poster: 3c42e6b99b6f71f25e76fd803559b992

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende og tatt dette videre. Det som har et problem med juleavslutning kan holde seg og ungen sin hjemme.

Anonym poster: cc77157e2b8f5bf60e665c345ee1e84f

• Liker 26
Skrevet (endret)

...

Endret av Gjest NN
Skrevet

Dette er provoserende. At tradisjon må utslettes pga annen religion. Juleavslutning er en kombinasjon av kristne og ikke-kristne verdier, men fullt ut norsk tradisjon.

Anonym poster: 824d1a6478b94fe91a7813ffd56b4ebb

• Liker 10
Skrevet

Om de kristne kunne drete i å kalle kristusmessen sin for "jul", så hadde det gjort ting mye lettere. Julen har i utgangspunktet ikke noe som helst med kristendommen å gjøre. Men i og med at kirken har gjort det de kan for å kuppe feiringen av at jorden begynner å tippe andre veien igjen så blir det fort dumt. Når man nå blir invitert til ting med "jul" i ordet er det ikke lett å vite om det er religionsøytralt eller om det er kristne elementer i det. Nissen og juletreet har ikke noe med kristendommen å gjøre, men om det synges "jule" sanger med referanser til jesusbarnet, så er det plutselig ikke så greit lenger.

Jeg synes heller de kunne presisert i innbydelsen at det var julefeiring uten kristent innhold, og at det bare ble sunget religionsnøytrale sanger rundt treet (på låven sitter nissen, jeg gikk meg over sjø og land, etc).

Anonym poster: 9f1952da695b8b0a5381e7f69cc57b14

• Liker 14
Skrevet

Om de kristne kunne drete i å kalle kristusmessen sin for "jul", så hadde det gjort ting mye lettere.

Jeg er i prinsippet enig med deg, men det er ganske nytteløst å poengtere at landets barneskoler og barnehager ikke hadde hatt et problem hvis hele den kristne verden bare la om på feiringen av Kristi fødsel. Det skjer ikke, i hvert fall ikke på de neste 50 årene, så jeg tror faktisk både lærere og foreldre må kunne takle dette selv om inge løsninger er helt optimale for alle. Så kan man diskutere prinsippene et annet sted.

Hos oss er det felles julefeiring med tre og nisser, og en helt frivillig kirketur som man man melde seg på hvis man vil. Ingen har laget noe problem rundt treet, grøten og nissene ennå, og det selv om vi bor på tjukkeste Oslo øst med mange religioner og livssyn i barnehage og skole. Krysser fingrene for at det holder seg sånn.

TS, jeg ville tatt opp dette på en eller annen måte. En diskusjon på neste foreldremøte, kanskje? Det er veldig viktig at ingen føler seg tvunget til å delta i religiøse ritualer, men samtidig kan det heller ikke være slik at alle har vetorett på alt, så lenge det er bilde av en gris eller et juletre. Toleranse er viktig, og det læres ikke best ved at man slipper å ta stilling til alt som ikke passer ens eget livssyn 100%.

Anonym poster: 5ecc22ab1e711280311dfa775d397398

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville tatt opp dette med andre foreldre og gått til skolen. Sørget for at barna i første klasse også får sin juleavsluttning...

Skrevet

Om de kristne kunne drete i å kalle kristusmessen sin for "jul", så hadde det gjort ting mye lettere. Julen har i utgangspunktet ikke noe som helst med kristendommen å gjøre. Men i og med at kirken har gjort det de kan for å kuppe feiringen av at jorden begynner å tippe andre veien igjen så blir det fort dumt. Når man nå blir invitert til ting med "jul" i ordet er det ikke lett å vite om det er religionsøytralt eller om det er kristne elementer i det. Nissen og juletreet har ikke noe med kristendommen å gjøre, men om det synges "jule" sanger med referanser til jesusbarnet, så er det plutselig ikke så greit lenger.

Jeg synes heller de kunne presisert i innbydelsen at det var julefeiring uten kristent innhold, og at det bare ble sunget religionsnøytrale sanger rundt treet (på låven sitter nissen, jeg gikk meg over sjø og land, etc).

Hvor har du det i fra at julefeiringen ikke har med kristendommen å gjøre? Julen feires jo pga på Jesu fødsel, og pynten på juletreet symboliserer ulike ting hentet fra Bibelen osv.

Vi kaller denne feiringen jul her i landet, og ikke kristusmesse. Hva er galt med det?

Julefeiring UTEN kristent innhold? Haha, hva er poenget med det? Nissen er riktignok ikke en kristen skikk, men han er utvilsomt et hyggelig innslag i julen, så jeg ser ikke noe galt i det.

Uansett, vi har feiret jul i flere hundre år her i landet, så det er en veletablert tradisjon. Men nå skal vi ikke lenger få feire denne tradsjonen i skolen, fordi landet vårt har blitt innvadert av asylsøkere fra den tredje verden.

Hvorfor skal vi frata barna alle gledene som er knyttet til julen, bare fordi noen av barna tilhører en annen religion? Muslimer har jo sine egne tradisjoner, så de kan vel feire dem når de vil. Man trenger ikke å rasere den norske kulturen av den grunn.

Selv trivdes jeg ikke alltid på skolen, og gruet meg ofte til å gå dit, men jeg husker hvordan jeg gledet meg til skolens juleavslutning flere uker i forveien. Vi snakket om julens budskap, vi bakte, tente lys, leste julefortellinger og laget julepynt og vi gikk rundt juletreet m.m. Men nå er alt dette altså i ferd med å forsvinne fra skoler og barnehager. Det er for jævlig at det finnes voksne mennesker rundt om i dette landet som forakter sin egen kultur så mye, at de synes det er ok å forkaste sin egen kultur. Problemet er at slike bestemmelser får en uheldig effekt, det skaper enormt mye rasisme og fremmedfrykt.

Anonym poster: 4d96a352608c9f31196fde8f938acfee

• Liker 7
Skrevet

Hvor har du det i fra at julefeiringen ikke har med kristendommen å gjøre? Julen feires jo pga på Jesu fødsel, og pynten på juletreet symboliserer ulike ting hentet fra Bibelen osv.

Vi kaller denne feiringen jul her i landet, og ikke kristusmesse. Hva er galt med det?

Julefeiring UTEN kristent innhold? Haha, hva er poenget med det? Nissen er riktignok ikke en kristen skikk, men han er utvilsomt et hyggelig innslag i julen, så jeg ser ikke noe galt i det.

Uansett, vi har feiret jul i flere hundre år her i landet, så det er en veletablert tradisjon. Men nå skal vi ikke lenger få feire denne tradsjonen i skolen, fordi landet vårt har blitt innvadert av asylsøkere fra den tredje verden.

Hvorfor skal vi frata barna alle gledene som er knyttet til julen, bare fordi noen av barna tilhører en annen religion? Muslimer har jo sine egne tradisjoner, så de kan vel feire dem når de vil. Man trenger ikke å rasere den norske kulturen av den grunn.

Selv trivdes jeg ikke alltid på skolen, og gruet meg ofte til å gå dit, men jeg husker hvordan jeg gledet meg til skolens juleavslutning flere uker i forveien. Vi snakket om julens budskap, vi bakte, tente lys, leste julefortellinger og laget julepynt og vi gikk rundt juletreet m.m. Men nå er alt dette altså i ferd med å forsvinne fra skoler og barnehager. Det er for jævlig at det finnes voksne mennesker rundt om i dette landet som forakter sin egen kultur så mye, at de synes det er ok å forkaste sin egen kultur. Problemet er at slike bestemmelser får en uheldig effekt, det skaper enormt mye rasisme og fremmedfrykt.

Uffda... Enda en som var mer opptatt av å blåse tyggisbobler enn å følge med på skolen.

Julen er IKKE en kristen høytid, nei. Julen er navnet på den gamle, hedenske feiringen av at "solen snur". Dette er barneskolepensum. Solsnu har vært feiret her til lands mye lenger enn kristusmessen. Og nei, "jul" er ikke navnet på den kristne feiringen, det er kristusmesse man feirer til "ære" for jesu fødsel.

Forøvrig ble jesus ifølge bibelen IKKE født om vinteren, men om våren. Men for å få slutt på den hedenske julefeiringen valgte kirken å legge kristusmessen til samme årstid, for å fordrive den hedenske skikken. Noe som her til lands førte til at folk bare la til kristentull til gamle skikker.

Juletreet har ikke noe med kristusmessen å gjøre. Det moderne juletreet er en videreføring av gamle hedenske skikker med å ta inn kvister og grener som symboliserte gudene når de blotet.

Jeg er norsk nordmann fra norge, jeg har ikke utenlandsk blod i årene mine i det hele tatt. Jeg er IKKE kristen, og setter fint lite pris på at mine barn blir påtrykket kristenpiss på skolen. Jeg er helt for julefeiring. Jeg er helt imot kristusmessefeiring.

• Liker 29
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende og tatt dette videre. Det som har et problem med juleavslutning kan holde seg og ungen sin hjemme.

Gud så irriterende! Jeg hadde blitt rasende. Man kan holde på tradisjoner samtidig som man ønsker nye kulturer velkommen! Usj. Allier deg med andre foreldre, dette var tåpelig.

Anonym poster: 5142b5242fbaa4d57073c7a91c2bb5ab

• Liker 6
Skrevet

Du er klar over at vi feira jul her i landet i mange hundre år før kristendommen kom?

Jul har egentlig ingenting med Jesus å gjøre. Det var de kristne som la feiringa til en allerede eksisterende fest og høytid.

I USA hvor de jo er veldig mulitkulturelle er christmas problematisk. Der er det mange som tar i bruk "jul" istedet, for nettopp å ha en religionsnøytral fest og feiring som alle kan delta i :) Ja, de bruker det samme ordet som oss - "jul".

Anonym poster: 113178830fa2f6c689c6867f390f2c43

• Liker 8
Skrevet

Det er vel akkurat det de vil unngå. De vil ha en felles avslutning for alle elevene, ikke bare for de som ikke har noe imot kristenvås innblandet i juletradisjoner.

Skolen skal være for alle, uansett religion. Da er det selvsagt helt feil å blande kristendom inn i avslutninger og sosiale sammenkomster.

Da kan vel de som vil synge "et barn er født i betlehem" gjøre det på fritiden, IKKE på skolen. Det er fullt mulig å feire jul med kristne elementer på privaten, men MÅ ikke gjøre det på skolen.

• Liker 6
Skrevet

Jøss. Det hadde jeg nok kjørt litt hardt på, faktisk. Så fikk nå heller det ene barnet bli holdt hjemme av foreldrene sine, da.

Julen, slik vi feirer den i dag, er svært tradisjonsrik, og en salig blanding av hedenske og kristne skikker. Å nekte barna å lære om og å delta i dette, er å nekte de å lære det norske samfunnet riktig å kjenne.

PS: Jeg hadde venner som vokste opp med raddisforeldre på 70-80-tallet, hvor nisser, engler, Jesusbarnet og juletre var fy-fy. Det endte opp med at når ungene ble så store at de hadde begynt på skolen så ble yukkapalmen overfyllt av julepynt og ungene selv kledde seg ut som nisser.

Anonym poster: 310f82647d00d7c9c115299763970bae

• Liker 5
Skrevet

Jøss. Det hadde jeg nok kjørt litt hardt på, faktisk. Så fikk nå heller det ene barnet bli holdt hjemme av foreldrene sine, da.

Julen, slik vi feirer den i dag, er svært tradisjonsrik, og en salig blanding av hedenske og kristne skikker. Å nekte barna å lære om og å delta i dette, er å nekte de å lære det norske samfunnet riktig å kjenne.

PS: Jeg hadde venner som vokste opp med raddisforeldre på 70-80-tallet, hvor nisser, engler, Jesusbarnet og juletre var fy-fy. Det endte opp med at når ungene ble så store at de hadde begynt på skolen så ble yukkapalmen overfyllt av julepynt og ungene selv kledde seg ut som nisser.

Nettopp!

Anonym poster: 5142b5242fbaa4d57073c7a91c2bb5ab

• Liker 1
Skrevet

OM man ønsker å lære ungen sin til å feire jesusbarnet, så kan man gjøre det på fritiden. Ikke på skolen. Skolen skal være for alle, uansett religion. Om man vil aktivt utøve religion, så kan man gjøre det på fritiden, ikke tvinge det på alle de andre.

• Liker 3
Skrevet

Juleavslutning med nisser og julespill har ingenting med utøving av religion å gjøre.

PS: Selv mange av skolene med ikke-etninsk flertall blant barna i Oslo har julegudstjeneste. Med filmkos for de som ikke deltar, enten de er humanetikere, ateister, muslimer eller hinduer.

• Liker 1
Skrevet

Juleavslutning med nisser og julespill har ingenting med utøving av religion å gjøre.

PS: Selv mange av skolene med ikke-etninsk flertall blant barna i Oslo har julegudstjeneste. Med filmkos for de som ikke deltar, enten de er humanetikere, ateister, muslimer eller hinduer.

Nisser er helt greit. Julespill, om du mener jesusbarn og hyrder, ikke greit. Julesanger med kristent innhold, ikke greit. Selv om man ikke trenger aktivt delta på syngingen, så blir det likevel en kristifisert begivenhet, som mange av oss synes er ubehagelig. Det er også klar forskjellsbehandling i forhold til andre religioner. Om man skal ha julespill, skal man da også ha tilsvarende ifbm id for eksempel?

• Liker 6
Skrevet

Du er klar over at vi feira jul her i landet i mange hundre år før kristendommen kom?

Jul har egentlig ingenting med Jesus å gjøre. Det var de kristne som la feiringa til en allerede eksisterende fest og høytid.

I USA hvor de jo er veldig mulitkulturelle er christmas problematisk. Der er det mange som tar i bruk "jul" istedet, for nettopp å ha en religionsnøytral fest og feiring som alle kan delta i :) Ja, de bruker det samme ordet som oss - "jul".

Anonym poster: 113178830fa2f6c689c6867f390f2c43

Hva så at julefeiringen er en blanding av kristne og hedenske skikker? Det er slik vi har feiret julen i dette landet i hundrevis av år. Julen er uansett en fin tradisjon, fylt med lys og glede. Hvorfor MÅ alt vært så politisk korrekt nå for tiden? Hvorfor ikke bare glede seg over julefeiringen slik den er, uten å henvise til tørre fakta som ingen egentlig har noe forhold til?

• Liker 6
Skrevet

Hva så at julefeiringen er en blanding av kristne og hedenske skikker? Det er slik vi har feiret julen i dette landet i hundrevis av år. Julen er uansett en fin tradisjon, fylt med lys og glede. Hvorfor MÅ alt vært så politisk korrekt nå for tiden? Hvorfor ikke bare glede seg over julefeiringen slik den er, uten å henvise til tørre fakta som ingen egentlig har noe forhold til?

At DU ikke har et forhold til dem betyr ikke at vi andre ikke har det ;) At DU ikke har noe imot å synge kristne "jule"sanger betyr ikke at alle andre skal synes det er greit.

Hvorfor kan ikke DU feire din egen jul, da, og respektere at felles feiringer i regi av skolen er religionsnøytrale, så alle kan delta, enten de nå har noe imot jesusbarnet eller ei?

Og millioner av folk synes Id er en fin tradisjon, med masse god mat og glede. Skal vi feire det i skolen også, synes du? Om vi feirer jul med kristne elementer i skolen, så bør vi nemlig også feire Id.

• Liker 4
Skrevet

Om man har et barn som f.eks. er Jehovas vitne, så skal man tilrettelegge for dette barnet også. Det er vi som lærere pliktige til. Man kan ikke lage til en feiring som ekskluderer én elev og dens familie.

Dumt at dere synes det er teit, men jeg som lærer hadde ikke kunnet gjøre noe med det da jeg må inkludere alle.

Anonym poster: cf6932b4879ef652547e7728a32c4795

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...