Gå til innhold

Drittlei av legevakten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Guttungen min på 5 har hatt litt ondt i øret siden fredag (tok han til legen da og de sendte meg og han hjem), på lørdag begynte det å eskalere med feber og han gråt og surtret fordi øret verket

Så ringte jeg legevakten, de sa at jeg burde vente til mandag fordi det var bare en lege på vakt og de måtte prioritere medisinske situasjoner.

da ble jeg irritert og sa at de fikk se å ta gutten min inn til undersøkelse, har ikke lyst til at han går med øreverk og feber hele helgen, hør hvor han gråter fordi han har vondt i øret, etter mye om og men, så fikk vi time. og dermed en pencilinkur. Så nå er han allerede mye bedre:)

Endret av Anciol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

legevakta er alltid utrolig vanskelig. har måtte krangle med de på tlf for at de skal komme med ambulansen. og da hadde gutt ungen min brent seg. 3 grad forbrenning på 15% av kroppen. likevel er de bare vanskelige der.

Anonym poster: b33d7d1cc39680ae573491e43607a39e

Skrevet

Helsevesenet her i Norge er DRITT. Har dårlige erfaringer med de ja.. prioriteringene er liksom aldri pasientene; slik det burde være :kjempesinna:

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke enig i slakten din av legevakten. Du fikk beskjed om at de kun var en lege på vakt, og at de da måtte prioritere hvem som fikk komme inn til legen. Det er jo legitimt, skulle de droppe alle akutte situasjoner for en ikke akutt situasjon (øreverk)? Du burde fått beskjed om å komme ned, mot at de kunne ta deg innimellom, men at det kunne bli lang tid å vente. Men det kunne jo hende de rett og slett ikke hadde tid til ikke akutte-tilfeller. Det var bra dere fikk komme inn, og at gutten din er bedre. Jeg hadde også forventet hjelp på legevakten om mitt barn gråt av smerte, og ville som deg insistert.

Til deg med den stakkars gutten som forbrant seg så ille - hvorfor ringte du legevakta? Med slike alvorlige skader vil det da være naturlig å ringe 113 med en eneste gang?

• Liker 39
Skrevet

Når mine barn har hatt øreverk har jeg gitt de paracett for å få ned feberen. Varmet opp litt matolje i mikroen til 37 grader og dryppet i øret. Dette har ofte løsnet opp verket og vi har klart oss uten pencilinkur. Ble det ikke bedre gikk vi til legen og fikk pencilin.

Synes det er helt greit at legevakten bort prioriterer øreverk når de har en lege og andre akutte situasjoner.

• Liker 24
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg er ikke enig i slakten din av legevakten. Du fikk beskjed om at de kun var en lege på vakt, og at de da måtte prioritere hvem som fikk komme inn til legen. Det er jo legitimt, skulle de droppe alle akutte situasjoner for en ikke akutt situasjon (øreverk)?

Legetimt? :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke enig i slakten din av legevakten. Du fikk beskjed om at de kun var en lege på vakt, og at de da måtte prioritere hvem som fikk komme inn til legen. Det er jo legitimt, skulle de droppe alle akutte situasjoner for en ikke akutt situasjon (øreverk)? Du burde fått beskjed om å komme ned, mot at de kunne ta deg innimellom, men at det kunne bli lang tid å vente. Men det kunne jo hende de rett og slett ikke hadde tid til ikke akutte-tilfeller. Det var bra dere fikk komme inn, og at gutten din er bedre. Jeg hadde også forventet hjelp på legevakten om mitt barn gråt av smerte, og ville som deg insistert.

Til deg med den stakkars gutten som forbrant seg så ille - hvorfor ringte du legevakta? Med slike alvorlige skader vil det da være naturlig å ringe 113 med en eneste gang?

det var ikke jeg som ringte. jeg satt i dusjen med gutten. å tok bare over tlf når de ikke kom noen veg.

Anonym poster: b33d7d1cc39680ae573491e43607a39e

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var student kunne jeg ikke bytte fastlege til studiestedet fordi da måtte jeg melde flytting og hadde da mistet borteboerstipendet, dette er noen år siden. Jeg ble syk med en streptokokk-halsbetennelse, hadde 40 i feber ganske lenge (et par dager), og klarte ikke å svelge hverken mat eller noe væske, ikke vann en gang (over ett døgn siden sist) og det er noe man bør få i seg med høy feber.

Jeg ringte legevakten og ble avvist fordi jeg hadde ikke fastlege der så de sa at jeg måtte enten reise til min hjemkommune som var langt unna eller ringe rundt neste dag til alle legekontor i byen og be om en time, og risikere å ikke få time. Legevakten kunne ikke ta seg av de uten fastlege i den kommunen sa de. Jeg var så fjern da at jeg følte at jeg kunne besvime hvert øyeblikk og damen i tlf skjønte da at noe ikke stemte og spurte om jeg fikk i meg væske og mat, jeg sa nei det er over ett døgn siden jeg fikk i meg noe som helt og jeg er svimmel og har feber, og da sa hun at jeg fikk komme allikevel selv om jeg ikke hadde krav på det. Når jeg var inne hos legen ble han overrasket over at de først hadde avvist meg, og sa at betennelsen var ganske kraftig. Så jeg er ikke veldig begeistret over legevakten selv.

Jeg kan skjønne at legevakten i TS sitt tilfelle avviste gutten med en gang fordi de tolket det ikke som alvorlig nok, men samtidig så er det ikke noe særlig når man ser at sitt barn er veldig syk og ikke blir bedre. TS kan jo ha gitt gutten paracet og annet for å kurere han uten at det fungerte. Går man for lenge med en ille ørebetennelse kan trommehinnen bli skadet så hørselen blir skadet. Jeg kjenner flere som har opplevd det.

Anonym poster: bd6f9ce3a9999b8f187e900347dc2c07

• Liker 2
Skrevet

Ja hadde prøvd med paracet , nesedråper fredag kveld og lørdag morgen, det hjalp ikke!

Skrevet

Når mine barn har hatt øreverk har jeg gitt de paracett for å få ned feberen. Varmet opp litt matolje i mikroen til 37 grader og dryppet i øret. Dette har ofte løsnet opp verket og vi har klart oss uten pencilinkur. Ble det ikke bedre gikk vi til legen og fikk pencilin.

Synes det er helt greit at legevakten bort prioriterer øreverk når de har en lege og andre akutte situasjoner.

Helt enig i dette.

Jeg er også strålende fornøyd med legevakttilbudet, selv om det ofte er lang ventetid. De gangene det har vært virkelig akutt (baby i høy stol som veltet slik at han slo hodet i gulvet) har de stått og ventet og rushet oss forbi køen- da tåler jeg å vente litt med influensa og brystbetennelse. Ser ikke det som noe problem.

Grunnen til at det som regel er ufattelig lang ventetid og de prøver å avvise flest mulig pasienter, er jo at folk er altfor kjappe med å oppsøke legevakta selv når det er noe som kunne ventet til mandag...

• Liker 16
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg tror det avhenger mye av hvor man bor. Vi bor i en stor by og her har jeg opplevd at de avviste meg da sønnen min på et år hadde 41 i feber og vi nesten ikke fikk kontakt. Han hadde jo ikke feberkramper. Er vi på besøk hos mine foreldre eller svigers som bor i små kommuner får vi derimot komme inn for mindre ting som sikkert kunne ventet til mandag. Det jeg reagerer mest på hos oss er at de er veldig restriktive når det kommer til barn, men når det er oss voksne så får vi komme med en gang...

De har mange pasienter som ringer, og de har ikke kapasitet til alt.

Skrevet

Når jeg var student kunne jeg ikke bytte fastlege til studiestedet fordi da måtte jeg melde flytting og hadde da mistet borteboerstipendet

Feil. Fastlege kan du velge helt fritt.

Jeg ringte legevakten og ble avvist fordi jeg hadde ikke fastlege der så de sa at jeg måtte enten reise til min hjemkommune som var langt unna eller ringe rundt neste dag til alle legekontor i byen og be om en time, og risikere å ikke få time. Legevakten kunne ikke ta seg av de uten fastlege i den kommunen sa de.

Feil. Legevakten er for alle

Når jeg var inne hos legen ble han overrasket over at de først hadde avvist meg, og sa at betennelsen var ganske kraftig. Så jeg er ikke veldig begeistret over legevakten selv.

Halsbetennelser går over av seg selv. Å sette folk på antibiotika pga halsbetennelse er bare tull

Anonym poster: c2db575eb4b54da786dad1c1ad9cc7bb

• Liker 6
Skrevet

Når jeg var student kunne jeg ikke bytte fastlege til studiestedet fordi da måtte jeg melde flytting og hadde da mistet borteboerstipendet

Feil. Fastlege kan du velge helt fritt.

Jeg ringte legevakten og ble avvist fordi jeg hadde ikke fastlege der så de sa at jeg måtte enten reise til min hjemkommune som var langt unna eller ringe rundt neste dag til alle legekontor i byen og be om en time, og risikere å ikke få time. Legevakten kunne ikke ta seg av de uten fastlege i den kommunen sa de.

Feil. Legevakten er for alle

Når jeg var inne hos legen ble han overrasket over at de først hadde avvist meg, og sa at betennelsen var ganske kraftig. Så jeg er ikke veldig begeistret over legevakten selv.

Halsbetennelser går over av seg selv. Å sette folk på antibiotika pga halsbetennelse er bare tull

Anonym poster: c2db575eb4b54da786dad1c1ad9cc7bb

Streptokokkhalsbetennelser blir behandlet med antibiotika, halsbetennelser som kommer av virus blir ikke behandlet med antibiotika. Streptokokk er bakterielt, noe en crp til vise, likedan blir det tatt streptest av halsen.

Anonym poster: 945e81218fbc4c14c153dc1a006911c2

• Liker 10
Gjest karikari
Skrevet

Ørebetennelse går over av seg selv i 80% av tilfellene i løpet av 3-4 dager. Å gi antibiotika i disse tilfellene er helt meningsløst, faktisk skadelig da det er større fare for resistente bakterier jo mer antibiotika man gir.

Jeg har selv jobbet på en legevakt for noen år tilbake. Da hadde vi en pasient som fikk hjertestans. Vi drev med gjennoppliving, ambulanse, og faktisk også luftambulansen kom til stedet, men bakveien, så dette kunne ikke de som satt på venterommet se. Pasienten døde desverre.

Når jeg kom ut på venterommet etter dette fikk jeg en skyllebøtte av en mor som hadde et barn med vondt i øret. Hun hadde ikke ville gi han paracet, for hun var redd for at symptomene skulle bli skjult for legen.

Hun mente jeg hadde gjort en feilvurdering som ikke hadde prioritert hennes stakkars gutt som gråt.

Hadde faktisk utrolig lyst å ta med damen inn og vise den døde pasienten som fremdeles lå på det ene behandlingsrommet...

Jeg gjorde selvfølgelig ikke det... Men poenget mitt er å vise at det er ikke slik at de på legevakten lar folk vente på gøy. Og en ørebetennelse kan helt fint vente til over helgen!

Skrevet

Har selv dårlige erfaringer med legevakten... Kom inn med akutte og veldig alvorlige magesmerter etter sex en gang, trodde kanskje noe hadde blitt sprengt eller ødelagt der inne. Klarte så vidt å gå. Da vi ringte legevakta var det eneste rådet vi fikk "ta en stor dose smertestillende, blir det ikke bedre så kom inn"... Da det ikke ble stort bedre av smertestillende(selvfølgelig lindrer smertestillende smerter, men det betyr da ikke at problemet er løst?), dro vi etterhvert hos legevakta. Jeg kom ut derfra med mer smertestillende og en kort penicillinkur for urinveisinfeksjon... Jeg hadde ikke urinveisinfeksjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt vil at barna deres skal få antibiotika. Ørebetennelser går over helt av seg selv, som flere har skrevet her. Det går faktisk ikke noe fortere med antibiotika.

Skrevet

Har selv dårlige erfaringer med legevakten... Kom inn med akutte og veldig alvorlige magesmerter etter sex en gang, trodde kanskje noe hadde blitt sprengt eller ødelagt der inne. Klarte så vidt å gå. Da vi ringte legevakta var det eneste rådet vi fikk "ta en stor dose smertestillende, blir det ikke bedre så kom inn"... Da det ikke ble stort bedre av smertestillende(selvfølgelig lindrer smertestillende smerter, men det betyr da ikke at problemet er løst?), dro vi etterhvert hos legevakta. Jeg kom ut derfra med mer smertestillende og en kort penicillinkur for urinveisinfeksjon... Jeg hadde ikke urinveisinfeksjon.

Du hadde faktisk ikke behov for legehjelp i det hele tatt, da? Snakk om å å misbruke legevakta sin tid.....

Som du ser i innlegget til karikari, det handler faktisk om prioritering i helsevesenet.

Anonym poster: 5079e661fabd2d055f5194bea2c728fc

• Liker 10
Skrevet

Dere som klager på helsevesenet i Norge...

Se "Sicko". Da vil dere kanskje bli litt gla i dem likevel. Jeg sier ikke at ting fungerer prikkfritt her i landet, men vi er jævlig heldige i forhold til andre.

Anonym poster: fb43ed05dc4f956ac1377ab172f3f686

• Liker 14
Skrevet (endret)

Fulgte legens råd en gang jadda ørebetennelse går over av seg selv, men det var ikke tilfellet for datteren min da hun var mye yngre da svellet øret sånn opp og var så rødt at vi ble skremt! og jeg så at sønnen min sitt øre hadde begynt å svelle svakt!

Endret av Anciol
  • Liker 2
Skrevet

Fulgte legens råd en gang jadda ørebetennelse går over av seg selv, men det var ikke tilfellet for datteren min da hun var mye yngre da svellet øret sånn opp og var så rødt at vi ble skremt! og jeg så at sønnen min sitt øre hadde begynt å svelle svakt!

Da hadde hun vel tatt seg mye til øret sikkert. Det ytre øret sveller da ikke opp av ørebetennelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...