Gå til innhold

Drittlei av legevakten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det vi mistenker er en stor cyste på eggstokken. Den kan blokkere viktige blodårer som gjør uhyre vondt(den kan også sprenges, og det er visst helt forferdelig smertefullt), og hvis dette med blokkering er tilfellet kan det være farlig, da man kan bli steril av det. Så ja, jeg synes det var dumt av legevakten å bare sende meg hjem med smertestillende (og penicillin?!) da jeg hadde så sterke smerter og symptomer på cyste. Som sagt, venter fremdeles med å få komme inn hos lege - legekontoret her er så dårlig at jeg nesten bare har lyst til å gå med smerter istedet for å utsette meg for den elendige behandlingen der nede :(

det er ikke "uhyre smertefullt" å sprenge en cyste jeg har gjort det. det er en skarp smerte som hugger ett par ganger, så er du ferdig med det.

Hadde du og din “cyste” kommet foran meg og mitt syke barn I en legevakt kø, kun fordi du sutra og maste, så hadde jeg blitt relativt forbanna.

Grinunge.

Anonym poster: d0a9faebebc317abf20e0ed16e6b0e8b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke "uhyre smertefullt" å sprenge en cyste jeg har gjort det. det er en skarp smerte som hugger ett par ganger, så er du ferdig med det.

Hadde du og din “cyste” kommet foran meg og mitt syke barn I en legevakt kø, kun fordi du sutra og maste, så hadde jeg blitt relativt forbanna.

Grinunge.

Vel, jeg hadde uansett latt et barn gå foran meg i køen uansett hvor vondt jeg måtte ha det, og uansett hvor frekk og stygg mor eller far måtte være pga av en "grinunge" som meg. Men sett at slike cyster faktisk kan være alvorlige er det grunn til bekymring hvis smertene er så store at en ikke er i stand til å gå.

• Liker 1
Skrevet

Det vi mistenker er en stor cyste på eggstokken. Den kan blokkere viktige blodårer som gjør uhyre vondt(den kan også sprenges, og det er visst helt forferdelig smertefullt), og hvis dette med blokkering er tilfellet kan det være farlig, da man kan bli steril av det. Så ja, jeg synes det var dumt av legevakten å bare sende meg hjem med smertestillende (og penicillin?!) da jeg hadde så sterke smerter og symptomer på cyste. Som sagt, venter fremdeles med å få komme inn hos lege - legekontoret her er så dårlig at jeg nesten bare har lyst til å gå med smerter istedet for å utsette meg for den elendige behandlingen der nede :(

Hvor lenge har du ventet på å komme inn hos legen?

Anonym poster: e0199a1b32e7d508a5a403230e675a62

Skrevet

Vel, jeg hadde uansett latt et barn gå foran meg i køen uansett hvor vondt jeg måtte ha det, og uansett hvor frekk og stygg mor eller far måtte være pga av en "grinunge" som meg. Men sett at slike cyster faktisk kan være alvorlige er det grunn til bekymring hvis smertene er så store at en ikke er i stand til å gå.

Men så lenge du går regelmessig til gynekologen slik som man bør når man har sex. så tar du vel celleprøver? de prøvene forteller deg om det er celleforandringer i livmoren. celleforandring betyr att det kan være en cyste på vei og da blir du kalt inn til kontroll så ofte att den ikke kan bli dødelig.

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge har du ventet på å komme inn hos legen?

Anonym poster: e0199a1b32e7d508a5a403230e675a62

Flere uker. Har nettopp vært gjennom flytting fra en kommune til en annen, bytting av fastlege osv, og plutselig fikk jeg ikke komme inn hverken her eller der. Legen jeg hadde fra før var jeg glad for å bli kvitt, og når jeg da skifter viser det seg at det nye legekontoret er verre enn det andre... Huff.

Skrevet

Men så lenge du går regelmessig til gynekologen slik som man bør når man har sex. så tar du vel celleprøver? de prøvene forteller deg om det er celleforandringer i livmoren. celleforandring betyr att det kan være en cyste på vei og da blir du kalt inn til kontroll så ofte att den ikke kan bli dødelig.

Venter også på time til gynekolog ;)

Skrevet

Flere uker. Har nettopp vært gjennom flytting fra en kommune til en annen, bytting av fastlege osv, og plutselig fikk jeg ikke komme inn hverken her eller der. Legen jeg hadde fra før var jeg glad for å bli kvitt, og når jeg da skifter viser det seg at det nye legekontoret er verre enn det andre... Huff.

Har du sittet inne på legekontoret og ventet i flere uker med sånne smerter i underlivet at du ikke kan gå?

Anonym poster: 5079e661fabd2d055f5194bea2c728fc

• Liker 2
Skrevet

Hvis du er uenig i legevaktens prioritering her, kan du jo oppsøke en privatpraktiserende gynekolog, vel?

Skrevet

Har du sittet inne på legekontoret og ventet i flere uker med sånne smerter i underlivet at du ikke kan gå?

Nei, nei. De voldsomme smertene var den ene gangen etter sex, i ettertid har det bare vært ekkel og vond stikking og noe som ligner kraftige menssmerter.

Gjest jente8923
Skrevet

Jeg må si at det å dra på legevakten for ørebetennelse er aldri nødvendig. Selv får jeg noen ekstreme betennelser som gjør at hele øret tetter seg, får høy feber og masse smerter. Kan ha disse betennelsene i opptil 7 uker dersom jeg ikke får riktig antibiotika. Jeg dro aldri på legevakten selv om det var helg etter helg med smerter før jeg ble sendt til spesialist.

Skrevet

Men da gjorde jo legevakten en helt korrekt vurdering?

Gud, så mye rart de får inn.....ikke rart det er lang kø der.

Anonym poster: c52186f27d21130ab3ef9986049052c1

• Liker 8
Skrevet

Jeg er enig med mange over her. Ørebetennelse er ikke grunn til legevakt. Som forelder må man regne med dager og netter med grinete barn og lite søvn. De skal igjennom mange runder med sykdom, og de aller fleste trenger kun pleie, evnt smertestillende/febernedsettende. Antibiotika begynner ikke å virke før etter et par dager, ts sin virket tydeligvis med en gang :D (placebo av å ha vært hos legen, og kanskje barnet endelig fikk paracet??)

Ikke misbruk legevakten, den er for akutte sykdommer, og selv om dere syns barnet ditt ikke skal ha noen lidelser her i verden, så skjerp dere!!

Skrevet

Men da gjorde jo legevakten en helt korrekt vurdering?

Gud, så mye rart de får inn.....ikke rart det er lang kø der.

Anonym poster: c52186f27d21130ab3ef9986049052c1

Ja, bortsett fra at hun fikk antibiotika hun ikke skulle hatt. Det er ikke bra at de er slepphendte med antibiotikaen.

Anonym poster: 66a7b07c68058c8fe1ad3a9e3736b0f3

• Liker 2
Skrevet

Nei, nei. De voldsomme smertene var den ene gangen etter sex, i ettertid har det bare vært ekkel og vond stikking og noe som ligner kraftige menssmerter.

Hvis du tar en telefon til legevakta på dagtid, når det er rolig der, så hjelper de deg som regel med å få en time hos en lege. Selv om du ikke har fastlege i området. Det gjorde de for meg når det var en "hastesak".

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg er enig med mange over her. Ørebetennelse er ikke grunn til legevakt. Som forelder må man regne med dager og netter med grinete barn og lite søvn. De skal igjennom mange runder med sykdom, og de aller fleste trenger kun pleie, evnt smertestillende/febernedsettende. Antibiotika begynner ikke å virke før etter et par dager, ts sin virket tydeligvis med en gang :D (placebo av å ha vært hos legen, og kanskje barnet endelig fikk paracet??)

Ikke misbruk legevakten, den er for akutte sykdommer, og selv om dere syns barnet ditt ikke skal ha noen lidelser her i verden, så skjerp dere!!

Hvordan kan du si at antibiotika ikke virker før etter et par dager? Ved f.eks urinveisinfeksjon virker det etter få timer.

Eller mente du kun ved ørebetennelse?

Skrevet

Jeg gjorde selvfølgelig ikke det... Men poenget mitt er å vise at det er ikke slik at de på legevakten lar folk vente på gøy. Og en ørebetennelse kan helt fint vente til over helgen!

Jeg er enig med deg i mye av det du skriver, men jeg regner med at også du kan se at mennesker på legevakt og legekontor kan prioritere feil av og til?

For eksempel ble en venn avvist på legevakten ("ta to paralgin forte, og kontakt fastlegen i morgen dersom du ikke er bedre da").

Jeg var da 3 timer unna, på vei til henne.

Da jeg kom dit midt på natten var hun nesten bevisstløs, og jeg ringte 113. De "kunne ikke sende ambulanse uten at det var rekvirert fra lege".

Ringte legevakt - "hun har snakket med oss tidligere i kveld, og fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege i morgen".

Ringte 113 igjen - samme svar.

Dette gjentok seg gjennom hele natten, helt til klokken ble så mye at vi kunne reise til fastlegen.

Vel fremme på legekontoret sa jeg i fra til sekretæren at hun behøvde øyeblikkelig hjelp.

Hun så så vidt opp før hun sukket og sa "sett dere ned litt da, så får legen ta dere når han har tid".

Etter 15 minutter ble jeg sinna, og hylte ut at nå fikk hun se å få tak i legen.

Sekretæren hysjet på meg, og sa at jeg måtte roe meg ned, men heldigvis hørte legen at jeg ropte, og kom ut på gangen for å se.

Han ringte ambulanse øyeblikkelig, og kjeftet meg huden full for at jeg ikke hadde ringt 113 eller legevakt.

Her har du altså 3 eksempler på feilvurderinger fra helsesekretærer og sykepleiere, så det forekommer, også når det kommer til ørebetennelser og halsbetennelser.

Anonym poster: d3f7379a9371d114bd0f4eb356fc4349

• Liker 2
Skrevet

Her har du altså 3 eksempler på feilvurderinger fra helsesekretærer og sykepleiere, så det forekommer, også når det kommer til antatte ørebetennelser og halsbetennelser.

Det falt ut et ord.

Skrevet

Guttungen min på 5 har hatt litt ondt i øret siden fredag (tok han til legen da og de sendte meg og han hjem), på lørdag begynte det å eskalere med feber og han gråt og surtret fordi øret verket

Så ringte jeg legevakten, de sa at jeg burde vente til mandag fordi det var bare en lege på vakt og de måtte prioritere medisinske situasjoner.

da ble jeg irritert og sa at de fikk se å ta gutten min inn til undersøkelse, har ikke lyst til at han går med øreverk og feber hele helgen, hør hvor han gråter fordi han har vondt i øret, etter mye om og men, så fikk vi time. og dermed en pencilinkur. Så nå er han allerede mye bedre:)

Vel, man skal gi antibiotika til barn under ett år og barn/voksne over tolv år med ørebetennelse. Så ja, legevakten gjorde en feil i og med at de gav ham antibiotika, ikke fordi de ba deg vente. Ørebetennelse er grusomt, men resistente bakterier er mye, mye verre. Det dør 25.000 hvert år i Europa av resistente bakterier, meg bekjent dør så å si ingen av en ørebetennelse.

(Selvsagt skal man gjøre individuelle vurderinger mpt AB og ørebetennelse, men hovedtendensen er at det gis altfor, altfor mye.)

Skrevet

Jeg jobber på akuttmottaket som samarbeider med legevakten og grunnen til at vi ber folk om å ikke komme inn er fordi folk blir utrolig grinete når de må sitte 8 timer å vente på én lege når de ikke er akutt syke. Derfor sier vi ifra til folk med svake magesmerter (som ikke er gravide eller har noen sykdomshistorie), folk med vanlige influensasymptomer, halsbetennelser og skader/brudd de har gått med i flere dager at hver eneste pasient som kommer inn med brystsmerter eller andre saker blir prioritert før dem. Det er utrolig mange som bruker legevakten som fastlege, og det går bare ikke når legevakten samtidig skal ta i mot psykiatriske pasienter og fulle folk, samt alle som kommer inn med ambulanse og vurderes til å ikke haste altfor mye. Denne ene legen er ærlig og sier i fra at barns ører rett og slett ikke kommer fort inn på en vanlig helgevakt. Vi har hver eneste dag pasienter som venter minst 5 timer, og 90 % blir irriterte.

Anonym poster: 42e26d178909a4d993c653ea508d4be5

• Liker 5
Skrevet

Her har du altså 3 eksempler på feilvurderinger fra helsesekretærer og sykepleiere, så det forekommer, også når det kommer til ørebetennelser og halsbetennelser.

Hva var galt, da? Hvis hun var nesten bevisstløs, hvordan klarte du å få henne med ut av huset og inn til legen? Regner med hun gikk på egne ben. Høres ut som dårlig kommunikasjon.

Anonym poster: 42e26d178909a4d993c653ea508d4be5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...