Gå til innhold

Gifte seg uten at noen vet, hvordan??


Brumm

Anbefalte innlegg

Vi vil gifte oss uten at noen vet det (borgelig), men hvordan får vi til det? Må jo sende inn forlovererklæringer, og vi hadde ikke tenkt til å fortelle NOEN det før etter at vi er gift.....

Noen som vet hvordan vi får til det??

Takk for svar!

Brumm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde ikke det var mulig jeg.

Så vidt jeg vet MÅ du ha to personer til å skrive under på forlovererklæringene FØR dere får giftet dere.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror du bør legge dette spørsmålet på bryllupsforumet. Der er det flust av kommende bruder som vet råd for det meste.

Ingeline - som helst vil at ALLE skal vite at vi skal gifte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovere er vel først og fremst vitner. kanskje byfogden/sorenskriver kontoret kan stille med to vitner.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forloverene er ikke vitner - det kan hvem som helst være.

Forloverene må ikke være tilstede på bryllupsdagen i det hele tatt dersom en har andre vitner.

Forloverene må skrive under på forlovererklæringen for å "bevitne" at det ikke finnes noe som står til hinder for at paret kan gifte seg.

Dette er altså som noe "juridisk", som en må ha før en får giftet seg.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håpet ved å legge det ut her, å treffe på noen som hadde gjort det tidligere, og de ferdes vel ikke ås mye inne på "bryllup", kanskje? Vet faktisk ikke helt, men jeg kan jo prøve det og...

Vil gjerne at ALLE skal få vite det.... etterpå!!

Brumm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som noen skriver her, forloverne må ikke være til stede på dagen, de må derimot skrive under på et skjema i forkant. Husker ikke om skjemaet kan underskrives av "fremmede" eller om det skal underskrives av noen som kjenner dere og kan bevitne at det dere krysser for på skjemaet er sant. Kan du ikke ringe byfogden/sorenskriveren for å spørre?

Vi gifta oss hemmelig, fikk et annet par til å skrive under ca tre uker før bryllupet og tvang dem til å holde kjeft.... Spurte om de ville bli med ut på middag den-og den-dagen, vi spanderer. Jaaa, sa de litt nølende og spørrende. Greit, sa vi, skriv under her og hold kjeft til det er overstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da spørs det om vi ikke må innlemme noen i planene alikevel da...

Kan true med å sende bikkja på de, hvis de ikke holder kjeft :hoho:

Tusen takk for alle svar!

Brumm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i all hemmelighet i Las Vegas sist sommer, og kun forloverne våre visste om det. Forlovere må nødvendigvis være noen dere kjenner, fordi de skal skrive under på at det ikke er noe som er til hinder for at dere skal gifte dere (f.eks. at en av dere allerede er gift osv).

Disse forlovererklæringene, fødselsattestene deres og 'erklæring for ektefolk' eller hva den nå heter, må leveres til nærmeste tinghus/tingrett, som utsteder en prøvingsattest til dere.

Når dere har fått denne, kan dere gifte dere :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Var selv forlover i et hemmelig bryllup. Når den andre forloveren ikke dukket opp hentet de bare inn en annen som vitne. Ærklæringen var jo alt underskrevet.

Men ærklæringen kan man altså ikke unndra seg. De skriver jo under på en del vikitge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maranna

Men hvem er det egentlig som skal skrive under på disse erklæringene da? Verken jeg eller kjæresten har noen venner som er på langt nær så intime at de vet noe sånt om oss - tror "kameratene" hans hadde fått sjokk om de fant ut at han hadde hatt samboer i årevis, jeg har iallefall aldri møtt dem. Og jeg har ingen venner selv. Så da MÅ liksom familien skrive under? Eller holder det med en underskrift fra en "tilfeldig bekjent" (som feks arbeidkollega som man aldri sier mer enn "hei" til)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

En kollega kan skrive under, ja. De skriver jo under ut fra sien egne forutsetninger.

Har ingen av dere NOEN venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maranna
En kollega kan skrive under, ja. De skriver jo under ut fra sien egne forutsetninger.

Har ingen av dere NOEN venner?

Vel, jeg har ingen venner, han har kun arbeidsvenner som han aldri diskuterer noe privat med...

Men det jeg egentlig ville frem til var: når vi uansett ikke har noen som har noen forutsetning for å vite dette, så er det jo ikke noe RIKTIGERE å få en arbeidskollega til å svare enn å få noen på tinghuset til å gjøre det.. Så hva er da poenget med å måtte fortelle det på jobb eller lignende?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Dette er hva loven sier:

Hver av brudefolkene skal stille en forlover som skal erklære på ære og samvittighet at han eller hun kjenner parten, og opplyse om parten tidligere har inngått ekteskap eller registrert partnerskap og om brudefolkene er beslektet slik som nevnt i § 3.

Forloverne må være myndige. I særlige tilfeller kan fylkesmannen gi samtykke til at ekteskap blir inngått uten forlovere, eller at det bare er én forlover for begge partene.

Så da får dere jo velge noen som oppfyller disse kravene.

Ekteskap inngås ved at brudefolkene møter for en vigsler. Mens begge er til stede, skal de erklære at de ønsker å inngå ekteskap med hverandre. Deretter skal vigsleren erklære dem for ektefolk.

Minst to vitner skal være til stede under vigselen.

Vitner trenger ikke være forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg giftet meg i all hemmelighet i Las Vegas ...

Britney? Er du her??

Unnskyld - den kom bare av seg selv og insisterte på å få være med.... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Britney? Er du her??

Unnskyld - den kom bare av seg selv og insisterte på å få være med.... :tunge1:

:hoho:

Jeg giftet meg lenge før Britney - heldigvis :wink:

Men, nå giftet jeg meg ikke i fylla heller akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Nå er det klart, vi MÅ altså fortelle det til noen før det skjer, men de aktuelle har forhåpentligvis skjønt at vi vil holde det hemmelig, og holder fred om det til det er overstått... De vet at vi skal gifte oss, men ikke engang de får vite når, så den aktuelle dagen, "låner" vi vitner på tinghuset, og ringer til foreldre etterpå, og sender sms til venner og bekjente.

Begynner å glede meg!

Takk igjen!

Brumm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Poirot sier er vitner noe annet enn forlovere. Det er bare tradisjon som gjør at de ofte er de samme menneskene.

Forloverne skriver under på at dere ikke er i nær slekt eller gift fra før etc. De har faktisk ansvar for det de skriver under på, og om jeg ikke husker helt feil (noen år siden jeg leste skjemaet sist :wink: ), kan det straffes med fengsel dersom de uttaler seg feil. Altså noe man skal ha respekt for, jeg ville aldri vært forlover for noen jeg ikke kjente godt. Forloverne trenger ikke være med under vielsen. Når de har signert papirene og alt er godkjent, kan dere fixe resten selv.

Vitner er rett og slett to stykker som er der og bevitner at dere sier ja til hverandre. Vitner kan være hvem som helst, og de ordner dette for dere på rådhuset om dere ønsker det. De trenger ikke kjenne dere eller noen gang ha sett dere før.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...