Gå til innhold

Drittlei av legevakten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det ytre øret sveller da ikke opp av ørebetennelse.

Jo, det kan det faktisk gjøre, det kommer an på hvor i øregangen betennelsen er. Øret kan hovne og bli rødt. (ikke så underlig kanskje, ettersom hevelse og rødhet er de klassiske infeksjonstegnene)

Da dette hendte min datter, dro vi på legevakt og fikk antibiotikadråper til å ha i øret og antibiotikatabletter i tillegg. Så den ene gangen var det ganske dumt av meg å vente og se. Hun blir fremdeles nervøs dersom hun har litt vondt i øret, for den gangen har visst satt sterke spor mtp smerter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig i at mange kunne holdt seg hjemme og ventet til de fikk time hos fastlege. Jeg syns stort sett at legevakten vurderer riktig og velger jeg å dra dit så blir jeg ikke grinete av at jeg må vente. Likevel har jeg hatt to opplevelser som gjør at jeg noen ganger syns de burde bruke hodet. En tredje opplevelse som da dreide seg om min bror.

Jeg våknet en natt av at jeg var skikkelig svimmel og kvalm. Brystet knøt seg og jeg hadde problemer med å puste. Jeg gikk inn på badet og var helt hvit i ansiktet så besvimte jeg. Våknet i sengen igjen av at jeg hev etter pusten. Samboeren min ringte 113 fordi han var superstressa og redd for hva som var galt. Han fikk beskjed om at det ikke var akutt at jeg ikke fikk puste og besvimte så vi måtte ta en taxi til legevakten hvis jeg skulle få hjelp. Så gjorde vi det. Da vi kom dit hadde noen tydeligvis snakket med dem så vi fikk beskjed om at de var klar over hva det var og fikk lov å ligge på stolene i venterommet. Jeg kaldsvettet, hev etter pusten og hadde store smerter i magen. Samboeren min ble rimelig irritert og ba om at jeg skulle få hjelp snarest. Jeg kunne ikke si så mye ettersom jeg ikke pustet. Ble tatt inn etter en halvtimes tid og lagt på et rom. Kom en sykepleier 10 min senere. De sjekket om det kunne være hjertet, men da det ikke var det så hadde de lyst til å sende meg hjem igjen. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sendes hjem, men at jeg kunne få en sprøyte voltaren. Så tok de blodprøver etter sprøyten ettersom den ikke hjalp. Fikk også syrenøytraliserende. Da blodprøvene kom fikk de det straks travelt derimot og jeg ble lagt inn. Viste seg at jeg var nær leversvikt og at blodtrykket var farlig lavt. Gjennom hele natten ble jeg overvåket og de tok blodprøver 5-6 ganger mens jeg var der. Verdiene var fortsatt farlig høye. Dagen etter hadde det roet seg litt og jeg ble sendt hjem med 2 ukers sykemelding og henvisning til sykehuset i min kommune. Tenk om de bare kunne tatt det seriøst der og da.

En annen gang kom jeg til legevakten med så sterke smerter at jeg verken kunne sitte, ligge eller stå uten å få ubeskrivelig vondt. Jeg ventet i 8!!! timer på venterommet før jeg ble lagt på en seng ettersom min samboer kjeftet dem huden full da jeg hadde vridd meg i smerte i over 10 timer uten så mye som å bli spurt om hva det var. Det viste seg å være nyrebekkenbetennelse.

Tredje gang, som da var min bror. Han kom inn med sterke magesmerter, høy feber og kastet opp. De mente at han bare hadde omgangssyken og to!! leger holdt på å sende han hjem helt til det kom en tredje som foreslo å sjekke blindtarmen. Han hadde blindtarmbetennelse. En svært hissig en. Hadde det ikke blitt gjort noe der og da ville han blitt utrolig syk...

Så joda, legevakten er grei nok og ja, de gjør nok ofte riktige prioriteringer! Men selv om jeg er ung betyr det ikke at jeg ikke kan være syk!

Anonym poster: 285f9e471ce982a9205185d85c7bb074

• Liker 1
Gjest Assistenten
Skrevet

Guttungen min på 5 har hatt litt ondt i øret siden fredag (tok han til legen da og de sendte meg og han hjem), på lørdag begynte det å eskalere med feber og han gråt og surtret fordi øret verket

Så ringte jeg legevakten, de sa at jeg burde vente til mandag fordi det var bare en lege på vakt og de måtte prioritere medisinske situasjoner.

da ble jeg irritert og sa at de fikk se å ta gutten min inn til undersøkelse, har ikke lyst til at han går med øreverk og feber hele helgen, hør hvor han gråter fordi han har vondt i øret, etter mye om og men, så fikk vi time. og dermed en pencilinkur. Så nå er han allerede mye bedre:)

Jeg har jobbet på en sånn legevakt i en av norges større byer , alene på nattestid. Jeg kan bekrefte det du sier. Litt spissformulert: Så lenge du ikke kommer inn til oss og blir vårt ansvar, så driter vi i deg. Hele legevaktssystemet og helsevesenet er helt fucka, spesielt følgende:

1. Du betaler skatt for å få billigere allmennlege (fastlege), men det er ikke gitt at hun har oppe på kvelden.

2. De som må ha lege på kvelden, betaler dyrere for lege, fordi privatleger ikke konkurrerer i vanlige fastlegers markedssegment. Dette er litt samme mekanisme som hvorfor en Jif skurekrem blir dyrere av at billigkjedene produserer egen skurekrem.

3. Pasienter må innom legevakt for å komme til sykehus, hvis ikke det er åpenbart ved tilkalling av ambulanse, at pasienten må rett inn, eller en fastlege eller annen autorisert lege, legger pasienten rett inn. Men legevakta kan være betjent av turnusleger, som jeg var da. Dvs, slaveleger som samfunnet tvinger til å jobbe under slaveoppsikt for å få lisens, som dermed ofte ikke tør å tale rom imot, og legge inn pasienter som sykehuslegen sier kan bli hjemme (på turnuslegens ansvar).

4. Legevakta er billig i Norge, fordi folk behandles ut ifra hva det er sannsynlig at de har og magefølelse, fordi man unngår sengeplasser på sykehuset, og unngår blodprøver. Det har vært tilfeller av at folk har blitt sendt hjem med brystsmerter, fått hjerteinfarkt og dødd. Legevaktene har ikke enzymtestene som kan brukes til å avkrefte koronarsykdom (troponin-T/I og CK-MB). Dette er slapt.

5. Videre har det vært helsetilsynsaker de siste to årene som har bekreftet at legevaktsleger trekkes til ansvar for manglende utredning på legevakt, selv om pasienten selv ikke har ønsket seg inn på sykehus. Du har rett til å nekte behandling, men bare dersom du er samtykkekompetent. Dersom du er drita, og har slått hodet ditt, skal en uerfaren lege ta avgjørelsen om å tvangsinnlegge deg for å CT scanne hodet. True fact, helsetilsynet ga tilsnakk til turnuslege for en pasient som døde av hjerneblødning etter at pasienten selv ønsket å reise hjem (det var ikke meg som var involvert.)

Et spm til alle:

- savner dere den tiden hvor det kun fantes en telefontilbyder (televerket)

- savner dere den tiden hvor det kun var NRK og programmet ble bestemt politisk?

- syns dere det er bra brukertilpasning når systemforandringer må stemmes over, mens det antall velgere som vet hvor håpløst ting er, ikke holder for at en systemforandring skal bli valgkampsak?

Jeg er en overbevist DLFer. Jeg har kun praktiske og ingen ideologiske argumenter for dette. Norge er et sykt samfunn som gir privilegier til enkeltgrupper, på grunn av måten samfunnet er skrudd sammen. Folk lar seg forføre av rettferdighets-retorikk, og skremme av proteksjonistisk-kapitalistiske samfunn. Bruk huet, og tenk etter hvordan vi kan få systemer som gjør at velferd tilpasses hver enkelt individs behov bedre.

- Leger på sykehuset jeg jobber tjener 1400kr i timen (overleger) hvis de tar polikliniske pasienter på fritiden av "raskere tilbake" potten.

- Cancer coli operasjoner tar mellom 2 og 3 timer.

- Ankelbrudd opereres på 40 minutter.

- Blindtarmbetennelser tas på 40 minutter.

Personalkostnader og materialkostnader er ca 50-50.

Det er massevis av leger som ville jobbet for 300kr timen og mindre, dersom de kunne jobbet i hovedstaden.

Liberaliser samfunnet til det beste for alle. Inklusive de fattige. Seriøst.

Skrevet

Ja, det er lang ventetid på legevaktene i Norge. Det er rett og slett fordi veldig mange benytter seg av de! Har selv sittet i flere timer da jeg flyttet til en ny by pga. urinveisinfeksjon (visste ikke at det var det), men forventet da ikke å komme inn med en gang når det var en liten filleting (visste ikke da at det var UVI, men mistenkte det). Har imidlertid ringt inn mange ganger, og bare opplevd å bli tatt seriøst og fått gode svar. Det er klart man blir frustrert hvis man sitter lenge på et venterom, men som sagt, veldig mange bruker legevakten til andre ting enn det den er beregnet på, akutte tilfeller.

Om de holder høyt nok faglig nivå når det kommer til virkelig alvorlige tilstander er en annen sak..

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Jeg tror det avhenger mye av hvor man bor. Vi bor i en stor by og her har jeg opplevd at de avviste meg da sønnen min på et år hadde 41 i feber og vi nesten ikke fikk kontakt. Han hadde jo ikke feberkramper. Er vi på besøk hos mine foreldre eller svigers som bor i små kommuner får vi derimot komme inn for mindre ting som sikkert kunne ventet til mandag. Det jeg reagerer mest på hos oss er at de er veldig restriktive når det kommer til barn, men når det er oss voksne så får vi komme med en gang...

De har mange pasienter som ringer, og de har ikke kapasitet til alt.

Jeg bor også på et lite sted, og her var det ikke lønnsomt nok å ha legevakt så de flyttet den en time unna. Man bør ikke feile noe akutt ihvertfall, for du er død innen du kommer deg til legevakta, ihvertfall om du må ta taxi, siden den er 40 minutter unna.

Grrr, neste gang jeg blir påkjørt så ringer jeg veterinærvakta :fnise:

Lagt til: Men de er sugne på pasienter her, så de tar inn alt av akutte og ikke akutte tilfeller fordi folk nesten aldri ringer for hjelp. Har en venninne som jobber der og hun sier at de kan gå hele helger uten at noen ringer. Jeg ble stukket av en veps i sommer og ringte for å høre hva jeg skulle gjøre, og de ba meg komme på legevakten :laugh:

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Jeg har så og si bare gode opplevelser med legevakt. Har selvfølgelig måttet vente en del, og har også fått beskjed over telefon at ting må vente til mandag. Synes det er veldig greit å kunne ringe inn å rådføre seg om ting man er usikker på, har også fått beskjed om å komme inn selv om jeg ikke trodde de ville synes det var ille nok. Og som i alle andre yrker er de på legevakten også mennesker, og menneskelige feil skjer.

Det jeg ikke liker med legevakten er at det er alt for få, og for uerfarne leger på jobb. Veldig, veldig mange er turnusleger, spesielt i Oslo. Og økonomien er dårlig, så de presses til å behandle færrest mulig, noe som fører til episoder som flere har kommet med over her.

Men som regel synes jeg det er de som har minst behov for legevakt som klager mest. Jeg har sittet i legevaktkø med store smerter, skade og slike ting, og skjønt hvorfor jeg venter. Mens småbarnsforeldre med snufsete barn står og maser og maser på sykepleierene fordi de ikke kan skjønne hvorfor de ikke bare kan komme inn med en gang.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...