JohnS Skrevet 3. desember 2012 #21 Skrevet 3. desember 2012 Det jeg reagerer mest på hos oss er at de er veldig restriktive når det kommer til barn, men når det er oss voksne så får vi komme med en gang... Det er fordi det nesten alltid er helt uvesentlige ting med barn som overbekymrede mødre kommer dragende med. 11
Anciol Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #22 Skrevet 3. desember 2012 (endret) Njah hun hadde tatt seg så mye til øret derfor tok jeg henne til legen , men der sendte de oss hjem, selv om jenta mi som da var 1 hadde smerter! men så sluttet hun litt å ta seg til øret, kan ha skyldtes stikkpillene! Endret 3. desember 2012 av Anciol
SmallTalk Skrevet 3. desember 2012 #23 Skrevet 3. desember 2012 Jeg skjønner at det er vondt å høre på et barn som bare griner og har veldig vondt, men det er ingen grunn til å bli irritert på legevakten fordi de ikke anser ørebetennelse som veldig alvorlig og mener at dette er noe som kan vente. Halsbetennelser går over av seg selv. Å sette folk på antibiotika pga halsbetennelse er bare tull Anonym poster: c2db575eb4b54da786dad1c1ad9cc7bb Dersom betennelsen er streptokokkinfeksjon,så vil ikke denne infeksjonen gi seg av seg selv. Da må man ha antibiotika. 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #24 Skrevet 3. desember 2012 Jeg kom ganske så alvorlig skadet inn til legevakten en gang (flere brudd). Fikk smertestillende raskt som dempet mine smerter. Etter meg kom det inn to trafikkofre med omfattende skader, som selvfølgelig ble prioritert før meg. Likevel hører jeg fra venteværelset folk som klager over at de må vente når de sitter der med halsvondt og hodepine. Blir helt oppgitt! Er det sånn at du forventer hjelp på minuttet så får du faktisk gå til privat lege og betale deretter. Anonym poster: 3e0547ec3f1f4b3a4b1aa445dc92b18e 21
Gjest Magdalene Skrevet 3. desember 2012 #25 Skrevet 3. desember 2012 Njah hun hadde tatt seg så mye til øret derfor tok jeg henne til legen , men der sendte de oss hjem, selv om jenta mi som da var 1 hadde smerter! men så sluttet hun litt å ta seg til øret, kan ha skyldtes stikkpillene! Hva mener du de skulle gjort da? Lagt henne inn for observasjon? Siden det ga seg da hun fikk smertestillende... Hvorfor ga du henne ikke det før? 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #26 Skrevet 3. desember 2012 Hvis alle bare hadde forstått hva legevakten er til for, så hadde det ikke vært så lange køer der. Legevakten er til for akutte sykdomstilfeller som ikke kan vente til neste morgen/over helgen (når man kan oppsøke fastlege) samt akutte skader. Men det er selvsagt ofte vanskelig å bedømme dette selv, spesielt hvis man er bekymret forelder, og derfor har man som regel litt lavere terskel for barn. Men når venterommet fylles opp av pasienter med urinveisinfeksjoner, langvarig hodepine, lette forkjølelsessymptomer og andre ikke akutte tilfeller, blir det lange køer. Helsevesenet i Norge er veldig, veldig bra, men vi må bruke det på riktig måte. Fastlegen er din primærkontakt så fremt det ikke er noe akutt som skjer. Og i TS sin historie ser jeg ikke at det har skjedd noe klanderverdig. Ørebetennelser hos barn er vanlig og går som regel over av seg selv. Det er sjelden behov for antibiotika, men kan selvsagt gjøre ekstremt vondt. Og da er det viktig å gi nok smertestillende (dosér etter vekt). Dette bør foreldrene være i stand til. I tillegg fikk de likevel slippe til på legevakten, så denne legevakten fortjener ros - ikke kritikk. Anonym poster: 88aeb03e5c1c3f67f8ac247b2678d6eb 18
Athene Skrevet 3. desember 2012 #27 Skrevet 3. desember 2012 Jeg er kjempefornøyd med legevaktordningen, og det norske helsevesenet generelt. Og jeg bor i Oslo. De gangene vi har behøvd akutt hjelp er alle midler tilgjengelig, og økonomi er ikke et problem. Når det er noe som kan vente, som ørebetennelse, havner man litt bak i køen. Dette er nødvendig for at kostnadene ikke skal gå rett i taket. Feiler det oss noe ubehagelig, men ikke akutt, betaler vi for å få det raskt ordnet privat. Så min vurdering er at i Norge har du alle muligheter. Gratis offentlig hjelp når du ønsker det, rask privat hjelp når du velger det. 13
Cho Kon It Skrevet 3. desember 2012 #28 Skrevet 3. desember 2012 (endret) En gang tok eksen min tak i hodet mitt, og kjørte det inn i veggen. Jeg fikk hjernerystelse, og dro på legevakten. Ble derfra sendt hjem igjen med beskjed om å spise mer, for legen trodde jeg hadde anorexia og at det var derfor jeg fikk svimle-anfall. Never mind det at jeg faktisk ble smelt i en vegg. Jeg fortsatte å svimle kraftigere og kraftigere, så vi tok turen opp igjen. Ble tatt i mot av en annen lege som var helt sjokkert over behandlingen jeg hadde fått tidligere, og han undersøkte hodet mitt skikkelig og gav meg en haug av lesestoff om hjernerystelse. Min erfaring er at samme legevakt kan gi totalt forskjellig behandling, det kommer bare an på om det er et rasshøl på vakt eller ikke. Endret 3. desember 2012 av Cho Kon It 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #29 Skrevet 3. desember 2012 Har selv dårlige erfaringer med legevakten... Kom inn med akutte og veldig alvorlige magesmerter etter sex en gang, trodde kanskje noe hadde blitt sprengt eller ødelagt der inne. Klarte så vidt å gå. Da vi ringte legevakta var det eneste rådet vi fikk "ta en stor dose smertestillende, blir det ikke bedre så kom inn"... Da det ikke ble stort bedre av smertestillende(selvfølgelig lindrer smertestillende smerter, men det betyr da ikke at problemet er løst?), dro vi etterhvert hos legevakta. Jeg kom ut derfra med mer smertestillende og en kort penicillinkur for urinveisinfeksjon... Jeg hadde ikke urinveisinfeksjon. Hvordan gikk det videre? Hva var det som var galt? Anonym poster: 66a7b07c68058c8fe1ad3a9e3736b0f3 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #30 Skrevet 3. desember 2012 Jeg har kun gode erfaringer fra legevakten både i Trondheim og Oslo. Da jeg hadde kuttet meg opp slik at blodet rant fra hånden min, fikk jeg komme inn omtrent umiddelbart (til sukking og stønning fra foreldre med forkjøla unger på fanget), mens når jeg mistenkte brudd i ankel eller lungebetennelse (ibegynnelsen av røddagsperioden i påsken ett år), ventet jeg rundt en halv dag på å få komme til konsultasjon. Anonym poster: 7bba21bec398d5e8c20fb3108905c8d0 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #31 Skrevet 3. desember 2012 Hvordan gikk det videre? Hva var det som var galt? Anonym poster: 66a7b07c68058c8fe1ad3a9e3736b0f3 Det var ingenting som feilte henne...... Anonym poster: 5079e661fabd2d055f5194bea2c728fc 1
Cho Kon It Skrevet 3. desember 2012 #32 Skrevet 3. desember 2012 Det var ingenting som feilte henne...... Anonym poster: 5079e661fabd2d055f5194bea2c728fc Det kan jo ikke du vite, bare fordi du tolket setningen "jeg hadde ikke urinveisinfeksjon" som "jeg hadde ikke urinveisinfeksjon eller noe annet i det hele tatt". 2
Anciol Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #33 Skrevet 3. desember 2012 (endret) Hva mener du de skulle gjort da? Lagt henne inn for observasjon? Siden det ga seg da hun fikk smertestillende... Hvorfor ga du henne ikke det før? trodde kanskje hun bare klødde litt da hun tok seg til øret , fordi hun hadde normal temp. jeg syns de skulle ha gitt meg litt veiledning om hvordan jeg skulle gå frem for å få henne fortere frisk, fikk faktisk ingen info bare et klapp på ryggen og ble sendt hjem med henne! Endret 3. desember 2012 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #34 Skrevet 3. desember 2012 Ørebetennelse skal ses an i 3 dager før det gis antibiotika, nettopp fordi det pleier å gå over av seg selv. Sannsynligvis er det det som har hendt med TS sitt barn også, men hun mener så klart det er anitbiotikaen. Dermed blir det ny runde på legevakten neste gang barnet har vondt i øret "fordi han trengte antibiotika sist", selv om det helt fint hadde gått over uten... Jeg jobber også på legevakt, og folk drar med seg ungene for den minste lille ting; vondt i halsen en dag, vondt i øret i to timer, gnir seg i øyet, osv. Det merkelige er at de samme foreldrene ikke har tenkt tanken på å gi barnet reseptfrie smertestillende f.eks Paracet, som de selv ville tatt om de hadde vondt. Mange har heller ikke forsøkt febernedsettende når ungen har 40 i temp, de har ikke tenkt tanken før de blir spurt om det på legevakten. Har forøvrig samme erfaring som hun over her, de på venterommet evner ikke å se lenger enn sin egen nesetipp når de sitter i kø, det er meg-meg-meg-meg og meg som gjelder. De som trenger lege minst er ofte de som maser mest. Har også opplevd å stå med svært syke pasienter som ofte kommer bakveien med ambulanse og fått klager på lang venting, eller det blir klager av typen "vi var her før han som gikk inn nå, hvorfor får han snike i køen? Nå har det gått inn to stykker som kom etter oss!!" Bare for å ha sagt det en gang for alle, så er det heldigvis slik at legevaktspasienter prioriteres etter medisinsk nødvendighet, og når de som virkelig trenger hjelp er behandlet, kan alle som egentlig kunne gått til fastlegen neste dag/over helgen tas etter tur. Helsevesenet i Norge er faktisk ganske bra, ofte er det de som ikke får viljen sin som er mest misfornøyde, eller de som ikke forstår hvordan systemet fungerer. Anonym poster: e49a4e86ff4699f2ab6ccb4b06c68fa8 22
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #35 Skrevet 3. desember 2012 Har selv dårlige erfaringer med legevakten... Kom inn med akutte og veldig alvorlige magesmerter etter sex en gang, trodde kanskje noe hadde blitt sprengt eller ødelagt der inne. Klarte så vidt å gå. Da vi ringte legevakta var det eneste rådet vi fikk "ta en stor dose smertestillende, blir det ikke bedre så kom inn"... Da det ikke ble stort bedre av smertestillende(selvfølgelig lindrer smertestillende smerter, men det betyr da ikke at problemet er løst?), dro vi etterhvert hos legevakta. Jeg kom ut derfra med mer smertestillende og en kort penicillinkur for urinveisinfeksjon... Jeg hadde ikke urinveisinfeksjon. Hva trodde du kunne bli sprengt eller ødelagt inni der av sex?? En vanlig penis kan da ikke sprenge noe, men mindre den er på størrelse med en hest. Her må jeg si meg enig med legevakten selv om det ikke alltid er tilfelle altså.. Anonym poster: 554dedd97ba53a501e5fb5a5eb10bf9f 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #36 Skrevet 3. desember 2012 Jeg er heller ikke enig i din slakt av legevakten. Legevakten er for akutt syke. Noen bruker den som fastlege. Nå vet vi at øreverk kan gå over om foreldrene gir seg tid. Leger vil helst ikke gi pencilin for dette,men ofte skjer det at foreldre presser på for å få det Så om du ikke får komme med en gang, så er det noe dritt? En lege på vakt, og faktisk fins det alvorlige syke personer der ute. Uten tanke for situasjonen........ Anonym poster: e4cb9b7d936419ca732b0540f1c59a94 9
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #37 Skrevet 3. desember 2012 Halsbetennelser går over av seg selv. Å sette folk på antibiotika pga halsbetennelse er bare tull Anonym poster: c2db575eb4b54da786dad1c1ad9cc7bb Det er faktisk slettes ikke alltid at halsbetennelser går over av seg selv nei, og i verste fall er går det faktisk an å dø av halbetennelse dersom den ikke blir behandlet (ikke akkurat dagligdags nei, men det er mulig). Det er en grunn til at leger skriver ut antibiotika etter å ha tatt strep-test, og det er ikke fordi halsbatennelse går over av seg selv. Anonym poster: 73330ed1cfd0d56473a58305b50040ae
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2012 #38 Skrevet 3. desember 2012 Min erfaring med ørebetennelse er fra spesialist. De tok prøve av øret og sendte inn for å få riktig type antibiotika. Imens så ble jeg sendt hjem med barnet. Ofte så hadde jeg en resept på antibiotika dersom det skulle bli krise, men fikk beskjed om at jeg skulle prøve å vente til jeg fikk beskjed fra labben om hvilke antibiotika som var riktig. Må si at jeg hadde et ørebarn med gjentatte ørebetennelser. Ofte var det paracet og ligge høyt med hode. Anonym poster: edd585d72289037ef38898e5d8626a52
Focklop Skrevet 3. desember 2012 #39 Skrevet 3. desember 2012 Du hadde faktisk ikke behov for legehjelp i det hele tatt, da? Snakk om å å misbruke legevakta sin tid..... Som du ser i innlegget til karikari, det handler faktisk om prioritering i helsevesenet. Anonym poster: 5079e661fabd2d055f5194bea2c728fc Les, jeg hadde ikke urinveisinfeksjon. Jeg venter fremdeles på å få komme inn til legen for å få sjekket problemet. Å ha så store smerter at en ikke er i stand til å gå etter sex, er ikke det en smule bekymringsverdig?
Focklop Skrevet 3. desember 2012 #40 Skrevet 3. desember 2012 Hva trodde du kunne bli sprengt eller ødelagt inni der av sex?? En vanlig penis kan da ikke sprenge noe, men mindre den er på størrelse med en hest. Her må jeg si meg enig med legevakten selv om det ikke alltid er tilfelle altså.. Anonym poster: 554dedd97ba53a501e5fb5a5eb10bf9f Det vi mistenker er en stor cyste på eggstokken. Den kan blokkere viktige blodårer som gjør uhyre vondt(den kan også sprenges, og det er visst helt forferdelig smertefullt), og hvis dette med blokkering er tilfellet kan det være farlig, da man kan bli steril av det. Så ja, jeg synes det var dumt av legevakten å bare sende meg hjem med smertestillende (og penicillin?!) da jeg hadde så sterke smerter og symptomer på cyste. Som sagt, venter fremdeles med å få komme inn hos lege - legekontoret her er så dårlig at jeg nesten bare har lyst til å gå med smerter istedet for å utsette meg for den elendige behandlingen der nede
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå