Gå til innhold

Fri bar eller ei ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjolen min er absolutt ikke dyr ;)

Budsjettet er såpass høyt pga lokalet, eksklusiv mat og drikke (champagne og flotte viner). Så alt går faktisk til gjestene :)

Anonym poster: 7b6469f00969b31d1ebf807ddc8fc38e

Du skjønner det at det er kvantitet som teller, ikke kvalitet! Nytter ikke om maten og vinen er god om man ikke har mulighet til å drikke seg drita på brudeparets bekostning. ;)

(Jeg hadde elsket å bli invitert til et bryllup der det var fokus på mat og drikke i stedetfor "full fest").

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hahaha ja morsomt det der. Folk som mener man MÅ ha så mye alkohol og at viner hever smaken på maten, når sannheten er at kun GODE viner virkelig hever smaken på maten.

Tydeligvis viktigere for folk å bli dritings på kartongvin og hjemmebrent gratis enn å nyte et VIRKELIG godt måltid!

Anonym poster: 43e993dd6d9c0e4cb4ffef2deb264987

• Liker 2
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Det er fullt lov å ha fokus på flere ting samtidig uten at det gr på bekostning av noe som helst. Ja, takk begge deler. :)

Og det er vel de færreste som serverer hjemmebrent i bryllupsammenheng.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis man har så lite trua på at familie og venner ikke klarer å holde seg noenlunde på benene selv med fri bar, så fatter jeg ikke at dere inviterer dem i første omgang.

Og hjemme så er det tradisjon med at halve av gjesteflokken kommer som kaffegjester, så de får ikke mye mat utenom kaker. Og å ikke ha fri bar når man mye godt har forttalt dem at de er ikke fullverdige gjester, men dere har vær så god med å ha med en fin gave, og så er det ikke fri bar en gang...

Jeg melder bare avbud og sender en femhundrings i mitt sted, det blir jo uansett mye billigere for meg, som gjest.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Skrevet

Gud så bortskjemte vi nordmenn er!

At folk er så jævlig opptatte av fri bar kan jeg ikke fatte og begripe. Hvorfor er det ikke bra nok å få påspandert god mat og drikke, hvorfor må man få ALT spandert?

Du tar jo så feil. Det er med unntak av kanskje Sverige veldig få land der man trenger lommebok i et bryllup for å betale for drikken sin.

Selv er jeg fra et annet land i Europa og vi valgte å feire i mitt hjemland selv om vi er bosatt i Norge. En av våre familier måtte jo reise uansett, og det hadde vært krise dersom jeg hadde opplyst at de måtte betale selv for drikken etter maten. Rett og slett uhørt, en uting.

Ja, det er en selvfølge å bli påspandert ALT i et bryllup når man er gjest. Har man ikke råd til å være ordentlig vertskap sparer man litt til eller jekker festen ned.

Det har med instilling å gjøre. Husker jeg var på et norsk bryllup, festen ble sponset med store beløp fra parets foreldre. Paret var litt over 30, begge tjener godt. Veldig storslaget fest, rett over 100 gjester på et hotell på fjellet, så absolut alle gjester måtte overnatte der. Det var varmt den dagen, og det ble et glass til hver rett. Med et glass mener jeg forresten ikke bare alkohol som vin, men også helt vanlig vann. Middagen varte i godt over 4 timer, jeg holdt på å besvime av tørst. Mesteparten av tiden hadde gjestene ikke noe i glassene slik at de ikke kunne skåle. Og joda, selvsagt måtte man betale for alt etter middagen var ferdig.

For å si det slik, neste gang takker jeg heller nei til invitasjon. Sååååå stas er det ikke med bryllup at jeg betaler tusenvis av kroner og ikke en gang får nok å drikke slik at jeg slipper å være tørst halve dagen.

Anonym poster: 823c5d4d60a80417bf54805797d50cf3

• Liker 3
Skrevet

Du tar jo så feil. Det er med unntak av kanskje Sverige veldig få land der man trenger lommebok i et bryllup for å betale for drikken sin.

Selv er jeg fra et annet land i Europa og vi valgte å feire i mitt hjemland selv om vi er bosatt i Norge. En av våre familier måtte jo reise uansett, og det hadde vært krise dersom jeg hadde opplyst at de måtte betale selv for drikken etter maten. Rett og slett uhørt, en uting.

Ja, det er en selvfølge å bli påspandert ALT i et bryllup når man er gjest. Har man ikke råd til å være ordentlig vertskap sparer man litt til eller jekker festen ned.

Det har med instilling å gjøre. Husker jeg var på et norsk bryllup, festen ble sponset med store beløp fra parets foreldre. Paret var litt over 30, begge tjener godt. Veldig storslaget fest, rett over 100 gjester på et hotell på fjellet, så absolut alle gjester måtte overnatte der. Det var varmt den dagen, og det ble et glass til hver rett. Med et glass mener jeg forresten ikke bare alkohol som vin, men også helt vanlig vann. Middagen varte i godt over 4 timer, jeg holdt på å besvime av tørst. Mesteparten av tiden hadde gjestene ikke noe i glassene slik at de ikke kunne skåle. Og joda, selvsagt måtte man betale for alt etter middagen var ferdig.

For å si det slik, neste gang takker jeg heller nei til invitasjon. Sååååå stas er det ikke med bryllup at jeg betaler tusenvis av kroner og ikke en gang får nok å drikke slik at jeg slipper å være tørst halve dagen.

Anonym poster: 823c5d4d60a80417bf54805797d50cf3

Veeeel, jeg vil jo påstå at Norge står i et særskilt lys når det gjelder priser på alkohol også!!! Fortell meg de landene som har så svimlende alkoholpriser som i Norge... og hvordan gjøres det evt. i disse? Selvom priser står i forhold til inntekt osv., så er Norge spesielt dyrt når det gjelder alkohol. Det er det jo ingen tvil om.

Så er da spørsmålet at siden politikken i dette landet er som den er - skal man da også forvente seg at de som gifter seg skal spare i et par ekstra år for å spandere fri bar til et folk som også i utgangspunktet har en litt spesiell natur når det gjelder å drikke denne alkoholen? Siden den er så dyr, og vi her er kjent for å virkelig ta den helt ut i helger og selskaper - så er det også en ting å ta i betraktning.

• Liker 1
Skrevet

Man trenger sjelden å spare et par år ekstra for å ha fri bar for gjestene. Vi handler inn rikelig med drikkevarer både med og uten alkohol, handler i Sverige. Vi har leid lokale hvor de ikke har skjenkebevilling slik at vi kan ta med medbrakt og ha fri bare for gjestene våre.

Om jeg skulle hatt det på hotell eller restaurant ville jeg ha servert gjestene drikke til maten, ubegrenset mengde mineralvann samt fri bar med husets rød og hvit vin samt øl. Sprit og drinker måtte de kjøpt selv. Da hadde ingen i teorien trengt å åpne lommeboken men det hadde ikke blitt så alt for kostbart for oss.

Jeg hadde kommet i bryllup uten fri bar og hadde garantert kost meg like mye men hadde kanskje gitt en noe rimeligere gave da bryllupet ville kostet meg mer.

• Liker 1
Skrevet

Man trenger sjelden å spare et par år ekstra for å ha fri bar for gjestene. Vi handler inn rikelig med drikkevarer både med og uten alkohol, handler i Sverige. Vi har leid lokale hvor de ikke har skjenkebevilling slik at vi kan ta med medbrakt og ha fri bare for gjestene våre.

Om jeg skulle hatt det på hotell eller restaurant ville jeg ha servert gjestene drikke til maten, ubegrenset mengde mineralvann samt fri bar med husets rød og hvit vin samt øl. Sprit og drinker måtte de kjøpt selv. Da hadde ingen i teorien trengt å åpne lommeboken men det hadde ikke blitt så alt for kostbart for oss.

Jeg hadde kommet i bryllup uten fri bar og hadde garantert kost meg like mye men hadde kanskje gitt en noe rimeligere gave da bryllupet ville kostet meg mer.

Det blir så teit å si at det bare er å handle i Sverige. SOm du kanskje vet er ikke Norge bare Østlandet og langs grensen nordover. For mange av oss er det helt urealistisk å dra på dagstur til Sverige.

Og det er faktisk ikke enkelt å "bare" ha vin og øl etter maten til et større bryllup. I vår familie er det tradisjon å invitere alt som kan krype og gå, av alle våre søsken, kusiner, fettere, onkler og tanter osv.

Fakta er og blir at Norge er et unormalt DYRT land for alkohol, og for noen av oss så er det faktisk mye ekstra som skal til for å ha fri bar for 80 personer. SÅnn er det bare.

Skrevet

Vel, men vi nordmenn har adskillig høyere lønninger enn andre land også.

Skrevet

Faktum er at det er smålig å invitere til noe og samtidig be folk ha med lommeboka.

Faktum er at man må faktisk ikke servere alkohol (uansett grunn)

Faktum er at selvom noe er "vanlig" vil så godt som alle reagere på en eller annen måte på at de må ha med seg lommeboka i et bryllup.

• Liker 1
Skrevet

"Alkohol er dyrt, derfor er det best at de som er gjester betaler for det"

...fantastisk logikk! :lol:

Anonym poster: 5ad362e4638eaa0395fd7a076c23c3bb

• Liker 3
Skrevet

Vel, men vi nordmenn har adskillig høyere lønninger enn andre land også.

Til tross for høyere lønninger er alkohol dyrt i Norge. Jeg etterlyser fremdeles noen som kan liste opp land hvor alkoholen er like dyr i forhold til inntekt som i Norge.

Skrevet

"Alkohol er dyrt, derfor er det best at de som er gjester betaler for det"

...fantastisk logikk! :lol:

Jeg har ikke sagt at gjestene skal betale for det - men det må da gå an å velge bort en hel fri bar og heller ha inkludert et par glass vin etter maten for eksempel.

Normalt har menyer vin til forrett, hovedrett og dessert samt kaffe avec. Det er heller ikke unormlat med 1 glass til forrett, 1/2 fl vin til hovedrett og 1 glass dessertvin. I tillegg altså en likør/cognac. Hvis man etter dette føler av mange årsaker at det ikke er greit med fri bar, ser jeg ikke noe problem med å tilby bonger så man har en viss oversikt over kostnadene.

Det er også faktisk veldig stor forskjell på at gjestene selv betaler si 250 kr i egne drinker hver, enn at et ungt brudepar med begrenset økonomi skal ta hele regningen for la oss si 80 gjester, som da vil bli 20.000!!!

Det er lov å tenke litt selv ;-)

Skrevet

Jeg har ikke sagt at gjestene skal betale for det - men det må da gå an å velge bort en hel fri bar og heller ha inkludert et par glass vin etter maten for eksempel.

Normalt har menyer vin til forrett, hovedrett og dessert samt kaffe avec. Det er heller ikke unormlat med 1 glass til forrett, 1/2 fl vin til hovedrett og 1 glass dessertvin. I tillegg altså en likør/cognac. Hvis man etter dette føler av mange årsaker at det ikke er greit med fri bar, ser jeg ikke noe problem med å tilby bonger så man har en viss oversikt over kostnadene.

Det er også faktisk veldig stor forskjell på at gjestene selv betaler si 250 kr i egne drinker hver, enn at et ungt brudepar med begrenset økonomi skal ta hele regningen for la oss si 80 gjester, som da vil bli 20.000!!!

Det er lov å tenke litt selv ;-)

...da foreslår jeg at det unge paret med begrenset økonomi heller venter noen mnd med å ha bryllupet, tar seg en ekstrajobb eller inviterer 50 stk i stedet. Du kan argumentere til du blir blå i fjeset, det et fortsatt ingen menneskerett å ha et gigabryllup. Det er noe man velger, og når man tar et valg må man også ta konsekvensene av det - ikke bare skylde på alt annet (selv om det selvfølgelig er mye mer behagelig å slippe å ta ansvar selv).

• Liker 4
Skrevet

...da foreslår jeg at det unge paret med begrenset økonomi heller venter noen mnd med å ha bryllupet, tar seg en ekstrajobb eller inviterer 50 stk i stedet. Du kan argumentere til du blir blå i fjeset, det et fortsatt ingen menneskerett å ha et gigabryllup. Det er noe man velger, og når man tar et valg må man også ta konsekvensene av det - ikke bare skylde på alt annet (selv om det selvfølgelig er mye mer behagelig å slippe å ta ansvar selv).

veldig enig. ikke lek stormannsgal uten å kunne betale for det

• Liker 2
Skrevet

Like lite som det er en "menneskerett" å ha fri bar i et bryllup. For mange - oss inkludert, så er ikke alkoholen det viktigste, men det sosiale samværet og feiringen.

Personlig har vi ingen utfordringer når det gjelder dette med fri bar. I vår familie er det nemlig ikke forventet eller vanlig med fri bar, så vi skal uansett ha servering av vin/øl etter maten. Gjestene skal få noe å drikke på også etter maten, det blir bare ikke en åpen bar. Noe vi heller ikke synes er nødvendig. I alle de bryllup vi har vært i og hatt i familien har vi alle klart oss mer enn nok med vinen vi får til maten og noen glass senere.

Jeg prøver bare å belyse andre sider av dette, og har ikke tenkt å argumentere meg "blå i ansiktet" for dette. Vi er heldigvis sikre i våre avgjørelser og gjør det som passer oss best, og som vi er vant med i vår familie. Heldigvis har vi ikke sånt press og surmuling for at noen ikke får fri bar. Og ja - dere kommer sikkert til å argumentere med at mange av gjestene vil snakke bak ryggen på oss og ikke like det osv. Men det er faktisk ikke tilfelle i vår familie. Gjestene har ingen forventinger om at det skal flyte alkohol hele kvelden, men at vi gjør som vi pleier å gjøre i vår familie. Noe som vi alle er fornøyd med. Mer komplisert er det faktisk ikke for oss. Heldigvis.

• Liker 1
Skrevet

AB over igjen.

Og mener dere seriøst at man skal kutte ned drastisk på antall gjester for at de som kommer skal få fri bar? Er det SÅÅÅ viktig for dere å drikke himla mye?? Så viktig at nesten 2 flasker vin i løpet av en kveld ikke er nok for dere så dere ville heller forventet at halvparten av venner/familie IKKE skulle vært der sånn at dere heller fikk all den alkoholen dere klarer å tylle i dere?

For mange er ikke et par md nok å spare 20.000 kr. Sånne utsagn vitner om dårlig dømmekraft og en ignorant holdning.

Jeg minner om at i mitt eksempel, og det JEG her diskuterer er at gjestene får nok å drikke til maten, og også noe etterpå. De får bare ikke denne berømte frie baren - men drikke skal de få.

Som sagt så er ikke alkohol det viktigste i våre liv (heldigvis), så vi klarer oss mer enn godt nok med god vin til maten og litt godt i etterkant.

• Liker 1
Skrevet

har vel sagt det ti tusen ganger nå men det er ikke tilgang på alkohol eller ikke som er poenget, det handler om at man ikke skal servere noe man må betale for.

ha gjerne alkoholfritt for min del, men ikke be meg betale for det du serverer når du inviterer meg som din gjest. det er det som er småligheten i dette.

• Liker 2
Skrevet

har vel sagt det ti tusen ganger nå men det er ikke tilgang på alkohol eller ikke som er poenget, det handler om at man ikke skal servere noe man må betale for.

ha gjerne alkoholfritt for min del, men ikke be meg betale for det du serverer når du inviterer meg som din gjest. det er det som er småligheten i dette.

Da diskuterer vi ikke det samme.

Skrevet

Da diskuterer vi ikke det samme.

jo det gjør vi faktisk. vi har bare forskjellige argumenter for samme syn.

Alt man serverer i et selskap, uansett hva slags selskap og uansett hva slags setting bør være gratis. Altså bør det være fri bar.

Alternativet til fri bar er etter mitt skjønn å ikke ha bar i det hele tatt - altså å ikke servere alkohol. Når det hagler argumenter om at alkoholen må være så viktig for oss som hevder fri bar er det eneste rette må vi/ jeg få lov til å si at det ikke er tilfelle.

Konklusjonen er derfor : jeg er ikke så avhengig av alkohol at jeg MÅ ha det i enhver sammenheng, men jeg syns fortsatt at det bør være fri servering av alt eller så bør det ikke serveres.

Bryllupskaken vår koster 16 000 - kanskje vi skulle ta betalt per bit ... ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...